Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zonnebril gezocht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zonnebril gezocht

.

Een echte Chileense Mijnwerkers bril is natuurlijk het best. 8)
Ik heb 3 verschillende brillen met 3 verschillende kleuren glazen(totaal 9). 2 exemplaren zijn een aanbieding van AGU van 69euro naar 24 euro en 1 van de Aldi voor 9 euro. Alle 3 zitten prima. De oranje glazen draag ik vooral als het donker weer is. 's Avonds draag ik gewoon glas. Wel beslaan de glazen weleens als ik hard fiets en begin te transpireren. Vooral vanaf m'n voorhoofd sijpelt het zweet soms tussen het montuur door naar m'n ogen en m'n neus. De glazen willen tijdens stilstand dan nog weleens beslaan. Ik ben erg voorzichtig met de brillen, zelfs met al m'n spullen en berg alle brillen op in Vaude brillenkokers en een Aldi-brillentasje, die aan m'n stuur hangt, achter de stuurpen. Ik vind zo'n peperdure bril pure design en dat is wel het laatste wat me interesseert op een fiets.
DriesBa schreef: Wel beslaan de glazen weleens als ik hard fiets en begin te transpireren. (..)De glazen willen tijdens stilstand dan nog weleens beslaan.
[off topic]Uit de tijd dat ik 'gehelmd' motor reed ken ik het huismiddeltje: smeer de glazen dun in met een druppeltje afwasmiddel - zonder water, zonder schuim - en veeg het overtollige deel droog met een zachte doek. Helpt echt. ;-)[/off topic]
Oke, dank voor alle input tot zover. Ik vraag me ook af of ik met een dure bril wel tien jaar doe, want voor dat geld kan ik heel wat voordelige brilletjes kopen...
Wij doen nu 10 jaar met onze brillen en omdat wij onze Adidas brillen nooit (meer) in een koker bewaren wil ik nog een minderheidsstandpunt toevoegen...

De eerste 5 jaar hebben wij onze brillen - zoals dat hoort - in de koker bewaard.
Na deze periode waren de glazen behoorlijk beschadigd en zijn vervangen. Redenen: de Adidas glazen hadden in die tijd een coating die je er - te - gemakkelijk af kon poetsen, ik liet mijn bril regelmatig vallen als deze niet in de koker zat én verkeerd schoonmaken (poetsen).
De laatste 5 jaar gebruiken we geen koker meer en zijn onze glazen vrijwel onbeschadigd (ik laat de bril nog steeds wel eens vallen).
Voornaamste les: een echt vuile bril niet schoonpoetsen (dat maakt pas echt krassen) maar eerst onder de kraan afspoelen. Alleen schone glazen mag je poetsen met een schoon schoonmaakdoekje.
We bewaren onze brillen nu los in de stuurtas (bovenop een handdoekje en onder onze fietshandschoentjes) en soms (zeker als we bewegen) nemen we de moeite om ze dan in een montuurtasje te bewaren. Een dergelijk montuurtasje (schoonmaak/opbergzakje, fleece of 'fluweel') beschermt net zo goed als een koker is onze ervaring... wel een quick lock gebruiken om er voor te zorgen dat de bril ook altijd in het tasje blijft zitten.
De poten van onze brillen zijn langer dan de breedte van de bril, zodat het beschadigen van de glazen door de poten niet mogelijk is.
De bril is sterk genoeg. Anke fietst ieder jaar een paar meter zittend op haar bril en het ergste dat daarbij kan gebeuren is dat de poot los komt van de bril.

Als je ruimte hebt voor een koker is dat uiteraard te prefereren (zeker de Adidas koker die je in alle standen kunt sluiten zodat de bril er strak in zit). Op de tandem met één stuurtas voor twee personen is het vervoeren van een halve liter lucht echter wegbezuinigd.

Het bewaren van je bril is ook afhankelijk van het gebruik. Wij fietsen nooit zonder bril, ook niet tijdens regen (helm met klep en eventueel helmovertrek houdt de bril redelijk droog) en dus zit de bril nooit los in de stuurtas tijdens het fietsen.

De witte glazen gebruiken wij nooit. De bruine glazen kunnen verbazend lang worden gebruikt, ongeveer t/m de schemering. Pas op echt donkere dagen gebruiken we de oranje glazen. Deze geven een contrastrijk helder beeld, zonder hinderlijke kleurvertekening. Maar misschien ontbreken in onze ogen de blauwgevoelige kegeltjes? In ieder geval nooit gemerkt (en dit weekend nog extra geverifieerd) dat wij blauw en grijs niet meer kunnen onderscheiden. Alle kleuren zijn iets meer verzadigd en de wereld ziet er iets vrolijker uit, alsof de zon schijnt tijdens een regenbui.

De Adidas heeft in 3 posities verstelbare poten en daarmee is het probleem van wimpers die de bril raken altijd oplosbaar.
De zweetblokker op de bril werkt voor Anke (zweet weinig) voldoende. Ik heb (behalve de zweetblokker) een zweetband nodig om de vloedgolf van zweet richting bril te stoppen.
De bril van Anke beslaat nauwelijks. Bij mij (afhankelijk van het weer en de geleverde inspanning) beslaat de bril als ik langer dan 10 seconden stil sta. Zodra we gaan fietsen is de bril binnen 10 seconden ook weer helder. In extreme omstandigheden helpt het om even met het hoofd meer naar beneden te fietsen: de geforceerde luchtkoeling door de ventilatiespleten in de bril blaast de bril dan binnen een paar tellen weer schoon.

Dus: bijna 10 jaar oude brillen, glazen nu 5 jaar oud, bril ziet er nog als nieuw uit en is daarmee mijns inziens niet - te - duur. En gewoon bewaren in een montuurtasje; :wink:
Prachtig om jullie belevenissen te lezen, Eric, maar wat voor zweetblokker heb je het over bij Anke? Een op de bril gemonteerde of ben ik in de war met bonensoep? :?:
Ik ben sinds 1994 brildragend en gebruik een losse zonnebril, die met scharnierende klemmetjes op mijn bril gezet kan worden. Te koop bij iedere opticiën. Prijzen tot 20 euro.
Ik noem zo'n ding zelf een "Dwayne Wayne-bril", genoemd naar de TV-serie A Different World, uitgezonden tussen 1987 en 1993. http://www.imdb.com/title/tt0092339/
Vóór 1994 droeg ik een gewone zonnebril in prins Bernhard-model. Liefst van bruin glas.
DriesBa schreef:maar wat voor zweetblokker...?
Zweetblokker, volgens mij heet dat gewoon zo. Het is een dun streepje 'spons' aan de binnenkant, bovenzijde van de bril waarmee de bril tegen je voorhoofd zit. Dit 'sponsje' vangt zweet op in normale, kleine hoeveelheden. Hiermee wordt voorkomen dat het zweet van je voorhoofd op de glazen druppelt.
Oke, zweetblokker, weer wat geleerd.

Bedankt voor je uitgebreide reactie ankeric, een hoesje van fleece maken is natuurlijk ook een optie, bedenk ik me nu...
Roald schreef:een hoesje van fleece maken is natuurlijk ook een optie, bedenk ik me nu...
Google:
Een bijzondere bril om te zien en te dragen, vele instelmogelijkheden, zoals het in 3 niveau's instelbare Tri.Fit systeem en Double-Snap Nose Bridge, de polycarbonaat, gedecentreerde lenzen verwijderen vervormingen en garanderen optische kwaliteit, ventilatieopeningen in het montuur en anti-aanslagcoating voorkomen condensatie, Quick Change Lens System, gecorrigeerde lenzen kunt u gemakkelijk op en af klikken, standaard met 2 type lenzen, zweetblokker, montuurtasje en beschermende koker.

Ik heb er ook nog een stuk of wat van merk X liggen (die brillen verslijt je nu eenmaal sneller), dus ik denk dat je ze bij elke bril krijgt.

Dus bespaar je de moeite :lol: