Wij doen nu 10 jaar met onze brillen en omdat wij onze Adidas brillen nooit (meer) in een koker bewaren wil ik nog een minderheidsstandpunt toevoegen...
De eerste 5 jaar hebben wij onze brillen - zoals dat hoort - in de koker bewaard.
Na deze periode waren de glazen behoorlijk beschadigd en zijn vervangen. Redenen: de Adidas glazen hadden in die tijd een coating die je er - te - gemakkelijk af kon poetsen, ik liet mijn bril regelmatig vallen als deze niet in de koker zat én verkeerd schoonmaken (poetsen).
De laatste 5 jaar gebruiken we geen koker meer en zijn onze glazen vrijwel onbeschadigd (ik laat de bril nog steeds wel eens vallen).
Voornaamste les: een echt vuile bril niet schoonpoetsen (dat maakt pas echt krassen) maar eerst onder de kraan afspoelen. Alleen schone glazen mag je poetsen met een schoon schoonmaakdoekje.
We bewaren onze brillen nu los in de stuurtas (bovenop een handdoekje en onder onze fietshandschoentjes) en soms (zeker als we bewegen) nemen we de moeite om ze dan in een montuurtasje te bewaren. Een dergelijk montuurtasje (schoonmaak/opbergzakje, fleece of 'fluweel') beschermt net zo goed als een koker is onze ervaring... wel een quick lock gebruiken om er voor te zorgen dat de bril ook altijd in het tasje blijft zitten.
De poten van onze brillen zijn langer dan de breedte van de bril, zodat het beschadigen van de glazen door de poten niet mogelijk is.
De bril is sterk genoeg. Anke fietst ieder jaar een paar meter zittend op haar bril en het ergste dat daarbij kan gebeuren is dat de poot los komt van de bril.
Als je ruimte hebt voor een koker is dat uiteraard te prefereren (zeker de Adidas koker die je in alle standen kunt sluiten zodat de bril er strak in zit). Op de tandem met één stuurtas voor twee personen is het vervoeren van een halve liter lucht echter wegbezuinigd.
Het bewaren van je bril is ook afhankelijk van het gebruik. Wij fietsen nooit zonder bril, ook niet tijdens regen (helm met klep en eventueel helmovertrek houdt de bril redelijk droog) en dus zit de bril nooit los in de stuurtas tijdens het fietsen.
De witte glazen gebruiken wij nooit. De bruine glazen kunnen verbazend lang worden gebruikt, ongeveer t/m de schemering. Pas op echt donkere dagen gebruiken we de oranje glazen. Deze geven een contrastrijk helder beeld, zonder hinderlijke kleurvertekening. Maar misschien ontbreken in onze ogen de blauwgevoelige kegeltjes? In ieder geval nooit gemerkt (en dit weekend nog extra geverifieerd) dat wij blauw en grijs niet meer kunnen onderscheiden. Alle kleuren zijn iets meer verzadigd en de wereld ziet er iets vrolijker uit, alsof de zon schijnt tijdens een regenbui.
De Adidas heeft in 3 posities verstelbare poten en daarmee is het probleem van wimpers die de bril raken altijd oplosbaar.
De zweetblokker op de bril werkt voor Anke (zweet weinig) voldoende. Ik heb (behalve de zweetblokker) een zweetband nodig om de vloedgolf van zweet richting bril te stoppen.
De bril van Anke beslaat nauwelijks. Bij mij (afhankelijk van het weer en de geleverde inspanning) beslaat de bril als ik langer dan 10 seconden stil sta. Zodra we gaan fietsen is de bril binnen 10 seconden ook weer helder. In extreme omstandigheden helpt het om even met het hoofd meer naar beneden te fietsen: de geforceerde luchtkoeling door de ventilatiespleten in de bril blaast de bril dan binnen een paar tellen weer schoon.
Dus: bijna 10 jaar oude brillen, glazen nu 5 jaar oud, bril ziet er nog als nieuw uit en is daarmee mijns inziens niet - te - duur. En gewoon bewaren in een montuurtasje;