Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gevraagd bij aankoop materiaal - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tips gevraagd bij aankoop materiaal

Buiten, maar in Japan hoef je ze niet echt vast te zetten hoor :D
Hoi Robertjan en Sonali,

Ik had al een vermoeden dat het buiten zou zijn. Laten jullie deze dan ook buiten staan bij regen of hangen jullie er dan een regenbeschermend iets over?

Ik heb inderdaad al vaak gelezen dat het in Japan vrij veilig is, maar ga deze toch vastzetten hoor! :) Niet iedereen in Japan is een Japanner of iemand met de Japanse gedachtegang!

Ik heb op dit moment een cijferslot en een axa ferrox spiraalslot. Zou dit voldoende zijn? Aangezien het om Japan gaat vermoed ik van wel. Ik overweeg wel nog om een voldoende lang slot te kopen, zodat ik mijn fiets eventueel aan een boom kan vastbinden.

Nog eens bedankt voor jullie snelle reacties! :)

Lieve groetjes,
Kelly
Kikitjah schreef:Ik heb op dit moment een cijferslot en een axa ferrox spiraalslot.
Op de middelbare school vond ik cijfersloten een uitdaging. Minder dan 30 seconden.
Leon
Hoi Allemaal,
Hoe zit het met kopen van benzine/gas? Spiritus is overal(?) verkrijgbaar, maar hoe is de stand van zaken in Japan? Kan je daar ook een bouwmarkt inlopen voor Gas (prikblik) en misschien Schoonmaakbenzine?
Gewone benzine lijkt me niet gezond ivm de additieven die voor de verbrandingsmoter bedoeld zijn. :roll:
Over de fietstassen.

Sarah en ik hebben beiden een complete set (zo goed als nieuw!) fietstassen van Vaude via Marktplaats weten te bemachtigen. Bovendien dezelfde serie en kleur!
(Vaude Aqua en Vaude Aqua Pro in resp. zilver en zwart).

Dus als je even zoekt dan heb je topkwaliteit fietstassen voor de helft van de prijs!
Hoi iedereen!

Leon: Ik weet wel dat cijfersloten niet erg betrouwbaar zijn, ik gebruik deze eerder preventief. Als ik mijn fiets 's nachts aan het station laat staan heeft deze 3 sloten. Als dief zou ik dan toch eerder naar een andere fiets gaan dan om deze allemaal open te breken (ook al duurt het niet lang).

Ondertussen verwacht ik elk moment een fietstassen set Ortlieb frontroller city, gekocht op eBay. Een tent heb ik mij gisteren aangeschaft, het is een Beyond Solaris geworden. Voldoende waterdicht, ik kan er rechtop in zitten en ik heb meer dan genoeg ruimte voor mijn tassen.

Ik zag in de Kampeermarkt ook dat Gelert zelfopblazende matjes heeft voor slechts €37 (5cm dik). Weet iemand of de kwaliteit van deze aanvaardbaar zijn?

update: zie net dat er reeds een topic over was. Ervaringen blijven natuurlijk altijd welkom ;)

Qua slaapzak begin ik nu toch te denken om een lichte zomerslaapzak aan te schaffen. Ik heb 2 nachten geleden in een tent geslapen (in de tuin) en had het maar net goed qua warmte (donsdeken). Ik heb wel eens even gaan kijken, maar vind het verschrikkelijk moeilijk om een keuze te maken. Het zal altijd wel een beetje een gok zijn welke slaapzak je kiest, maar als iemand tips heeft die kunnen helpen bij het maken van een keuze mag hij/zij die zeker geven!! :)

Lieve groetjes,
Kelly
Als matje lijkt mij de nieuwe Exped Synmat Basic ideaal voor de meeste omstandigheden: 7,5 cm dik, warm tot een graad of tien onder nul (R=4), slechts 669 gram, heel compact, en ook nog eens goedkoop.
Alpkit heeft goede betaalbare donzen slaapzakken.
Wim
Kikitjah schreef: Fietstassen
eisen: stevig, voldoende inhoud
idee: Ortlieb of Vaude zijn natuurlijk zeer goed, maar redelijk duur. Ik had dus graag geweten of er nog andere, goedkoper, merken op de markt zijn met goede fietstassen.
kijk eens wat ik gevonden heb... zo zijn er veel meer van, ff de tijd nemen om te zoeken... mogelijk hier op het forum ook nog wel tweedehands spul te vinden?

http://link.marktplaats.nl/361945602
Beste Wim,

Bedankt voor je tip. Ik zou echter liever iets minder geld uitgeven aan die mat, zeker daar je een Gelert al voor minder dan €40,00 hebt. Ik ben mij ervan bewust dat deze waarschijnlijk minder lang meegaat en misschien ook iets minder goed ligt, maar ik heb nu eenmaal een beperkt budget.
***********************************
Beste ArthurJ,

Bedankt voor je link, maar ook dat is voor mij boven budget. Ondertussen heb ik reeds front rollers goedkoop op de kop kunnen tikken, dus die heb ik ook al niet meer nodig.

Lieve groetjes,
Kikitjah
Hoi iedereen,

Ondertussen heb ik een aantal slaapzakken in gedachten:
- Deuter: Dreamlite 500 (€ 54 en 500g; comforttemperatuur: 17°C-15°C)
- Gelert: Xtreme lite 600 (€ 35 en 600g; comforttemperatuur: 15°C-12°C)
- Ayacucho: Lite (€ 50 en 680g; comforttemperatuur: 14°C-12°C)

Ik heb eens rondgesnuffeld op de website in de link enkele berichten terug en kom daar toch vooral uit op nachttemperaturen van om en bij de 20°C. Natuurlijk zal dit wel kouder zijn als ik op grotere hoogte moet slapen (wat ik ga proberen te mijden indien mogelijk) en bij warmere temperaturen kan ik nog steeds de slaapzak open ritsen.

Heeft iemand van jullie ervaring met Deuter en/of Ayacucho? Bij deze laatste krijg ik een garantie van 2 jaar (via AsAdventure).

Petrol/Gasoline en Paraffin/Kerosene is in Japan in bijna elk tankstation te verkrijgen. Butaangas van EMI, Coleman en Prims is verkrijgbaar in "mountain gear shops" en in sommige doe-het-zelf zaken. Nu nog binnenkort een winkel binnenstappen die mij branders die hierop branden uitgebreid kunnen laten zien en dan heb ik dat ook al.

Bedankt!

Lieve groetjes,
Kelly
Deuter: bekend om de hoge kwaliteit (m.n. dag)rugzakken. Slaapzakken vallen in een compleet ander segment, maar is de beste als ik naar de prijs en het gewicht kijk.
Gelert: bekend budget-merk. Maakt vaak militaire namaak, maar is op zich ook goed navenant de prijs.
Ayacucho: leuke stad in het zuiden van Peru, met mooie dansen en eigen muziek. Oh, een merk? Nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Als ik naar het gewicht kijk, toch wel te zwaar voor dat geld.

Denk erom dat gasoline en kerosene en paraffin enzo allemaal de brander wel relatief snel laat verstoppen. Dan is het zeker zaak na de maaltijd, als de brander afgekoeld is de sproeier even door te prikken. Niet vergeten, anders kan het zijn dat je 'm de keer daarna niet voorverwarmd krijgt.
Beter is om wasbezine te gebruiken. Ik neem aan ook daar verkrijgbaar in de supermarkt.
Heb zelf de xlite 600 van Gelert en ik ben er best wel tevreden over, afgezien van de temperatuur dan. Maar goed, jij gaat naar warmere landen dan ik.
Hoi,

Ik zou graag die Deuter eens gaan "bevoelen", maar vind niet zo meteen een winkel waar ik dit kan. Enige tips?

Qua brander heb ik gezien dat de Primus Eta Express momenteel nog maar €70 is, maar is deze ook degelijk? Ik had ook ergens iets gelezen van de Jetboil gelezen, maar heb niet meteen prijzen gevonden.

Bedankt!
Kelly
Deuter slaapzak zal niet makkelijk te vinden zijn denk ik zo. Misschien weten ze dat bij Lowa Benelux wel? Da's de Nederlandse importeur van o.a. Deuter en Lowa (van de wandelschoenen).

De Jetboil is meer een opwarmertje.
De EtaExpress lijkt meer een volwaardige gasbrander te zijn met Lindall ventiel, aangevuld met een speciaal pannetje en een windscherm.
Een windscherm heb je ook in flinterdun aluminium welke je kunt rollen om een pan voor het meenemen bijv. En de pannen zijn ook los verkrijgbaar van Primus. Dus in feite kun je zo'n combinatie makkelijk zelf maken.
Robertjan schreef:De Jetboil is meer een opwarmertje.
Als fervent JetBoil gebruiker wil ik toch ook mijn ervaring geven. Niet dat ik de ervaring van Robertjan tegen wil spreken, maar ik wil er een andere mening naast zetten.

Ik gebruik nu al een paar jaar de Jetboil en ben er erg tevreden over. Ik heb de beker erbij waar ik alleen water in kook en geen andere dingen. Met name voor koffie en thee onderweg is hij super. Ik heb echt in één minuut twee bekers koffie of thee heet. Verder kook ik er ook water in voor pasta maaltjes of dingen au-bain-marie op te warmen.
Naast het jet pannetjes met het wafeltjes patroon aan de onderkant kun je er natuurlijk ook gewone pannetjes op gebruiken. Tijdens onze fietsvakanties koken wij er alles op.

Als ik een nadeel zou moeten noemen dat is het dat hij de schroef gastankjes nodig heeft. Mocht je ergens zijn waar je die niet kan krijgen, dan is het lastig.
De keus voor een brander begint met de keus voor de brandstof. Wat kun je in een bepaald gebeid makkelijk krijgen? Zelf kook ik graag op alcohol/spiritus, al was het maar omdat dat in Europa en de VS meestal het makkelijkst te verkrijgen is. Maar dat is niet overal zo. Voor gas geldt dat de prikblikjes meestal wel te krijgen zijn, maar de veiliger ventielblikjes lang niet altijd. Bovendien zijn er van die laatste twee soorten. In Frankrijk kun je bijna alleen maar de eigen Camping Gaz soort krijgen (maar er zijn branders die allebei kunnen, en er zijn adapters). In veel derde wereld landen is een multifuel (in de praktijk vooral benzine en petroleum) brander het makkelijkst, ook al zijn die zwaar en temperamentvol.
Bij gasbranders moet je besluiten of je ze bij lage temperaturen wilt gebruiken. Als dat zo is dan heb je een brander met liquid feed nodig, en dat betekent dat de brander een voorverwarmingsbuis moet hebben (zo niet, dan is het levensgevaarlijk). Zulke branders zijn wel een stuk zwaarder (200-300 gram), maar ook veel minder instabiel dan de eenpersoonsbrandertjes die je bovenop het blikje schroeft. Verder is de ene brander veel schoner dan de andere. De Primus Eta Express bijvoorbeeld produceert gevaarlijke hoeveelheden CO. De Snowpeak GS 100 is de schoonste. Tot slot moet je besluiten of je een geintegreerde brander wilt hebben zoals die MSR Reactor of de Jetboil. Die koken wat sneller, maar zijn ook flink zwaarder. Bovendien zijn ze eigenlijk alleen geschikt om water mee te koken, en niet om te bakken of zoiets.
Wim
Hans,
Voor andere gasblikjes zijn er de adapters zoals Markill/VAUDE ze maakte. Van prik- naar schroefblik, en van CampinGaz- naar schroefblik.
Het lijkt er op dat ze niet meer door hun gemaakt worden zie ik net op hun site. De CG-schroefblik adapter is nog vrij compact. Prikblik naar schroef is volumineuzer en zwaarder, maar daarmee kun je wél het blik en de brander apart vervoeren.
De adapters zijn over naar een ander deel van het Vaude imperium: Edelrid. zie http://www.edelrid.de/index.php?option= ... Itemid=826
Branders die beide soorten ventielblikken aankunnen zijn er van MSR en Primus (de duo modellen, al wel in de winkel, maar nog niet op hun site).
Wim
Hoi,

Ik ben op zoek naar branders die branden op EMI, Coleman of Primus. Deze zijn namelijk goed te verkrijgen in Japan (Campingaz niet).

Een adapter wil ik (voorlopig) niet aanschaffen, daar ik niet weet of ik na Japan nog ga kamperen of op fietsvakantie gaan. Toch bedankt voor de info.

Het exacte verschil tussen prik- en schroefblik weet ik echter niet, maar ik vermoed (als ik me de uitleg van de verkoper juist herinner) dat een schroefblik beter is, daar je dit ook terug van je brander kan halen (om bijvoorbeeld op te bergen).

Ik ben vooral op zoek naar een brander die op bovenstaande branden, die om en bij de €50 zijn (de Primus Eta Express is €70, maar inclusief pan en pot) en die niet veel wegen (ongeveer 500g; de Primus Eta Express is 410g, inclusief pan en pot).

Ik had ergens gelezen dat de Primus Eta Express last had van windgevoeligheid (omdat het windscherm niet gans rond is) en niet super stabiel was. Ik vind over het algemeen toch vooral positieve ervaringen.

Lieve groetjes,
Kelly
Als ik dit zo hoor zou ik gaan voor de Snowpeak, met de pannetjes van de Trangia 27 UL HA (los verkrijgbaar), en een los windscherm. Dan heb je zowat het beste wat er op dit moment te krijgen is, voor een hopelijk heel redelijk bedrag.
Wim