Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe wordt lichtopbrengst gemeten? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe wordt lichtopbrengst gemeten?

jansenius schreef: Mmmm.... Lumen is candela * steradiaal : lm = cd * sr.
Als je sr verkleint, verklein je meteen lumen. Dat is simpele wiskunde :wink: .
Je lux neemt wel toe, die is lumen/m². Het is dus de lux die de efficiëntie meet, niet de lumen.
begrijp ik niet eerlijk gezegd.

lux is toch lumen/m2? Dus als de lux toeneemt neemt de lumen toe. Als je meer lux bewerkstelligd door de stralingshoek met een reflector te verkleinen dan neemt ook het aantal lumen in die hoek toe. Je concentreert dan dezelfde hoeveelheid licht op een kleiner oppervlak.
Analoog: stel ik strooi eerst 100 gram kunstmest per m2. Nu besluit ik diezelfde 100gr op een halve m2 te strooien. Dan strooi ik toch 200 gr/m2, of niet?
gartnl schreef:
jansenius schreef: Mmmm.... Lumen is candela * steradiaal : lm = cd * sr.
Als je sr verkleint, verklein je meteen lumen. Dat is simpele wiskunde :wink: .
Je lux neemt wel toe, die is lumen/m². Het is dus de lux die de efficiëntie meet, niet de lumen.
begrijp ik niet eerlijk gezegd.

lux is toch lumen/m2? Dus als de lux toeneemt neemt de lumen toe.
Nee, zo is het niet, je draait de "als-dan" om ! Het moet zijn : als de lumen toeneemt per m², heb je meer lux. Lux is dus een afgeleide van lumen, een efficiëntie-afgeleide zeg maar.
Als je meer lux bewerkstelligd door de stralingshoek met een reflector te verkleinen dan neemt ook het aantal lumen in die hoek toe. Je concentreert dan dezelfde hoeveelheid licht op een kleiner oppervlak.
Analoog: stel ik strooi eerst 100 gram kunstmest per m2. Nu besluit ik diezelfde 100gr op een halve m2 te strooien. Dan strooi ik toch 200 gr/m2, of niet?
Je strooit dan gewoon 100gr op een halve m², de andere halve m² krijgt niks ! De lichtstroom (=lumen) neemt niet toe omdat je hem concentreert, .
Misschien kan ik best even wikipedia citeren, die leggen het nog het best uit :

Lux versus lumen
The difference between the lux and the lumen is that the lux takes into account the area over which the luminous flux is spread. A flux of 1,000 lumens, concentrated into an area of one square metre, lights up that square metre with an illuminance of 1,000 lux. However, the same 1,000 lumens, spread out over ten square metres, produces a dimmer illuminance of only 100 lux.

Achieving an illuminance of 500 lux might be possible in a home kitchen with a single fluorescent light fixture with an output of 12,000 lumens. To light a factory floor with dozens of times the area of the kitchen would require dozens of such fixtures. Thus, lighting a larger area to the same level of lux requires a greater number of lumens
.

Dit is ook een interessante link : http://www.nabendynamo.de/service/pdf/I ... en2009.pdf
jansenius schreef: Analoog: stel ik strooi eerst 100 gram kunstmest per m2. Nu besluit ik diezelfde 100gr op een halve m2 te strooien. Dan strooi ik toch 200 gr/m2, of niet?
Je strooit dan gewoon 100gr op een halve m², de andere halve m² krijgt niks ! De lichtstroom (=lumen) neemt niet toe omdat je hem concentreert, .
..blik naar buiten werpt ..

Dat is geruststellend. Als er dus eerst 1 liter water per m2 valt, en daarna 1 liter per 0,5 m2 gaat het toch niet harder regenen! :wink:
gartnl schreef:
jansenius schreef: Analoog: stel ik strooi eerst 100 gram kunstmest per m2. Nu besluit ik diezelfde 100gr op een halve m2 te strooien. Dan strooi ik toch 200 gr/m2, of niet?
..blik naar buiten werpt ..

Dat is geruststellend. Als er dus eerst 1 liter water per m2 valt, en daarna 1 liter per 0,5 m2 gaat het toch niet harder regenen! :wink:
pfff.... grappig maar niet ter zake.