Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spiegel Reflex Camera 4 on the Road - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spiegel Reflex Camera 4 on the Road

AB schreef:Mooie nieuwe supertool om je omgeving mee te registreren:
Fujifilm FinePix HS10
Wat een heerlijk ziek zoombereik, GEWELDIG!

Ik ben zelf fan van de Nikon 18-200. Voor de meeste foto's een prima lens. Niet top, maar wel net eronder. Voor mij een reden om géén full frame camera te willen (niet te tillen met bijbehorende lenzen). Elke kleine, lichte Nikon is eigenlijk wel goed voor die lens, zelf heb ik een (zwaardere) D300.

Behalve die 18-200 heb ik nog een 12-24 en dat was het dan wat mijn fietsreizen betreft.
Hier nog zo'n klein fotocameraatje. Voor actieve buitenlui die uitsluitend overdag foto's nemen en niet al te veel waarde hechten aan een fotografisch spel met scherpte-diepte, maar uitsluitend op registratieve wijze om zich heen fotograferen.
Aperture vanaf F3.5? Oeioei.
Ik zit op fotocursus en gebruik een oude Olympus e300 werkt top,

eerst leren dan kopen zegt de lerares heel wijs, alle cursisten stapten met de meest mooie camera's binnen, vooral dure body en cheapy lenzen en heb dus al geleerd dat de lens het belangrijkste is,

Heb een passie gevonden die echt waaaaaaaanzinnig leuk is,

bedankt allemaal voor de super hulp ben benieuwd wat het gaat worden.

Vrolijke groet

David
Zie ik daar een D90 met 18-200mm lens komen? :D
Gisteren merkte ik dat mijn camera kapot is. :/
Nu was ik er niet zo rouwig om, ik was ontevreden over mijn Nikon P60. Af en toe onderweg had hij kuren, ik vond de schaduwen te donker en de lensvervorming te groot. Dus ik laat hem niet meer repareren.

Maar ik zoek wel weer zoiets, een goede compactcamera van goede kwaliteit. Mijn oog is gevallen op de Panasonic Lumix LX3 met een prachtige Leica lens van 400+ euro. Lees daar goede dingen over. De groothoek is 24mm! Iemand die mij dat afraad?
Leo van Lierop schreef:Gisteren merkte ik dat mijn camera kapot is. :/
Nu was ik er niet zo rouwig om, ik was ontevreden over mijn Nikon P60. Af en toe onderweg had hij kuren, ik vond de schaduwen te donker en de lensvervorming te groot. Dus ik laat hem niet meer repareren.

Maar ik zoek wel weer zoiets, een goede compactcamera van goede kwaliteit. Mijn oog is gevallen op de Panasonic Lumix LX3 met een prachtige Leica lens van 400+ euro. Lees daar goede dingen over. De groothoek is 24mm! Iemand die mij dat afraad?
Wat dacht je van de nieuwste Sigma.
Grote sensor, compact formaat, lichtsterk 24/2.8 lensje
Ik zou hier eens naar kijken:
http://www.olympus.nl/consumer/21693.htm
Afbeelding

heb er even mee gespeeld. Mooi! met verwisselbare lenzen.
Dat four third systeem benijd ik omdat het goede kwaliteit biedt voor weinig gewicht.

Het enige minpuntje bij Panasonic is dat de beelden nogal koel uit de camera rollen (wat trouwens voor veel compactcamera's ook geldt). Pana is dan ook nog eens niet bijster in het reproduceren van huidtinten. Mijn broer heeft een kleine Luminix gehad en die had dat ook, en zelfs landschapsfoto's waren soms wat schraal van tint.

Die Olypums Pen four third doet dat misschien allemaal beter.

Sigma: een reiscamera zonder zoom? Dat is voor een heel selecte gebruikersgroep!
Nieuwe groothoek voor APS-C dSLR's: SIGMA 8-16mm F4.5-5.6 DC HSM. Weer 2mm groter.
Zelf heb ik in het micro four third systeem een Panasonic GH1. Wat ik daar erg fijn van vindt is dat je behalve een lcd scherm ook een (electronische) inkijk zoeker hebt die veel lijkt op de zoeker van een spiegelreflexcamera. Die GH1 is duur, maar als je zonder 10x zoom kunt en zonder video dan is de G1 veel goedkoper en is de 3x kitlens ook veel lichter en kleiner (G1 plus 14-45mm lens samen 580 gram). Wat ik eigenlijk zou willen is zo'n heel compacte camera als die Olympus of de Panasonic GF1, maar dan met zo'n inkijk zoeker in plaats van een lcd scherm. Kortom, een soort klassieke Leica.
bikelike schreef:Het enige minpuntje bij Panasonic is dat de beelden nogal koel uit de camera rollen (wat trouwens voor veel compactcamera's ook geldt). Pana is dan ook nog eens niet bijster in het reproduceren van huidtinten. Mijn broer heeft een kleine Luminix gehad en die had dat ook, en zelfs landschapsfoto's waren soms wat schraal van tint.
Dank je voor deze constatering, het viel mij ook op dat bv de Canon S90 iets warmere foto's levert dan de Lumix LX3.
Als je niet te veel spullen wilt meenemen op reis is de Canon S90 inderdaad een hele mooie camera met ingebouwde flitser en lensdop.
De Olympus en de Sigma zijn misschien beter, maar zijn niet wat ik zoek.
Jammer genoeg is mijn camera (Fujifilm Finepix S9600) nog niet kapot. Ik zou het wel weten: de nieuwe Fujifilm Finepix HS10!.

Gerd
Leo van Lierop schreef: Als je niet te veel spullen wilt meenemen op reis is de Canon S90 inderdaad een hele mooie camera met ingebouwde flitser en lensdop.
Lijkt me een geweldige camera, heerlijk klein.

Veel mensen investeren in een camera met opties en kwaliteiten die ze er nooit uithalen. Ik zie dan prachtig scherpe foto's van een bos, maar de belichting stond op automatisch, waardoor het een scherpe, overbelichte foto is geworden.

Wie niet bereid is om tijd te investeren in het bestuderen van het nobele vak der fotografie, koopt liever een simpele point and shoot camera, tenzij je je camera als gadget beschouwt, dan kijk je naar wat het lekkerste oogt.

Een goede vriendin van me die professioneel fotograaf is heeft de S90 en is daar erg enthousiast over. Ik heb zelf een G11 vanwege de flitsschoen die erop zit (daarmee is het een kleine back-up camera). Het is een fraai ding, al stoor ik me aan de gevoeligheid van de knoppen aan de achterkant van de camera. Maar RAW, die flitsschoen, 28 mm en het zoombereik zijn voor mij aantrekkelijk.

Ik heb ooit - bij wijze van experiment - mijn SLR thuisgelaten en alleen maar mijn toenmalige compact meegenomen, een G7. In situaties waar ik echt voldoende kwaliteit wilde hebben schoot ik dan panorama's, die ik in Photoshop aan elkaar plakte. Dat was een interessante experiment en de foto's waren bevredigend. Toch heb ik daarna steeds weer mijn SLR meegenomen, maar vooral omdat ik van het uiterste van de kan houd.
Ik heb hier nog wat foto's staan gemaakt met een S90 (t/m de foto van de verschrikkelijke yeti).
bikelike schreef:Veel mensen investeren in een camera met opties en kwaliteiten die ze er nooit uithalen. Ik zie dan prachtig scherpe foto's van een bos, maar de belichting stond op automatisch, waardoor het een scherpe, overbelichte foto is geworden.
Mijn lezing op de beurs volgende week zal daar zeker (o.a.) over gaan: dat je met een cursus photoshop en een simpele camera soms betere foto's maakt dan met een dure camera op automaat. Een een cursus weegt niks, dus dat moet aanspreken!
Leon
Geachte Fotokenners/fietsers.
Bijzonder moment:Ik mag ook een Mamiya pro II gebruiken maar beetje zwaar voor on the road, weet/kent iemand die ze kan ombouwen naar digitaal, op flickr stukje gevonden verder weinig info te vinden, maar meer zielen/ogen zien meer dan 1.

Een vrolijke groet

David

ps al die kleine spiegel reflexen zijn ook wel erg te gek, die van Marco die ook onderwater kan lijkt me ook wel wat. Maar is pas in maart leverbaar oid. misschien ergens anders nu al.
Mamiya 6x7 is een geweldige camera... als je het uiuiuiuiuiterste uit de kan wilt hebben. Maar wedden dat jij dat niet wilt :wink:?
Dat klopt denk ik wel, volgens mij zijn de wereldfietsers ook nog eens superfotograven en sommigen waarzeggers echt geniaal,

ben benieuwd wat er nog meer uitkomt, misschien stiekkum een glazen bolletje of een heeeeeel goed gevoel hahahaha

lijkt me wel koel zo'n rolls maar ik ben van hop knip klaar en niet uren staan en pielen en friemelen,

meer lucky shot, die natuurlijk pas na 100 x schieten er af en toe zit maar.....
al doende leert men.

Dank Fietsmasters

Ciao

David
En sony komt binnenkort ook met iets kleins in combinatie met een grotere sensor