Additionally, paste this code immediately after the opening tag: woon werk fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

woon werk fiets

136 berichten
Tsja, hoe het met kleding en al dan niet douchen gaat lopen zal ik moeten ervaren. Tot nu toe was het niet nodig, maar echt hard fiets ik dan ook (nog?) niet :oops:
Gudereit is i.h.a. ook een goede kwaliteit, net als Stevens en VSF.
De LCR is in ieder geval hier te krijgen in NL (met inruilkorting volgens die site). Voor de andere modellen zou ik ook even moeten zoeken. Een WF-lid heeft ook een Gudereit dat ik weet, maar waar hij 'm gekocht heeft weet ik niet.

Over kleding is overigens heel veel te vertellen, maar het blijft heel erg persoonlijk.
Een Rohloffnaaf is echt boven mijn budget... Het moet dus een Nexus Premium worden.

Ik heb al even gezocht en gezien dat de Gudereit in Renkum te koop is (bij Mastbergen). Helaas zijn de specifikaties op de Gudereit site bij de verschillende modellen niet heel duidelijk wat betreft de naaf, niet helder of het een Shimano Nexus Premium is, of een "gewone". En heb ik het goed dat er geen naafdynamo op de SXC en SXM modellen zitten ("leichtlaufdynamo")?
Allebei met naafdynamo (zie typenummer v/d/ naaf), waarbij de SXC het nieuwere model bevat.
Je zoekt een fiets die moet dienen voor 12km (enkel) woon/werk verkeer.
En deze mag tot 900€ kosten.
Er zijn enkele dingen belangrijk aan een fiets.
Dat is dat je de juiste maat hebt. En inderdaad de bovenbuislengte
is veel belangrijker dan de lengte van de zadelbuis.
Dus, de meeste damesfietsen vallen al af (te klein)
Of je moet naar Koga gaan(maar die kosten meer dan 900€)
Wat ook zeer belangrijk is, is dat men zeer lekbestendige banden heeft.
Wanneer je zelf niet aan je fiets kan werken, dan zou ik mijn fiets wel aankopen
via of aan je lokalefietsenboer.
Kan je dit wel, dan zou ik opteren voor een duitse fiets
(al dan niet herenfiets).
En voor een fiets die een 5000km per jaar zal lopen,
zou ik me niet veel zorgen maken, 5000km is niets voor een goede fiets.
Ik ben nu beginnen zoeken naar een goede fiets, binnen je budget en met de juiste maat (58!).
En ik kom hier uit:
http://www.stevensbikes.de/2010/index.p ... try#inhalt
Wel:
geen naafversnellingen: niet erg, deore is meer dan goed genoeg.
verende vork: beter een vaste vork, maar er is mee te leven
magura remmen: HEEL GOED
wielen: goed met goede banden
En heel belangrijk: te krijgen in uw maat.
Volgens mij de beste koop dat je kan doen.
(ik doe een 9a10.000 km per jaar met de fiets naar mijn werk)
Zandtaartje schreef:
willem.megens schreef:Zet er wel smallere banden op.
Waarom?
Brede banden zijn prima als je op fietsvakantie gaat, maar voor woonwerkverkeer...

Probeer wel binnen je budget te blijven, je kunt het!

(het gevaar van dit forum dat er suggesties komen die way beyond budget zijn)
willem.megens schreef: (het gevaar van dit forum dat er suggesties komen die way beyond budget zijn)
"A camel is a horse designed by a committee" :D
Eenzame, dank voor je uitgebreide antwoord. Idd weer een nieuwe optie om over na te denken.

Ik vraag me overigens nog wel af of bij het type fietsen waar we nu naar kijken en misschien niet anders gerekend wordt met de framehoogtes dan bij de Gazelles e.d.? Wordt er van uit gegaan dat de zadelpen standaard een stuk uit het frame steekt (dit zie je wel op alle foto's)??? Bij de "gewone" methode is dit volgens mij niet zo. Mogelijk zorgt dit voor de relatief kleine kleine damesframes (of zijn Duitse vrouwen gewoon veel kleiner?).
eenzame schreef:geen naafversnellingen: niet erg, deore is meer dan goed genoeg.
Met bovenstaande kom ik weer op een vraag uit mijn startpost: hoeveel en wat voor onderhoud kost een derailleur? (ook met het weer van nu?)
eenzame schreef:Wanneer je zelf niet aan je fiets kan werken
Wat versta je hier precies onder? Ketting smeren e.d. gaat me prima lukken, meer ook wel, maar ik wil een fiets om op te fietsen en niet om eraan te sleutelen.
Maar ik neem aan dat een lokale fietsenzaak ook prima een onderhoudsbeurt kan geven aan een ander merk fiets?
[quote="willem.megens] Probeer wel binnen je budget te blijven, je kunt het!

(het gevaar van dit forum dat er suggesties komen die way beyond budget zijn)[/quote]

No worries, maar dank voor de waarschuwing! Ik snap wel hoe het kan werken, het is errug leuk om zo een beetje informatie te verzamelen en rond te kijken en leuke/ goeie dingen te willen... Ik heb in elk geval al veel geleerd in 2 dagen!!
Persoonlijk zou ik als hij goed past in jouw geval kiezen voor de Fahradmanufaktur T300. Die heeft een goed stalen frame (dat vind ik echt fijner dan alu), een goede Premium naaf, een naafdynamo, en prima Magura remmen. Ook verder zitten er geen ondermaatse onderdelen op.
Het onderhoud aan een derailleur fiets is nu ook weer geen ramp, overigens. Als je het zelf doet kost het niet veel. Natuurlijk kun je gaan tobben over ketting schoonmaken en zo, maar het kan ook simpeler: af en toe een flinke scheut olie op de ketting, en een keer per jaar een nieuwe ketting en achtertandwielen. Als je dat zelf doet kost het je 50 euro, en met een Wippermann Connex ketting is het echt niet moeilijk. Als je het laat doen ben je wel veel geld kwijt. Het voordeel van een derailleur fiets is dat je er ook mee op vakantie kunt. En daar zijn we hier nogal voor.....
Als ik het helemaal zelf mocht zeggen ging ik voor een singlespeed, en als je route vooral op buitenwegen is dan ook met racestuur. Dat is comfortabeler en sneller. In druk verkeer zit ik echter liever iets meer rechtop.
Wim
Zandtaartje schreef:
eenzame schreef:geen naafversnellingen: niet erg, deore is meer dan goed genoeg.
Met bovenstaande kom ik weer op een vraag uit mijn startpost: hoeveel en wat voor onderhoud kost een derailleur? (ook met het weer van nu?)
Met mijn Batavus kon ik na 6000 km (bijna een jaar woon werk verkeer) mijn achterste (cassette) en voorste tandwielen en mijn ketting vervangen. Nu had ik voor die cassete wel tandwielen gekozen met minder verschil. Een wegcassette zoals ze hier zeggen. Kosten bijna 200 eurotjes. Dus na vier jaar zou ik al meer uitgegeven hebben aan mijn tandwielen en kettingen dan dat mijn fiets mij toen nieuw (750 euro) koste. :lol: Toen zei mijn vriendin de gevleugelde woorden: "Koop jij maar een andere fiets, DAT kan niet" En nu rijden mijn vriendin en ik rond met een ER met kettingkast. De koop van mijn leven. En later wilt Leentje er eentje voor zichzelf. (De hebbert!) :lol:
Zelf stap ik bij alle fietsen die in Westerse landen gebruikt (gaan) worden over op een naafversnelling. Ik heb al genoeg fietsen onderhouden. Die tijd kan ik wel beter gebruiken.

De Fahrradmanufaktur is ook een model met hele goede specs. Die zou ook nog net binnen je budget kunnen vallen, en heeft toch Magura-remmen. Ik deel bovendien de voorkeur van Wim voor een stalen frame.
Robertjan schreef:Gudereit is i.h.a. ook een goede kwaliteit, net als Stevens en VSF.
De LCR is in ieder geval hier te krijgen in NL (met inruilkorting volgens die site). Voor de andere modellen zou ik ook even moeten zoeken. Een WF-lid heeft ook een Gudereit dat ik weet, maar waar hij 'm gekocht heeft weet ik niet.

Over kleding is overigens heel veel te vertellen, maar het blijft heel erg persoonlijk.
Bij Nol Mastbergen in Renkum worden de Gudereits ook verkocht.

Mij is het tot nu toe nog niet gelukt om met mijn derailleurfiets zonder roest de winter door te komen. Dat kan liggen aan mijn onkunde, maar langzamerhand ben ik er ook in gaan berusten. Na de winter nieuwe ketting er op en dan is het nieuwe ronde nieuwe kansen. Overigens: bij nat weer haal ik na die rit gauw een doek over de ketting om hem af te drogen en dan olie ik hem direct daarna weer in.

Ik moet wel zeggen dat ik in jouw geval ietsje eerder voor een naafversnelling zou kiezen. Maar de wereld vergaat ook niet als je toch voor een mooie derailleurfiets valt.
De voortandwielen hoef je niet zo vaak te vervangen. Voor een euro of 50 heb je een Deore cassette en een goede ketting.
Wim
Zandtaartje schreef:Persoonlijk zou ik als hij goed past in jouw geval kiezen voor de Fahradmanufaktur T300. Die heeft een goed stalen frame (dat vind ik echt fijner dan alu), een goede Premium naaf, een naafdynamo, en prima Magura remmen. Ook verder zitten er geen ondermaatse onderdelen op.

En het gewicht (16.5) vergeleken met bv de Courier SL (13.8)??
Zandtaartje schreef:dat je er ook mee op vakantie kunt. En daar zijn we hier nogal voor.....
:lol: ja, ik moet zeggen dat dat idee met het lezen van dit forum steeds aantrekkelijker wordt... Dus op vakantie met een naafversnelling zit er niet in? Of alleen niet in heuvel/ bergachtig gebied?
Zandtaartje schreef:singlespeed
Was da? Sorry, ben nog een echte leek...

Ik rij vrij veel in drukker gebied (uithoorn-Amsterdam), dus ik zit idd liever wat rechterop.
De Sjelle schreef:Met mijn Batavus kon ik na 6000 km (bijna een jaar woon werk verkeer) mijn achterste (cassette) en voorste tandwielen en mijn ketting vervangen.
Hmm, moet nu ineens denken aan dat ik vorig jaar mijn fiets (Gazelle Impala dus, denk zo'n 5000km op de teller) naar de maker bracht omdat de ketting zo rammelde en de trappers kraakten (volgens mijn lekenvisie). Weet niet meer precies wat er mankeerde, maar er moest in elk geval meer vervangen worden dan alleen de ketting spannen... Toen niet gedaan (zou dacht zo'n €75 gaan kosten) omdat ik toen al rondliep met nieuwe fiets idee, maar ik toen nog niet aan nieuwe fietsplan toe was. Was vast zoiets als jij noemt. Nu (1 feb) zijn de 3 jaar voorbij....

Offtopic: Zie nu dat mijn computer iets geks doet met quoten; waar staat dat ik mijzelf heb gequoted, was dat Wim!
Het kraakte niet bij mij hoor, dat stadium was ik al voorbij. De ketting sloeg gewoon over de tandwielen. :)
Robertjan schreef:Westerse landen
Westers als in NL, Belgie, duitsland, frankrijk, of ook Spanje, Noorwegen, Zweden, Italie, etc?

De T300 had ik zelf idd ook als evt optie staan... (waar te koop in NL?
reichbus schreef:Na de winter nieuwe ketting er op
Doe je alleen een nwe ketting, of zoals Wim zegt ook een nieuwe casette?
reichbus schreef:bij nat weer haal ik na die rit gauw een doek over de ketting om hem af te drogen en dan olie ik hem direct daarna weer in
Kijk, dit wil ik weten, concreet! En hoe vaak doe je dat 'zomers?

Hmm, de scope wordt misschien toch ietsje breder met evt toch een derailleur als mogelijkheid... Wordt het nog moeilijker :roll:
Westerse landen is alle landen waar relatief makkelijk en zeker een pakket verstuurd kan worden, of de fiets gerepareerd kan worden. Waar de techniek dus voorhanden is.

Niet-westers is in dit opzicht bijvoorbeeld Peru, waarvan het lijkt dat nu al 3 pakketten van/naar verloren gaan...!!! :evil: (Zonder fietsonderdelen, maar met veel belangrijkere spullen.)
Robertjan, dan gaat het dus meer om de beschikbaarheid van onderdelen dan om de aanwezigheid van heuvels. Maar is het met een 8-v naaf nog een beetje te doen bergop? Of fiets jij met een Rohloff (14 toch?)?
Off topic: De Sjelle ik zie in je onderschrift dat je van honden houdt :lol: , leuk Borders!
Hier helaas geen hond ivm 4 dagen werken en niemand thuis... :cry: Als ik later groot ben....