Tja, verliefdheid kan omslaan in obsessie, maar voorlopig is het alleen verliefdheid hoor, haha. Excuses dat ik geobsedeerd overkom, het is louter enthousiasme. En het is een gevoel, heb gewoon een goed gevoel bij die Idworx. Maar rationeel bekeken kan het net zo goed een Avaghon of Santos worden. Daar ben ik nog niet overuit.
Het wordt in ieder geval niet een volbloed mountainbike, aangezien ik de fiets toch ook voor woonwerk verkeer wil gebruiken en weekenduitjes en andere asfaltfietsvakanties (volgend voorjaar naar Schotland bv). Een echte mountainbike is me dus net te specifiek.
Wil verder dus vooral die Rohloffnaaf, goede verlichting (SON naaf en koplamp) en degelijke spatborden en bagagedragers. Voorvork is misschien niet eens het meest essentiele onderdeel voor mijn keuze, mijn gevoel zegt liever zonder verende voorvork (kan ie ook niet kapot gaan) als het net zo goed zonder vering kan. Zoek dus gelijkertijd naar een soort middenweg en koop dus de fiets niet alleen uitsluitend voor die Great Divide, want dan kan ik denk ik beter een goedkopere Mountainbike kopen (Canyon yellowstone oid) en daar een karretje achter plaatsen.
Staal of aluminium heb ik niet een echte mening over behalve dat staal iets meer dempt (bij mijn racefietsjes dan) en dat staal eventueel bij breuk nog te lassen is.
Maar staal zou wellicht wel mijn voorkeur kunnen hebben. Chili, Bolivia en Peru staan ook nog wel op mijn verlanglijstje en kan me voorstellen dat staal dan een betere keus is.....
Vind overigens die Avaghon series 26" ook schitterend hoor.
En ongetwijfeld ook wel te voorzien van verlichting en spatborden.
Maar kan ik de keuze verkorten tot:
Idworx Off Rohler
Santos Travelmaster
Avaghon Series 26"
Of is er nog een mooie vierde, zoals de Van Nicholas Pioneer ofzo?
En wellicht weet ik een heleboel dingen nog niet zeker, maar dat kan altijd nog toch? En denk je dat er in de Idworx niet een verende voorvork past?
Wim schreef:Waarom ben je toch zo geobsedeerd door die paar concrete fietsen die je bekeken hebt? Begin nu toch eens bij het begin: wat ga ik doen, welke kenmerken vind ik zelf prettig of heb ik nodig? Waarom niet een fiets die geschikt is voor een verende en een vaste vork? Voor die Great Divide en dat soort tochten zet je er de verende vork op, en anders de ongeveerde. Hoeveel kilo ga je meenemen? Wil je voor en achterdragers, of alleen achterdragers? Weet je zeker dat je met een aanhanger wilt fietsen? Weet je zeker dat je een alu frame wilt?
Wim