Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route

253 berichten
Misschien is de Surly Karate Monkey een idee? Met dat 29-er frame kan je alle kanten op: brede/smalle banden, wel/geen spatborden, derailleur/Rohloff, canti/magura of schijven en stevig genoeg voor The Great Divide. Alleen nokjes op de staande vork voor een achterdrager ontbreken, maar dat is op te lossen.
Verder een no-nonsens frame voor een nette prijs als je het mij vraagt.

Sjors
Annetje schreef: Pardon? Zo had ik het toch echt niet begrepen. Jim, help? :lol:
Ik dacht gewoon op m'n ouwe trouwe snel safari te gaan, en da 's hoegenaamd geen offroad-fietsje :D
Off topic: de planning voor de buitenlandtocht volgend jaar is om 1 dag echt offroad te doen (Rallarvegen) plus 2 dagen op gravelwegen (Peer Gynt en Jotunheimvegen). Voor de rest asfalt, dus dat lijkt toch niet echt op de Great Divide.
Al met al raad ik voor de Noorwegentocht 2010 gewoon een hybride aan zoals jij al hebt, An.
Sorry An als ik je een beetje op het verkeerde spoor gezet heb. Die Great Divide is inderdaad heel heftig hoor ik van iedereen. Ik probeerde alleen te zeggen dat een fiets met racebocht nog wel net zal gaan op de Rallarwegen, maar niet als het heftiger wordt.
Wim
Om weer even on topic te komen.

Net een half uur met een vertegenwoordiger van Idworx gesproken en deze heeft me toch wel weten te overtuigen van het relatieve kleine voordeel van een verende voorvork. Namelijk alleen met hoge snelheden downhill zou je soms voordeel kunnen hebben van een verende voorvork waarbij deze dan helemaal induikt als je door een kuil of steen heenstuitert. Nu ben ik zelf een heel slappe daler die weinig risico's neemt en het liefst met verve in de rem trapt in plaats van dat alle trossen worden losgegooid.
En met klimmen heb je juist eerder nadeel van een verende voorvork.

Als ik dus de balans opmaak dan zou in mijn geval met mijn type rijstijl een Idworx Power Rohler kunnen volstaan. En laat de Off Rohler nou exact dezelfde geometrie hebben als de Power Rohler. Sterker nog de Power Rohler is geinspireerd op de Off Rohler. Met andere woorden als je de spatborden, bagagedragers en verlichting en standaarden eraf haalt dan hou je veredelde Power Rohler over, waarmee je dus prima kunt mountainbiken en vooral goed mee kunt klimmen. En overigens ook prima mee kunt afdalen waarbij je wellicht iets meer moet vooruitkijken dan in geval van een verende voorvork. Iets wat ik overigens zowieso wel doe, mezelf kennende....

Wissel je van banden, van Schwalbe Smart Sams naar bijvoorbeeld de Big Apples of Marathon Racers dan is er prima mee te forensen....

Kortom zoals het nu lijkt wordt het dus de Idworx Off Rohler (of gelijkwaardige Travelmaster (die vreemd genoeg duurder is dan de Idworx bij zelfde afmontage)) en niet een volbloed mountainbike.

Of heb ik me erin laten luizen door de Idworx vertegenwoordiger ;)?.
Nee hoor, je hebt je er niet in laten luizen door de idworx vertegenwoordiger. Je hebt alleen een mening gehoord. Niet meer en niet minder.
Het "relatieve kleine voordeel" is niet zo klein als idworx graag doet geloven. Hoewel ik nu weer op een fiets rij zonder verende voorvork heeft een goede verende voorvork op een wereldfiets echt veel voordelen bij off road tochten. Zelfs tijdens 2 weken Tenerife miste ik mijn vering. Lisette fietste wel met vering en was beduidend sneller op slechte stukken dan ik dat kon zijn. Alleen door het inzetten van pure domme kracht kon ik er voorbij. Ik ken de mening van Gerrit maar ik ben het op dit punt absoluut niet met hem eens. Ik geloof ook niet dat hij ooit de tochten heeft gereden als wij die hebben gereden want dan zie je echt wel het voordeel van goede vering in. Natuurlijk kan je er dan nog om andere redenen van af willen wijken maar voordelen margilariseren is niet het juiste advies geven.
Let er bij vering goed op waarom je voor vering kiest. Als het alleen voor comfort is dan kan je dat prima met goede dikke soepele banden doen. Is je keuze voor optimaal wegcontact dan krijg je dat met dikke banden niet voor elkaar.
Die twee elementen worden in elke discussie (ook op dit forum) en bij bijna elke fietsendealer door elkaar gehaald. Als je die twee verschillen onderkent kun je ook voor jezelf uitmaken of je voor vering kiest of niet.
Waarom ben je toch zo geobsedeerd door die paar concrete fietsen die je bekeken hebt? Begin nu toch eens bij het begin: wat ga ik doen, welke kenmerken vind ik zelf prettig of heb ik nodig? Waarom niet een fiets die geschikt is voor een verende en een vaste vork? Voor die Great Divide en dat soort tochten zet je er de verende vork op, en anders de ongeveerde. Hoeveel kilo ga je meenemen? Wil je voor en achterdragers, of alleen achterdragers? Weet je zeker dat je met een aanhanger wilt fietsen? Weet je zeker dat je een alu frame wilt?
Wim
Wim schreef:Hoeveel kilo ga je meenemen? Wil je voor en achterdragers, of alleen achterdragers?
Deze vragen zijn zijdelings dus al beantwoord: met een D3, een 70-200 2.8, en de 14-24 zal het niet het lichtgewicht zijn waar wij allebei ons een beetje door laten leiden... :wink:
Indien dragers worden gebruikt, zal het, vermoed ik, ook zeker om voordragers gaan.
Tja, verliefdheid kan omslaan in obsessie, maar voorlopig is het alleen verliefdheid hoor, haha. Excuses dat ik geobsedeerd overkom, het is louter enthousiasme. En het is een gevoel, heb gewoon een goed gevoel bij die Idworx. Maar rationeel bekeken kan het net zo goed een Avaghon of Santos worden. Daar ben ik nog niet overuit.
Het wordt in ieder geval niet een volbloed mountainbike, aangezien ik de fiets toch ook voor woonwerk verkeer wil gebruiken en weekenduitjes en andere asfaltfietsvakanties (volgend voorjaar naar Schotland bv). Een echte mountainbike is me dus net te specifiek.

Wil verder dus vooral die Rohloffnaaf, goede verlichting (SON naaf en koplamp) en degelijke spatborden en bagagedragers. Voorvork is misschien niet eens het meest essentiele onderdeel voor mijn keuze, mijn gevoel zegt liever zonder verende voorvork (kan ie ook niet kapot gaan) als het net zo goed zonder vering kan. Zoek dus gelijkertijd naar een soort middenweg en koop dus de fiets niet alleen uitsluitend voor die Great Divide, want dan kan ik denk ik beter een goedkopere Mountainbike kopen (Canyon yellowstone oid) en daar een karretje achter plaatsen.

Staal of aluminium heb ik niet een echte mening over behalve dat staal iets meer dempt (bij mijn racefietsjes dan) en dat staal eventueel bij breuk nog te lassen is.
Maar staal zou wellicht wel mijn voorkeur kunnen hebben. Chili, Bolivia en Peru staan ook nog wel op mijn verlanglijstje en kan me voorstellen dat staal dan een betere keus is.....

Vind overigens die Avaghon series 26" ook schitterend hoor.
Afbeelding

En ongetwijfeld ook wel te voorzien van verlichting en spatborden.

Maar kan ik de keuze verkorten tot:
Idworx Off Rohler
Santos Travelmaster
Avaghon Series 26"

Of is er nog een mooie vierde, zoals de Van Nicholas Pioneer ofzo?

En wellicht weet ik een heleboel dingen nog niet zeker, maar dat kan altijd nog toch? En denk je dat er in de Idworx niet een verende voorvork past?
Wim schreef:Waarom ben je toch zo geobsedeerd door die paar concrete fietsen die je bekeken hebt? Begin nu toch eens bij het begin: wat ga ik doen, welke kenmerken vind ik zelf prettig of heb ik nodig? Waarom niet een fiets die geschikt is voor een verende en een vaste vork? Voor die Great Divide en dat soort tochten zet je er de verende vork op, en anders de ongeveerde. Hoeveel kilo ga je meenemen? Wil je voor en achterdragers, of alleen achterdragers? Weet je zeker dat je met een aanhanger wilt fietsen? Weet je zeker dat je een alu frame wilt?
Wim
Wil je nou een Easy Rohler kopen of the Great Divide fietsen?

In het eerste geval haal je een lekkere kop koffie, zet je een zwierige handtekening en dan heb je een prachtige fiets gekocht.

In het tweede geval doe je eerst je huiswerk, zorg je dat je wat off road ervaring krijgt, maak je een realistische paklijst en een routeplanning en ga je dan eens op je gemak bekijken of het profiel van de easy rohler nog steeds met je behoeften over een komt.

Volgens mij heb je nu zo weinig eigen referentie dat je na iedere vertegenwoordiger weer een vers standpunt hebt
Robertjan schreef:
Wim schreef:Hoeveel kilo ga je meenemen? Wil je voor en achterdragers, of alleen achterdragers?
Deze vragen zijn zijdelings dus al beantwoord: met een D3, een 70-200 2.8, en de 14-24 zal het niet het lichtgewicht zijn waar wij allebei ons een beetje door laten leiden... :wink:
Indien dragers worden gebruikt, zal het, vermoed ik, ook zeker om voordragers gaan.
En dan ben ik zelf ook nog eens 88kg ;) Maar met een D70 en een 35/2 zijn ook leuke foto's te schieten hoor. Maar als fotografie naast het fietsen een grote passie is dan wil je op zo'n droomreis toch het liefst je beste materiaal meenemen.... Ortliebje in dat geval maar flink inpakken met foam ;)
m-gineering schreef:Wil je nou een Easy Rohler kopen of the Great Divide fietsen?

In het eerste geval haal je een lekkere kop koffie, zet je een zwierige handtekening en dan heb je een prachtige fiets gekocht.

In het tweede geval doe je eerst je huiswerk, zorg je dat je wat off road ervaring krijgt, maak je een realistische paklijst en een routeplanning en ga je dan eens op je gemak bekijken of het profiel van de easy rohler nog steeds met je behoeften over een komt.

Volgens mij heb je nu zo weinig eigen referentie dat je na iedere vertegenwoordiger weer een vers standpunt hebt
Tjee, wat een reactie. Ik dacht dat Friesen bot konden zijn, maar die Grunningers kunnen er ook wat van. Kom ik zo vervelend over of zo? Het gaat dus om de Off Rohler (26"), niet de Easy Rohler (28"). Overigens denk ik dus dat de Off Rohler wellicht niet het meest geschikt is (als in 100% score), maar dat betekent ook weer niet dat ie ongeschikt is (als in 80% score).

Wat is er mis met die Off Rohler dan? Lijkt me een prima fiets voor die Great Divide. Net als die andere keuzes. Die Avaghon met V-brakes lonkt ook heel erg, prachtige basicfiets en ook nog een stuk goedkoper (ca 2500euro voor Avaghon Series 26.0, tegen ca. 3650euro voor de Idworx Off Rohler/Santos Travelmaster). Het enige wat ik nu weet is dat een mountainbike niet hetgeen is wat ik zoek of het beste bij me past, ook al zou het de beste keus zijn voor de Great Divide. Zou niet weten wat een realistische paklijst of exacte routeplanning daaraan bijdraagt en aan zou veranderen. Internet is momenteel even het enige waar ik op af kan gaan. En het is nou niet zo dat de wegen aldaar superextreem moeilijk zijn. En mocht het ergens wel zo zijn, dan is het een kwestie van rustig aan, goed uitkijken, niet overhaasten, genieten en je tijd nemen.
http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... 10614&v=Bg
Waarom is er onder wereldfietsers op dit forum toch zo'n aversie tegen verende voorvorken? Ik zie er alleen maar voordelen aan. Ik heb het dan met name over de Headshok Super Fatty, die even stijf is dan welke vaste vork ook. Met een 100% lock-out kun je waar nodig of gewenst ongeveerd fietsen, wat ik trouwens verrassend weinig doe. Nu zoek ik wel meer onverharde wegen op dan de gemiddelde wereldfietser, maar ook op veel asfaltwegen staat de Headshok aan.
De veel genoemde nadelen zijn niet reëel. Deze vork weegt 1,3 kg, minder nog dan veel ongeveerde vorken.
Ook de pech-gevoeligheid telt niet naar mijn idee. Het gebeurt wel eens dat de vering druk verliest. Een kwestie van nieuwe afdichtingen, iets wat je niet even onderweg doet, maar op de lock-out kun je duizenden kilometers verder...

Het blijft voor mij iets anachronistisch hebben om op een 28inch ongeveerde fiets een mountainbikeroute te fietsen.
Jan Eleveld schreef:Waarom is er onder wereldfietsers op dit forum toch zo'n aversie tegen verende voorvorken? Ik zie er alleen maar voordelen aan. Ik heb het dan met name over de Headshok Super Fatty, die even stijf is dan welke vaste vork ook. Met een 100% lock-out kun je waar nodig of gewenst ongeveerd fietsen, wat ik trouwens verrassend weinig doe. Nu zoek ik wel meer onverharde wegen op dan de gemiddelde wereldfietser, maar ook op veel asfaltwegen staat de Headshok aan.
De veel genoemde nadelen zijn niet reëel. Deze vork weegt 1,3 kg, minder nog dan veel ongeveerde vorken.
Ook de pech-gevoeligheid telt niet naar mijn idee. Het gebeurt wel eens dat de vering druk verliest. Een kwestie van nieuwe afdichtingen, iets wat je niet even onderweg doet, maar op de lock-out kun je duizenden kilometers verder...

Het blijft voor mij iets anachronistisch hebben om op een 28inch ongeveerde fiets een mountainbikeroute te fietsen.
In bovenstaande reacties lijken de Off en Easy Rohler een beetje doorelkaar gebruikt te worden. Voor alle duidelijkheid:

* de Off Rohler is 26" (mijn 1e voorkeur voor de great divide)
* de Easy Rohler is 28" (niet mijn voorkeur voor een mtb-route als de great divide).
* Beide bovengenoemde Idworx-modellen kennen geen verende voorvork. Overigens; hoe Idworx over een zwaarbeladen fiets zonder geveerde voorvork denkt heb ik niet gevraagd. Die ervaring zouden ze wel eens niet kunnen hebben inderdaad, aangezien dat iets anders is dan crossen op een Power Rohler. Wellicht dat een geveerde voorvork dan meer voordeel levert wat betreft het voorkomen van stootlekken en het resulteren in een betere rijstabiliteit en aldus hogere koerssnelheid. Heeft iemand enig idee of het uberhaupt mogelijk is om op de Idworx Off Rohler alsnog een geveerde voorvork te plaatsen.... Niet dat het mijn prioriteit heeft, maar altijd leuk als het kan.
* Mijn Trek T400 (met 28") wil ik ombouwen tot een soort ATB om alvast wat offroad op de veluwe of andere bossen mee te oefenen, niet om uiteindelijk die great divide mee te fietsen.
1. Stuur voor je meer dan 3500 euri gaat uitgeven aan een verliefdheid eens een mailtje aan wat mensen die die tocht hebben gefietst en vraag hen of voorvering zinvol is.

2. Zoek op internet eens wat meer op over Jan Eleveld en Marco Meijerink om hun advies en ervaring met moeilijke wegen op waarde te schatten.

3. Vraag Gerrit of je met de fiets waar je verliefd op bent een redelijk technisch MTB-parcours mag proefrijden. (Ik weet niet waar je vandaan komt, in de buurt van Rotterdam zou ik de baan in Bergschenhoek aanraden.)

4. Doe hetzelfde parcours met een MTB met voorvering die je leent of huurt.

5. Vraag je daarna af met welke fiets je meer controle had over de fiets en met welke fiets je zo'n route het beste enkele uren achtereen vol zou houden (en bedenk dat dit zonder bagagekar was).

6. Leg de prijslijst van Idworks eens naast die van een zekere botte Grunninger die fantastisch fietsen naar wens kan bouwen.
Ik ben eerlijk gezegd een beetje bezorgd omdat dit een heel zware route is. Heb je wel de ervaring in kamperen en overleven in echte natuur, temidden van wilde dieren, en met een heel gevaarlijk klimaat? De Great Divide is een prachtige ambitie, maar als je zulke dingen niet al vaker geaan hebt zou ik eerst maar eens een vakantie in Schotland en een vakantie in Spanje gaan doen.
Wim
AB zegt in de eerste post, vele km's op een trekkingfiets te hebben gefietst. Daar heb je weinig profijt van als je niet kampeert...... :roll:
LONGEST OFF-PAVEMENT BIKE ROUTE IN THE WORLD
The Great Divide Mountain Bike Route is our premier off-pavement route, crisscrossing the Continental Divide north to south. This route is defined by the word "remote." Its remoteness equates with spectacular terrain and scenery. The entire route is basically dirt-road and mountain-pass riding every day. In total, it has over 200,000 feet of elevation gain. All of this climbing gets the rider into visually spectacular places and incredibly fit shape.


Het klinkt prachtig, maar zonder jachtgeweer zal je mij dit niet zien doen! :P
Echte Grizzlies en nog meer. Op backpackinglight was laatst een discussie over ultralight jachtgeweren.....
Wim
Wim schreef:Echte Grizzlies en nog meer. Op backpackinglight was laatst een discussie over ultralight jachtgeweren.....
Wim
Bear Alert The State Department of Fish and Wildlife is advising hikers, hunters, fishermen, and Touring Bikers to take extra precautions and be on the alert for bears while in the area.They advise people to wear noise producing devices such as little bells on their clothing to alert but not startle the bears unexpectedly.They also advise you to carry pepper spray in case of an encounter with a bear. It is also a good idea to watch for signs of bear activity.People should be able to recognize the difference between blackbear and grizzly bear droppings. Black bear droppings are smaller and contain berries and possibly squirrel fur.Grizzly bear droppings are large, have bells in them and smell like pepperspray
Komt dat laatste vanwege de vele spray die ze toegespoten krijgen.....?