Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Therm-a-rest NeoAir slaapmat - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Therm-a-rest NeoAir slaapmat

Ik weet niet waar de grens ligt, en dat zal van persoon tot persoon verschillen. Een compromis zou kunnen zijn de nieuwe Exped Synmat basic die ik hier in een andere post aankondig: een euro of 70, en 660 gram. Warmer en zwaarder dan de Neoair, maar niet zo warm en zwaar als de Exped downmat. En veel goedkoper.
Wim
Hoe lang gaan die dingen mee (vraag ik met mijn boerenverstand)?

Bij Thermarest valt het me op dat ze bij de ProLite zeggen: 'reliable performance' en 'quality'. Dat soort woorden vind ik niet terug bij de NeoAir.
Die Exped is toch nog wel een stuk zwaarder. 660 om 410 en vooral de grote versie scheelt veel, 980 om 550 gram en ook een groter pakvolume. Nu ik van de Downmats af ben en de fout had gemaakt om toen een normale grootte voor mezelf te nemen, wil ik nu perse een grote voor mezelf. Ik pas niet op een normale en als mijn voeten of mijn hoofd niet op het matje liggen, dan slaap ik gewoon niet zo lekker, weet ik nu uit ervaring. bovendien ben ik een buik/rug slaper en die hebben meer ruimte nodig dan zijslapers...

Vooral bij die grote maat, scheel het wel heel erg veel.

Maar hoe groot is de kans dat een Neoair voor ons te fris gaat zijn? We zijn geen winterkampeerders, dus als we er vanaf eind april in eigen land mee uit de voeten kunnen is het prima zat.

De kinderen slapen op een dun schuimmatje, dat zal niet veel warmer zijn denk ik?
Wij hebben de NeoAir vandaag in het echt bekeken, maar we schrokken ons wel dood van het enorme zak chips geluid wat het matje maakt! Het knispert echt heel erg en voelt erg goedkoop aan. Ook lijkt het veel smaller dan alle andere 51 cm matjes (Exped/Thermarest). De pakmaat en het gewicht blijven wel ongelofelijk om te zien en te voelen.
Met een slaapzak erop knisperde het al een stuk minder, dus we overwegen het zeker nog wel. Het zou fijn zijn als nog meer mensen hun ervaringen over de isolatie waarde (en het real-life geknisper) zouden kunnen posten.
Of je kijkt naar het VAUDE luchtbedje.
Ik schrok ook van het knisperend geluid in de winkel. In de praktijk hoor je echter niets, komt denk ik omdat je slaapzak het geluid dempt.
Ik heb overigens nog wat gebruikers ervaring opgedaan de afgelopen week voor en tijdens het Paasweekend. Zoals ik al eerder schreef is voor mij de isolatie in dit jaargetijde te weinig. Ik had dan ook voor het Paasweekend zo'n schuimmatrasje meegenomen met een dikte van 5 mm en een zijde lakenzak. Afgelopen dagen zakte in de tent de temperatuur regelmatig naar 5 graden en ik had het nu niet koud meer, één keer had het 's gevroren, zat er rijp op de tent en daalde binnen de temperatuur naar 3 graden. Toen werd ik wakker van de kou.
De nacht van afgelopen dinsdag naar woensdag was de temperatuur iets hoger en heb ik als test het extra matrasje verwijderd. In de tent werd het 8 graden en bij mijn heupen en schouders kreeg ik het toch weer koud.
Mijn conclusie is dat voor mij persoonlijk en ik ben wel een beetje kouwelijk, dit eigenlijk een zomermat is die in de winter en vroege voorjaar te weinig isoleerd. Misschien dat in het najaar als de grond nog niet zo koud is de mat ook nog geschikt is.

Ronald

Ronald
Op het weekend in Leuven ook op de neo air geslapen (zie antwoord Ronald). Had hem in eeste instantie niet hard genoeg opgeblazen. Raakte met m'n kont net de grond en dat was koud. Daarna wat lucht bijgeblazen en geen enkel koude probleem meer gehad.

Dit is trouwens m'n 2e neo-air matje. Bij de eerste waren na ~ 2weken gebruik twee tussenverbindingen losgeraakt waardoor er een 'puist' ontstond. Heb hem gedurende de vakantie nog 3 weken gebruikt. Kon bij terugkomst het matje zonder problemen omruilen voor een nieuw exemplaar. Ik blaas het matje nu niet meer hard op (weet niet of dat het probleem is geweest).
Ik zou denken dat een "normaal" luchtbed een stuk makkelijker oprolt dan een zelfopblazend matje. Maar op dit filmpje lijkt het nog een flinke klus...
http://www.youtube.com/watch?v=4YPYVLJbhZw

Is dit echt zo veel werk, of is die man gewoon onhandig? Het gaat wel om een L, maar die wil ik ook...
Die man is gewoon onhandig... :wink:
Is het niet nodig, om zoals bij een Prolite, het 2x op te rollen om alle lucht eruit te krijgen?

Krijg je er trouwens al een reparatiesetje bij, of moet je die altijd los aanschaffen? En passen er normale Thermarest reparatieplakkers/setjes bij?
Volgens mij rolt 'ie 'm ook 2x op... :roll: Alleen niet zo handig de eerste keer: hij probeert 'm direct strak op te rollen en dat werkt niet.
De eerste keer doe ik m'n matje globaal opvouwen in de op te rollen vorm (wel/niet opvouwen) en breng er langzaam druk op (ventiel open uiteraard) om te lucht er uit te persen.
Daarna ventiel dicht, uitvouwen, en strak oprollen. Niet door vrouwlief erbij te betrekken, maar door zelf d.m.v. m'n voet of knie erop te zetten de mat te spannen. Strak oprollen is dan een fluitje van een cent.

Ik vermoed dat ook hier SeamGrip een oplossing kan bieden voor een lekke mat. Te zien aan het filmpje wordt het er niet bijgeleverd.
Ik heb een nacht of tien op een Neoair geslapen, met een oranje Prolite 3 eronder, omdat het winter was.

Ik ben wel fan van het matje want het ligt erg lekker en rolt klein op. Rond het vriespunt (tijdens de wintertrektocht) had ik geen extra matje nodig.

Twee keer oprollen doe ik niet. Wat mij stoort is dat het opbergzakje bedoeld is voor matjes die in 1/3 van de breedte zijn opgerold (zoals ze uit de fabriek komen). Dat rolt erg ongemakkelijk en ik heb liever lange smalle bagage in mijn fietstassen dan brede korte.

Repareren kan met seamgrip en een patch, maar er zijn speciaal voor de Neoair de Fast en light repair kits.

Mijn probleem is dat ik met opgetrokken knieën slaap en daardoor mijn Regular te smal vind. Mijn R is dan ook te koop!
JesseL schreef:Wij hebben de NeoAir vandaag in het echt bekeken, maar we schrokken ons wel dood van het enorme zak chips geluid wat het matje maakt! Het knispert echt heel erg en voelt erg goedkoop aan. Ook lijkt het veel smaller dan alle andere 51 cm matjes (Exped/Thermarest). De pakmaat en het gewicht blijven wel ongelofelijk om te zien en te voelen.
In praktijk valt het geluid echt wel mee, het stoort mij in ieder geval niet terwijl ik toch liever niet te veel lawaai heb als ik wil slapen.

Overigens gebruik ik de brede versie van de NeoAir, ook die is nog steeds veel lichter en smaller dan veel concurrerende matjes, maar breed genoeg om b.v met de knieën opgetrokken te liggen.
JesseL schreef:Ik zou denken dat een "normaal" luchtbed een stuk makkelijker oprolt dan een zelfopblazend matje. Maar op dit filmpje lijkt het nog een flinke klus...
http://www.youtube.com/watch?v=4YPYVLJbhZw

Is dit echt zo veel werk, of is die man gewoon onhandig? Het gaat wel om een L, maar die wil ik ook...
Ik heb een large, maar die man is gewoon erg onhandig. Bij mij duurt het oprollen in het totaal (als ik gehaast ben) zeker geen minuut, eerder richting 30 seconden. Het ventiel open doen is wel altijd het eerste wat ik 's morgens doe als ik weet dat ik mijn matjes wil oprollen. Dan heeft de mat minstens 5 minuten om het grootste deel van de lucht kwijt te geraken. Daarna is het een kwestie van in twee keer op te rollen, eerst dubbel, dan driedubbel. (Zoals RobertJan het beschrijft.) (En ik ben nu ook niet bepaald bekend om mijn handigheid.)
bikelike schreef:Twee keer oprollen doe ik niet. Wat mij stoort is dat het opbergzakje bedoeld is voor matjes die in 1/3 van de breedte zijn opgerold (zoals ze uit de fabriek komen). Dat rolt erg ongemakkelijk en ik heb liever lange smalle bagage in mijn fietstassen dan brede korte.
In 1/3 van de breedte oprollen is enkel moeilijk omdat je het in één keer probeert en er dus de eerste maal nog te veel lucht in het matje zit.
Bovendien is het matje zo opgerold nog steeds minder dik dan bijna alle andere matjes, dus ik zou het pakje helemaal niet dik noemen? Een opgerolde normale normale NeoAir heeft ongeveer het formaat van een 1-liter bidon.
En gezien de NeoAir standaard zonder opbergzakje wordt geleverd kan je natuurlijk steeds een breder opbergzakje er bij kopen.
Revanho schreef:En gezien de NeoAir standaard zonder opbergzakje wordt geleverd kan je natuurlijk steeds een breder opbergzakje er bij kopen.
Mmn, ik heb twee keer een NeoAir gekocht en beide keren zat er een zakje bij (voor 1/3 oprollen).
bikelike schreef:
Revanho schreef:En gezien de NeoAir standaard zonder opbergzakje wordt geleverd kan je natuurlijk steeds een breder opbergzakje er bij kopen.
Mmn, ik heb twee keer een NeoAir gekocht en beide keren zat er een zakje bij (voor 1/3 oprollen).
Bij mijn exemplaar zat ook een zakje bij, maar ik meen toch begrepen te hebben dat het zakje er tegenwoordig niet meer bij zit en apart moet aangeschaft worden. (Maar zelf als dat niet het geval is wijzigt dit natuurlijk weinig aan het gegeven dat een opgevouwen NeoAir zowat het kleinste matje is, zowel in breedte als dikte, wat te vinden is)
Vikingar schreef:Hallo

Is er iemand die ervaringen heeft opgedaan met de Therm-a-rest NeoAir slaapmat (luchtbed :lol: )

Prijs € 135,-. Afm: 50 x 183 x 6,3 cm. Pakmaat: 21 x 9 cm. Gewicht: 409 gram.

http://cascadedesigns.com/therm-a-rest/ ... ir/product

Met name het lage gewicht spreekt mij aan 8)

John
Jullie reacties heb ik met veel interesse gelezen!
Onze overweging om de NeoAir aan te schaffen is dat het de helft minder weegt dan de Therm a Rest mat die wij nu hebben. Plus dat het een 3 seizoens mat is. En de grote van het pak formaat wat ook niet onbelangrijk is. Oude mat afm 1.83 x 52 x 3,8 cm en ik meen 1050/1150 gram. Overigens isoleert perfect!!!

De opmerking van "de zak chips" is voor mij als lichte slaper zeker een punt om in de gaten te houden. We nemen dan ook de slaapzak mee en gaan er uiteraard op liggen in de winkel om een idee te krijgen van het geluid :D :| :wink:

De reden om de NeoAir Regular of Large te kiezen is uiteindelijk het gewicht. We denken met het vervangen van onze slaapzak, slaapmat en tent uiteindelijk per persoon zo 3 kg te besparen. We zijn geen minimalisten dus enig comfort in tent en slaapzak stellen we sowieso op prijs. Maar goed dat hoort hier in deze thread niet thuis.

Heb nog wel vraag: De oude mat is te koppelen met een riem aan een andere mat. Wat zeker handig is in de tent. Kan dit ook met de NeoAir :?:

John
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een slaapmatje en heb veel goede verhalen gehoord over de NeoAir.
Zijn er in de tussentijd nog aanpassingen aan geweest? Zo las ik iets over een 'Trekker' versie, die minder zou kraken. Is dat het enige verschil?

Zijn er mensen die ervaring hebben met de 'trekker' versie? Of is de trekker versie een update van de eerder genoemde NeoAir?

Bedankt!
Mijn vriend en ik slapen nu twee jaar op de Therm-a-rest NeoAir.
Het is een heerlijk slaapmatje. Op andere self-inflating-matjes begon ik al gauw door te liggen met heupklachten als gevolg.
Met deze Therm-a-Rest matjes slaap ik super! Het is net een luchtbed, maar dan vele malen lichter en compacter. Door de compartimenten lig je met de zware delen (heup en schouders) niet door.

Met ongeschikte slaapzakken is dit matje rond de 0-5 graden 's nachts niet warm, tenminste voor de vrouwelijke koukleumen onder ons, mijn vriend heeft prima geslapen met een extra trui aan. Maar dat heb ik vooral de slaapzakken verweten. Dit jaar moeten we ze nog uitproberen met nieuwe, donzen slaapzakken.

Enige nadeel vind ik het risico van stuk gaan. We hebben al 2 matjes teruggebracht. Eentje was lek (eerste weekend bleek het ventiel niet goed te zijn) en van één matje zijn de compartimenten geknapt bij het voetenstuk. Dan bolt het helemaal op naar 1 geheel. Wel super service, we hebben telkens een nieuw matje gekregen. Vorig jaar merkte we dat ze wel verbeteringen hebben aangebracht, zo is de onderlaag bijv. steviger geworden.

Over het knispergeluid, tijdens het slapen heb ik er absoluut geen problemen mee. Ik word ook vrij gauw wakker van geluiden, maar als je erop ligt en je hebt je slaapzak ertussen, hoor je amper iets.

Over het oprollen, we rollen ze wel 2x op om de lucht er goed uit te krijgen.
De twee matjes samen passen gemakkelijk in 1 zakje! Dus dat spaart weer extra ruimte :wink:
Wij hebben nu nieuwe compacte matjes van Exped die net zo klein zijn en niet knisperen :lol:

En Exped heeft met de nieuwe matjes ook nog eens een prijs gewonnen!

We gaan ze het komende wf-erfietstochtje testen.
Hoi Eric,
Is dit de wat goedkopere, degelijkere en stillere Neoair Trekker, die ook wat minder warm is en wat zwaarder? Of is het de aangekondigde Neoair All Season? Die is in regular 540 gram, maar wel flink warmer (en net als de Trekker door een ander materiaal degelijker en stiller).
Wim