Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting vs riemaandrijving - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ketting vs riemaandrijving

Bron schreef:WERELDRECORD: 29.000 kilometer in 150 dagen

(op een Santos Travelmaster met riem-aandrijving en Rohloff-naaf)


Nog 19 dagen tot de finish!



Het officiele wereldrecord in het Guiness Book of Records in binnen bereik. James Bowthorpe (onze Engelse wereldfietser) is inmiddels de 22.222km gepasseerd en hard op weg om een nieuw record te vestigen; 29.000km in 150 dagen (of te wel 190km per dag, in z'n eentje, met bepakking!). Hij gaat in september over de eindstreep in Londen. Waarschijnlijk eerder dan gepland want hij rijdt wel erg veel kilometers per dag (z'n dagrecord staat op 273km).



James rijdt op een Santos Travelmaster met riem-aandrijving en Rohloff-naaf.

Op Where in the world is James? kun je bijhouden of James het gaat redden.
Nogmaal: prima ding voor huis- tuin- en keukengebruik. Niet op een modderig paadje ergens in de Oeral.
De nuchtere constatering is dat de laterale sterkte van de riem onvoldoende is en om productietechnische redenen ook zal blijven. Toleranties zijn uiterst gering waardoor de set-up van de riem kritisch is; zaken waar ik erg zenuwachtig van wordt op een modderig paadje ergens in de Oeral.
pedalman schreef:knip
De nuchtere constatering is dat de laterale sterkte van de riem onvoldoende is en om productietechnische redenen ook zal blijven.
knip
Het lijkt mij vanuit historisch perspectief wat kort door de bocht om de huidige beperkingen door te trekken naar de toekomst....
@ Pedalman:

Er is nochtans iemand met zo 'n fiets die al over de 22000 km gereden heeft? Dat vind ik toch al flink van zo 'n riempje dacht ik zo. :D
James Bowthorpe zegt het volgende:

I am sure that there will be plenty of debate over belt drives as more manufacturers join Santos and dip their toes in. I know that Santos have been developing this belt drive for a few years and that its well tested. They would have to be pretty daft to send me out on a bike with technology that hadn’t been fully stretched.

All I can say at this point, having done a couple of hundred miles on it since Saturday, is that it’s beautifully quiet to ride and feels very smooth. There are lots of pros and only a few cons, especially compared to chains. I don’t really want to get into it at this stage of the game, but I will give a full lowdown when I get back (after having not oiled it or changed the cogs once, for example)…


Hij is bijna terug...en ik ben erg benieuwd naar zijn ervaringen. (bedoel ik niet negatief)
poeh, een hoop veronderstellingen maar weinig concrete ervaringen.
Tuurlijk is het zo dat een rondje op het grasveld niets vertelt over het crossen door onherbergzame gebieden. Wie ons een beetje kent (en dat doen gelukkig velen) weet wat voor soort tochten wij maken......en dat is ook over gras......vele kilometers......duizenden.....totdat ook dat ophoudt en het modder en stof wordt......naar 5000 meter....en weer terug....
*zucht* Is het nodig..... om bij een kritische noot.... op deze manier jouw wrevel te laten blijken?
pedalman schreef:Nogmaal: prima ding voor huis- tuin- en keukengebruik. Niet op een modderig paadje ergens in de Oeral.
De nuchtere constatering is dat de laterale sterkte van de riem onvoldoende is en om productietechnische redenen ook zal blijven. Toleranties zijn uiterst gering waardoor de set-up van de riem kritisch is; zaken waar ik erg zenuwachtig van wordt op een modderig paadje ergens in de Oeral.
Interessante beweringen,

nu is het zo dat de meest heavy use overbrengingen in de industrie worden volbracht dmv riemaandrijvingen, dit gebeurt als sinds de uitvinding van de stoom machine. Denk dus dat het idee van een riemaandrijving best ok is en ver uitgedacht. Kijk bv eens naar een Harley-Davidson, die heeft iets meer vermogen op een dergelijke riem staan dan een fietser met sterke benen. Om nog een voorbeeld aan te halen, de primaire overbrengingen in bv de olie productie of zaagmolens worden gedaan met riemen...

Probleem met het spannen van een dergelijke riem is niet anders dan met een ketting ism een naafversnelling.

En spannings variatie, kijk eens naar bv een overbrenging van een snowcat, die gaat ook met een riem en die flexen nogal.... dat gaat dus best goed.

Maar idd ben ik ook erg benieuwd naar de ervaringen van James.

Bas

(heeft geen aandelen van Gates, Rohloff of Santos..)
pedalman schreef:Ik wil met zo'n 25kg bagage over een onverhard paadje met een >12% klim met een lengte van minimaal 5km rijden en dan kijken wat er heel blijft.
25 kilo? 12% en dan 5 kilometer? Wat een lullig stukje om iets te testen. Kun je niet met iets beters komen?
Leon
(sorry, kon het niet laten na de bijkans ongepaste reactie naar Marco)
He jongens doe eens wat gezelliger.
Wim
Groot gelijk, Wim.
B@se schreef:
Bron schreef:WERELDRECORD: 29.000 kilometer in 150 dagen

(op een Santos Travelmaster met riem-aandrijving en Rohloff-naaf)


Nog 19 dagen tot de finish!



Het officiele wereldrecord in het Guiness Book of Records in binnen bereik. James Bowthorpe (onze Engelse wereldfietser) is inmiddels de 22.222km gepasseerd en hard op weg om een nieuw record te vestigen; 29.000km in 150 dagen (of te wel 190km per dag, in z'n eentje, met bepakking!). Hij gaat in september over de eindstreep in Londen. Waarschijnlijk eerder dan gepland want hij rijdt wel erg veel kilometers per dag (z'n dagrecord staat op 273km).



James rijdt op een Santos Travelmaster met riem-aandrijving en Rohloff-naaf.

Op Where in the world is James? kun je bijhouden of James het gaat redden.
pedalman schreef:Nogmaal: prima ding voor huis- tuin- en keukengebruik. Niet op een modderig paadje ergens in de Oeral.
De nuchtere constatering is dat de laterale sterkte van de riem onvoldoende is en om productietechnische redenen ook zal blijven. Toleranties zijn uiterst gering waardoor de set-up van de riem kritisch is; zaken waar ik erg zenuwachtig van wordt op een modderig paadje ergens in de Oeral.
Erg vermakelijk om deze twee posts zo onder elkaar te zien. Je zou toch bijna tot de conclusie komen dat pedalman een dagafstand van zo'n 190Km bestempelt als huis- tuin- en keukengebruik :P
Voor minder dan 200 kom ik mijn bed niet uit. :wink:
B@se schreef: nu is het zo dat de meest heavy use overbrengingen in de industrie worden volbracht dmv riemaandrijvingen, dit gebeurt als sinds de uitvinding van de stoom machine. Denk dus dat het idee van een riemaandrijving best ok is en ver uitgedacht. Kijk bv eens naar een Harley-Davidson, die heeft iets meer vermogen op een dergelijke riem staan dan een fietser met sterke benen. Om nog een voorbeeld aan te halen, de primaire overbrengingen in bv de olie productie of zaagmolens worden gedaan met riemen...

Probleem met het spannen van een dergelijke riem is niet anders dan met een ketting ism een naafversnelling.

En spannings variatie, kijk eens naar bv een overbrenging van een snowcat, die gaat ook met een riem en die flexen nogal.... dat gaat dus best goed.

knip

Bas

(heeft geen aandelen van Gates, Rohloff of Santos..)
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, de voorbeelden van de heavy use in de industrie zijn voorbeelden van stationaire opstellingen. Dan heb je minder last van 'van buiten komend onheil' dan bij een fiets. Ook speelt hier geluid een belangrijke rol.

In de motorindustrie zul je geen enkele 'off-road' motor met een riemaandrijving vinden. Hier zijn het vooral zware twee cilinder motoren (met relatief grotere klappen op de aandrijving dan viercilinders) die met een riem uitgerust worden. De riem kan beter overweg met het koppel van zo'n stamper dan een ketting. Wel hebben dit type motoren een beperkte veerweg en worden ze enkel en alleen op asfalt gebruikt.

Daarom denk ik dat de Engelsman ook zo tevreden is. Blijf je met je fiets op goed begaanbare wegen en heb je geen achtervering dan kan een riemaandrijving een erg goed alternatief voor de ketting zijn. Ga je serieus offroad en krijg je stenen en takken tussen je riem, dan denk ik dat de ketting een betere vorm van aandrijving is....
Ik heb nochtans eens een pic van een mountainbike gezien met riemaandrijving.... :D Ik geloof dat het toen een foto met veel sneeuw en ijs betrof.
Ik weet wel niet meer of die achtervering had of niet... :?
Afgelopen winter met temperaturen wisselend rond het vriespunt, dus enorm veel pekel heeft mijn woon-werk fiets weinig goed gedaan. Daarom ben ik zeer geïnteresseerd in een dergelijke constructie. Alleen jammer dat de vanaf prijs zo tegen de 3000 euro ligt. Voor de helft van het geld kun je een prachtige fiets kopen met deraileurversnelling. En dan hou je nog zat geld over om eens een nieuwe ketting erop te gooien.
Ja dat is wel zo. :? Die pekel doet weinig goeds aan je tandwielen en ketting.
Zo 'n Rohloff naaf alleen al kost tegen de 900 eurotjes. Ik heb gekozen voor een fiets met Rohloff naaf omdat je er dan wel minder onderhoud aan hebt, vergeleken met een derailleur. En die zou ook langer meegaan. Mijn eerste set tandwieltjes en ketting heb ik laten vervangen na 6000 km woon-werk verkeer. (Ongeveer een klein jaar rijden) Dat koste mij bijna 200 euro. En mijn fiets koste toen nieuw 750 euro. :lol: De rekening was vlug gemaakt hoor. :D Daarom dat ik dit topic zo volg. Voor woon-werk verkeer is dit wel een heel fijne oplossing. Na dit nog banden zoeken die je niet meer moet oppompen... :lol:
Trek gaat ook met een riemaandrijving aan de gang:

http://gizmodo.com/5346042/treks-distri ... or-a-price
Trek, verkoopt al fietsen met riemaandrijving:

http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/urban/soho/soho/
De Sjelle schreef:Mijn eerste set tandwieltjes en ketting heb ik laten vervangen na 6000 km woon-werk verkeer. (Ongeveer een klein jaar rijden) Dat koste mij bijna 200 euro. En mijn fiets koste toen nieuw 750 euro. :lol: De rekening was vlug gemaakt hoor. :D Daarom dat ik dit topic zo volg. Voor woon-werk verkeer is dit wel een heel fijne oplossing. Na dit nog banden zoeken die je niet meer moet oppompen... :lol:
Ik rij nu bijna een jaar en ruim 7.000 km met Rohloff naaf maar nog geen vervanging van ketting of kransjes nodig.

Ivo