Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht besparen. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gewicht besparen.

217 berichten
Trapper schreef:. Of de fietser in kwestie nu 70kg weegt of 90kg, blijkt niet noemenswaardig te zijn, maar die 150gr extra voor een bagagedrager wel! :?
Als fietser van rond de 90kg kan ik zeggen dat die 150 g. voor een bagagedrager me eigenlijk aan m'n ...

Als ik mijn portemonnee trek en weken vantevoren ga plannen en inkopen doen, dan kan ik het gewicht van mijn bagage met 2kg terugbrengen.
Maar waarom zou ik? Die twee kilo fiets ik in amper een week van mijn lijf af.

'T is dat de vliegmaatschappijen me dwingen tot grammenjagen, anders zou ik gerust 25 kg aan mijn fiets hangen.
jeroen_ schreef:Je kunt je energie maar een keer verbruiken, dus waarom zou je dat verspillen om al die onnodige zooi mee te sjouwen?
Omdat fietsen voor sommige mensen maar één van de doelen van de vakantie is en de afgelegde kilometers soms secundair zijn? :
Sommigen nemen een hele foto- en film-uitrusting mee. Sommigen willen uitgebreid koken. Sommigen willen lekker zitten bij het wildkamperen. Sommigen (vaak de dames) willen er leuk uitzien tijdens het uitgaan. Sommigens willen met een gerust hart fietsen in een gebied waar echt geen fietsenmakers te vinden zijn binnen 150 km. Sommigen hebben een hele electronica-uitrusting bij zich. Sommigen hebben bergwandelschoenen maat 45 bij zich om een stevige rotspartij te beklimmen. etc.
Leon
Nog meer soms voor sommigen...

Sommigen beoordelen per vakantie (waar/wanneer/hoelang/weersverwachting/doel/aantal personen) wat ze wel/niet meenemen.

Sommige mannen (ik dus) vinden het ook niet prettig om 's avonds in fietskleding een restaurant binnen te stappen, laat staan een bar. Zelfs een normale korte broek vind ik dan niet prettig.

Sommigen maken ook afwegingen: we fietsen (modus) max. 100 km. per dag. Dat is (modus) 5 uur per dag op de fiets. Blijft over 19 uur...

Andere afweging: soms fietsen wij gemiddeld 1:2,5 dag met volle bepakking. Die andere dagen fietsen we ook, maar de tent staat dan in BaseCamp.

Lichtgewicht heeft voor ons twee motivaties: soms nemen we zo weinig mogelijk mee, soms nemen we zo veel mogelijk mee. In beide gevallen: lichtgewicht!
jeroen_ schreef:Veel fietsers denken volgens mij: hoe meer bepakking, hoe serieuzer je bent voorbereid. De werkelijkheid is echter, dat het omgekeerd is.
Veel fietsers denken volgens mij: hoe minder bepakking, hoe serieuzer je bent voorbereid. De werkelijkheid is echter, dat het omgekeerd is.

Het doel bepaalt het middel en onze serieuze voorbereiding betekent dat wij niet één (kampeer)uitrusting hebben maar een stuk of 5.

Soms fietsen we spartaans, soms streven we naar een 5 sterren luxe comfortabele fietsvakantie.
jeroen_ schreef:ik denk dat je iedere gram die je kunt besparen ook moet besparen, voor zowel je fiets als je bagage als je eigen lichaam.
Ik denk dat het al een stuk beter gaat als je schrijft "ik wil" in plaats van "je moet". Ik moet nl. helemaal niks, en Leon en Ankeric zo te zien ook niet en zo zijn er vast nog heel veel mensen.
Ik zie op vakantie regelmatig mensen met gigantisch veel volumnieuze ortieb tassen. Ik krijg de indruk dat deze groep mensen denkt, dat ik door gebrek aan ervaring zo'n compacte tassenset bij mij heb.
Gelukkig heb ik genoeg zelfvertrouwen dat ik me nooit zorgen hoef te maken over wat andere fietsers misschien wel van mij denken... :shock:

Veel fietsplezier, ieder op zijn eigen manier,

Carl
@Leon: ik heb nergens geschreven, dat mijn primaire doel zoveel mogelijk kilometers maken is. Voor mij is het primaire doel om te genieten van de vakantie. In mijn geval is een lichte uitrusting en comfortabele fiets dan een voorwaarde.

@Carl: waar heb ik geschreven dat ik mij zorgen maak over wat een andere fietser van mij denkt? Dit is slechts een vermoeden dat is ontstaan door de vragen die andere, extreem bepakte fietsers, aan mij stelden :| (bijv.: "maar waar zijn je andere tassen dan?" etc.)

@ankeric: ik heb geleerd schijt te hebben aan wat anderen van mijn kleding vinden. Waarom zou je je daar druk over gaan maken? Dat kost je een boel extra gewicht :D Maagoed, het is je eigen keus...
Ik heb zelf de neiging om vooraf goed te kijken waar ik gewicht kan sparen zonder comfort/gebruik in te leveren.

Afbeelding

Afbeelding
customized crank bros multi tool

Maar dan tijdens de reis toch maar dat extra 500g pasta kopen en extra paar litre water mee te nemen.

Afbeelding
16L of water by shanecycles.com, on Flickr
Ik begrijp de discussie niet helemaal. Waarom discussiëren over keuzes, die een heel persoonlijke achtergrond hebben? Laten we het hebben over als-dan:
ALS je lichtgewicht op vakantie wilt, DAN is het handig om te kijken naar het gewicht van je tent, je tassen, je uitrusting.
ALS je fotograferen / koken / gadgets / luxe / mooie kleding belangrijk vindt, DAN kan je ervoor kiezen op dat onderdeel niet te besparen op gewicht.
En zo ken ik nog wel meer als-dan vergelijkingen.
ankeric schreef:Veel fietsers denken volgens mij: hoe minder bepakking, hoe serieuzer je bent voorbereid. De werkelijkheid is echter, dat het omgekeerd is.
Nou, dan ben ik waarschijnlijk een enorme superflierefluiter. :D

Maar pas wel op want met dit soort opmerkingen krijg je dit soort situaties:
Ik lag buiten voor m'n kleine tentje op m'n slaapmatje, biertje, brood met kaas, bak yoghurt en fiets lag zonder standaard op de grond. En naast mij stond een grote tent en de bewoners zaten op stoelen, tafeltje erbij, potten, pannen (en lag daar ook niet een heus kampeerkookboek?) en hadden twee regenhoezen over hun fietsen.
Zij keken medelijdend naar mij en ik probeerde m'n lachen in te houden.
Was niet echt leuk.

Ik moet wel bekennen dat ik uiterlijk ook een ding vind. Want een fietser die enorm bepakt en bezakt, zwetend, hijgend en met een rooie kop heel langzaam een berghelling omhoog slingert omdat hij persé een zitstoeltje, opblaaskussen, afwasteiltje enzovoort bij zich wilt hebben ziet er in mijn ogen toch minder aantrekkelijk uit dan een snelle stoere no-nonsense biker.
Tja, het oog wil ook wat. Of zeg ik nu iets heel verkeerds?

Groet, Yopie
Yopie schreef:Ik moet wel bekennen dat ik uiterlijk ook een ding vind. Want een fietser die enorm bepakt en bezakt, zwetend, hijgend en met een rooie kop heel langzaam een berghelling omhoog slingert omdat hij persé een zitstoeltje, opblaaskussen, afwasteiltje enzovoort bij zich wilt hebben ziet er in mijn ogen toch minder aantrekkelijk uit dan een snelle stoere no-nonsense biker.
Volgens mij probeer je jezelf te overtuigen van je eigen methode. :wink:
Leon
Leon schreef:
Yopie schreef:Ik moet wel bekennen dat ik uiterlijk ook een ding vind. Want een fietser die enorm bepakt en bezakt, zwetend, hijgend en met een rooie kop heel langzaam een berghelling omhoog slingert omdat hij persé een zitstoeltje, opblaaskussen, afwasteiltje enzovoort bij zich wilt hebben ziet er in mijn ogen toch minder aantrekkelijk uit dan een snelle stoere no-nonsense biker.
Volgens mij probeer je jezelf te overtuigen van je eigen methode. :wink:
Leon
Ja, geloof dat je daar wel eens gelijk in kan hebben. Las ook net "Henrie's eerste fietsreis topic" en zag hem al op een oude stadfiets met een allejezus zware slaapzak en een onmogelijke katoenen tent en o wat keek hij gelukkig en blij. Kijk, daar kan natuurlijk geen stoere no-nonsense fietser tegenop!

Yopie
Yopie schreef:Ja, geloof dat je daar wel eens gelijk in kan hebben. Las ook net "Henrie's eerste fietsreis topic" en zag hem al op een oude stadfiets met een allejezus zware slaapzak en een onmogelijke katoenen tent en o wat keek hij gelukkig en blij. Kijk, daar kan natuurlijk geen stoere no-nonsense fietser tegenop!
Behalve dan dat ik op m'n mtb ga en niet op mijn oude stadsfiets :roll: Mijn oude stadsfiets mag blij zijn dat ie nog in mijn schuur mag staan... :D En hij mag mij alleen nog heel af en toe naar het station brengen en hopen dat ie daar niet gesloopt of gejat wordt... ;)
Ik denk dat een discussie ie die niemand kan winnen. De grammenjagers niet en de pakezels niet. Ik hoor toch meer bij het grammenjagers kamp. Ik hou namelijk van bergen. Veel bergen en hoge bergen. Ik vind berglangdschap gewoon mooier dan welk ander landschap. En dan is een licht fietsje met weinig bepakking toch wel erg prettig.

Ik moet er niet aan denken om met een fiets van 15 kg en 20 kg bepakking een berg over te moeten zeulen. Dat is echt niet leuk. Zeker niet als er drie bergen op een dag op het menu staan. Misschien dat hier wel concensus over bestaat. Fietsen in de bergen doe je liefst licht bepakt. Niemand vind het leuk om een Alpenreus met 4 kmh op te moeten kruipen.
bergbeklimmer schreef:Ik denk dat een discussie ie die niemand kan winnen.
De discussie gaat helemaal niet tussen de grammenjagers en de pakezels. De discussie gaat tussen degenen die hun eigen mening en geloof als de waarheid prediken en degenen die wél begrijpen dan andere mensen op een andere manier gelukkig kunnen zijn.
Leon
+1
Ik heb slechts mijn mening over gewicht besparen gegeven, dus van prediken is echt geen sprake.
jeroen_ schreef:Ik heb slechts mijn mening over gewicht besparen gegeven, dus van prediken is echt geen sprake.
Preken is misschien niet het juiste woord.
jeroen_ schreef:ik denk dat je iedere gram die je kunt besparen ook moet besparen, ... Je kunt je energie maar een keer verbruiken, dus waarom zou je dat verspillen om al die onnodige zooi mee te sjouwen?
jeroen_ schreef:Je kunt je energie maar een keer verbruiken, dus waarom zou je dat verspillen om al die onnodige zooi mee te sjouwen?
Zo is dat, je moet voor elke kilo ongeveer 4 Watt meer vermogen leveren.
En we gaan gewoon door met hetzelfde.... :roll:
Leon schreef:En we gaan gewoon door met hetzelfde.... :roll:
Wat is het probleem?
Als iedereen zijn fitness/fatness ratio op orde brengt, kritisch kijkt naar zijn packlijst en een bewuste afweging maakt hoeveel comfort mag wegen, dan heb je daar toch alleen maar baat bij??? (al was het alleen maar psychisch).
Geen enkele grammenjager die een pakezel daarop veroordeeld toch?
Het woord pakezel zegt al genoeg. :wink: