Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

Precies.
Wim

Marjan,

Ik zit net even te denken, omdat je veel eerder al aangaf 167cm te zijn met 'n kruishoogte van 69 cm. Dat betekent behoorlijk korte beentjes! (Zoals aangegeven ben ik zelf 157cm met 'n kruishoogte van 71cm, wat al best kort is.)

Nu heb ik dat ook, en ik merk bij bijv. mountainbiken toch wel dat de draaicirkel van de pedalen/cranks relatief groot is voor mij (laat staan voor jou). Ikzelf zou met kortere cranks wellicht beter rond kunnen draaien, wat op een hele dag fietsen mogelijk ook behoorlijk scheelt.

Voor een nieuwe fiets zou je daarom ook toch bij Thorn kunnen kijken. Die levert Rohloff-fietsen met cranks met een lengte van 140 tot 175mm. Het model Raven Tour lijkt me uitstekende fiets. De prijzen zijn in Engelse Ponden, dus de helft optellen en je krijgt grofweg Euro's. SON kost 150 Pond (€ 225) extra, maar blijft in jouw prijsklasse. HS33 zie ik er niet bij staan, maar de standaard remmen kiezen, via Marktplaats (of dit forum) verpatsen en er HS33 op laten zetten mag ook geen probleem zijn.

Doe ermee wat je wilt, maar ik denk wel dat het veel extra fietsplezier op kan leveren!
HansvanderVeeke schreef:Marjan,

Frame
Wat nog wel een punt van keuze is, is de maat: 26“ of 28”? De eerste schijnt algemener te zijn en onderdelen ervoor zijn in het buitenland gemakkelijker te verkrijgen. 28” schijnt stijver en stabieler te zijn. Over deze keuze laten we ons graag adviseren.
Ik begrijp de discussie over de wielmaat 26"of 28"niet zo heel erg. Zelf heb ik gekozen voor 28" met de volgende redenatie. De vakantiefiets gebruik ik hoe dan ook nog het meeste in Nederland, voor dagtochten etc. Als ik dan op vakantie naar een verre bestemming ga waarvan de verkrijgbaarheid va 26" bandene een rol speelt, koop ik voor die reis wel nieuwe wielen van 26". Wat zal dat nu kosten? Voor € 200,- ben je denk ik al een heel eind?

26 inch wielen passen tenzij je kunstjes uithaalt niet in een frame voor 28 inch wielen. In het geval van kleine mensen, en daar ging deze draad over, is er nog het absoluut doorslaggevende argument dat je dan geen goede geometrie meer kunt realiseren met zulke grote wielen.
WIm

Ook al is dit off-topic - ik lees het draadje nu pas - toch wil ik even aangeven dat dit een fantastisch draadje is en wil ik iedereen, die aan dit draadje heeft meegewerkt, hartelijk danken voor de informatie. Ik doe er mijn voordeel mee.
Ik ben nieuw op dit forum. Ik probeer een goede keuze voor een nieuwe fiets voor woon-werk verkeer te maken. Mijn fietsafstand (enkele reis) is nu bijna 20 km, dat wordt over een paar maanden ruim 24 km. Voor de lol fiets ik af en toe 's avonds nog eens 50 km extra. Ik neem schone kleren, regenspul en de nodige stukken voor mijn werk achterop mee (soms wel 15 kg!). En ik laat me twee maal daags teisteren door de dirt tracks die de gemeente Rijswijk (ZH) benoemd heeft tot fietspaden.

Ik krijg het gevoel dat een goede wereldfiets, ook een goede fiets voor mij zou zijn. Vandaar dat ik bij mijn orientatie probeer wijs te worden uit alle adviezen. Veel herken ik al uit eerdere ervaringen: de Schwalbe Marathon had ik al op mijn lijstje staan, en ook een stuur met multigrip.

Maar ik heb drie punten waar ik nog niet helemaal uit ben:
1. Naafdynamo: ik moet betrouwbaar licht hebben, want een groot deel van het jaar fiets ik in het donker. Batterij lampjes zitten veel te los en vallen achter elkaar aan stukken, geven te weinig licht, of voldoen om andere redenen niet. Een normale dynamo gaat te snel slippen. Dus dacht ik aan een naafdynamo. Is dat een slimme keuze, en zo ja, zijn er speciale punten waar ik op moet letten?
2. Schijfremmen: op snelheid door de ochtendspits rijden geeft af en toe een aanvaring met een gat in de weg of een stoeprand. Mijn velgen zijn na drie jaar niet meer helemaal perfect rond (licht understatement...). Ik heb mijn remmen nu wat verder open gezet om ze niet te laten aanlopen. Voor mijn nieuwe fiets kijk ik naar schijfremmen. Daarvan verwacht ik dat ze minder gevoelig zijn voor aanlopen. Is dat zo? Zijn er nadelen aan schijfremmen? Zijn er speciale punten waarop ik moet letten?
3. Versnellingsbak: Ik ben gewend aan een derailleur, maar nu komt mijn fietsendealer met een Shimano Alfine 8-speed naafversnelling. Op het eerste gezicht schrik ik daarvan terug. Maar diezelfde fietsenmaker raadde mij 20 jaar geleden een Muddy Fox ATB aan, en die heb ik nog steeds. Zijn mening heeft toch wel heel wat waarde. Ik kan op dit forum heel wat vinden over de Rolhoff naaf, maar met een totaalbudget van 1200 - 1400 voor mijn fiets is die niet haalbaar. Heeft een van jullie ervaringen met de Alfine?

NB. Ik wil die fiets in oktober '08 gaan bestellen.

1. : Son naaf dynamo!

2. : Schijfremmen lijken ook niet zonder aanloop problemen, maar het is een idee. Een ander idee is om dikke banden te nemen. 26 Inch met veel lucht is sterker, geeft meer controle op slechte paden, ontziet je velgen, spaken en jezelf en, mits goed op druk, lopen lichter. Moet wel heel erg worden voordat je die permanent krom krijgt.

3. : Ik ken die naafversnelling niet. Rohloff zou in jouw geval prachtig zijn, maar is inderdaad buiten het budget. Als je veel versnellingen wil kom je dan toch op een goede derailleur, denk ik.

4. : Toch even door sparen?

Je hebt gelijk dat veel van de eisen hetzelfde zijn. Ben het met Spironski eens. Goede (handgebouwde ipv fabrieks) wielen horen recht te blijven. Shimano Deore is al een prima V brake. Alles daarboven is luxe. Als je echt prima luxe wilt, neem dan Magura hydraulische velgremmen. Remmen super, en de blokjes zijn heel makkelijk te verwisselen.
Voor in de Nederlandse stad zijn versnellingen eigenlijk niet nodig. Een 3sp naaf is al luxe. Het gaat dus eigenlijk over de vraag wat je verder met deze fiets wilt doen. Voor buitenlandse vakantie met bagage heb je echt een derailleur nodig, of een Rohloff naaf. Een derailleur is goedkoper, maar wat meer onderhoud (kun je zelf leren, dan is het veel goedkoper). Een Shimano 8 speed premium schijnt een prima naaf te zijn, maar het blijft een raar compromis. Teveel versnellingen voor in de stad, maar te weinig voor vakantie.
Ik zou ook nog kiezen voor een stalen frame. Kijk eens bij de Avaghon Series. Zowel met derailleur als met 8 sp naaf. Zit aardig in de buurt van jouw prijs.
Wim

[quote="Spironski"]1. : Son naaf dynamo!

2. : Schijfremmen lijken ook niet zonder aanloop problemen, maar het is een idee. Een ander idee is om dikke banden te nemen. 26 Inch met veel lucht is sterker, geeft meer controle op slechte paden, ontziet je velgen, spaken en jezelf en, mits goed op druk, lopen lichter. Moet wel heel erg worden voordat je die permanent krom krijgt.

3. : Ik ken die naafversnelling niet. Rohloff zou in jouw geval prachtig zijn, maar is inderdaad buiten het budget.

Die Son valt wel binnen het budget? :D

Nou ja: een Rohloff kost een veelvoud van een Son! Bovendien gaf Ligandi aan dat hij erg vaak door het donker moet fietsen en dat batterij-verlichting en dynamo niet werkten. Dan lijkt me een Son geen overbodige luxe hoor. En kijk nog maar eens bij punt 4!

never change a winning team zeggen ze wel eens....

Ik zou voor een derailleur gaan, het bevalt je goed, en is binnen je budget. Je fietst ook nog wel eens een blokje om, dus je hebt het fietsvirus aardig te pakken begrijp ik. Als je dan een toch een keer een grotere tocht wil maken heb je al een goede fiets met genoeg versnellingen. Desnoods investeer je in verschillende casette's een die wat meer hier van toepassing is, en als je de geest krijgt en de bergen in wil, monteer je iets wat daar meer mee overeen komt. Een schijfrem is niet nodig, is ook gevoelig en wil nog al eens aanlopen. Ga voor een goede velgrem. Je vervoert zo'n 15 kg in het dagelijkse doen en laten, dus fietstassen heb je blijkbaar al, dus als je dan kriebels mocht krijgen voor een grotere tocht ben je helemaal compleet. :lol:

Spironski schreef:Nou ja: een Rohloff kost een veelvoud van een Son! Bovendien gaf Ligandi aan dat hij erg vaak door het donker moet fietsen en dat batterij-verlichting en dynamo niet werkten. Dan lijkt me een Son geen overbodige luxe hoor. En kijk nog maar eens bij punt 4!
Das wel waar, en Son is natuurlijk absolute top! Maar zou een Shimano naafdynamo niet goed genoeg zijn? En ja, doorsparen kan natuurlijk.

beste Haike, Spironsky en de anderen, bedankt voor alle info. Inderdaad heb ik mijn 'geheime agenda' om eens wat verder te gaan fietsen. Maar baan en kinderen maken dat ik dit nog even op de lange termijn moet schuiven. In de tussentijd probeer ik het hier in Nederland naar mijn zin te hebben (in de winter door donker en kou als het regent lekker langs de file glippen, terwijl ik warm en droog in mijn regenpak zit. Wie dit niet zelf regelmatig doet, snapt niet hoe lekker dat is. Vooral als je de hele dag op kantoor gezeten hebt)

Ik krijg van jullie de bevestiging dat ik maar beter bij mijn eigen goede ervaringen in de buurt kan blijven: velgremmen en toch maar een derailleur. Voor de naafdynamo van SON moet ik nog eens op zoek bij mijn dealer. ik moet hem zo gek zien te krijgen om dat in te bouwen. Liefst blijf ik bij hem klant, we hebben al jarenlang een uitstekende relatie en dat is heel wat waard. Ik wil dus proberen of ik bij hem die nieuwe fiets kan krijgen, en dat beperkt de keuze wel wat. Maar als het moet, stap ik over. Hij gaf me overigens ook de tip op de site van Jan Janssen te kijken. Hij kan die fietsen eventueel leveren, al is hij formeel geen dealer. Hebben jullie ervaring met Jan Janssen (bijvoorbeeld de Milennium)?

Ligandi,

Voor mij geldt enigszins hetzelfde als voor jou. Ik heb wel plannen om in 2011 naar Sri Lanka te gaan. Mijn fiets gebruik ik voornamelijk voor woon-werkverkeer (28 km enkele reis).

Omdat het mijn eerste fietservaring is, heb ik mijn fiets tweedehands gekocht en heb ik in mijn budget geen geld voor een Rohloff opgenomen.

-Zelf vind ik de derailleur wel onderhoudsintensief, maar je kunt er ook zelf veel aan afstellen. Een Rohloff maakt je nieuwe fiets meteen bijna dubbel zo duur. Je kunt hem misschien ook nog later in laten bouwen.

-Ik zou in jouw geval zeker voor een naafdynamo gaan. Op twee stadsfietsen heb ik een Shimano gehad en die doen het gewoon goed. De SON geeft, als ik de experts goed begrijp, bij lagere snelheden een hogere lichtopbrengst. Daarnaast zou een Shimano meer weerstand geven bij het trappen. Ik kan er echter geen oordeel over geven, omdat ik nooit een SON heb gehad. Maar als je hem gewoon gebruikt voor een (voor)lamp zou ik niet zien waarom je geen Shimano zou kiezen.

Beste Ligandi,

Je omschrijft prachtig het fietsleven dat ik ook min of meer heb (al doe ik wat kortere afstanden, 22-28km daags, ook door alle weer en veel in het donker). Ik kan voorgaande posters alleen maar gelijk geven. Als je die grote afstanden fietst en dat jaren volhoudt dan mag je echt niet besparen op kwaliteitsonderdelen, op termijn ben je sowieso goedkoper uit en heb je veel minder gezeur.

Naafdynamo: Onmisbaar! SON is absoluut de beste maar ik rij al drie jaar probleemloos met een shimano DH-3N71. Ik had eerst een B&M halogeenkoplamp maar die lampjes sprongen om de haverklap en de behuizing was niet waterdicht bij hevige stortbuien (dus het licht viel dan uit door kortsluiting). Ondertussen ben ik overgeschakeld naar de B&M Fly IQ; niets dan lof daarover. Bakken licht voor relatief weinig geld (en helaas ook veel verblinde konijnen in het veld :wink: :oops: ).

Schijfremmen: daar heb ik geen ervaring mee. Wel ooit een testrit gedaan en het gaf een heerlijk remgevoel. Mijn fietsenmaker waarschuwde me echter dat die remmen makkelijk aanlopen...dus koos ik uiteindelijk voor Magura HS33. Ook geen spijt van, hoewel de blokjes soms ook lijken aan te lopen, maar dit zou (volgens beter ingelichte forumgangers) te wijten zijn aan de zuigers die te ver naar buiten komen wanneer de blokjes te ver versleten zijn. Sneller blokjes vervangen dus.

Versnellingsbak: tja...wat moet ik zeggen? Ik ben een naafversnellingsadept. Ik reed Sturmey Archer 3sp, Sram 5p...en nu Rohloff. Het verschil is overduidelijk, daar kan je gewoonweg niet omheen. Als je kan zou je moeten doorsparen voor zo'n systeem. Als je enkel een blokje omrijdt is dit het absoluut niet waard, maar met jouw kilometers is het echt een meerwaarde volgens mij. Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar hier in Belgie krijgen we een onkostenvergoeding van 0.15€/km voor woon-werkverkeer. Met jouw woon-werkafstanden zou die Rohloff snel terugbetaald zijn. Alternatief is uiteraard een derailleur (met meer onderhoud).

Veel succes met de aankoop, laat weten wat het geworden is!

Bart

...Voor de naafdynamo van SON moet ik nog eens op zoek bij mijn dealer...
Het begint met een M en eindigt met -gineering, en het levert SON. :wink:

Vanmiddag nog even bij mijn fietsenboer langsgeweest (letterlijk bij mij op de hoek). Die kon inderdaad heel wat regelen, zeker als ik voor Jan Janssen ga. Dus ik denk dat dit wel goed gaat komen. Nog even een beetje sparen...

24 uur geleden wist ik niet wat een Rohloff naaf was, nu zie ik ze opeens overal vandaan komen. Ik zat net nog even voor de buis te zappen, komt een Brit op een fiets langs... met overduidelijk een Rohloff in zijn achterwiel...! Hij blijkt de wereld rond te willen fietsen in een idiote recordtijd. Ik neem aan dat er over die onderneming nog wel ergens een draadje is op dit forum.

Ik heb het er met mijn vrouw eens over gehad, over die Rohloff naaf... en nog wat andere accessoires... een keer of twee... iedere dag... ieder uur. En nu heeft ze geheel spontaan voorgesteld dat ik inderdaad nog maar even door moet sparen! De schat!

Net even een nieuwe ketting, achterkrans en voortandwielen gekocht. Ga zo mijn fiets weer even een beurtje geven, kan hij nog een half jaartje mee.