Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn nieuwe Santos 3+ - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Mijn nieuwe Santos 3+

205 berichten
jwkeij - Mooi toch dat er interesse is in een afmontage van een fiets. En ja, Santos zou je gewoon kunnen bestellen. Echter je zult deze Santos niet nog een keer in NL vinden. Er staat tenslotte mijn naam op en heeft een dropperpost en dat is niet iets dat Santos standaard doet.
Fedor - net scotch tape besteld. Morgen vijverslag halen en van het weekend kijken of ik het allemaal goed bevestigd krijg.
Fedor - net aan gedacht en voor je de fiets gewogen. Ik kom uit op 21.5 schoon aan de haak. Daar zit dan wel extra gewicht in van de extra brede banden, zwaarder stuur, dragers en dropperpost en ook het zadel is niet 1 van de allerlichtste.

Net even gecheckt en alleen al met een andere lowrider (duo) bespaar je ruim 200 gr. De Jones bar wegen 525 gr. dus met bijvoorbeeld een Santos M10 stuur bespaar je denk ik ook al weer vlug een 200 gr. a 300 gr.
Als je er minder brede banden op legt en dan geen Moto X (62mm - 1125 gr) want die wegen meer dan de G one 70mm - 790 gr) maar bijvoorbeeld de Almotion (55mm - 690 gr) dan bespaar je wederom een paar honderd gram.
Een vaste zadelpen tov de dropperpost (560 gr) scheelt ook vast minimaal 200 gram.

Kortom een kilo besparen op gewicht is zeker mogelijk wat hem nog steeds niet licht maakt maar daar is hij dan ook niet op gebouwd.
Is dat zonder tassen Inge?
Ik vind ineens de 14,7kg van m'n Salsa niet zo slecht :D
Ach ja, tanks werden in de loop der tijd ook steeds beter uitgerust en zwaarder. (Daar heeft de defensie-industrie goed aan verdiend.)

Zolang je de extra specs ook echt gaat benutten is er niks mis mee.

En nu gaan fietsen he.
Shadow - dat is inderdaad zonder tassen. Ben nu eigenlijk wel benieuwd naar wat een "normale" Santos 3+ weegt. Misschien dat iemand die ook op de weegschaal kan zetten. Wie voelt zich geroepen....
Zo, da's een degelijk gebouwd geheel met dat gewicht!

Wat weegt je andere fiets eigenlijk?

Overigens zijn de SuperMoto X in dezelfde maat die je nu hebt minder zwaar dan de 62mm versie. Maar lichter dan de G-One worden ze dan weer niet ;)

Heb je nog genoeg vrije ruimte tussen banden en frame/vork met die brede sloffen?
Zal ze zo eens meten. We hebben twee uitvoeringen. Leuke vergelijking.


Gedaan:
17,0 kilo voor een 3+. Schwalbe Smart Sam banden, Hope schijfremmen, Tubus drager, maat M frame, ik geloof 57, geen spatborden en verlichting, wel accupack van Forumslader in het frame.
Setup zoals in dit artikeltje https://www.lismarq.com/bikepackingrheintal

Kan overigens nog een heel stuk lichter. Zitten hele degelijke (zware) velgen op, voorvork is stevig maar kan in ons geval veel lichter. Op onze 4.29 hebben we zo zo'n 4 kilo eraf gehaald.
Inge1 schreef:
zo 03 nov, 2019 08:17
Ik kom uit op 21.5 schoon aan de haak.
Dan mag je ook wel rekening houden met extra kosten als je met het vliegtuig gaat. Verschilt per maatschappij. Twee voorbeelden: KLM gaat tot 23kg incl. doos (4,5 kg), Transavia is ruimer: 32 kg.
Jurr - ik vermoed dat de andere rond de 17/ 18 kg weegt. Er zit ca 2 cm tussen spatborden en banden aan ruimte - ruimschoots genoeg dus.

Marco - dat scheelt dan best wel een stukje zonder voordrager, spatborden, gewone zadelpen en verlichting. En dat dan ook nog met 1 maatje groter dan de mijne (53cm). Dat is een mooie winst die je op de 4.29 hebt geboekt.

JanH - met vliegen in een pyjama geeft dat geen problemen en anders kunnen alleshouders, zadel en trappers bv. altijd nog in de handbagage. Dan kom je met doos nog steeds wel boven de 23kg maar heb bij KLM nog niet meegemaakt dat ze daar moeilijk over deden.
Jurr schreef:
zo 03 nov, 2019 12:57
Overigens zijn de SuperMoto X in dezelfde maat die je nu hebt minder zwaar dan de 62mm versie. Maar lichter dan de G-One worden ze dan weer niet ;)
Eeeh ze heeft toch 62mm?

[edit]:Niet dus.

Een gewicht van 21,5 kilo geeft een robuuste fiets, die gaat een hoop overleven :)
Geeft bij vliegen wel wat minder speling idd (en deze gaat naar Australië...).
Jurr schreef:
zo 03 nov, 2019 12:57

Overigens zijn de SuperMoto X in dezelfde maat die je nu hebt minder zwaar dan de 62mm versie. Maar lichter dan de G-One worden ze dan weer niet ;)
De motoX 70mm zijn inderdaad per stuk ca 200 gram lichter dan de motoX 62mm. Wel met iets minder lekbestendigheid.
Marco Meijerink schreef:
zo 03 nov, 2019 13:05
17,0 kilo voor een 3+. Schwalbe Smart Sam banden, Hope schijfremmen, Tubus drager, maat M frame, ik geloof 57, geen spatborden en verlichting, wel accupack van Forumslader in het frame.
Laat mijn bagagedrager dan maar een beetje gek zitten, mét spatborden én 50mm Almotions én extra zware wielen spaar ik nog 2,3kg uit...en ik maar denken dat die Santos rijders het zo makkelijk hadden :oops:
21.5 kg :shock:
Dat wordt flink schaven aan de bagage om het nog een beetje leuk te houden...
Begrijp ik het nu goed? 10 pagina's met vragen over elk boutje waar iedereen zijn zegje over heeft gedaan elke dag tot en met vandaag weer. En dan is de fiets eindelijk geleverd en is ie eigenlijk te zwaar en ga je weer strippen? :shock: :? Of heb ik iets gemist terwijl ik lekker off line aan het sporten was?
Mijn Santos Travelmaster 3+ heeft framemaat 53cm, Magura hs33 remmen, 62mm banden en verder als “extra” een Santos alleshouder, 2 Elite bidonhouders (kunststof), een Ortlieb stuurtashouder, fietscomputertje, Son verlichting, een leren Brooks B17 Imperial zadel, een Cycle2Charge usb lader en een SP Connecthouder voor mijn iPhone.

De fiets weegt 19,7 kg schoon aan de haak.

Inmiddels heb ik zelf wat winterspek teveel.
In het voorjaar hoop ik met 3 tot 4 kg minder weer in shape te zijn :wink:

Edit: de Koga Worldtraveller S mixte frame van mijn vrouw (ook met hs33 remmen, Rohloff naaf, Gates belt, Brooks B17 zadel, Son verlichting, fietscomputertje en Ortlieb stuurtashouder) weegt 17,6 kg.
Hier zit 1 bidonhouder minder op (eveneens een Elite kunststof exemplaar), geen Santos alleshouder, geen Cycle2Charge usb lader, geen SP connecthouder en de fiets heeft geen 62 mm maar 55 mm banden.
Edwin* schreef:
zo 03 nov, 2019 20:13

Inmiddels heb ik zelf wat winterspek teveel.
Van vorig jaar? :lol:
Ik denk dat je de spijker op z’n kop slaat......
Tijd voor een eigen topic: "Gewicht van je fiets"?

En dan ook met alle pogingen (en de resultaten) om er wat van af te schaven ;)
Negrelli schreef:
zo 03 nov, 2019 20:14
Edwin* schreef:
zo 03 nov, 2019 20:13

Inmiddels heb ik zelf wat winterspek teveel.
Van vorig jaar? :lol:
Haha nee, na de zomervakantie is het gewicht gestaag gegroeid en hier in het oosten van het land is het al gauw wat kouder dan in andere delen van het land, met als gevaar :wink: vervroegde aangroei van.... :lol:
Fedor - ik heb geen 62mm en geen moto x maar G one allrounds - in 70mm.
Gewicht was ook nog inclusief pomp en alleshouder - vergeten te noemen. Als je die eraf haalt kom je uit op 21kg.
Geeft bij vliegen wel wat minder speling idd (en deze gaat naar Australië...).
. Gewicht vind ik in deze dan ook minder belangrijk maar stevigheid daarentegen....

En ja, ik zal tegen die tijd best goed moeten nadenken over wat wel/ niet meegaat ondanks dat ik denk dat mijn paklijst voor hier ook voor daar zal voldoen. Ik zal dan wel met een frametas gaan fietsen i.p.v. met alleshouders om extra eten/ water mee te kunnen nemen.

Edwin - dan valt me het meergewicht niet tegen - 1.3kg