Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht besparen. - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Gewicht besparen.

217 berichten
Wim schreef:Ik ben me aan het voorbereiden op de woeste Ardennen tocht met Pinksteren. Om het lichter te krijgen heb ik mijn Exped Downmat van 900 gram vervangen door een Synmat UL van 460 gram, en veel minder volume. Dat laatste was van belang, want nu past mijn hele bagage (behalve de tent die los bovenop gaat) precies in twee lowrider tasjes, en dat scheelt weer 400 gram van de tassen zelf. Ook heb ik de voordrager eraf gehaald (die zat er vanwege een andere tocht nog op). Dat scheelt weer iets van 600 gram.
Wim
Leuk! Het is een erg mooie route; ik heb hem een week geleden gefietst met deze setup, misschien heb je er wat aan:

- Randonneur (zonder spatborden+bagagedrager en snellere wielset (exal lx17 36spaaks achter, stans alpha 340 32spaaks vóór, 35mm kojaks)
- Carradice Nelson Longflap + zadeltas + toptube tas (stuurtas + zadeltas voor iets meer ruimte)
- Paklijst

Fietste heerlijk:

Afbeelding
Ik had je eerdere foto al gezien, en je ultralight outfit bewonderd (Alles in een Nelson is heel knap). Ik ga iets zwaarder, en wil er verder niets nieuws voor kopen.
Wim
Het spreekt ook tot mijn verbeelding, zo licht fietsen, maar ik moet zeggen dat dit mij te ver gaat.
Een paar achtertassen biedt toch wel prettig veel ruimte, voor boodschappen bijvoorbeeld aan het eind van de dag. En zonder spatborden? Ik moet er niet aan denken, en wat weegt een paar spatborden nou helemaal?
Overigens lijkt zo'n Caradice zadeltas mij voor een hoger zwaartepunt te zorgen in vergelijking met twee achterassen. (eventueel twee voortassen achter)
En zo'n onverharde weg, dat rijdt toch niet lekker op smalle banden?
Matthie9000 schreef: - Randonneur (zonder spatborden+bagagedrager en snellere wielset (exal lx17 36spaaks achter, stans alpha 340 32spaaks vóór, 35mm kojaks)
- Carradice Nelson Longflap + zadeltas + toptube tas (stuurtas + zadeltas voor iets meer ruimte)
- Paklijst

Fietste heerlijk:
Een set van 21,8 kilo (fiets + bagage) is mooi licht. Alleen snap ik niet waarom je fiets zonder spatborden of bagagedragers 13 kilo weegt. Is de fiets van staal?

Zelf heb ik een fiets van rond 10,1 kilo:
http://tinyurl.com/cmm5zhv

Aan de fiets hangt nog wat extra gewicht als ik op pad ga:

- bagagedrager achter: 390 gr
- bagagedrager voor: 212 gr
- 2x spatborden: 195 gr
- Axa slot: 670 gr

Zonder accessoires op het stuur, 2x bidonhouders en alle bagage in de 2x Carradice tassen, is dat een gewicht van rond 12 kilo.
Hoezo smalle banden?

Spatborden heb ik bewust weggelaten omdat weersvoorspellingen goed waren, geen spijt van gehad; vangen alleen maar wind overigens (net als zijtassen).
AB schreef:met andere woorden Yopie: wel even oefenen vantevoren! (zowel de beentjes als de setup)
Yep, ik doe m'n best!
En wat leuk is: ik woonde eerst tussen heuvels van circa 500-700m hoog maar ben sinds kort verhuisd naar de 200-300m en dat is lekker fietsen zeg!
Vooral het tijd- en snelheidverschil is erg leuk, eerst was 100km een behoorlijke rit maar nu is 150km niets (zei ze met d'r grote mond).
En ik eet ook gelijk een stuk minder dus is nog goedkoper ook. :D

@Peter, mooi hoor, ziet er stoer uit!
Wat voor een tas/zak heb je aan het stuur en welke bidonhouders heb je?
En heb je misschien geen plaatje van dichtbij zodat we nog meer kunnen genieten?

Matthie, ik zat net je paklijst te bewonderen, maar had je niet te weinig kleren bij je? Ik weet nl nog steeds niet zo goed wat ik aan kleding mee zal nemen, vandaar mijn intresse.
En die Toptube (is dat een bovenbuistasje?) was je daar tevreden mee en wat gaat er ongeveer in?


Grtjes, Yopie
Een hoog zwaartepunt is niet erg als het ook meer naar het middelpunt van de fiets is. Het mooie van een zadeltas is juist dat het gewicht vlak op je lichaam zit. Dat zorgt ook voor weinig luchtweerstand.
Voor mij wordt dit ook een beetje een experiment: zo weinig heb ik nog nooit meegenomen. Ga ik betekenisvol aan comfort inleveren? Het is natuurlijk maar een lang weekend, en om dit te doen voor een langere tocht is natuurlijk al weer een ander verhaal. Mijn slaapzak bijvoorbeeld is dan wel erg klein (en met 600 gram ook licht) maar gaat maar tot iets van 5 graden. Ik heb een setje kleren voor 's avonds bij me, en ik rij behalve de fietsbroek en mijn sokken denk ik steeds in dezelfde fietskleding. Wel heb ik een Trangia 27 brander en pannen bij me voor echt eten, en een opvouw filter voor echte koffie. Wel een reserve binnenband, maar geen reserve buitenband. Uiteraard geen stoeltje, maar wel een stukje gesloten schuim. Geen Ipad, geen aparte camera, geen gps, wel een smartphone. Als tent gebruik ik de lichtste in de kast: een Helsport Rondane 3 van 2,6 kilo. Daar is veel gewicht te besparen, maar dat kost dikke duiten. En die echt lichte eenpersoons tenten vind ik wel weer erg Spartaans.
Wim
Yopie schreef: Matthie, ik zat net je paklijst te bewonderen, maar had je niet te weinig kleren bij je? Ik weet nl nog steeds niet zo goed wat ik aan kleding mee zal nemen, vandaar mijn intresse.
En die Toptube (is dat een bovenbuistasje?) was je daar tevreden mee en wat gaat er ongeveer in?

Grtjes, Yopie
Genoeg kleren voor een dag of 3-4; lange thermo, koersshirt, trui en ademend regenjasje; had dag 2-3 alle lagen aan maar heb veel geritst tijdens klimmen/afdalen; heb me daar op dag 1 wel wat op verkeken, daarna niet meer koud gehad. Thermobroek heb ik gelukkig niet nodig gehad; fietsbroek+beenstukken was voldoende.

Toptube is een tasje die op de bovenbuis steunt; ik was er tevreden mee, vooral omdat ik zo snel bij mijn fototoestel kan (had geen stuurtas). Verder zat er gereedschap, pinpasjes/geld en soms wat eten in.
Wim schreef:Een hoog zwaartepunt is niet erg als het ook meer naar het middelpunt van de fiets is. Het mooie van een zadeltas is juist dat het gewicht vlak op je lichaam zit. Dat zorgt ook voor weinig luchtweerstand.
Inderdaad!
Wim schreef: Voor mij wordt dit ook een beetje een experiment: zo weinig heb ik nog nooit meegenomen. Ga ik betekenisvol aan comfort inleveren? Het is natuurlijk maar een lang weekend, en om dit te doen voor een langere tocht is natuurlijk al weer een ander verhaal.
Ik zou met deze setup ook géén langere tocht fietsen maar voor een tocht van een dag of 3-4 volstaat het prima.
Wim schreef:Als tent gebruik ik d elichtste in dekast: een Helsport Rondane 3 van 2,6 kilo. Daar is veel gewicht te besparen, maar dat kost dikke duiten. En die echt lichte eenpersoons tenten vind ik wel weer erg Spartaans.
Wim
Ik heb mijn tent en matje helemaal niet nodig gehad, op elke camping was wel een huisje of caravan te vinden :lol:
Ja maar dat laatste wil ik niet. Ik heb een bloedhekel aan caravans of huisjes, en hotelkamers slaap ik al genoeg in voor mijn werk. Een tentje is voor mij de echte idylle.
Wim
Zo te lezen is het woord rugzak of camelbak nog steeds een taboe :).
Altijd 2/3L water in de buurt zonder gevaar dat de bidontuit met vervuiling besmet raakt.... en gelijkertijd je regenjas, portemonnee of camera onder handbereik ;). Met een beetje geluk passen er ook nog wat boodschappen in (reepjes, trailmix, blikje ananas).
AB schreef:Zo te lezen is het woord rugzak of camelbak nog steeds een taboe :).
Altijd 2/3L water in de buurt zonder gevaar dat de bidontuit met vervuiling besmet raakt.... en gelijkertijd je regenjas, portemonnee of camera onder handbereik ;). Met een beetje geluk passen er ook nog wat boodschappen in (reepjes, trailmix, blikje ananas).
Ik ga er eentje aanschaffen, denk dat het een 10 L wordt waarvan er 2 L water is.
Een Charge LR (lumbar reservoir) waar het water laag zit, op de heupen inplaats hoog op de rug. Gemaakt van een soort parachute stof, dus erg licht, weegt 460gr.
Een nadeel is dat er geen ski's aan kunnen, dus ik twijfel nog.

Moest wel aan het idee wennen (mijn fiets is toch het pakpaard etc) maar nu lijkt het me ook handig bij winkels ingaan want je hebt alles al bij je, de helm kan eraan vast, win zo ruimte in het frame voor andere zaken, meer water voor onderweg en vooral in de zweedse winters kun je niet zonder (geen last meer van bevroren bidons). Moet dan wel m'n brei talent tevoorschijn toveren want de zweden breien een mooi gekleurde kous voor de drinkslang anders bevriest deze alsnog. Hier een voorbeeld:

Afbeelding
Yopie schreef: Moet dan wel m'n brei talent tevoorschijn toveren want de zweden breien een mooi gekleurde kous voor de drinkslang anders bevriest deze alsnog.
Ik moet ook nog wat verzinnen voor de drinkslang, want als mijn kat hem te pakken krijgt vreet ze die leuke meeverende bitevalve op! :roll:
Wel een prachtige tas, zo'n Carradice. Jammer dat ze hem niet lichter maken.
Wint de stijl-competitie in ieder geval onmiddellijk van een water-rugzak.
Georg schreef:Wel een prachtige tas, zo'n Carradice. Jammer dat ze hem niet lichter maken.
Wint de stijl-competitie in ieder geval onmiddellijk van een water-rugzak.
tot je hem vergeten bent bij het afstappen ;)
nvt
AB schreef:Over lichtgewicht gesproken, gisteren even op de tractor (met UL setup, totaal ca 20kg) en 50mm dikke mondials de Waalse Pijl gefiets. Godsallemachtig, wat een verschil met die racefietsjes. Wil je snel fietsen; val af en pak een racefiets (8kg fiets, 23mm bandjes en geen overgewicht aan de heupen).
Nee hoor, 8kg fiets en 23mm bandjes is nergens voor nodig: nog zo'n voordeel van een snelle/lichte randonneur/reisfiets; je kunt hem prima gebruiken als racefiets voor wielertoertochtjes:

Matthie op de oude holleweg, Matthie @150+km nog fit in de klim :lol:
Matthie9000 schreef:
AB schreef:Over lichtgewicht gesproken, gisteren even op de tractor (met UL setup, totaal ca 20kg) en 50mm dikke mondials de Waalse Pijl gefiets. Godsallemachtig, wat een verschil met die racefietsjes. Wil je snel fietsen; val af en pak een racefiets (8kg fiets, 23mm bandjes en geen overgewicht aan de heupen).
Nee hoor, 8kg fiets en 23mm bandjes is nergens voor nodig: nog zo'n voordeel van een snelle/lichte randonneur/reisfiets; je kunt hem prima gebruiken als racefiets voor wielertoertochtjes:

Matthie op de oude holleweg, Matthie @150+km nog fit in de klim :lol:
tuuuuurlijk, voor wielertoertochtjes kun je elke fiets gebruiken, zelfs een randonneur of een tractor :). Maar prijzen win je er niet mee en bovendien: hoe zwaarder de fiets, hoe dikker de fietser en hoe breder de banden, hoe langer je kunt genieten van zo'n wielertoertocht. De enige prijs die je dan betaalt is dat je twee dagen maagkrampen en zware benen hebt van een totaal verstoorde stof- en energiewisseling :).
Overigens na zo'n ontluisterende ervaring als het fietsen van de Waalse Pijl op een tractor tussen broodmagere rennertjes denk je serieus dat een SON-naaf en een Rohloffnaaf ook niet echt bijdraagt aan een hoog snelheidsrendement :).
AB schreef:De enige prijs die je dan betaalt is dat je twee dagen maagkrampen en zware benen hebt van een totaal verstoorde stof- en energiewisseling :).
Och ik had en heb nergens last van en heb vrijwel continu op kop gefietst, zoveel nadeel lijk je niet te hebben van zo'n "zware" randonneur tov zo'n carbongeval in de klim; komt toch voornamelijk aan op conditie: StartNr 725 ;-)

In tegendeel, volgens mij kom je met wat bredere bandjes een stuk frisser over de finish, en ik reed tenminste niet lek :lol:
peterv schreef:
Yopie schreef:@Peter, mooi hoor, ziet er stoer uit!
Wat voor een tas/zak heb je aan het stuur en welke bidonhouders heb je?
En heb je misschien geen plaatje van dichtbij zodat we nog meer kunnen genieten?
Voor de bidons is dat de Rixen & Kaul Bottle Klick. Die kun je overal aan je frame bevestigen en de bidonhouder is afneembaar.
De tas aan het stuur is een Exped Waterproof Compression Bag Medium. Met de riempjes die er al standaard op zitten kun je de tas stevig aan je stuur snoeren. Of je kunt ook zoiets gebruiken.

Ik weet niet of je al een tent hebt maar ik kan de Tarptent Moment aanbevelen. Vrij ruim voor een eenpersoons, staat in 1 minuut en maar 800 gram. Wel enkeldaks maar met een inclipbare liner (100 gr) wordt hij dubbeldaks. En je kunt er een optionele crossing pole (dwarsstok?) van 200 gr bijkopen waarmee hij vrijstaand wordt. Heel handig op zand of andere zachte/harde ondergronden. Hij was 190 euro incl verzending en invoerrechten.

Afbeelding Afbeelding
Edit: ik zie dat de tent inmiddels veranderd is; iets zwaarder en duurder. Ik had waarschijnlijk de laatste van de oude versie voor een dumpprijs. Maar het blijven mooie tentjes die van Tarptent.
Bedankt, Peter.
Misschien is de bidonhouder wat voor op m'n mtb, maar het ziet er alleen niet echt stevig uit doordat het uitsteekt en niet plat tegen het frame zit.
Ik rijd meestal over rots- en elandpaadjes waar ik vaak de fiets over obstakels moet tillen en hobbel door diepe beken waar ik weleens omdonder en verder moet zwemmen. Ben dus bang dat ze bij mij niet lang overleven (heb nl al wat bidonhouders gebroken).

Het Tarptentje lijkt me inderdaad een aanwinst: licht en snel op te zetten.
Zelf heb ik een Vaude Hogan ultralight (1500gr dus veel zwaarder) maar ik ben er erg blij mee, je frommelt het tot een klein pakketje en de stokken gaan aan het frame. En als je erg van iemand houdt kun je er samen in, dus dat is ook handig.

En als stuurtas heb ik een compression drysack van SeaToSummit, zelfde principe als wat jij hebt. Ook een medium, 14 L en weegt 150gr. Heb er ook eentje onder/aan het zadel geknoopt.
Moet ze nog uittesten maar het ziet er strak uit, wiebelt niet en heb er wel vertrouwen in.

Zat wel kwijlend naar je fiets te kijken, zoiets lijkt me ideaal voor de zweedse winters!