Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 83 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3751 berichten
robert-hart schreef:Zeer mooie fiets! Hoe bevallen schijfremmen op zo'n fiets?
Het zijn mechanische schijfremmen en geen hydraulische. Ze remmen goed maar niet beter dan velgremmen. Ik had eigenlijk gedacht dat ze harder zouden remmen dan velgremmen. Dus in dat opzicht vallen ze tegen. Er zit ook nogal een grote dode slag in de remhendel. Maar ze remmen wel gewoon goed en ik durf makkelijk met 70 kmh een berg af te scheuren. Overstappen naar velgremmen is ook geen optie. Het frame kent geen nokken en het wiel geen velgrand.
bergbeklimmer schreef:
robert-hart schreef:Zeer mooie fiets! Hoe bevallen schijfremmen op zo'n fiets?
Het zijn mechanische schijfremmen en geen hydraulische. Ze remmen goed maar niet beter dan velgremmen. Ik had eigenlijk gedacht dat ze harder zouden remmen dan velgremmen. Dus in dat opzicht vallen ze tegen. Er zit ook nogal een grote dode slag in de remhendel. Maar ze remmen wel gewoon goed en ik durf makkelijk met 70 kmh een berg af te scheuren. Overstappen naar velgremmen is ook geen optie. Het frame kent geen nokken en het wiel geen velgrand.
Ik denk dat het Avid's zijn, de BB7 is beter af te stellen dan de BB5, met de originele (dus niet deze) remgrepen remt het naar mijn idee beter dan velgremmen van welk type ook. Van 85 naar 0 binnen 25 meter zonder dat de wielen blokkeren (Fiets en bagage en berijder 140 kg)
Pman schreef:
bergbeklimmer schreef:Het zijn mechanische schijfremmen en geen hydraulische. Ze remmen goed maar niet beter dan velgremmen.
Ik denk dat het Avid's zijn, de BB7 is beter af te stellen dan de BB5, met de originele (dus niet deze) remgrepen remt het naar mijn idee beter dan velgremmen van welk type ook. Van 85 naar 0 binnen 25 meter zonder dat de wielen blokkeren (Fiets en bagage en berijder 140 kg)
Ook in mijn ervaring remmen de BB7's veel beter dan velgremmen. Maar ze zitten wel op een kleiner wiel, dat maakt verschil.

Wat belangrijk is bij mechanische schijfremmen, is het kiezen van de juiste kabel. Ik gebruik nu Jagwires, en daarmee remt hij bijna net zo goed als een hydraulische rem.

Groetjes,
Walter
Naast goede kabels (bijv. Jagwire of Gore) is een goede kabelloop minstens zo belangrijk, als er lastige bochten inzitten heeft zelfs de gladste kabel moeite zich door de bochten te wringen (niet alleen bij remmen maar ook bij het schakelen). Olie heeft dat probleem niet, je zit dan wel meteen in een andere prijsklasse en loopt weer tegen andere uitdagingen aan.
Mijn "randonneur":

Afbeelding

Frame & vork: Koga-Miyata GentsRacer 1995, 60cm
Zadel: Brooks B17
Zadelpen: Nitto S-65, 26.8mm
Balhoofd: Koga naaldlager
Stuurbocht: Nitto B135AA Randonneur, 42cm
Stuurpen: Nitto NTC-225 Technomic, 90mm
Stuurlint: BBB SpeedRibbon
Stuurpadding: Fizik Gel Pads
STI grepen: Shimano 105 ST-5510-S
Kabels: Nokon / PowerCordz
Remmen: Shimano 105 BR-5501-S
Remblokken: Swissstop GHP2
Naven: Shimano 105 FH-5501-S/HB-5501-S, 36h
Velgen: Rigida DP18
Spaken: Sapim Race 14/15 DB
(Wielbouw: M-Gineering)
Banden: Continental Grand Prix 4000S, 23mm voor, 25mm achter
Cassette: Shimano HG-50, 9v, 13-25T
Pedalen: Shimano XT PD-M780
Cranks: Shimano 105 FC-5502-S, 175mm
Cranklager: Shimano 105 BB-5500, BC68/109.5mm
Ketting: Shimano CN-HG73
Kettingbladen: TA Alizé, 39/50T
Voorderailleur: Shimano 105 FD-5501-S
Achterderailleur: Shimano RD-5500-GS
Derailleurwieltjes: Tacx T4065
Voorlicht: B&M Ixon IQ
Achterlicht: Hema LED
Bidons: Sigg
Bidonhouders: SKS Topcage
Pomp: Zéfal HPX-4 Classic
Computer: Garmin Dakota 20/Garmin GSC-10
Zadeltas: Topeak Mondo pack XL Strap
Toptas: Topeak Fuel Tank L

.tsooJ
da's toch gewoon een racefietsje met wat zadel- en frametasjes?

maar serieus, dat zadel, heb je die goed staan zo?
Mooi hoor.
Wim
AB schreef:maar serieus, dat zadel, heb je die goed staan zo?
Ja. Gisteren 223km geklokt, en, eh... nou ja, alles werkte nog naar behoren, vannacht.

Het ziet er niet uit, maar ietsje meer naar voren en je glijdt eraf. Schijnt normaal te zijn, bij die Brooks-zadels, dat de punt wat omhoog wijst.

.tsooJ
Alien schreef:
AB schreef:maar serieus, dat zadel, heb je die goed staan zo?
Ja. Gisteren 223km geklokt, en, eh... nou ja, alles werkte nog naar behoren, vannacht.

Het ziet er niet uit, maar ietsje meer naar voren en je glijdt eraf. Schijnt normaal te zijn, bij die Brooks-zadels, dat de punt wat omhoog wijst.

.tsooJ
Ga jij 's nachts óók fietsen dan :P :P ?
Alien schreef:
AB schreef:maar serieus, dat zadel, heb je die goed staan zo?
Ja. Gisteren 223km geklokt, en, eh... nou ja, alles werkte nog naar behoren, vannacht.

Het ziet er niet uit, maar ietsje meer naar voren en je glijdt eraf. Schijnt normaal te zijn, bij die Brooks-zadels, dat de punt wat omhoog wijst.

.tsooJ
stelletje sado-masochisten die brooks-fetisjisten ;)

zonder lampie in de nacht???
Ik schijnt me toe dat jullie niet zo best zijn in tussen de regels lezen.
Travelmaster schreef:Ga jij 's nachts óók fietsen dan :P :P ?
Jazeker. Ik kan het je van harte aanraden. Heel aparte ervaring, en heerlijk rustig op de wegen.
AB schreef:zonder lampie in de nacht???
Alien schreef:Voorlicht: B&M Ixon IQ
Achterlicht: Hema LED
.tsooJ
Alien schreef:Ik schijnt me toe dat jullie niet zo best zijn in tussen de regels lezen.
Travelmaster schreef:Ga jij 's nachts óók fietsen dan :P :P ?
Jazeker. Ik kan het je van harte aanraden. Heel aparte ervaring, en heerlijk rustig op de wegen.
AB schreef:zonder lampie in de nacht???
Alien schreef:Voorlicht: B&M Ixon IQ
Achterlicht: Hema LED
.tsooJ
Het is heel verfrissend je een stuk dommer voor te doen dan je daadwerkelijk bent, of lijkt te zijn. Geloof me, ik kan het weten, ik doe niet anders:).

Overigens hoef ik zo niet op mijn brooks te gaan zitten... da zitnie lekkah!
Alien schreef:Ik schijnt me toe dat jullie niet zo best zijn in tussen de regels lezen.
Travelmaster schreef:Ga jij 's nachts óók fietsen dan :P :P ?
Jazeker. Ik kan het je van harte aanraden. Heel aparte ervaring, en heerlijk rustig op de wegen.
AB schreef:zonder lampie in de nacht???
Alien schreef:Voorlicht: B&M Ixon IQ
Achterlicht: Hema LED
.tsooJ
In de nacht fietsen is lekker rustig inderdaad, geen bejaarde op de weg. Met sneeuw en volle maan geen lichtje nodig. In de bergen fietsen met volle maan is overigens nog mooier, maar dat geheel terzijde.
AB schreef:
Alien schreef:Ik schijnt me toe dat jullie niet zo best zijn in tussen de regels lezen.
Travelmaster schreef:Ga jij 's nachts óók fietsen dan :P :P ?
Jazeker. Ik kan het je van harte aanraden. Heel aparte ervaring, en heerlijk rustig op de wegen.
AB schreef:zonder lampie in de nacht???
Alien schreef:Voorlicht: B&M Ixon IQ
Achterlicht: Hema LED
.tsooJ
In de nacht fietsen is lekker rustig inderdaad, geen bejaarde op de weg. Met sneeuw en volle maan geen lichtje nodig. In de bergen fietsen met volle maan is overigens nog mooier, maar dat geheel terzijde.
Of over een donker mountainbikeparcours in een besneeuwd bos, met één helmlamp... schitterend. Een witte tunnel.
Alien schreef:Ik schijnt me toe dat jullie niet zo best zijn in tussen de regels lezen.
Hét ... 8)
@ Joost hoe doe je dat met batterij verlichting? Ook je GPS heeft batterijen.

Is dat niet regelmatig batterijen wisselen? Het valt mij op dat die batterijen vrij snel leeg zijn bij het in de nacht fietsen.
Laatst op de 300 van Merselo viel mijn GPS uit, als je dan met een klein groepje in de nacht fiets zoals laatst dan wil ik niet stoppen om de batterij te wisselen.

Op een tocht als LEL (1400km) moet je een karrevracht aan batterijen bij je hebben?

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:hoe doe je dat met batterij verlichting? Ook je GPS heeft batterijen.

Is dat niet regelmatig batterijen wisselen? Het valt mij op dat die batterijen vrij snel leeg zijn bij het in de nacht fietsen.
Laatst op de 300 van Merselo viel mijn GPS uit, als je dan met een klein groepje in de nacht fiets zoals laatst dan wil ik niet stoppen om de batterij te wisselen.

Op een tocht als LEL (1400km) moet je een karrevracht aan batterijen bij je hebben?
GPS houdt het lang vol op een setje, da's niet zo'n probleem. En alles werkt op AA'tjes, die zijn overal te koop. Ik heb gewoonlijk vier batterijtjes in die grote zadeltas zitten.

Deze fiets is niet voor de lange afstanden, voor boven de vierhonderd heb ik een andere fiets in de maak, mét stroomvoorziening.

.tsooJ
Mooie fiets; en lekker die dp18-wielen, niet kapot te krijgen!!
Zo, ff mijn koga voorzien van een sneller wielsetje en volgeladen met kampeeruitrusting voor een paar dagen ardennen, toch nog een slordige kilo of 18:

Afbeelding
Matthie9000 schreef:Zo, ff mijn koga voorzien van een sneller wielsetje en volgeladen met kampeeruitrusting voor een midweek ardennen, toch nog een slordige kilo of 18:
Is die 18kg inclusief je racefiets?