Drosera schreef: ↑za 21 sep, 2019 09:10
Na alles her eens te hebben doorgelezen, ook even mijn ervaring meegeven.
......... vraag me nu af hoe die middenmotor bij mijn gebruik zou meevallen. Ik ben het type ebiker dat liefst nog zo veel mogelijk zelf duwt, ik rij bv letterlijk nooit met max ondersteuning. De middelste stand gebruik ik enkel omdat mijn 10-speed niet klein genoeg kan op steile hellingen (ondanks ander voorblad, of op einde van langere tochten als de knie begint te zeuren).
En ondanks alle adviezen hier, zie ik niet echt iemand die effectief op die manier reist met zijn ebike met middenmotor. En die dus gericht advies kan geven. De voorgaande pro's en con's begrijp ik best, maar ik heb eigenlijk nog geen gerichte realworld feedback gevonden...
Na bijna twee jaar met een e-bike, helaas nog weinig vakantie ervaring, is mijn conditie dusdanig toegenomen dat ik de motor nog maar weinig gebruik. Toch is het erg fijn om die motor te hebben, als de accu voldoende vol is tenminste, voor op de momenten dat ik 'm nodig heb.
Die momenten zijn :
- als de laagste versnelling niet meer laag genoeg is om een helling op te komen
- als ik tijdens een tocht merk dat ik voor het einde van de rit al aan het einde van mijn krachten kom en het trainingtechnisch eigenlijk niet meer goed is om nog door te vechten.
- als ik ergens op tijd moet zijn en merk dat ik op eigen kracht dat niet op tijd ga redden.
- als ik twijfel of ik een lange route wel moet gaan doen omdat ik niet weet of het wel ga redden. Doordat ik weet dat ik altijd nog de motor heb, durf ik de gok wat meer te wagen.
Of het een advies is weet ik niet, maar dit is dus wat ik doe : ik probeer in principe elke tocht geheel en al op eigen kracht te doen en daar dus op te plannen.
Dat ik dan een kilo of 7 aan dood gewicht meesleep is een natuurlijk een nadeel, gelukkig ben ik zelf meer dan 7 kilo kwijtgeraakt in die twee jaar, maar dat dood gewicht is wel een garantie die voorkomt dat ik teveel slachtoffer wordt als de rit moeilijker verloopt dan gedacht.
Het haalt de scherpe kantjes er dus een beetje vanaf. Hoeveel te veel is en hoe scherp te scherp, heb je nog steeds zelf in de hand, je linkerhand meestal want daarmee regel je de ondersteuning en zet die ook uit als het kan.