Ik blijf erbij dat ik het vrij naïef vind om er van uit te gaan dat het begrenzen van e-fietsen gaat werken!
Bromfietsen en snor-scooters ZIJN OOK begrensd.
Groet,
Tom.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik blijf erbij dat ik het vrij naïef vind om er van uit te gaan dat het begrenzen van e-fietsen gaat werken!
En dat begrijp ik nu weer niet goed Je lijkt namelijk zelf al een antwoord te hebben gegeven....derdekeer schreef: ↑wo 25 apr, 2018 09:07Dat begrijp ik niet goed.Nog makkelijker als bij een brom-/snorfiets is die begrenzing (software-matig of elektronisch) te wijzigen.
Met al dat verstand aanwezig bij software-ontwikkelaars moet het mogelijk zijn om een begrenzer knoei-resistent te maken.
Misschien kan dat niet helemaal, maar het zou me verbazen mocht een stelletje clevere programmeurs er niet in slagen om de begrenzer heel moeilijk kraakbaar te maken.
Maar ik vrees dat het is zoals met Microsoft et al. Allerlei blitse features toevoegen aan een operating system, dat doen ze wel. Dat de boel niet veilig is ... Nou ... We maken meer winst als we versie XX onveilig op de markt brengen, jongens!
Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar mijn gevoel is toch anders. Ik word in België bijna dagelijks geconfronteerd met SP-rijders die op een onaangename manier inhalen maar heb het sterke vermoeden dat de meeste van die fietsers helemaal niet zo'n hufters zijn maar zich gewoon niet bewust zijn van hoe het gedrag dat ze stellen overkomt op anderen en welk risico het soms teweeg brengt.cycloantverpia schreef: ↑do 26 apr, 2018 20:37De pedelecs die ik tijdens de spitsuren zie rijden blijken helaas vaak huftertjes te zijn die trachten op vlak van snelheid zoveel mogelijk het onderste uit de kan te halen, al dan niet begrensd. Het is net zoals met auto's, sommige merken en modellen trekken nu eenmaal meer hufters en asso's aan dan andere.
Een SP is in theorie niet 5 km/uur trager maar net even snel (ondersteuning tot 5 km/uur). En men heeft er eveneens een rijbewijs (B of AM) voor nodig.cycloantverpia schreef: ↑do 26 apr, 2018 20:37In België moet je voor bromfietsen van de klasse B (max 45km/h met een elektrische of een verbrandingsmotor t.e.m. 50cc) een rijbewijs A, B of AM hebben. Voor een pedelec die in theorie amper 5km/h langzamer gaat hoeft dat dan weer niet. Consistent is dat in mij ogen niet.
Het is perfect haalbaar maar politiek zeer gevoelig. Vroeg of laat zullen voertuigen wel met slimme snelheidsbegrenzers worden uitgevoerd. Het zou in België alleen al snel tientallen levens per jaar redden.cycloantverpia schreef: ↑do 26 apr, 2018 20:37Begrenzen is inderdaad niet haalbaar. Indien dat haalbaar zou zijn dan had men auto's ook al lang begrensd. Met de technologie van vandaag zou het zelfs mogelijk moeten zijn een auto tot op straatniveau te begrenzen (zone 30/50/etc.).
Ik heb een stevige fiets die tot 26.1 km/h op dit moment ondersteuning krijgt.
Helaas is het net andersom, om de automobilist vrije baan te geven is men begonnen de fietser naar het fietspad te verdrijven (onder het mom van veiligheid) Of dat is hoe ik er tegenaan kijkcycloantverpia schreef: ↑do 26 apr, 2018 20:37Het fietspad is volgens mij in essentie gecreëerd om de zwakke weggebruikers te scheiden van het overige snellere verkeer met als doel zo de zwakke weggebruiker voor gevaar te behoeden. Door de opkomst van de pedelec creëert men terug een situatie waarin weggebruikers met soms ver uiteenlopende snelheden samen op een beperkt deel van de openbare weg worden gedwongen en dat leidt vroeg of laat tot frustraties en ongevallen.
Probleem van de meeste Speedpedelecs is dat ze te weinig vermogen hebben. Ze hebben vaak maar 100 W meer vermogen (350W) dan mijn 25 km/h ebike (250w). Daarmee ga je inderdaad de 45 km/h niet halen. Dan heb je toch al gauw het dubbele nodig. Luchtweerstand was kwadratisch toch?Polling schreef: ↑vr 27 apr, 2018 08:32Ik ben dus zo’n SP rijder, en in diverse fora op dat vlak actief. Ik hoor daar dus de andere kant: een SP biedt ondersteuning tot 45, maar het overgrote deel rijdt dat niet. Ik rijd, als ik een beetje mijn best doe, 35-38 met dat ding. Dat is dus tussen de auto’s in de bebouwde kom te langzaam om met het verkeer mee te kunnen, en dat levert dan dus gevaarlijke situaties op. Daar kies ik ervoor om burgerlijk ongehoorzaam op het fietspad te rijden, met aangepaste snelheid natuurlijk. En dat doen er velen met mij.
Ik merk wel dat ik steeds vaker probeer me aan de regels te houden. Hoe meer andere weggebruikers op de hoogte zijn van die regels, hoe beter dat gaat. Op andere fora hoor ik regelmatig over opduwen door sneller willende auto’s, toeteren, afsnijden en middelvingers. Blijkbaar is men in Brabant wat relaxter, ik heb het nog niet meegemaakt.
Ja, en dus benodigd vermogen derde macht: Om 2 x zo hard door de lucht te gaan heb je 8 x ze veel power nodig.
Dan krijg je een artikel met als ondertitel : "45 PER UUR HAAL JE NOOIT"
Wel een ideale combi zoWouter Duijndam schreef: ↑zo 29 apr, 2018 21:30Ik rij voor mijn werk op een Riese&Müller speedpedellec met een 400watt sterke Bosch middenmotor.
Hiervan is de tandwielverhouding aangepast naar het gewicht van de te trekken aanhanger (90kg).
Waardoor de snelheid weer terug is op 25km/ph.
De achternaaf is een Nuvinci Harmony 380 en deze is zelf schakelend.
Op de fiets computer vul je in welke trap frequentie je wilt malen en de elektronica doet de rest.
De mooiste baan die er is! Wij fietsen van 1 april tot 1 oktober en het is elke keer weer een feest als het seizoen start. April is vaak nog wel koud en nat, ons motto is dan ook "Het regent nooit de hele (werk)dag" .
bast1aan schreef: ↑vr 20 apr, 2018 23:22
Het geeft 2 dingen aan:
- ik heb de snelheid/vermogen verhouding te gunstig gesteld
- tegenwind maakt veel uit. aerodynamische maatregelen hebben niet zozeer zin omdat je er in het algemeen een paar km/h sneller door gaat, maar vooral zin bij omstandigheden met tegenwind.
Wind is de vijand van de fietser
En op de terugweg, zonder elektrieke ondersteuning die extra kilo's meetrekken om toch wat extra te trainen en te zweten onderweg naar huis.loknor schreef: ↑ma 07 mei, 2018 12:25bast1aan schreef: ↑vr 20 apr, 2018 23:22
Het geeft 2 dingen aan:
- ik heb de snelheid/vermogen verhouding te gunstig gesteld
- tegenwind maakt veel uit. aerodynamische maatregelen hebben niet zozeer zin omdat je er in het algemeen een paar km/h sneller door gaat, maar vooral zin bij omstandigheden met tegenwind........ Het is wel een verklaring waarom gezonde personen toch met een standaard e-bike naar hun werk gaan. Als het weer tegen zit trap je je zelf niet alleen bezweet (helemaal met regenkleding, douchen op het werk is helaas niet voor elk bedrijf geregeld), maar kom je wellicht ook te laat. Met een e-bike ben je altijd (ongeveer) even snel.
Om die reden vermijd ik tassen zoveel mogelijk. Een rugtas op de bagagedrager gebonden doe ik het meest en dat heeft denk ik nog de minste negatieve impact. En in de stuurbeugels of op een ligstuur maakt ook veel uit, zeker met tegenwind al wel 5km/h naar mijn ervaring.
Dat is te begrijpen. Voor mezelf sprekend; regenkleding gebruik ik al 20 jaar niet meer, ik gebruik liever fietskleding. kan je zowel in zweten als in probleemloos mee door de regen fietsen (op een paar echt gure dagen per jaar na). Op mijn werk kleed ik me om. Bij beetje opletten met de hygiëne (werkkleding zvm vrij van zweet houden, geen oude fietsshirtjes gebruiken) kan ik een douche overslaan.Maar nogmaals, ik suggereer niet dat je om windkracht 3-4 een e--bike moet aanschaffen, wat harder trapppen en minder hard gaan is normaal gesproken gewoon een prima alternatief. Het is wel een verklaring waarom gezonde personen toch met een standaard e-bike naar hun werk gaan. Als het weer tegen zit trap je je zelf niet alleen bezweet (helemaal met regenkleding, douchen op het werk is helaas niet voor elk bedrijf geregeld)