Het GO Swissdrive systeem en de Neodrive van Idworx hebben een stevige kabelboom tussen de accu en de motor. Die blijkt goed tegen een stootje te kunnen en in de praktijk gebeurt daar gelukkig weinig mee.
Beide systemen kosten in aanschaf €2000,-. Tel daar een goede fiets met Pinion bij op en je komt inderdaad op een fikse prijs. Voordeel is wel dat de fiets zelf, met het elektrische systeem verwijderd, bruikbaar blijft en zo enige waarde blijft behouden. E-bikes met geïntegreerde systemen worden op een gegeven moment gewoon afgeschreven.
Ik heb vanaf de beginjaren fietsen met o.a. Bosch verkocht en ik kreeg er steeds meer moeite mee om klanten na een paar jaar flink teleur te moeten stellen met de schrikbarend lage inruilprijs. Men snapte maar niet hoe een 'goede' E-bike van ruim €3000,- na zo'n 4 á 5 jaar nog maar €500,- waard kon zijn...
Een fietsenmaker moet voor het opnieuw verkopen van de inruiler eerst ongeveer €1000,- aan de fiets verspijkeren, terwijl deze nooit weer voor €1750,- verkocht kan worden, omdat o.a. Stella gloednieuwe E-bikes bij je thuis aflevert voor ongeveer €1500,-...
En straks komt Bosch weer met een in het frame te integreren accu en dan worden de E-bikes met bagagedrageraccu weer massaal ingeruild. Vernieuwingen kunnen goed zijn, maar hoe meer er vernieuwd wordt, hoe harder de restwaarde daalt.
Gevolg: veel ingeruilde E-bikes van een paar jaar oud worden direct verschroot of zonder garantie voor oud-ijzer-prijzen verkocht en in het gunstigste geval worden ze in de leenfietsen-vloot van de fietsenwinkel eerst nog een tijdje helemaal op gereden en dan alsnog verschroot. We moeten ons goed realiseren en het misschien ook gewoon accepteren dat het grootste deel van de E-bikes een wegwerpproduct is dat je gewoon op moet rijden. Ik vind dat een slechte ontwikkeling en zeer zorgelijk.
Beide systemen kosten in aanschaf €2000,-. Tel daar een goede fiets met Pinion bij op en je komt inderdaad op een fikse prijs. Voordeel is wel dat de fiets zelf, met het elektrische systeem verwijderd, bruikbaar blijft en zo enige waarde blijft behouden. E-bikes met geïntegreerde systemen worden op een gegeven moment gewoon afgeschreven.
Ik heb vanaf de beginjaren fietsen met o.a. Bosch verkocht en ik kreeg er steeds meer moeite mee om klanten na een paar jaar flink teleur te moeten stellen met de schrikbarend lage inruilprijs. Men snapte maar niet hoe een 'goede' E-bike van ruim €3000,- na zo'n 4 á 5 jaar nog maar €500,- waard kon zijn...
Een fietsenmaker moet voor het opnieuw verkopen van de inruiler eerst ongeveer €1000,- aan de fiets verspijkeren, terwijl deze nooit weer voor €1750,- verkocht kan worden, omdat o.a. Stella gloednieuwe E-bikes bij je thuis aflevert voor ongeveer €1500,-...
En straks komt Bosch weer met een in het frame te integreren accu en dan worden de E-bikes met bagagedrageraccu weer massaal ingeruild. Vernieuwingen kunnen goed zijn, maar hoe meer er vernieuwd wordt, hoe harder de restwaarde daalt.
Gevolg: veel ingeruilde E-bikes van een paar jaar oud worden direct verschroot of zonder garantie voor oud-ijzer-prijzen verkocht en in het gunstigste geval worden ze in de leenfietsen-vloot van de fietsenwinkel eerst nog een tijdje helemaal op gereden en dan alsnog verschroot. We moeten ons goed realiseren en het misschien ook gewoon accepteren dat het grootste deel van de E-bikes een wegwerpproduct is dat je gewoon op moet rijden. Ik vind dat een slechte ontwikkeling en zeer zorgelijk.