Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike

208 berichten
dirkbouwman schreef:Ok mensen, weer ff een update van mijn kant.

Ik ben gister bij Bike4Travel geweest om me daar te laten informeren.
Conclusie: Koga (bijv. randonneur of world traveller) en VSF (T700 in principe) zijn allebei prima fietsen.
Verschil is dat Koga wat duurder is omdat ie mooier is afgewerkt (bijv in lasnaden) en je ook betaalt voor de naam. De T700 is daarentegen wel de snellere fiets. In principe kunnen ze allebei net zo veel aan en zijn ze allebei net zo degelijk.

Persoonlijk: Koga blijft de mooiste fiets, de T700 is een aparte fiets. Er is echt alleen gekeken naar functionaliteit en degelijkheid. Daarom oogt de T700 niet echt mooi, hoewel ik wel denk dat ie lekker gaat fietsen.

Blijven er twee opties voor mij open: Óf ik hou de komende tijd (maanden mogelijk zelfs) marktplaats in de gaten voor een tweedehandse Koga óf ik koop begin volgend jaar een VSF T700.
Koga heeft het design, maar de VSF is de snelste fiets.
VSF sneller? Vanwege de 2mm smallere banden? Vanwege de ietwat steilere zitbuishoek? Vanwege het lichtere totaalgewicht?
Denk dat je er in de praktijk weinig van merkt als je er in Nederland meefietst. De vorm van de beentjes en de aerodynamica maken in Nederland de snelheid, niet de fiets (bij gelijke bandentypen that is uiteraard). Het is vooral de prijs waarom mensen voor de VSF kiezen, en dat zou ik ook doen, scheelt bij de adviesprijs zomaar 600euro ;).
En joh, koop gewoon een nieuwe fiets, dan weet je tenminste wat je in huis hebt :).
AB schreef:
dirkbouwman schreef: Het is vooral de prijs waarom mensen voor de VSF kiezen, en dat zou ik ook doen, scheelt bij de adviesprijs zomaar 600euro ;).
Verklaar eens nader?
dirkbouwman schreef:
AB schreef:
dirkbouwman schreef: Het is vooral de prijs waarom mensen voor de VSF kiezen, en dat zou ik ook doen, scheelt bij de adviesprijs zomaar 600euro ;).
Verklaar eens nader?
Een nieuwe VSF kost 1400
een nieuwe Koga Randonneur kost 2000..... okay een tweedehands Koga zal die prijs uiteraard niet hebben en weer goedkoper wellicht dan een nieuwe VSF, maar dan weet je ook niet wat zo'n fiets heeft meegemaakt (kilometers, slijtage, type wegen, ongelukken, geen garantie, etc). Als je zelf goed kunt fietsklussen dan kun je zelf wel een afweging maken wat betreft een tweedehands, maar er zit toch altijd een (klein) gevoel van onzekerheid bij. Dus, koop nou maar gewoon die VSF T700, lijkt me een goede keuze ;).

Aan de andere kant, lekker de tijd nemen om rond te kijken voor de juiste fiets is minstens zo leuk als het fietsen zelf ;)
AB schreef:
dirkbouwman schreef: Verklaar eens nader?
Een nieuwe VSF kost 1400
een nieuwe Koga Randonneur kost 2000.....
Een overjarig model kopen kan ook heel wat winst opleveren en gewoon afdingen op een nieuwe fiets ook. Ongeacht welk merk het is.
Er zijn diverse koga dealers die leden van de Fietsersbond korting geven. Mijn dealer geeft 10% op "standaard" Koga's en 6% op "Signatures".
Beste iedereen,

Weer ff een update van mijn kant. Ik ben afgelopen weekend een aantal fietsenmakers afgegaan en heb best wat opgestoken.

Een tweedehandse goede trekkingbike wordt waarschijnlijk erg lastig. NL. 1. een trekkingbike is niet veel gebruikt en 2. in mijn lengte van 197 cm is het al helemaal lastig.
Een ander punt is de restwaarde. Stel ik doe een paar jaar met mn aan te schaffen trekkingbike, dan wordt ie weer verkocht. Een Koga zal nog steeds leuk geld kunnen opleveren, maar van bijv. VSF betwijfel ik dat, hoe goed die fiets ook is!

Ik overweeg dan toch maar een duurdere trekkingbike nieuw te kopen, prijsklasse 1500 a 2000 euro.

Een ander punt wat ik heb geleerd is afmontage. Ik wilde eigenlijk wel heel graag XT afmontage (gewend van mn atb's), maar eigenlijk is dit een beetje overkill voor een trekkingbike en waarvoor ik hem ga gebruiken. LX gaat ook wel voldoen en bespaart een leuk bedrag.

Ik denk dat de Koga het langst zijn waarde kan vasthouden, of niet? De Koga is daarentegen ook wel het duurst in aanschaf, maar daartegenover staat dat Koga's wel de mooiere fietsen heeft.
Misschien dat de Koga Signature wel iets is.

Ik moet er nog maar eens goed over na denken. Hopelijk kunnen jullie me er in helpen.

Mvg,

Dirk
Ik denk dat je gelijk hebt als je het over restwaardes hebt, maar je kunt het ook anders bekijken.

a) Koop je een fiets om het weer te verkopen?
b) Als je nu minder uitgeeft is het ook niet erg dat je het t.z.t. weer voor minder verkoopt.
c) Koop vooral een fiets die lekker zit en je je lekker op voelt, dan verkoop je het nooit weer.

Ik spaar liever even door en koop dan iets wat me zo veel mogelijk naar het zin is dan dat ik nu (te)veel concessies (moet) doe(n). Op de langere termijn ben je dan goedkoper uit.

Groet
Eric

PS: Als ik nu een fiets zou kopen zou ik er rekening mee houden dat er makkelijk achteraf een versnellingsnaaf ingebouwd kan worden. Dan hoef je volgens mij de eerste XX jaar geen andere fiets meer te kopen.
dirkbouwman schreef: Ik wilde eigenlijk wel heel graag XT afmontage (gewend van mn atb's), maar eigenlijk is dit een beetje overkill voor een trekkingbike en waarvoor ik hem ga gebruiken. LX gaat ook wel voldoen en bespaart een leuk bedrag.

XT was vroeger, je bent nu beter af met LX naven!
m-gineering schreef:
dirkbouwman schreef: Ik wilde eigenlijk wel heel graag XT afmontage (gewend van mn atb's), maar eigenlijk is dit een beetje overkill voor een trekkingbike en waarvoor ik hem ga gebruiken. LX gaat ook wel voldoen en bespaart een leuk bedrag.

XT was vroeger, je bent nu beter af met LX naven!

Precies, zoiets heb ik ook gehoord. Zowel XT als LX zijn verbeterd en daardoor is de nieuwe LX te vergelijken met de oude XT.
Voor de prijs van een Koga Worldtraveller XT heb je ook ongeveer een Thorn Raven Tour met Rohloff naaf. Die hoef je nooit meer te verkopen.
Wim
Wim schreef:Voor de prijs van een Koga Worldtraveller XT heb je ook ongeveer een Thorn Raven Tour met Rohloff naaf. Die hoef je nooit meer te verkopen.
Wim
Ok, bedankt voor je advies. Waar is zo iets in Nederland te koop?
De Rohloff maakt de fiets wel interessant (en duur) maar verder is ie LANG niet zo mooi als een Koga. Eigenlijk is het zelfs (wat ik heb gezien op internet) een lelijke fiets.
dirkbouwman schreef:
m-gineering schreef:
dirkbouwman schreef: Ik wilde eigenlijk wel heel graag XT afmontage (gewend van mn atb's), maar eigenlijk is dit een beetje overkill voor een trekkingbike en waarvoor ik hem ga gebruiken. LX gaat ook wel voldoen en bespaart een leuk bedrag.

XT was vroeger, je bent nu beter af met LX naven!

Precies, zoiets heb ik ook gehoord. Zowel XT als LX zijn verbeterd en daardoor is de nieuwe LX te vergelijken met de oude XT.
Huh? XT is verknald met een nieuw freewheel en een aluminium as, SLX en Deore hebben tenminste nog wel de klassieke opbouw maar de afdichting aan de linker kant is goedkoper geworden.
Ja die Thorn Raven is lelijk, vooral vanwege die spacers boven het balhoofd. Maar het is wel een heel goede fiets (via m-gineering te koop). Die Koga vind ik overigens zelf ook niet zo heel erg elegant. Voor ongeveer hetzelfde geld koop je ook de Avaghon Series met Rohloff naaf, bij Recycle in Wageningen. Dat is wel een mooie fiets, met een fraai gesoldeerd (en dus niet gelast) stalen frame. Vraag ze er Franse stijl Gilles Berthoud of Honjo spatborden op te zetten, en een Berthoud of Nitto drager, en je hebt iets bijzonders.
Dat laatste brengt mij op de echt mooie fietsen. Voor Sinterklaas kreeg ik Jan Heine's boek The Golden Age of Handbuilt Bicycles, met prachtige foto's van fietsen gemaakt door de grote Franse constructeurs uit het verleden als Alex Singer of Rene Herse. Als je zoiets nu wilt hebben moet je veel geld meebrengen. Kijk vooral ook eens op de sites van Amerikaanse topbouwers als Bruce Gordon of Peter Weigle. In Nederland is Marten Gerritsen van m-gineering de enige die dat kan, denk ik (als hij er tijd voor heeft). Maar goed, dit is meer om te laten zien wat er kan.
Wim
Wim schreef:Die Koga vind ik overigens zelf ook niet zo heel erg elegant.
Elegant? Vind je het erg als ik niet begrijp wat je bedoelt? Ik weet dat Groningers een hekel hebben aan Friese fietsmerken, maar om de een nu zo te verheerlijken en de ander nog een trapje na te geven gaat toch wel wat ver.
Hoe goed en degelijk ook, maar fietsen als Thorn Raven, Avaghon Series, het zijn in mijn ogen echt geen mooie fietsen. Ik wil fiets die ik niet lelijk vind, liever zelfs mooi vind.
Dan liever iets meer uitgeven en er jaren plezier van hebben, ook optisch.
Ik vind Koga's te vol en te rommelig, en die dikke alu buizen vind ik ook veel minder mooi dan die slanke stalen. Maar dat is een kwestie van smaak. Ze zijn ook vel zwaarder dan de schoonheden van vroeger. Ik zit hier met een foto voor me van een Rene Herse Camping uit 1948 met voor en achterderailleur, 42mm brede 650B banden, leren zadel, spatborden, verlichting en voor en achterdrager van totaal 13,3 kg.
Hier dan toch maar een paar links naar zulke heel mooie fietsen:
http://www.bgcycles.com/
http://www.flickr.com/photos/49353569@N00/
http://www.cycles-alex-singer.fr/
Wim
Of deze nieuwe Alex Singer met afneembare voor en achter dragers - 12,5 kg: http://www.cycles-alex-singer.fr/catalo ... mping.html
Wim
Wim schreef:Ik vind Koga's te vol en te rommelig,
Wim
Dito. Eigenlijk vind ik 90 procent van alle vakantiefietsen het aanzien niet waard. Gelukkig heb ik een hele mooie... :wink:

Hoe Thorn die Raven Tour opbouwt is abominabel. In google afbeeldingen zag ik een fotootje van dat Thorn Raven Tour frame opgebouwd met o.a. een Midge stuur en toen zag het er prima uit. Het ligt er dus ook maar aan hoe je een frame opbouwt.
Ik heb jaren op zoiets gereden, een stalen Giant Expedition uit 98. Maar dat kon me eerlijk gezegd niet bekoren. Iedere hobbel resoneert door het stalen frame heen, en ik ervaarde dat als oncomfortabel (op mijn stalen Vittorio racefiets met Reynolds 531 had ik dat zelfde gevoel). Dat soort fietsen zijn ook ongeschikt om veel gewicht aan te hangen.

Toen ik overstapte op de Koga Traveller vond ik dat heerlijk. Een lekker strak frame die veel controle geeft. Destijds ervaarde ik dat juist als meer comfort. Nu rijd ik op een titanium fiets . . . maar daar kom ik in een ander onderwerp wel op terug. :P

Ieder moet maar een fiets kopen die hij zelf mooi vind. Ik zal ook niet zeggen dat je moet dit of dat en dit niet. Doe wat je hart je zegt! :wink:
Ik denk dat ik binnenkort de knoop maar doorhak en voor de Koga Miyata Randonneur 2011 ga. http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... id=9525419

Nieuwprijs is 1999 euro, maar bij www.vosjunior.nl minimaal 20% korting. Hij kost daar dus max 1600 euro.

Lijkt mij een prima fiets, degelijk, en een goede naam.