Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route

253 berichten
Misschien het waterfilter thuislaten. Met 10 liter heb je voldoende watercapaciteit. In echt afgelegen streken kun je altijd nog wat plastic flessen aan je fiets binden voor de eerste dag. Dat vind ik handiger dan een waterfilter 2 maanden mee te slepen dat je misschien één keer gebruikt.

Probeer een grote stevige plastic zak te versieren waar al je tassen in passen en die je na de vlucht weggooit, in plaats van hier iets voor te kopen en al die tijd me te nemen.

Probeer kritisch te kijken naar gereedschap. Ik zie 2 multitools, div. imbus en steeksleutels. Zitten daar geen dubbelingen bij?

Ik begrijp dat je met iemand anders de tocht samen doet. Dus bepaalde keukenspullen (zoals brander en pannen) kun je dan combineren.
m-gineering schreef:
AB schreef:De katoenen theedoeken neem ik niet mee, hoogstens ééntje als poetsdoek voor mijn fiets en ketting.
tja, zo wordt het nooit wat. Je rolt je gereedschap in een lap zodat je je handen af kan vegen, maar als je je fiets een keer wil poetsen hou je een dag je ogen open. Gegarandeerd dat je wel ergens een lap scoort, ook in Amerika!
goede tip! Zou ook nog mijn theedoek in tweeen kunnen knippen, eentje om mijn gereedschap rammelvrij in op te kunnen rollen, de andere helft om mijn fiets en ketting mee te poetsen. Moet zeggen dat ik wel van een goed gesmeerde ketting houdt, vooral tijdens fietsvakanties. En deze zal veel door stof, modder en water gaan. Wat zeg jij Marten, is het aan te raden om een extra ketting mee te nemen (nadeel zwaar), of volstaan enkele vulstukjes wel mocht de ketting onverhoopt knappen?
Enkele stukjes volstaan. Je hoeft er maar net de volgende fietsenmaker mee te halen, en dat kan dan ook prima.
AB schreef:
m-gineering schreef:
AB schreef:De katoenen theedoeken neem ik niet mee, hoogstens ééntje als poetsdoek voor mijn fiets en ketting.
tja, zo wordt het nooit wat. Je rolt je gereedschap in een lap zodat je je handen af kan vegen, maar als je je fiets een keer wil poetsen hou je een dag je ogen open. Gegarandeerd dat je wel ergens een lap scoort, ook in Amerika!
goede tip! Zou ook nog mijn theedoek in tweeen kunnen knippen,
gooi een theedoek op de weegschaal, constateer dat dat wel een erg dkke en zware lap is en pak wat lichters. 2 a4-tjes katoenen laken is ook zat.

Stel je bij ieder artikel de vraag
wat weegt het, en hoe vergelijkt het gewicht met de concurrentie.
wat is het volume en hoe vergelijkt dat met de alternatieven
heb je het echt nodig, kun je het nog ergens anders voor gebruiken of kun je de functie improviseren met wat je al bij je hebt
hoe erg is het als je het niet bij je hebt? kun je het lenen?
Kijk ook naar verborgen gewicht, bijvoorbeeld het gewicht van de verpakking
Ab, ik ben nieuwsgierig. In Schotland heb je toch wel in een tent geslapen en proef gedraaid voor je grote vakantie?
Ik heb toch ook nog maar even naar de lijst gekeken.

Thuislaten/veranderen:
* Topeak Multitool
* 2e inbussleutel 5
* Draagsysteem Ortlieb en pakzak vervangen voor een 32L Lowe Alpine Mountain Marathon rugzakje (net zo licht als pakzak, maar tevens rugzak)
* buitenband!
* schroevendraaier
* reparatiesetje Gore-Tex
* lange onderbroek
* t-shirt lange mouw zwart
* Crux (i.p. daarvan de Titan, of een VAUDE jack)
* VAUDE fietsloopschoenen: 1 setje fietsschoenen en 1 setje schoenen voor 's avonds zijn genoeg.
* setje lange mouwen (er staan al 3 shirts met lange mouw op je lijst!!!)
* broekspijpklem
* sportstowel small (waarvoor ga je die gebruiken?!)
* gel
* nagelvijl
* uitklapbare borstel
* vaseline
* washanddoekje
* beide theedoeken
* MSR Miniworks i.p.v. de Katadyn Pocket
* fleece voor slaapzak
* Tent: voor 2 kilo heb je een Lightwave G1 Ultra, welke royaal is voor 1 persoon incl. bagage.
* Fotografiespullen meenemen: D700 + 20mm 1.8 en D200 + 70-300VR; de rest thuis laten! (behalve opladers, filters en mini-statief)
* iPod (je neemt de BB toch al mee?!)

Reken maar eerst even uit wat ik je zojuist bespaard zou hebben. :roll:
AB schreef: Het kabelslot wordt inderdaad vervangen door een heel licht exemplaar, eentje die meer voor de psychologie mee is dan dat ie tegen betonscharen kan, maar wel een snelle roof kan weten te voorkomen.
Geen enkel kabelslot is bestand tegen een betonschaar. Geen enkel kabelslot - hoe zwaar het ook is en indrukwekkend het er ook mogen uitzien - is bestand tegen een klein kniptangetje, als de fietsdief maar genoeg tijd/geduld heeft.

Een kabelslot is dan ook enkel geschikt voor het afschrikken van gelegenheidsdieven. In een stad is het dus sowieso waardeloos (of je zou het gebruiken als je even een winkel binnenspringt). Op zo'n trip volstaat het - in cobinatie met enige voorzichtigheid, waarschijnlijk wel. Maar een zwaarder kabelslot meenemen heeft dus geen zin.
Jan Eleveld schreef:Misschien het waterfilter thuislaten. Met 10 liter heb je voldoende watercapaciteit. In echt afgelegen streken kun je altijd nog wat plastic flessen aan je fiets binden voor de eerste dag. Dat vind ik handiger dan een waterfilter 2 maanden mee te slepen dat je misschien één keer gebruikt.

Probeer een grote stevige plastic zak te versieren waar al je tassen in passen en die je na de vlucht weggooit, in plaats van hier iets voor te kopen en al die tijd me te nemen.

Probeer kritisch te kijken naar gereedschap. Ik zie 2 multitools, div. imbus en steeksleutels. Zitten daar geen dubbelingen bij?

Ik begrijp dat je met iemand anders de tocht samen doet. Dus bepaalde keukenspullen (zoals brander en pannen) kun je dan combineren.
De great divide basin kan een droge en hete plaats zijn, dus je moet gewoon overal op voorbereid zijn. Ook het gebied ten zuiden van Cuba, New Mexico is desolaat en heet. In Tucson bijvoorbeeld is het nu al 30 graden.... Dus die waterfilter gaat zowieso mee, ook al besef ik dat ie zwaar is. De Katadyn Pocket filter is wel uitermate deugdzaam en degelijk, de voornaamste reden waarom ik deze gekocht heb.

Kookspullen delen gaat niet door, omdat ik mijn reisgenoten niet echt goed ken, en we dus vantevoren duidelijk hebben afgesproken dat we eventueel alleen door moeten kunnen fietsen. Stel je voor je krijgt ruzie, of fysieke ongemakken of andere vormen van overmacht.... Er sluit ook nog een amerikaan aan die ik niet ken. Het enige wat we weten dat we overeenkomstig hebben is dat we fietsvolk zijn en niet bang zijn om 5500km te fietsen....., dus dat moet dan helemaal goed komen he...

Flightbag, tja, 400gram eigenlijk zonde om mee te nemen. In Vancouver zullen ze toch ook wel een flightbag verkopen hoor ik je denken..... Mezelf kennende als wijfelaar en twijfelaar zal ie stiekem meegaan, maar kan er niet een goede rationele reden voor bedenken, haha :).
AB schreef:
Leo van Lierop schreef:Ab, dit onderwerp is nu al 8 pagina's lang. Volgens mij is alles zo'n beetje al gezegd. Het is nu aan JOU om te bepalen hoe je het doet. Succes.
Leo, ik ga minimaal voor de 10 pagina's :). Joh, ben gewoon een eeuwige twijfelaar en treuzelaar op dit gebied :).
AB ga voor 100 pagina's! Veel fotos maken van je reis en die hier allemaal posten. De foto's van Schotland vind ik schitterend!
groeten Michel
Robertjan schreef:Ik heb toch ook nog maar even naar de lijst gekeken.

Thuislaten/veranderen:
* Topeak Multitool
* 2e inbussleutel 5
* Draagsysteem Ortlieb en pakzak vervangen voor een 32L Lowe Alpine Mountain Marathon rugzakje (net zo licht als pakzak, maar tevens rugzak)
* buitenband!
* schroevendraaier
* reparatiesetje Gore-Tex
* lange onderbroek
* t-shirt lange mouw zwart
* Crux (i.p. daarvan de Titan, of een VAUDE jack)
* VAUDE fietsloopschoenen: 1 setje fietsschoenen en 1 setje schoenen voor 's avonds zijn genoeg.
* setje lange mouwen (er staan al 3 shirts met lange mouw op je lijst!!!)
* broekspijpklem
* sportstowel small (waarvoor ga je die gebruiken?!)
* gel
* nagelvijl
* uitklapbare borstel
* vaseline
* washanddoekje
* beide theedoeken
* MSR Miniworks i.p.v. de Katadyn Pocket
* fleece voor slaapzak
* Tent: voor 2 kilo heb je een Lightwave G1 Ultra, welke royaal is voor 1 persoon incl. bagage.
* Fotografiespullen meenemen: D700 + 20mm 1.8 en D200 + 70-300VR; de rest thuis laten! (behalve opladers, filters en mini-statief)
* iPod (je neemt de BB toch al mee?!)

Reken maar eerst even uit wat ik je zojuist bespaard zou hebben. :roll:
Robertjan, bedankt voor je meedenken. Ik waardeer je reacties ten zeerste.
Hier een nieuw lijstje: http://www.megaupload.com/?d=3NHZK3VJ

Ik heb vele items genoemd waar een nulletje achterstaat in mijn excell bestand, dat betekent dat ik ze niet meeneem. Ik heb dat nu zwart aangestift om het iets duidelijker voor anderen te maken. Alles wat ik met rood heb aangestift is nog voor twijfel vatbaar en valt bij mij onder de noemer "eventueel te besparen".

Ik kom nu uit op maximaal 29,2kg bagage en minimaal 26,2kg bagage. Dat is exlusief eten en drinken (tussen 6-12kg), exclusief gewicht fiets (15,4kg) en exclusief een massa vet en spieren van mijn persoontje (95kg).
In totaal kom ik dus uit gedurende de reis (uitgaande van 10kg afvallen lichaamsvet aan het eind van de reis) op tussen de 132,7 en 150,6kg..... Kan iemand met redelijke zekerheid vaststellen dat de wielen en banden dat kunnen houden? Of zullen de spaken als rijpe kersen uit de velgen spatten?

Mijn fotografieprobleem heb ik vanmiddag ook maar opgelost. De Sigma 20/1.8 gaat niet mee, in plaats daarvan stitch ik wel 3 foto's samen tot een panorama met de Nikkor 35/2. De Sigma heeft wel eens last van zonnevlekken bij tegenlicht (flare), iets wat je met een panoramastitch weet op te lossen. Je horizontale beeldhoek bij een panorama stitch is dan breder en overtreft die van de 20/1.8, waarbij je gelijkertijd minder last hebt van vertekeningen in de hoeken en minder last hebt van flare. Nadeel is natuurlijk de verwerkingstijd (ptgui/photoshop) en de afwijkende printformaat (hasselblad xpan verhouding 24*65 = 1:2,7) in tegenstelling tot de normale 2:3 verhouding.

Daarnaast heb ik toch maar een D700 aangeschaft vanwege de superieur beeldkwaliteit van de FX-sensor (bij hoge iso-waarden en het geringe scherpte-diepte effect bij fullframe) en vanwege het geringere formaat en gewicht in vergelijking met de D3. Aangevuld met de Nikkor 70-300VR heb ik dan een mooie reisset. Vooral aangezien al mijn fotografiespullen (D700 + 35/2 + 70-300VR) in een klein heuptasje van Lowepro (inverse AW100, inclusief regenhoes) passen. Ik heb er even mee gefietst en het zit een stuk beter dan welke rugzak dan ook. Mocht het me toch tegenvallen qua gewicht dan kan de hele set alsnog in de Ortlieb stuurbag en gooi ik het eten en de kaarten wel in de Lowe Pro heuptas.

Daarnaast kies ik er toch voor om voordragers te monteren (en om de spatborden, standaard en verlichting te behouden) om eventueel genoeg ruimte voor eten en drinken (in beide voortas een 4L waterbuidel) te bewaren. Ook wil ik alsnog voldoende ruimte creeren om de Lowepro heuptas in de topbag onder te brengen. Ik weet dat dit per definitie meteen 3kg meer is (dat is wat de spatborden, standaard, voordragers, voortassen en de verlichting weegt), maar dat moet dan maar.

Nogmaals ik weet dat ik zal balen van elke overtollige meegezeulde kilo, misschien zal het soms onmogelijk zijn om de passen te bedwingen (hoop het niet natuurlijk), maar ik neem de gok om toch al die extra kilo's mee te nemen. Hoewel dat in het uiterste geval 6kg extra is (3kg eventueel te veel aan bagage en 3kg aan voordragers, spatborden, etc = 6kg teveel in totaal).
Leo van Lierop schreef:Ab, ik ben nieuwsgierig. In Schotland heb je toch wel in een tent geslapen en proef gedraaid voor je grote vakantie?
Prachtig proef kunnen draaien in Schotland (Isle of Skye). Helaas niet gekampeerd, ik was namelijk met mijn beste vriend en die houdt niet van kamperen. Wel zo handig als je s'avonds aangeschoten vanuit de pub weer terugloopt naar je B&B of je Bunkhouse :). Isle of Skye is echt prachtig, vooral de offroad paadjes of de smalle eenbaansweggetjes. En de mensen zijn aardig, leuk en humoristisch.... de vele rotte tandjes nemen we dan maar voor lief :).
michel de ruyter schreef:
AB schreef:
Leo van Lierop schreef:Ab, dit onderwerp is nu al 8 pagina's lang. Volgens mij is alles zo'n beetje al gezegd. Het is nu aan JOU om te bepalen hoe je het doet. Succes.
Leo, ik ga minimaal voor de 10 pagina's :). Joh, ben gewoon een eeuwige twijfelaar en treuzelaar op dit gebied :).
AB ga voor 100 pagina's! Veel fotos maken van je reis en die hier allemaal posten. De foto's van Schotland vind ik schitterend!
groeten Michel
Nog een weekje en dan zul je 2 maanden even niets van me horen, dan is het weer lekker rustig hier en hoor je van mij geen onnozele vragen meer, haha.
Revanho schreef:
AB schreef: Het kabelslot wordt inderdaad vervangen door een heel licht exemplaar, eentje die meer voor de psychologie mee is dan dat ie tegen betonscharen kan, maar wel een snelle roof kan weten te voorkomen.
Geen enkel kabelslot is bestand tegen een betonschaar. Geen enkel kabeslot - hoe zwaar het ook is en indrukwekkend het er ook mogen uitzien - is bestand tegen een klein kniptangetje, als de fietsdiefstal maar genoeg tijd/geduld heeft.

Een kabelslot is dan ook enkel geschikt voor het afschrikken van gelegenheidsdieven. In een stad is het dus sowieso waardeloos (of je zou het gebruiken als je even een winkel binnenspringt). Op zo'n trip volstaat het - in cobinatie met enige voorzichtigheid, waarschijnlijk wel. Maar een zwaarder kabelslot meenemen heeft dus geen zin.
Klopt! Ik ben van plan zo'n dun staaldraadslotje mee te nemen, puur en alleen om gelegenheidsdieven af te schrikken. Als ik zo'n slot hier ergens kan vinden tenminste, zoveel fietsspecialisten hebben we hier nou ook weer niet in het Noorden.....
AB schreef: En ik weeg zelf nu 94kg.....
Dan kom ik op een totaalgewicht van 47.311gram voor fiets en bagage....
.... en een totaalgewicht van 141.311gram voor alles inclusief mezelf, maar exclusief 1kg eten en soms 11L water
Jeetje, nooit op die manier gerekend. Ik weeg een pezige 62 kg, dus kan ik dan in vergelijking met Ab maar liefst 32 kg meer aan mijn fiets hangen? :D :D

En: als Ab nou EERST 15 kg afvalt scheelt dat een hoop moeilijke keuzes! :lol:

Gee
Gee schreef:
AB schreef: En ik weeg zelf nu 94kg.....
Dan kom ik op een totaalgewicht van 47.311gram voor fiets en bagage....
.... en een totaalgewicht van 141.311gram voor alles inclusief mezelf, maar exclusief 1kg eten en soms 11L water
Jeetje, nooit op die manier gerekend. Ik weeg een pezige 62 kg, dus kan ik dan in vergelijking met Ab maar liefst 32 kg meer aan mijn fiets hangen? :D :D

En: als Ab nou EERST 15 kg afvalt scheelt dat een hoop moeilijke keuzes! :lol:

Gee
haha, je bedoelt "find your weight by losing it". :) Het water in mijn hoofd verdampt natuurlijk niet zo snel he :)
Ach, als je de dingen weglaat die ik aangaf, dan neem je wellicht minder mee dan ik tijdens een reis van 6 maanden...

(Extra sporttas lokaal gekocht, originele Peruaanse herenponcho, originele schoenen uit Cuzco, warm vest uit Otovalo Ecuador, klimschoentjes, pofzakje om te klimmen, Ecuadoriaanse hangmat incl. bevestigingstouwtjes, extra Marathon XR buitenband ...) :roll:
Robertjan schreef:Ach, als je de dingen weglaat die ik aangaf, dan neem je wellicht minder mee dan ik tijdens een reis van 6 maanden...

(Extra sporttas lokaal gekocht, originele Peruaanse herenponcho, originele schoenen uit Cuzco, warm vest uit Otovalo Ecuador, klimschoentjes, pofzakje om te klimmen, Ecuadoriaanse hangmat incl. bevestigingstouwtjes, extra Marathon XR buitenband ...) :roll:
Haha, ja, dat zou ik ook maar in kleine lettertjes zetten. Je hebt je aankopen toch wel eerst netjes in een weegschaaltje gelegd, opgeteld in een excell-spreadsheetje en aan het plaatselijke wereldfietser forum voorgelegd toch?

Allemachtig joh, 6 maanden door Zuid-Amerika, petje af! Wat dat betreft ben ik echt een beginneling ;).
Geen ballotagecomissie of Excel gebruikt. Ik ben wel langs tankstation "De Fietser" geweest 'ter beoordeling van de uitrusting', maar de eigenaar (ook wereldfietser) was niet thuis (was 'ie fietsen?).

tankstation "De Fietser"
Afbeelding
Heb inmiddels het lijst aangepast tot het absolute minimum en de gewichtsonderdelen nog eens op een rijtje gezet.

Dit wordt (denk ik) mijn definitieve lijst:http://www.megaupload.com/?d=GKQHY87E

Totaal aan bagage 28,8kg...... totaal fiets+bagage (exclusief drinken en eten) 43,9kg.

Resteert me nog de vraag of het mogelijk is om de fiets in de vliegdoos in de trein naar Schiphol te brengen?
Toch zie ik nog overtollige bagage op de lijst. En dan bedoel ik óók als je niet extra lichtgewicht op pad wilt.

Namelijk:
* buitenband: het idee van 26" is juist dat in geval van nood, je overal ter wereld een nieuwe band kunt vinden. Bovendien is dat dé mountainbike-maat, waardoor geschikte banden voor het terrein je overal kunt vinden.
* Topeak tool: je neemt al inbussen mee, een Leatherman multitool, een kettingpons, en een mini-schroevendraaier. Dan zou je nu ook nog eens alles-in-één willen meenemen?
* Slangenklemmen: ik zou niet weten waarvoor je deze wilt gebruiken (kapotte dragers? kapotte bidonhouder?), maar ik heb nog nooit een situatie gehad waarmee ik in de problemen zou zijn gekomen als ik deze niet bij had gehad.
* 2x Craft shirt lange mouw, Icebreaker 200 (lange mouw?), én armstukken?! Dat is 4 keer lange mouwen!!! Echt, aan 1x heb je genoeg. Ik zou gewoon 2x een shirt met korte mouw meenemen, 1x lange mouw, en armstukken. Meer dan zat, en je kunt alle kanten op.
* Vaseline: waarvoor ga je die nodig hebben? Die hebben ze daar ook vast wel.
* Scheerschuim: smeer wat douchegel op je wangetjes en zelfs een zeer gevoelige huid is veel makkelijker te scheren. Wacht ook niet 4 dagen met scheren, maar scheer iedere 2 dagen ofzo. Oftewel: dubbelop meenemen van mogelijkheden.
* wasmiddel: gebruik douchegel (of shampoo) in plaats van wasmiddel. Wéér dubbelop. Zonde van het gewicht én van de ruimte. Zo heb je wel 2 voortassen nodig inderdaad... :roll:
* Uitklapborstel: je bent toch niet zó ijdel? Een borstel hebben ze in de US of A ook vast wel te koop in een willekeurige supermarkt, mocht je toch echt een borstel missen. Tijdens het fietsen heb je tóch een petje op... Ziet niemand je kapsel.
* Washanddoekje: nergens voor nodig. Vuil wordt je toch. Vanuit een afgewassen pannetje water in je gezicht mikken lukt ook nog wel, daarna wrijven, en afdrogen met je maatje large sportstowel. Geen washandje voor nodig.
* Nagelvijl: nergens voor nodig. Met je Leatherman (met schaartje neem ik aan?) kun je je nagels onderweg bijwerken.
* Vork: echt nodig? of kun je met je mes al het vlees etc. in kleinere stukjes snijden waardoor je alleen een lepel nodig hebt?
* Batterij voor de Nikon D200: je neemt toch je D700 mee? Dus nergens voor nodig, tenzij dit natuurlijk je reservebatterij is.
* Spatbord achter: de Ortieb pakzak (of het rugzakje) houdt al al het vuil tegen, dus er is wat voor te zeggen om het spatbord achter thuis te laten. Tenzij het natuurlijk een kabeltje geleidt voor het achterlicht. Dat is dan weer de pest van die methode van kabelgeleiding...
Voorspatbord heb je eigenlijk wel nodig om niet met al te vuile/modderige kledij de tent in te kruipen.

Fiets naar Schiphol:
Gewoon extra vroeg naar Schiphol vertrekken, en ter plekke je fiets inpakken. (in een rustig hoekje).