Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht besparen. - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Gewicht besparen.

217 berichten
Leon schreef:
Alien schreef:Iemand ervaring met de Bikesuit? Lijkt mij wel wat.
Dit is al op dit forum geweest, men was er gemiddeld niet enthousiast over.
Twee reacties, toont de zoekfunctie. Beide van het type "lijkt me niks", geen ervaringen.

.tsooJ
Alien schreef:
Leon schreef:
Alien schreef:Iemand ervaring met de Bikesuit? Lijkt mij wel wat.
Dit is al op dit forum geweest, men was er gemiddeld niet enthousiast over.
Twee reacties, toont de zoekfunctie. Beide van het type "lijkt me niks", geen ervaringen.

.tsooJ
Koop jij dat ding van €249 :shock: , en laat ons weten of het wat is :wink: . Hoeveel grammen bepaar je trouwens tov een gewoon regenpak?
Topeak turbo morph voldoet echt prima voor banden t/m 37mm, daar zijn echt geen 200 slagen voor nodig; alleen bij 1.5"+ banden zou ik een grotere pomp willen, op een racefiets heb je al helemaal voldoende aan een kleine pomp met slang. Ik zou echter de versie zonder manometer nemen en er evt een digitaal drukmetertje van schwalbe bij halen, dan ben je in totaal lichter uit en het is (veel) preciezer.

Wat betreft regenkleding heb je m.i. over het algemeen niet meer nodig dan een goed licht racecut jasje; broek is een persoonlijke keuze; ik heb het tot nu toe nog niet gemist; mar de regenjas (vaude sky fly) gaat wel altijd mee.

yopie+ als je toch veel bagage meesleept (13,5kg en kampeerspullen enzo is veel), ben je m.i. toch beter uit met een snelle randonneur dan een lichte racefiets met dunne bandjes en onvoldoende mogelijkheid om bagage mee te nemen, waar wou je alles in opslaan als je geen drager hebt? Creditcard touring met 1 grote stuurtas oid gaat natuurlijk wel goed met een racefiets
Matthie9000 schreef:[…] op een racefiets heb je al helemaal voldoende aan een kleine pomp met slang
Daar ben ik het grondig mee oneens: dunne racebandjes moeten op hoge spanning, anders rijd je ze zo aan gort. En juist daarvoor is een grote pomp beter geschikt.

.tsooJ
Ooit met een turbo morph gepompt? Daar pomp je echt wel voldoende druk mee een band in.

Hoge drukken pompen gaat alleen echt fijn met een zware grondpomp, zo'n lange pomp die je rechtstreeks op het ventiel zet is behalve zwaar een goeie manier om je ventiel uit te laten scheuren, helemaal als de biba al wat ouder is.

Met een turbo morph pomp is 7 bar geen probleem en riskeer je geen scheur in je binnenband. Als je daarboven wil zitten vraag ik me af wat het nog met (lichtgewicht) vakantiefietsen te maken heeft.
bergbeklimmer schreef:Daarnaast zou ik nooit 3 liter water meenemen. 2 grote bidons is echt genoeg. Tenzij je echt niets onderweg tegenkomt maar dat kan je denk ik beter zelf inschatten. Ik kan het me niet voorstellen dat niet onderweg nergens kunt tanken.
Ik heb maar plek voor één bidonhouder en denk dat ik een Salsa Anything ga aanschaffen, voor m'n slaapmatje. Dus dat wordt een camelbak, met een inhoud van minstens 2L.
Aan 2 bidons van 0.7 heb ik in SE niet genoeg, die drink je in de zomer zo leeg. Er zijn afstanden van bv 90 km waar bijna niets is, behalve wat verlaten zomerhuizen.
Alien schreef:
doosje tampons. Ja, daar kom je als vrouw helaas niet onderuit.
Dat geloof ik, maar hoeveel heb je er nodig om het volgende bevoorradingspunt te bereiken, en per hoeveel worden ze daar verkocht?
Ach, tis maar 5 dagen in een maand en een doosje (of nee, een zakje :) ) volstaat. Heb net een doosje gewogen (46gr) min het doosje is waarschijnlijk 36gr. Dat is bijna niks dus.

Maar gewicht is één ding, pakvolume is iets anders. Ik zou bv nooit een fleecetrui meenemen, veel te groot.
Matthie9000 schreef:yopie+ als je toch veel bagage meesleept (13,5kg en kampeerspullen enzo is veel)..
Die 13.5 kg is een paklijst (idee/voorstel) van AB, tis nog niet de mijne. :wink:
En hoezo 13,5kg en kampeerspullen enzo, die zitten er toch al bij?
En hoezo veel? Want als ik het goed lees is daarvan 5.5 kg wielen, spatborden en gps/kaarten. En nu heb ik eens naar jouw 11.5kg paklijst gekeken maar waar zijn eigenlijk jouw wielen, drinkwater/eten, spatborden, gps etc? En de meer dan één kilo zware bagagedragers? Nu is bij jou natuurlijk alles zwaarder maar okee laten we niet moeilijk doen en alleen de 5.5 + 1 kg optellen. Dan kom je op 17 kg bagage (ja, eerlijk is eerlijk). :D

En van jouw paklijst laat ik (even snel gelezen) thuis:
bijna 3 kg tassen plus slot, 1 kg kookspullen, 0.5 kg laders etc, zitvlak, kussentje, lakenzak, toilettasje, oordoppen, antimug, microvezel doek, scheermes, zonnebril .. is bij elkaar hoeveel gram?
En heb uit nieuwsgierigheid m'n deodorant, zonnebrand en zweedse ID gewogen en dat is ook al 161gr verschil. Dus dat zou zo wel eens 5 kilo verschil zijn. Dus jouw 11.5kg paklijst zou bij mij 6.5kg wegen en AB's 13.5 kg packlijst zou bij jou 17 kg wegen.

Maar het klopt natuurlijk niet helemaal want mijn slaapzak en matje zijn al lichter, mijn fiets is ook al 6 kg minder maar ja ik heb dan wel een helm en een zakje tampons. Oja, en een camelbak die ik nog moet aanschaffen en.. en..
Ah, die Yopie, de Zonda wielen waren niet inclusief de 13.5kg, maar had ze wel in mijn prioriteitenlijstje genoemd, omdat er ook goede sterke wielen die lichter zijn dan handgespaakte wielen. De wielen hebben echter wel bijzondere spaken, dus die zal de eerste de beste fietsenmaker niet op voorraad hebben. Vergelijk de campa-wielen maar een beetje met rohloff, ze zijn goed totdat ze stuk gaan, wat gelukkig niet zo vaak voorkomt.
Verder is die 13.5kg maar een grove schatting, maar als je gaat kamperen en je komt ergens uit onder de 15kg - inclusief drinken, eten en de kleding die je aan hebt tijdens het fietsen - dan doe je het al goed. Ben overigens wel benieuwd of je dat gewicht gaat halen zonder de hulp van een achterdrager en zijtassen. Met frametassen, gastanks, zadeltassen, een camelbak en een beetje bikepacking moet je toch ver kunnen komen. Door je prioriteinlijstje te beginnen met een worstcase scenario (hele dag koude regen in de bergen), lijkt me goede regenkleding en droge onderkleding voor de avond/nacht, toch wel prioriteit nummero uno.
AB schreef:Ben overigens wel benieuwd of je dat gewicht gaat halen zonder de hulp van een achterdrager en zijtassen.
Ja, ben ik ook benieuwd naar. Maar moet nog een en ander aanschaffen en wil daarmee wachten tot ik rond de 200km per dag haal. Dan mag het. 8)
En ik kan altijd nog met zonda wielen en drager plus kleine tassen (dat is ook erg verleidelijk) maar ja, je bent eigenwijs of je bent het niet. O nee, ik ben niet eigenwijs maar ben gewoon moeilijk te overtuigen.
Maar ik luister wel naar goede raad/tips enzo dus zal dit topic goed gaan volgen!

grtjs, Yopie
Yopie schreef:O nee, ik ben niet eigenwijs maar ben gewoon moeilijk te overtuigen.
:lol: Die ga ik onthouden! :lol:
Matthie9000 schreef:
henkfietst52 schreef:Mooi fietsje Matthie, gebruik je hem alleen voor in de stad?
Ik zie alleen een voorrem zitten :?: heb je er een fixedgear van gemaakt?

Kom je daar de "holleweg" wel mee op???

Henk

kunst en fietswerk
De oude holleweg op 42x15 haha, klinkt als een mooie uitdaging, ik laat het je nog weten ;-).
Ik zou hier nog op terug komen, maar sinds vandaag weet ik...
- dat je de oude holleweg omhoog kunt fietsen op een fixie op 42x15...
- hoe verzuring in de benen ook al weer voelt :lol:
Als je boven moest kotsen, ben je diep genoeg gegaan. :wink:
Gelukkig is de Oude Holle weg niet zo heel lang, even op de tanden bijten. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
http://www.zpacks.com/shelter/hexamid_plus.shtml
ZPacks™ Hexamid Solo-Plus Tent or Tarp
527gram

nog net iets lichter dan de Terra Nova Laser UL
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin ... Y9F_7UvmhE

Over lichtgewicht gesproken, gisteren even op de tractor (met UL setup, totaal ca 20kg) en 50mm dikke mondials de Waalse Pijl gefiets. Godsallemachtig, wat een verschil met die racefietsjes. Wil je snel fietsen; val af en pak een racefiets (8kg fiets, 23mm bandjes en geen overgewicht aan de heupen).

hier nog een leuk packlijstje
AB schreef: Over lichtgewicht gesproken, gisteren even op de tractor (met UL setup, totaal ca 20kg) en 50mm dikke mondials de Waalse Pijl gefiets. Godsallemachtig, wat een verschil met die racefietsjes. Wil je snel fietsen; val af en pak een racefiets (8kg fiets, 23mm bandjes en geen overgewicht aan de heupen).
Ik denk dat een ultralight bepakte racer een veel te grote stap is voor de meeste (nederlandse) vakantiefietsers.
Want van zwaar bepakte vakantiepaarden, stoere MTB-rijders tot snelle wielrenners; zodra ze horen dat ik met m'n racer + tentje op vakantie wil schudden de meeste hun hoofd, lachen me uit of willen mij graag overtuigen van hun gelijk want ze weten het natuurlijk altijd beter (zijn zo eigenwijs als een fietser maar kan zijn). En de meest gestelde vraag is ook gelijk de domste: "waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?"
Juist ja, waarom op een hobbelpaard als er ook een racepaard bestaat! :wink:

En wat betreft bikepacking: waarom blijft de Nederlandse vakantiefietser maar met zijn zware onhandige tassen slepen en kijkt ie niet verder dan zijn neus lang is? Andere landen zijn hier veel verder in, zijn ons hiermee allang voorbij gefietst!
Je herkent ze ook gelijk: dure fietsen met twee standaards, zware sloten, gps/ kaarthouder, minstens 20kg bagage in 4 felgekleurde Ortlieb tassen, stuurtas, zware tent achterop en de rijder gestoken in dure Goretex kleding? Kan niet missen, dat moet wel een Nederlander zijn (en vaak gaat het alleen maar naar de Veluwe).

En oja, voordat ik boze reacties krijg: ik heb ook 'een hobbelpaard' hoor (nog wel eentje van staal, dus extra zwaar).

Yopie
Yopie schreef: En wat betreft bikepacking: waarom blijft de Nederlandse vakantiefietser maar met zijn zware onhandige tassen slepen en kijkt ie niet verder dan zijn neus lang is? Andere landen zijn hier veel verder in, zijn ons hiermee allang voorbij gefietst!
Je herkent ze ook gelijk: dure fietsen met twee standaards, zware sloten, gps/ kaarthouder, minstens 20kg bagage in 4 felgekleurde Ortlieb tassen, stuurtas, zware tent achterop en de rijder gestoken in dure Goretex kleding? Kan niet missen, dat moet wel een Nederlander zijn (en vaak gaat het alleen maar naar de Veluwe).
In mijn observatie zijn het toch vooral ook Duitsers die met zulke glimmend opgepoetste Ortliebs, pico bello kleding en niet te vergeten een state-of-the-art valhelm op het hoofd de West-Europese fietspaden bevolken.
Yopie schreef:
AB schreef: Over lichtgewicht gesproken, gisteren even op de tractor (met UL setup, totaal ca 20kg) en 50mm dikke mondials de Waalse Pijl gefiets. Godsallemachtig, wat een verschil met die racefietsjes. Wil je snel fietsen; val af en pak een racefiets (8kg fiets, 23mm bandjes en geen overgewicht aan de heupen).
Ik denk dat een ultralight bepakte racer een veel te grote stap is voor de meeste (nederlandse) vakantiefietsers.
Ik wil niet suggereren dat je meteen je bepakking op een racer moet gooien (ook al zou het met een UL-setup wel kunnen; en een randonneur is een mooie middenweg). Ik wil alleen maar zeggen dat het gister tijdens de Waalse Pijl een "mooie appels en peren" vergelijking was in het nadeel van de tractor. Op de Redoute, Thier de Coo en de Rosier was het mentaal afzien om te constateren hoe letterlijk iedereen op zo'n licht racefietsje je voorbij sjeest alsof je stil staat. Had ik toch maar mijn 8kg-renpaard meegenomen! Kon ik me tenminste ook weer even meten tussen de broodmagere rennertjes in hun apepakjes. Zwaartekracht is a bitch :). Bepaald geen ortlieb-elfstedentoertocht-publiek die op de gemiddelde Waalse Klassieker afkomt :). Volgende week tijdens de Rhön-radmarathon in de herkansing.

met andere woorden Yopie: wel even oefenen vantevoren! (zowel de beentjes als de setup)
nvt
Ik ben net terug van een rondje NL met alleen achtertassen, en halverwege heb ik even met fiets op de weegschaal gestaan bij m'n ouders (thuis heb ik er geen). Met hier en daar een natte vinger dacht ik dat ik een paklijst had van rond de 15kg, maar het verschil tussen kale fiets en alles er op en er aan bleek toch 22 te zijn (inclusief 2 volle bidons, zwaar slot, voedsel, en de kleding die ik aan had). Met een fiets van 13kg en een gewicht van 71 sleepte ik dus blijkbaar 50% van m'n eigen gewicht aan rommel mee, en dat zonder voortassen of extra drybags op de achterdrager (wel een tentje en een stuurtasje). Er kan nog wel wat af, maar niet heel veel, en in warme of verlaten streken is 1,5L water natuurlijk al te weinig. Hoe dan ook, van die 35kg spullen heb ik niet veel last gehad, en ik ben (met één verzet) boven gekomen op een paar van de pittigste heuvels van het land (ok, niet met volle bidons ;) )

Hebben jullie ook weleens met fiets en al op de weegschaal gestaan en dat vergeleken met de vooraf gefabriceerde lijstjes?

edit: leuke bijkomstigheid van minimalistisch kamperen is de jaloerse blik van de mannen met teiltjes vol afwas op de camping, als je daar in een minuut je twee pannetjes/eetbakken en je spork hebt afgespoeld :)
urje schreef: Hebben jullie ook weleens met fiets en al op de weegschaal gestaan en dat vergeleken met de vooraf gefabriceerde lijstjes?
Yup, klopte precies, vooral omdat ik alle items op de vooraf gemaakte lijstjes zelf gewogen heb. En excel kan heel goed optellen. Natuurlijk wel essentieel dat je alles op de lijstjes zet, ook het water, het eten, de sokken, horloge, bril, etc....
Ik ben me aan het voorbereiden op de woeste Ardennen tocht met Pinksteren. Om het lichter te krijgen heb ik mijn Exped Downmat van 900 gram vervangen door een Synmat UL van 460 gram, en veel minder volume. Dat laatste was van belang, want nu past mijn hele bagage (behalve de tent die los bovenop gaat) precies in twee lowrider tasjes, en dat scheelt weer 400 gram van de tassen zelf. Ook heb ik de voordrager eraf gehaald (die zat er vanwege een andere tocht nog op). Dat scheelt weer iets van 600 gram.
Wim