Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hebben WF-ers een auto in bezit? - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Hebben WF-ers een auto in bezit?

330 berichten

Heeft U als wereldfietser een Auto?

Neen
23%
12
Jawel, 1 oud barrel
19%
10
Jawel, een nieuwe
23%
12
Jazeker, boodschappen wagen en een luxewage voor naar het werk
9%
5
Ja, een campeer mobiel
11%
6
Ja, een ....
15%
8

Leon schreef:
jansenius schreef:Er kan volgens mij iets bewegen in de mate dat het principe "de vervuiler betaalt" wat grondiger wordt toegepast.
Het is bv. niet zozeer het bezit (of de aankoop) van de auto maar het ermee rijden dat vervuilt.
Met het principe de vervuiler betaalt ben ik het grondig eens. Het tweede wordt tegenwoordig door de huidige overheid aangevoerd om kilometertaks in te voeren. Ik ben daar echter wel bevreesd voor, om een andere reden dan de meesten.
Met het invoeren van kilometerheffing zal het bezit van een auto (nog) goedkoper worden, en het gebruik op snelwegen tijdens de spits duurder. Tot zover prima. Macro gezien klopt het.
Maar wat niet klopt is dat het gebruik van auto's binnen de stad goedkoper wordt. Ga maar na: je auto gebruiken binnen de stad kost niet veel kilometers, zelfs al kost de benzine 5 euro, dan nog zal het niet veel uitmaken.
Maar de massaliteit van de auto's binnen de stad bepaalt tegenwoordig wel het aanzien van de omgeving waarin de meeste Nederlanders zich de meeste tijd bevinden: rijstroken, fietsstrookjes, kruisingen met negen stroken naast elkaar, tunnels, rotonde na rotonde, stadsflyovers, parkeertorens, enorme parkeervelden, viaducten over spooremplacementen en dergelijke.
Als het stadsverkeer nog goedkoper wordt is er nog meer van dit soort beton nodig. Willen we dat echt?
Als fietser merk ik nu al dat ik in de grote stad de helft van de tijd bezig ben auto's en autovoorzieningen: erop wachten, omrijden en continu opletten op lui die het niet zo nauw nemen met regels. Naast elkaar fietsen is sinds de fietsstroken van maximaal 150 cm breed toch al een herinnering aan vroeger tijden.
Gegroet,
Leon
Het principe van de vervuiler betaalt moet ook in de stad gehandhaafd worden. Dat gezeur over dat elke auto een kastje moet krijgen, om te registreren waar en wanneer er gereden is is alleen maar fraude gevoelig zie het verhaal met de digitale tachograaf en een simpel magneetje.
Want wie gaat dat controleren en wie gaat al die controleurs betalen? Er was bij Nova nu al een overheidsdienaar die zich af vroeg wat dat nog voor een zin heeft.

Als overheid in je gewoon alles aan de pomp op het tank station, schaf de wegenbelasting af. Een auto die dan stilstaat kost ook niks meer, de drang om zoveel mogelijk km te maken om je wegenbelasting over die km uit te kunnen smeren vervalt.
En het milieu profiteert mee, want een auto die stil staat vervuilt niet.

Alles innen aan de pomp is ook rechtvaardiger. Want een vertegenwoordiger die 80.000 km per jaar maakt, betaalt evenveel wegenbelasting als het oudere echtpaar die dezelfde auto heeft, maar die ze alleen nog maar een keer per week gebruiken om boodschappen mee te doen, en maar 7000 km per jaar er mee rijden, misschien ook nog een paar maal om de (klein)kinderen te bezoeken..... :wink:

wereldreis schreef:nee bij de rabo moet je voor elke simpele handeling aan het loket komen..........
Bewijst dat het een ouderwetse (en ook deugdelijke?) bank is. :wink:

Martin E. van Doornik schreef:
Leon schreef:Maar de massaliteit van de auto's binnen de stad bepaalt tegenwoordig wel het aanzien van de omgeving waarin de meeste Nederlanders zich de meeste tijd bevinden: rijstroken, fietsstrookjes, kruisingen met negen stroken naast elkaar, tunnels, rotonde na rotonde, stadsflyovers, parkeertorens, enorme parkeervelden, viaducten over spooremplacementen en dergelijke.
Als het stadsverkeer nog goedkoper wordt is er nog meer van dit soort beton nodig. Willen we dat echt?
Gegroet,
Leon
Leon, ik sluit me helemaal bij je aan! Maar ik woon op het Noord-Groninger platteland, vanuit mijn huis zie ik de Waddenzeedijk liggen. De dichtstbijzijnde supermarkt is 6½ km; bouwmarkt 11 km; Blokker, Hema en Aldi op 17 km; tandarts op 25 km; station 7 km, enzovoorts. Nog in de jaren '70 en '80 waren er winkels in mijn dorp (amper zeven straten groot) welke nu allemaal verdwenen zijn, evenals de scholen. Zelfs geen café meer. De 13e eeuwse kerk doet nog tweemaal per maand dienst. De bankvoorziening is flink gereduceerd, de dichtstbijzijnde Rabo-vestiging is nu 40 km ver! Als ik boodschappen ga doen, is een auto wel hier noodzakelijk. Alleen naar mijn werk fiets ik dagelijks graag! Ik wil benadrukken dat de kaart van Nederland qua vervoer niet overal gelijk is.
Kijk ik bijvoorbeeld naar de situatie van Bert Sitters: wij weten allemaal waar hij woont: aan een drukke winkelstraat in Amsterdam Oud-west. Dus veel winkels en prima voorzieningen binnen handbereik en de trams 7 en 17 rijden pal voor zijn deur langs. Ik heb zelf vroeger in Amsterdam gewoond. Daarom kan ik me heel goed voorstellen dat Bert Sitters geen auto nodig heeft :) . Vandaar mijn interesse of WF-ers een auto bezitten of niet.
Beste Martin,
Er wonen in Nederland aanzienlijk meer mensen dichtbij voorzieningen dan ver weg. De meeste files staan ook in verstedelijkte gebieden.
Nu is zeven kilometer naar het fraaie station van Baflo een afstandje dat je ook best kunt fietsen. Het opmerkelijke stationsgebouw is het enige station langs deze spoorlijn dat niet is gesloopt. Volgens mij is er in Baflo echt wel meer dan een supermarkt en aan de gevel van de Heerestraat 14 hangt een pinautomaat. In het stationsgebouw is een VVV-kantoor.
En gaan alle inwoners van Westernieland, Oudedijk en Den Andel dagelijks naar de bouwmarkt?
In de Kniestraat nummer 2 in Warffum is een vestiging van de Rabo. Dat is op 6 km fietsen van Westernieland
Het feit dat allerlei voorzieningen op het platteland zijn verdwenen, komt nu juist mede door de automobiliteit.

bert sitters schreef:
Het feit dat allerlei voorzieningen op het platteland zijn verdwenen, komt nu juist mede door de automobiliteit.
Hier ben ik het hardgrondig mee eens, 'iedereen' moppert over het verdwijnen van de kleine winkelier in hun dorp, wel medeveroorzaakt door hen zelf. Met de auto naar de grootgrutter met z'n allen, al moeten we er 20 km voor autorijden :? , ja daar kan geen concurrentie tegenop.
Ik kom zelf uit het Noorden van Friesland waar hetzelfde 'probleem' speelt en de enkele bakker die er (nog) is doet echt geen goede zaken.
Massa/massa/massa en maar mopperen...

jansenius schreef:
Martin E. van Doornik schreef:de dichtstbijzijnde Rabo-vestiging is nu 40 km ver!
Off-topic : dàt is nu ook weer niet juist, de dichtstbijzijnde Rabo is only a mouse click away ;-) .
Inderdaad en heel leuk geschreven: only a mouse click away. Maar ik bedoel als zichtbaar zijnde bankgebouw in een dorp. In Blaricum ben ik opgegroeid met de Raiffeisen-Boerenleenbank er schuin tegenover, maar hier in mijn huidige woonomgeving zijn een flappentap en een postsleuf voor de acceptgirokaarten nu met een zaklantaarntje te zoeken. Ik heb verder een bankrekening bij de Zweedse Nordea Bank. Hoewel internet daar ook een hoge vlucht heeft genomen, moet ik in de banklocatie van Hagfors nog altijd een nummertje trekken om voor het loket te wachten als ik met iemand wil praten. Dat zijn nog eens mensen, die zeer behulpzaam zijn. Ik ben er vorige week nog geweest.

bert sitters schreef:Beste Martin, (ik reageeer hier in het rood)
Er wonen in Nederland aanzienlijk meer mensen dichtbij voorzieningen dan ver weg. De meeste files staan ook in verstedelijkte gebieden.
Nu is zeven kilometer naar het fraaie station van Baflo een afstandje dat je ook best kunt fietsen (doe ik al 28 jaar dagelijks hoor!). Het opmerkelijke stationsgebouw is het enige station langs deze spoorlijn dat niet is gesloopt. (klopt inderdaad). Volgens mij is er in Baflo echt wel meer dan een supermarkt en aan de gevel van de Heerestraat 14 hangt een pinautomaat. In het stationsgebouw is een VVV-kantoor (welke maar enkele uren open is terwijl ik op mijn werk ben)
En gaan alle inwoners van Westernieland, Oudedijk (Oudedijk is een straat in Den Andel zelf waar mijn molen staat) en Den Andel dagelijks naar de bouwmarkt? (zo goed als, ik doe vaak klussen en mijn schuur in Zweedse stijl is nog niet helemaal klaar. Onze woonkamer moet nog geschilderd worden, de oude verf is van kleur verschoten.... Verder is de paal van de waslijn in onze tuin gebroken). In de Kniestraat (het is de Pastorieweg, Kniestraat bestaat niet) nummer 2 in Warffum is een vestiging van de Rabo. (nee, die bestaat nu niet meer!) Dat is op 6 km fietsen van Westernieland.
Het feit dat allerlei voorzieningen op het platteland zijn verdwenen, komt nu juist mede door de automobiliteit. (Zucht, daar ben ik grondig met je eens. Maar van een klein dorpje kan een kruidenierszaak het tegenwoordig niet alleen redden door verandering in kosten en onkosten, ook zonder auto. Ik ben zelf in een winkel van mijn vader opgegroeid en is in 1972 opgeheven).

Beste Martin,

Als iedere automobilist zijn automobiel net zo selectief zou gebruiken als jij, dan waren er geen files in Nederland.
Mijn vraag was niet of jij iedere dag naar de bouwmarkt toe gaat, maar of alle inwoners van jouw straat, dorpsdeel en dorp dat doen.

bert sitters schreef:Beste Martin,

Als iedere automobilist zijn automobiel net zo selectief zou gebruiken als jij, dan waren er geen files in Nederland.
Mijn vraag was niet of jij iedere dag naar de bouwmarkt toe gaat, maar of alle inwoners van jouw straat, dorpsdeel en dorp dat doen.
Als je er in deze contreien bij wil horen heb je inderdaad een stapel bakstenen voor de deur ;)

De laatste 40 jaar is driftig besteed aan het uit de woonomgeving verbannen van alles wat op werk lijkt. Gooi er nog het tweeverdienen bij, forse overdrachtsbelasting , veel kortere arbeidsverbanden en je moet niet verbaasd zijn dat bij het werk wonen een stuk lastiger is geworden en de vervoersvraag navenant gestegen. Kun je wel z@#ken over die immorele automobilisten, maar die kunnen het individueel ook niet helpen.
Er is 135000 km berijdbare weg in Nederland, dus waar heb je het over als je op een topdag 600 km file hebt ;)

En ik heb het niet geturfd maar mijn indruk van deze draad is dat de OV adepten een stuk chagrijniger zijn dan de automobilisten. Hoe zou dat toch komen :D :D

Martin E. van Doornik schreef:
jansenius schreef:
Martin E. van Doornik schreef:de dichtstbijzijnde Rabo-vestiging is nu 40 km ver!
Off-topic : dàt is nu ook weer niet juist, de dichtstbijzijnde Rabo is only a mouse click away ;-) .
Inderdaad en heel leuk geschreven: only a mouse click away. Maar ik bedoel als zichtbaar zijnde bankgebouw in een dorp. In Blaricum ben ik opgegroeid met de Raiffeisen-Boerenleenbank er schuin tegenover, maar hier in mijn huidige woonomgeving zijn een flappentap en een postsleuf voor de acceptgirokaarten nu met een zaklantaarntje te zoeken. Ik heb verder een bankrekening bij de Zweedse Nordea Bank. Hoewel internet daar ook een hoge vlucht heeft genomen, moet ik in de banklocatie van Hagfors nog altijd een nummertje trekken om voor het loket te wachten als ik met iemand wil praten. Dat zijn nog eens mensen, die zeer behulpzaam zijn. Ik ben er vorige week nog geweest.
Ik bedoelde het niet enkel als "leuk geschreven".
In België is Rabobank enkel als internetbank bereikbaar (geen kantoren in België ) en dat promoten ze heel expliciet.

dubbel

marjan schreef:
bert sitters schreef:
Het feit dat allerlei voorzieningen op het platteland zijn verdwenen, komt nu juist mede door de automobiliteit.
Hier ben ik het hardgrondig mee eens, 'iedereen' moppert over het verdwijnen van de kleine winkelier in hun dorp, wel medeveroorzaakt door hen zelf. Met de auto naar de grootgrutter met z'n allen, al moeten we er 20 km voor autorijden :? , ja daar kan geen concurrentie tegenop.
Ik kom zelf uit het Noorden van Friesland waar hetzelfde 'probleem' speelt en de enkele bakker die er (nog) is doet echt geen goede zaken.
Massa/massa/massa en maar mopperen...
Wel opletten dat we de werkelijke oorzaken van de schijnbare oorzaken onderscheiden. Cum hoc ergo propter hoc. De auto is hier maar secundair. We rijden niet naar de stad omdat we een auto hebben, maar we hebben een auto omdat we dan naar de stad kunnen rijden en ons laven aan de laatste solden en discountdiscounters.

Jansenius uit Malinas schreef:

...[/quote]

Wel opletten dat we de werkelijke oorzaken van de schijnbare oorzaken onderscheiden. Cum hoc ergo propter hoc. De auto is hier maar secundair. We rijden niet naar de stad omdat we een auto hebben, maar we hebben een auto omdat we dan naar de stad kunnen rijden en ons laven aan de laatste solden en discountdiscounters.[/quote]

Dat is Latijns, Vlaams en Engels door elkaar. Solden hebben de Vlamingen overgenomen van het Franse woord soldes. Artevelde zou zich omdraaien in zijn graf! Wat was er eerder: de kip of het ei? Die gooi en smijt rampetamp winkels richten hun marketing wel duidelijk op auwtoklanten. Als we dan toch vreemde talen gaan spreken. Hun inzet is: "Touch me sweat baby. But to catch me, you need the paradise behind the dashboardlight."

m-gineering schreef:
bert sitters schreef:Beste Martin,

Als iedere automobilist zijn automobiel net zo selectief zou gebruiken als jij, dan waren er geen files in Nederland.
Mijn vraag was niet of jij iedere dag naar de bouwmarkt toe gaat, maar of alle inwoners van jouw straat, dorpsdeel en dorp dat doen.
Als je er in deze contreien bij wil horen heb je inderdaad een stapel bakstenen voor de deur ;)

De laatste 40 jaar is driftig besteed aan het uit de woonomgeving verbannen van alles wat op werk lijkt. Gooi er nog het tweeverdienen bij, forse overdrachtsbelasting , veel kortere arbeidsverbanden en je moet niet verbaasd zijn dat bij het werk wonen een stuk lastiger is geworden en de vervoersvraag navenant gestegen. Kun je wel z@#ken over die immorele automobilisten, maar die kunnen het individueel ook niet helpen.
Er is 135000 km berijdbare weg in Nederland, dus waar heb je het over als je op een topdag 600 km file hebt ;)

En ik heb het niet geturfd maar mijn indruk van deze draad is dat de OV adepten een stuk chagrijniger zijn dan de automobilisten. Hoe zou dat toch komen :D :D
99% van alle Nederlanders kan voor een incidenteel ritje naar een bouwmarkt beter een daarvoor aangepast busje huren (hoeveel rode Groninger steentjes kan een Alto hebben voor die door de vering zakt?) In een busje kun je veel meer materiaal in een keer meenemen. Voor een rtije naar een stenenboer hoef je niet permanent een Dinky Toy voor de deur te hebben staan. Overigens presenteren verstokte automobilisten met oogkleppen op zich wel als de meest gepakte en zielige groep van Nederland: files, wegenbelasting, dure bezine, betaald parkeren, rekeningrijden, vignetten in Zwitserland, zoeken naar een parkeerplaats. Ik zou bijna geld gaan geven aan een noodfonds :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

@bert sitters, ivm vreemde talen : si Artevelde hoc audiret, in sepulcro non rotaretur sed gauderet :) , hij zou zich helemaal niet in zijn graf omdraaien maar zien dat het goed was... hij was zelf ook niet vies van vreemde allianties, als het niet met Fransen was dan met Engelsen... en solden is een even goed Nederlands woord als asjemenou.

Maar los daarvan, ivm de kip en het ei, wat eerst was, ik weet het niet... zouden we de consumptiedrift niet bovenaan de lijst met de werelderfzonden inschrijven ?

bert sitters schreef: 99% van alle Nederlanders kan voor een incidenteel ritje naar een bouwmarkt beter een daarvoor aangepast busje huren
Nee Bert, je kunt beter een tandemasser (bij de bouwmarkt) huren. Veel beter voor je rug.

Alto'tjes rijden alleen naar de bouwmarkt om verf te kopen

bert sitters schreef:Overigens presenteren verstokte automobilisten met oogkleppen op zich wel als de meest gepakte en zielige groep van Nederland
Stel dat we deze zin iets anders invullen...

Overigens presenteren verstokte linkse rakkers met oogkleppen op zich wel als de meest gepakte en zielige groep van Nederland

... en je hebt een leuk bericht voor de internetfora van Telegraaf of Fok te pakken.

bert sitters schreef:99% van alle Nederlanders kan voor een incidenteel ritje naar een bouwmarkt beter een daarvoor aangepast busje huren (hoeveel rode Groninger steentjes kan een Alto hebben voor die door de vering zakt?) In een busje kun je veel meer materiaal in een keer meenemen.
Ik heb eens afgelopen februari 282 rode Limburgse dakpannen (via de Marktplaats gevonden) met mijn Alto opgehaald op een adres 17 km van mijn huis, maar wel drie keer op en neer gereden. Een busje huren is tijdrovender en duur, en het verhuurbedrijf ligt ook veel verder weg. En nooit spijt van gehad. Maar enkele jaren geleden heb ik een molenonderdeel, een bangkirai houten balk van 5,73 meter lang wel op mijn fiets vervoerd :lol: !

Martin E. van Doornik schreef:Ik heb eens afgelopen februari 282 rode Limburgse dakpannen (via de Marktplaats gevonden) met mijn Alto opgehaald ...
Aha, ze halen hier de mergel, zand en grind, we maken auto's en bier en nu komen ze ook al voor ook al de pannen! :wink:
Ik vermoed overigens dat we nog maar een tijd moeten wachten met een hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Groningen... :roll:
Leon

In Blaricum ben ik opgegroeid met de Raiffeisen-Boerenleenbank er schuin tegenover
Die is er nog en "De Blaricumse IJzerhandel" ook die samen met de IJssalon prima floreren in het dorp met de meeste PC Hooft-Straat-trekkers. De 'lokale bouwmarkt' kan het dus prima floreren als tijd maar geld is. :roll:

Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb eens afgelopen februari 282 rode Limburgse dakpannen (via de Marktplaats gevonden) met mijn Alto opgehaald ...
Aha, ze halen hier de mergel, zand en grind, we maken auto's en bier en nu komen ze ook al voor ook al de pannen! :wink:
Ik vermoed overigens dat we nog maar een tijd moeten wachten met een hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Groningen... :roll:
Leon
Sorry verkeerd gepost.... :lol: