Het principe van de vervuiler betaalt moet ook in de stad gehandhaafd worden. Dat gezeur over dat elke auto een kastje moet krijgen, om te registreren waar en wanneer er gereden is is alleen maar fraude gevoelig zie het verhaal met de digitale tachograaf en een simpel magneetje.Leon schreef:Met het principe de vervuiler betaalt ben ik het grondig eens. Het tweede wordt tegenwoordig door de huidige overheid aangevoerd om kilometertaks in te voeren. Ik ben daar echter wel bevreesd voor, om een andere reden dan de meesten.jansenius schreef:Er kan volgens mij iets bewegen in de mate dat het principe "de vervuiler betaalt" wat grondiger wordt toegepast.
Het is bv. niet zozeer het bezit (of de aankoop) van de auto maar het ermee rijden dat vervuilt.
Met het invoeren van kilometerheffing zal het bezit van een auto (nog) goedkoper worden, en het gebruik op snelwegen tijdens de spits duurder. Tot zover prima. Macro gezien klopt het.
Maar wat niet klopt is dat het gebruik van auto's binnen de stad goedkoper wordt. Ga maar na: je auto gebruiken binnen de stad kost niet veel kilometers, zelfs al kost de benzine 5 euro, dan nog zal het niet veel uitmaken.
Maar de massaliteit van de auto's binnen de stad bepaalt tegenwoordig wel het aanzien van de omgeving waarin de meeste Nederlanders zich de meeste tijd bevinden: rijstroken, fietsstrookjes, kruisingen met negen stroken naast elkaar, tunnels, rotonde na rotonde, stadsflyovers, parkeertorens, enorme parkeervelden, viaducten over spooremplacementen en dergelijke.
Als het stadsverkeer nog goedkoper wordt is er nog meer van dit soort beton nodig. Willen we dat echt?
Als fietser merk ik nu al dat ik in de grote stad de helft van de tijd bezig ben auto's en autovoorzieningen: erop wachten, omrijden en continu opletten op lui die het niet zo nauw nemen met regels. Naast elkaar fietsen is sinds de fietsstroken van maximaal 150 cm breed toch al een herinnering aan vroeger tijden.
Gegroet,
Leon
Want wie gaat dat controleren en wie gaat al die controleurs betalen? Er was bij Nova nu al een overheidsdienaar die zich af vroeg wat dat nog voor een zin heeft.
Als overheid in je gewoon alles aan de pomp op het tank station, schaf de wegenbelasting af. Een auto die dan stilstaat kost ook niks meer, de drang om zoveel mogelijk km te maken om je wegenbelasting over die km uit te kunnen smeren vervalt.
En het milieu profiteert mee, want een auto die stil staat vervuilt niet.
Alles innen aan de pomp is ook rechtvaardiger. Want een vertegenwoordiger die 80.000 km per jaar maakt, betaalt evenveel wegenbelasting als het oudere echtpaar die dezelfde auto heeft, maar die ze alleen nog maar een keer per week gebruiken om boodschappen mee te doen, en maar 7000 km per jaar er mee rijden, misschien ook nog een paar maal om de (klein)kinderen te bezoeken.....