windinderugfietser schreef:Zou je zelf nog 'service' willen krijgen van mensen waarvan je weet dat je uitgekleed wordt als je even niet oplet? Hoe aardig ze ook tegen je doen in eerste instantie?
Zojuist de volgende email gestuurd aan de fietsenwinkel
Beste heren,
Afgelopen zaterdag was ik bij uw fietsenwinkel om te kijken naar een Koga Signature. Uw winkel was me aangeraden door een vriend. Afgelopen vrijdag was ik ook al even langs geweest en toen vroeg ik naar de mogelijkheid om proef te rijden op een fiets. Dat kon zei u, maar dan verwachtte u wel dat ik de fiets uiteindelijk bij u zou kopen. Oké prima, een begrijpelijk concept. Zaterdag was ik er dus om proef te rijden (speciaal gekomen uit Rotterdam, waar ik de hele dag op bezoek was bij mijn zieke moeder in het ziekenhuis), ik was er op dat moment al zeker van dat ik bij uw fietsenzaak een fiets wilde kopen. Zeer ruim assortiment, deskundige verkoper, en uw winkel werd me aangeraden door een vriend. En in het concept "geen korting, maar wel veel service" kan ik me prima vinden. Dus proefgereden op 2 fietsen (staal en aluminium), daarna een fiets op de computer samengesteld met een erg aardige en deskundige verkoper. Toen werden op mijn verzoek mijn 'fietsmaten' opgemeten, dan was dat tenminste gedaan en opgeschreven, zoals gezegd ik wilde bij u sowieso een fiets gaan kopen. Maar toen kwam het. Ik zei dat ik het geheel nog een paar dagen op me wilde laten inwerken, zodat ik in de loop van de komende week de definitieve beslissing kan nemen. Het gaat om een fiets van 3300 euro en ik heb 20 jaar geen fiets gehad en heb er helemaal geen verstand van (weet wel dat ik van kwaliteitsspullen houd, en dat is Koga wel), dan ga ik niet op een achternamiddag na wat proefrijden en wat passen en meten direct een fiets van 3300 euro bestellen. Al was het maar om het idee dat ik aan de aanschaf van zo'n dure fiets eventjes moet wennen. Het is niet een halfje brood van een euro of zo. U was verbijsterd, u suggereerde dat ik de fiets eigenlijk al had gekocht en wenste een aanbetaling. Ik stond aan de grond genageld, was echt perplex. U suggereerde verder dat ik nu elders de fiets met 10% korting zou kunnen gaan bestellen en u wenste dus een aanbetaling. Ik was volgens u een "unieke persoon" zoals u die nog nooit heeft gekend in uw zoveeljarig bestaan als fietsenhandelaar (en u feliciteerde mij daar mee!). Ik stond écht perplex, wist niet wat ik er aan had. Wat een leuk middaguitje had moeten worden (en zeker was tot dat moment) eindigde zeer teleurstellend. Ik had bijna de tranen in mijn ogen van zoveel wantrouwen in mijn integriteit en persoon. Een moment kwam het in me op om op de terugreis direct een email te sturen met de boodschap dat het voor mij zo niet meer hoeft. Ik besloot dat niet direct te doen en uw reactie nog eens goed te overdenken. Dat heb ik nu gedaan.
Ik stond op het punt een fiets bij u te kopen. Ik wilde alleen niet ter plekke overgaan tot de aanschaf, ik wilde de samenstelling van de fiets nog eens op me laten inwerken, zodat ik bijvoorbeeld nog andere keuzes kon maken wat betreft zadel, remmen etc. Ik las dit weekend bijvoorbeeld ook nog iets over een 'kettingspanner' en ik weet niet of daarmee al rekening was gehouden toen ik zaterdag bij u was. Dat soort dingen wilde ik even op me laten inwerken. Ik vind het bovendien ongebruikelijk om na de eerste proefrit en de eerste bezichtiging direct en ter plekke over te gaan tot de aanschaf van zo'n kostbaar product. Dat ik de fiets bij u zou kopen, stond voor mij (tot dat moment) echter vast. Ik betaal graag wat extra voor goede service. Uw reactie heb ik echter met verbijstering gadegeslagen. U verplicht mij om direct een fiets te kopen als ik eenmaal een proefrit heb gemaakt en een fiets op maat heb samengesteld. Ik als integere koper wil gewoon nog eens even een paar dagen over de samenstelling van de fiets nadenken, zodat ik op details wellicht nog tot andere keuzes kom. Uw reactie gaf blijk van een groot wantrouwen in mijn integriteit en in mijn persoon. En als u het daarmee niet eens bent, kan ik slechts constateren dat ik niet zo wil worden behandeld. Als ik terugdenk aan de dag van zaterdag, word ik verdrietig en kan ik aan de ervaring maar één woord geven: verschrikkelijk.
Het spijt mij u te moeten berichten dat het bovenstaande mij aanleiding geeft géén fiets bij u te kopen.