Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische Santos Travel Lite getest - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Elektrische Santos Travel Lite getest

233 berichten
_Peter_ schreef:Het vervoermiddel accepteer ik voor die mensen die er ook echt een nodig hebben, nu lijkt het wel of iedereen er eentje moet, net als die holleeder-scooter een paar jaar geleden, en dat vindt ik eigenlijk best wel een beetje zielig (voor die mensen dan)
Wat aakt mij dat uit?
Kijk, aan scooters en brommers heb ik vooral een rothekel omdat ze mij sarren met hun herrie en akelig smerige uitlaatgassen.
E-bikes hebben beide eigenschappen niet.
Ave Gone schreef:
_Peter_ schreef:Het vervoermiddel accepteer ik voor die mensen die er ook echt een nodig hebben, nu lijkt het wel of iedereen er eentje moet, net als die holleeder-scooter een paar jaar geleden, en dat vindt ik eigenlijk best wel een beetje zielig (voor die mensen dan)
Wat aakt mij dat uit?
Ik heb op zich niets tegen fietsen met elektrische ondersteuning. Meer zelf, ik ben er van overtuigd dat ze een heel belangrijke rol kunnen spelen in het meer duurzame verplaatsingswijze en veel mensen op de fiets kan krijgen (of langer op de fiets kan houden) die anders voor de auto of het OV zouden kiezen. En dan hebben we het niet enkel over mensen die fysiek beperkter zijn, maar ook mensen die een relatief grote woon-werk-afstand moeten afleggen. Als pendelvoertuig heeft de elektrische ondersteunde fietsen (al dan niet in een snelle variant) een grote toekomst.

Maar dat mensen die perfect gezond zijn ook voor relatief kleine afstanden voor de elektrische fiets beginnen te kiezen vind ik wel problematisch. Te weinig beweging is één van de belangrijkste factor in veel van de huidige welvaartsziekten. Meer zelf, ons zittend leven is letterlijk levensgevaarlijk. En vanuit dat oogpunt kan ik slechts hopen dat de grote meerderheid voor 'normale' afstanden voor de gewone fiets blijft kiezen.

Renaat
Ave Gone schreef:aan scooters en brommers heb ik vooral een rothekel omdat ze mij sarren met hun herrie en akelig smerige uitlaatgassen.
E-bikes hebben beide eigenschappen niet.
Jawel, hoor. Maar die herrie en smerige uitlaatgassen komen ergens anders terecht.
_Peter_ schreef:Rij jij wedstrijden met een e-bike? dat is dan een nieuwe klasse bij de UCI. Ik ben die nog niet tegengekomen. Niet dat wedstrijden mij interesseren maar toch. Wordt waarschijnlijk wel dringen bij de start en finish, als ze allemaal even hard gaan. Want de meesten halen de 25 niet eens.
Nee ik koers Amateurs B (vroeger landelijk A klassiekers, helaas wel peloton vulling^^). Toch heb ik ook een e-bike. En ja, ik heb een koersbroek aan op de fiets.
Bovenstaande is natuurlijk onzin, dat mag duidelijk zijn.
Het vervoermiddel accepteer ik voor die mensen die er ook echt een nodig hebben, nu lijkt het wel of iedereen er eentje moet, net als die holleeder-scooter een paar jaar geleden, en dat vindt ik eigenlijk best wel een beetje zielig (voor die mensen dan)
Peter, waarom is jouw manier van fietsen superieur? Vind je het normaal om mensen in hun gezicht te beschimpen omdat ze een koersbroek aan hebben op hun e-bike ? Natuurlijk reageren ze dan slecht op je.. wat denk je dan?

Welke reden heb je behalve deze kift dat jouw manier van fietsen de enige juiste is? Ik ga toch ook niet iedereen die niet A-amateur is geweest beschimpen omdat ze een sponsor shirt aan hebben?

Ik snap hier werkelijk niks van.

@Revanho, veel van de mensen die voor kleine afstanden de E-bike pakken namen vroeger toch meestal de toet-toet (zeker als het een beetje waaide). Ik denk ook dat iedereen hier nogal onderschat hoeveel beweging je krijgt op een e-bike. Als mijn Batavus max gaat zit ik in hartslagzone D2 (al rij ik wel wat langere stukken), dus ben ik zeker aan het bewegen.

Maar los van dar alles... wat maakt het uit? Gaan we nou iemand anders niet het licht in de ogen gunnen omdat hij niet een "echte" fiets heeft? Ik kan geen enkele reden bedenken waarom we hier zo neerkijken op de 25kmpu e-bike. Wil je er geen, prima. Maar iemand die hem wel wil is ook gewoon een fietser die niet de auto gebruikt om van a naar b te komen.
Alien schreef:
Ave Gone schreef:aan scooters en brommers heb ik vooral een rothekel omdat ze mij sarren met hun herrie en akelig smerige uitlaatgassen.
E-bikes hebben beide eigenschappen niet.
Jawel, hoor. Maar die herrie en smerige uitlaatgassen komen ergens anders terecht.
Je moet onderscheid maken tussen kooldioxide en de andere schadelijke stoffen in uitlaatgassen. (CO, NOx, paks, PM5 ed.)

Qua kooldioxide-uitstoot zijn scooters en brommers niet zo heel slecht, al is een auto al snel beter als je er met twee in zit. Zo'n tufmotortje is namelijk gewoon inefficient voor wat het presteert.

Qua gezondheidsschadelijke stoffen zijn de viertaktbrommers gewoon erg slecht (slechte verbranding, geen katalysator) en de tweetakters misdadig. Toen ik in de jaren 80 van de vorige eeuw scheikunde studeerde vertelde een practicumleraar al een anekdote over een idee uit de jaren zestig (!) om een manier te vinden om gemakkelijk gevaarlijke stoffen te maken. Een hoogleraar zou hem toen aangeraden hebben om de uitlaat van een brommer in een destilleerkolom uit te laten komen. Dan zou je de meeste van de bestaande smerige stoffen wel in één keer opvangen. Termen als PAK's en zo kwamen pas tientallen jaren later in de openbaarheid, maar die brommers werken nog precies zo.

Ik las eens dat de Consumentenbond al in 1973 een onderzoek had laten uitvoeren en gemeten had dat een brommer toen al tien keer zo veel gevaarlijke stoffen uitstootte als een toenmalige auto. Die auto's van toen werkten daarbij meestal nog met een carburateur, niks geen slimme ontsteking en zonder katalysator.

Bovendien zijn brommeruitlaten op mij gericht, vaak letterlijk als ze voor me gaan staan bij het stoplicht en me daarna door een blauwgerookte fietstunnel laten fietsen.
loknor schreef:
_Peter_ schreef:Rij jij wedstrijden met een e-bike? dat is dan een nieuwe klasse bij de UCI. Ik ben die nog niet tegengekomen. Niet dat wedstrijden mij interesseren maar toch. Wordt waarschijnlijk wel dringen bij de start en finish, als ze allemaal even hard gaan. Want de meesten halen de 25 niet eens.
Nee ik koers Amateurs B (vroeger landelijk A klassiekers, helaas wel peloton vulling^^). Toch heb ik ook een e-bike. En ja, ik heb een koersbroek aan op de fiets.
Bovenstaande is natuurlijk onzin, dat mag duidelijk zijn.
Het vervoermiddel accepteer ik voor die mensen die er ook echt een nodig hebben, nu lijkt het wel of iedereen er eentje moet, net als die holleeder-scooter een paar jaar geleden, en dat vindt ik eigenlijk best wel een beetje zielig (voor die mensen dan)
Peter, waarom is jouw manier van fietsen superieur? Vind je het normaal om mensen in hun gezicht te beschimpen omdat ze een koersbroek aan hebben op hun e-bike ? Natuurlijk reageren ze dan slecht op je.. wat denk je dan?

Welke reden heb je behalve deze kift dat jouw manier van fietsen de enige juiste is? Ik ga toch ook niet iedereen die niet A-amateur is geweest beschimpen omdat ze een sponsor shirt aan hebben?

Ik snap hier werkelijk niks van.
Het is jammer dat je het niet snapt, en zal een poging doen het duidelijk te maken.
Ik schrijf nergens dat mijn manier van fietsen superieur is.
Als je op een Harley Davidson of een custom chopper in een race outfit aan komt zetten wordt je toch ook niet voor vol aangezien? Of andersom. Dat is wat ik schrijf.
Ik heb het niet over enkel een koersbroek maar over een complete outfit, ik vind dat je daar jezelf mee voor de gek houdt. En ik mag daar in Nederland gelukkig wat van zeggen en vinden. Of dat nu slim is of niet.
Je mag zoveel zeggen. Ik vind mensen publiekelijk in hun gezicht beschimpen onbeleefd. Dat heeft niks te maken met vrijheid van mening.
WimB schreef:Nog zo iets Wintersport. Zou skieen net zo zwaar zijn als 15 km stevig fietsen zijn die skigebieden uitgestorven. Het is geen wintersport maar sneeuwvakantie. :lol:
Toch is dat zo.
Ik vind mezelf af en toe al een beetje mal als ik in wieleroutfit op mijn Santos zit. Tegelijkertijd weet ik ook dat dat het lekkerste fietst. Records ga ik er niet mee breken, dat is het doel ook niet, ook al fiets ik stevig door.

En dat zou zomaar dezelfde overweging kunnen zijn die de mensen op een e-bike met zo'n pakje maken. Ja okee, je krijgt wat opgetrokken wenkbrauwen als je je boodschappentassen en hondenmand achterop hebt :wink: .

Je zou het idee kunnen krijgen dat je als rechtgeaarde sportfietser een beetje te kijk wordt gezet door "zo iemand" op "zo'n fiets". Maar kom, daar zijn we niet groot voor geworden toch?

Scholieren met e-bikes zijn een klasse apart. Daarvan blijf ik van mening: LUIE DONDERS!! Ik had er vroeger geen, dus jullie mogen er nu ook geen.

:wink:
_Peter_ schreef: Het is jammer dat je het niet snapt, en zal een poging doen het duidelijk te maken.
Ik schrijf nergens dat mijn manier van fietsen superieur is.
Als je op een Harley Davidson of een custom chopper in een race outfit aan komt zetten wordt je toch ook niet voor vol aangezien? Of andersom. Dat is wat ik schrijf.
Ik heb het niet over enkel een koersbroek maar over een complete outfit, ik vind dat je daar jezelf mee voor de gek houdt. En ik mag daar in Nederland gelukkig wat van zeggen en vinden. Of dat nu slim is of niet.
Ik fiets altijd naar mijn werk met race kleren en een neppe stadsfiets - 35..40mm banden, spatboard achter en bagagedrager, maar geometrie voldoet net de UCI eisen voor een - "time trial bike for long riders." Zelf ben ik 187cm.
http://www.uci.ch/videos/uci-time-trial ... ent-rules/

Kwa tijden merk ik geen verschil tussen deze stadsfiets en mijne racefiets - Giant TCR advanced met Mavic 30mm wielset.
_Peter_ schreef:Het vervoermiddel accepteer ik voor die mensen die er ook echt een nodig hebben,
Wanneer heeft iemand zo'n fiets dan "echt nodig"?
Marten schreef:
_Peter_ schreef:Het vervoermiddel accepteer ik voor die mensen die er ook echt een nodig hebben,
Wanneer heeft iemand zo'n fiets dan "echt nodig"?
Mijn vrouw bijvoorbeeld : bekken verbrijzeld nadat een vrachtwagenchauffeur een rood licht negeerde.
Nog even een reaktie. Ik ben ook geinteresseerd in een e-bike waaronder deze. Ben toch van het idee afgestopt een santos e-bike te kopen. Ook outdoor guru heeft deze fiets getest en was natuurlijk erg positief. Toch heb ik mijn twijfels over een fiets met achterwiel motor. De test werd bij beide heren niet in de bergen uitgevoerd of ten minste in de ardennen of de eiffel. Hierdoor krijg je geen goed beeld van de prestatie's in het gebergte. En deze fiets koop je toch niet voor alleen Nederland.

Ook de prijs is behoorlijk stevig. Bijna 8000 euro en de versie die zij testen komt er nog wat bij. En dan nog ook maar met 1 accu. Hij wou de uit eindelijke prijs niet zeggen. Bij outdoor guru wist men te vertellen dat deze prijzen normaal zijn in Zwitserland. Ja daar hebben wij toch niks mee te maken hier in Nederland.

Heb Riese & Muller ontdekt. Voor slechts 4500 euro een super charger met bosch middenmotor waar je wel de bergen mee overkomt en 3500 goedkoper. Voor 5300 euro heb je er een tweede accu bij. Nog altijd 2700 euro goedkoper dan de santos. Goed er zit geen gates belt bij en geen pinion maar dan nog. De volledige uitgeruste super charger komt op 7038 euro uit. Heb je rohloff naaf, dual battery en gates band aandrijfing. Bijna 1000 euro goedkoper dan de santos, maar wel veel beter uitgerust. En nu ook met elektrisch schakelen erbij.

https://www.r-m.de/nl/e-bike/supercharg ... 7_04010608

Waarom zou je dan de Santos nog kopen? Ik begrijp het is een goed merk en heeft veel fans. Maar met de e-bike hebben ze mij inziens de plank toch mis geslagen. Ik ga voor de R&M.
Doe datzelfde rekensommetje nu nog eens, maar dan rekening houdend met de levensduur van een Bosch-middenmotor, onderhouds- en reparatiekosten en de restwaarde van de gehele fiets na een paar jaar.

Een E-bike met een overleden geïntegreerde middenmotor heeft een restwaarde van €0,- en belandt dan tussen de wasmachines, laptops en oude computers op de schroothoop. Ook als de fiets an-sich technisch nog heel goed is.

Een E-bike met Pinion en achterwielmotor zal altijd een bepaalde waarde behouden als een normale fiets. Aan het eind van de levensduur van het elektrische systeem kan je alle E-componenten demonteren, een gewoon achterwiel erin plaatsen en de fiets als een normale Santos verkopen. Bijvoorbeeld aan iemand op dit forum. ;)

Lees dit maar eens: https://www.bongersbikes.nl/e-bike-dilemma/
Christophorus schreef:Lees dit maar eens: https://www.bongersbikes.nl/e-bike-dilemma/
Goed artikel dat dilemma's duidelijk maakt.

Ik kan daarbij wel iets opmerken richting fabrikanten en handel.
Er staat:
"Wat te doen als het betreffende systeem na een paar jaar niet meer door de fabrikant geleverd wordt en een nieuwer type motor niet meer past? ... Zo passen bijvoorbeeld Bosch motoren van de tweede generatie niet in een fiets met een eerste generatie Bosch motor. "

Dat lijkt een echt dilemma. Maar vergelijk het eens met de auto-industrie. In de auto-industrie kun je namelijk WEL erg lang - decennia - alle onderdelen van auto's kopen; niet alleen dure auto's maar ook heel goedkope. Als originele fabrikanten het niet kunnen leveren dat staat er een leger van fabrikanten klaar om een alternatieve versie te leveren.

Waarom zou Bosch dat wel voor hun (!) auto-onderdelen kunnen en niet voor fietsmotoren?

Ik denk dat we binnenkort wel kunnen verwachten dat dit door consumentenorganisaties wordt afgedwongen middels het criterium dat je als consument mag verwachten dat een produkt een bepaalde levensduur heeft en/of gedrende een bepaalde termijn redelijk repareerbaar is.

Technisch: er moeten standaarden komen die onderdelen tot op een bepaald niveau uitwisselbaar maken. Als er 275 modellen e-bikes zijn hoeven er echt geen 275 typen motoren te zijn en ook geen 30.

Consumentenorganisaties moeten duurzame gebruiksprodukten vervolgens daardwerkelijk beoordelen op repareerbaarheid. Als er voor een fiets een waslijst is van speciale onderdelen en noodzakelijke gereedschappen dan moet dit in de beoordeling worden opgenomen en gepresenteerd.

Een mooi voorbeeld is het duidelijke advies van de Consumentenbond over bepaalde smartphones:
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2 ... of-j3-2016
Christophorus schreef:Een E-bike met een overleden geïntegreerde middenmotor heeft een restwaarde van €0,- en belandt dan tussen de wasmachines, laptops en oude computers op de schroothoop. Ook als de fiets an-sich technisch nog heel goed is.
Daar valt naar mijn idee wel wat op af te dingen:
  • Elektrische motoren gaan niet snel kapot, veel eerder de accu en lagers.
  • Bosch is marktleider in die segment en bij grote aantallen is het waarschijnlijker dat er (makkelijk) reservedelen te verkrijgen zijn
  • Ook nu al kan je een Bosch motor laten vervangen, zie bijv hier.
Het bergenargument wat betreft de achtermotor vind ik wel steek houden.
Een gewone fietsenmaker kan/mag/wil de motorunit niet open maken om een klein onderdeel te vervangen. Hij vervangt gewoon de hele unit. We hebben het nu toevallig over Bosch, maar er zijn natuurlijk meer merken om rekening mee te houden: Shimano, Yamaha, Brose, enz.

De duurzaamheid van de lagers, tandwielen, elektromotoren, e.d. zal natuurlijk per merk verschillen. Hoe lang alles meegaat zal de toekomst uit moeten wijzen. Ik weet inmiddels dat een Bosch motor zo'n 30.000 km kan draaien. Wie meer cijfers aan kan dragen is welkom!

Ik ben heel benieuwd hoe lang Bosch en de andere merken hun voorraden op peil houden. Het is niet mijn doel om de middenmotor omlaag te halen ten gunste van de achterwielmotor, maar ik haalde dat artikel toch even aan om aan te geven dat er meer zaken zijn dan je eigen portemonnee om in de overwegingen mee te nemen.
Christophorus schreef: Ik weet inmiddels dat een Bosch motor zo'n 30.000 km kan draaien. Wie meer cijfers aan kan dragen is welkom!
.
Ik ben er ook achter gekomen dat een Bosch motor het, in mijn geval, bij 29000 km de geest gaf. Opmerking fietsenmaker was dat ze tegen elke klant zeggen dat een Bosch motor maar 35000 km mee gaat. Ik heb het niet gehoord bij de aanschaf. Gelukkig was bij mij de schade met 2 jaar dus alles is onder garantie vervangen. Maar je zult de fiets maar een paar jaar ouder hebben. Dan wordt vervangen onder garantie lastiger.
Een elektrische fiets met Pinion begint ergens vanaf 7000,- euro. Het moet toch ook mogelijk zijn om voor een paar duizend euro minder een goede fiets te leveren die lang mee kan. Als je dit vergelijkt met wat een kleine auto kost die langer dan 10 jaar meegaat. Op die manier zal maar een enkeling voor de elektrische fiets gaan kiezen.
En hoe zit het met de elektrische verbindingen. De accu zit voor en de motor achter. Het is al moeilijk om een achterlichtje werkend te houden laat staan een elektrische motor.
peter123 schreef:Een elektrische fiets met Pinion begint ergens vanaf 7000,- euro.
Een electrische fiets met 18 versnellingen is zeker, en een met 12 versnellingen betrekkelijke onzin. Het grote bereik van niet-e-vakantiefietsen heb je namelijk nodig omdat je ook met 4 km/u tegen de berg op moet kunnen. Met hulp van een electromotor ga je al gauw twee keer zo snel waarmee het benodigde bereik van je versnellingen een faktor 2 minder wordt, maw de eerste vier verzetten van een Rohloffnaaf zijn dan al zeker overbodig. Daarbij zijn vakantiefietsen nog het meest extreme voorbeeld ook.