Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht besparen. - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Gewicht besparen.

217 berichten
AB schreef:
Leon schreef:
Yopie schreef:Hongerklop kun je leren uitstellen door vantevoren een paar keer een 200/300km tocht te doen.
Da's is wel de straftse samenvatting over hongerklop die ik ooit gelezen heb. :roll:
Gelukkig ontdek je een paar zinnen verder dat het niet per sé voor iedereen hoeft te gelden :D
Leon
wat dacht je, ik zet er een smiley achter anders klinkt het zo lullig?
Ja, zie het als een compliment dat jij uiteindelijke toch een klein beetje inlevingsvermogen hebt.
Leon
multiwgb schreef:
AB schreef: Hongerklop kun je leren uitstellen door vantevoren een paar keer een 200/300km tocht te doen. Je zult verbaast staan met hoe weinig eten je lange afstanden kunt fietsen. S'avonds en s'ochtends uiteraard goed en gezond eten, kun je overdag tijdens je fietsrit tussendoor lekker snoepen. Althans zo werkt het bij mij, wil niet zeggen dat jij daar ook tegen kunt.
Nog even opgeven wat je gemiddelde snelheid was tijdens het oefenen. :wink: Wat moet ik me voorstellen van lekker snoepen.
Ik stel me zo voor dat Yopie er niet komt met comfortabele dagafstanden van 70/80km in het desolate (noorden van?) Zweden/Noorwegen. Maar ik heb ook het idee dat Yopie ook niet van haar zelf weet welke afstanden ze buiten haar comfortzone aan kan, dus lange afstanden fietsen, verspreid over twee dagen, zonder daarbij te warm eten en/of uitgebreid te ontbijten. Leer jezelf vantevoren kennen door eerst eens die grote afstanden te fietsen, 200 of 300km, al dan niet met een overnachting.

Gemiddelde snelheid is niet zo belangrijk, maar het lijkt me wel prettig als je middels van training/oefening het zelfvertrouwen kweekt dat je met snoeperij uit je camelbak/rugzak, gastank heus wel een heel end kunt fietsen. Sterker nog, stel dat je je eetplanning zodanig slecht hebt ingericht dat je met een lege maag de nacht moet doorbrengen en dus ook met een lege maag de volgende ochtend moet vertrekken, dan nog kom je niet meteen in levensgevaar ofzo. Comfortabel/gezond is het niet, maar je kunt als mens in survivalmodus veel meer dan je denkt. Gelukkig kun je altijd nog een rustdag inbouwen als je bibberend van de honger weer een supermarkt/restaurant/hotel hebt bereikt.
Leon schreef:Ja, zie het als een compliment dat jij uiteindelijke toch een klein beetje inlevingsvermogen hebt.
Leon
Hehe, eindelijk een lullige opmerking zonder dat ie met een smiley verdoezeld wordt. Bedankt!
Afbeelding

back on topic: hoeveel gewicht kan ik besparen door de kogels in m'n shimano naaf te vervangen door carbonnen kogels?!?!?!??!!!1!1
ik verwacht een antwoord met ten minste pi en soortelijk gewicht erin
Gemiddelde snelheid is wel belangrijk je lichaam zal toch een bepaald vermogen moeten leveren en daar is te eten en drinken voor nodig. Hier gesimuleerd 5 uur fietsen. 80 kg totaal fiets en fietser, 20 km/uur, 3200 kcal of 13.440 Kjoules. Bruine boterham 76 Kcal 318 Kjoule. Geweldig het internet altijd feiten en cijfers behalve de reserve van het lichaam, kon ik niet zo gauw vinden. :lol:
multiwgb schreef:Geweldig het internet altijd feiten en cijfers behalve de reserve van het lichaam, kon ik niet zo gauw vinden. :lol:
Helaas zijn dat geen feiten, slechts gemiddelden.
multiwgb schreef:Gemiddelde snelheid is wel belangrijk je lichaam zal toch een bepaald vermogen moeten leveren en daar is te eten en drinken voor nodig. Hier gesimuleerd 5 uur fietsen. 80 kg totaal fiets en fietser, 20 km/uur, 3200 kcal of 13.440 Kjoules. Bruine boterham 76 Kcal 318 Kjoule. Geweldig het internet altijd feiten en cijfers behalve de reserve van het lichaam, kon ik niet zo gauw vinden. :lol:
Afbeelding
Je moet wel een behoorlijke robot en smart-app junkie zijn om als fietser niet van zo'n wegenbord onder de indruk te raken..... en dan je smartphone raadplegen hoeveel kilometer met een bepaald gemiddelde dat ene energiereepje je verder brengt?? Houdt die app ook rekening met hoogtemeters, type wegdek, tegenwind, regen en kou?

Als je jezelf een beetje kent weet je dat je na drie dagen fietsen de bewoonde wereld wel weer weet te bereiken. Zuinig fietsen dus en niet meteen gaan twijfelen aan je eigen kunnen, alleen dan maak je verstandige beslissingen.
(Ik moet opeens aan het riedeltje van Pietv denken, iets met bewegen en sporten)
Wim schreef:Ik weet niet wat voor racefiets je wilt gebruiken. De zwakste plek zou wel eens het achterwiel kunnen zijn. Dat is tegelijk relatief simpel op te lossen met een handgebouwd traditioneel wiel met 36 spaken en een stijve velg.
Heb een Scott Speedster S40, het voorwiel heeft 20 en 't achterwiel 24 spaken (Alex Race 28 Aero Profile). Ik dacht dat als ik met m'n 60 kilo zonder problemen vele km kan fietsen dat het ultralight vakantiefietsen (bagage tegen zadel, stuur en in frame) ook moet kunnen. Misschien is alleen de combinatie ultralight, racer en Noorwegen teveel gevraagd. :?
AB schreef: Maar ik heb ook het idee dat Yopie ook niet van haar zelf weet welke afstanden ze buiten haar comfortzone aan kan, dus lange afstanden fietsen, verspreid over twee dagen, zonder daarbij te warm eten en/of uitgebreid te ontbijten. Leer jezelf vantevoren kennen door eerst eens die grote afstanden te fietsen, 200 of 300km, al dan niet met een overnachting.
Ja, helemaal waar AB. Heb de racefiets alleen de afgelopen zomer gebruikt (herfst en winter tellen hier niet mee) en weet ook eigenlijk alleen dat 100km in de zweedse heuvels prima te doen is. Had nooit echt de behoefte om langere afstanden te fietsen, maar nu dus wel. 8)
Maar die 100km kon alleen als ik veel brood/ pannekoeken etc meenam en die ook echt om de 30 km ging opeten, honger of niet. Anders kwam ik die heuvels niet op, werd duizelig, zweet brak me uit en dacht dan dat ik moest overgeven of ging flauwvallen of zoiets stoms.
Daarom mijn vraag hoe grammenjagers op racefietsen dit aanpakken, want ik ben vast niet de enige die vaak moet eten. En heb geen stofwisselingsproblemen ofzo dus geloof niet dat ik al te raar in elkaar zit.

Maar ik ga zo vol goede moed m'n racepaard van stal halen en het eerste lente rondje vieren!

En om nog even verder te dromen: Oh wat zal ik smullen als ik in plat Denemarken kom, zoefzoef zingend over het asfalt!
Alleen die 300km laat ik aan AB-bikkels over, 200km is voor tutjes als ik meer dan genoeg (zeg ik nu met een grote mond maar moet het nog eerst even zien te halen). :)
Ik ben een paar jaar terug op de racer vanuit Oslo terug naar Utrecht gefietst. Ik had alleen een rugzakje met minimale bagage. Ik sliep in hotels/pensions en dat scheelt natuurlijk een hoop. Wat eten betreft sluit ik me aan bij wat al eerder is gezegd. Ik at 's ochtends veel en 's avonds ook weer flink. Tussendoor deed ik het met broodjes bij de plaatselijke bakkers. Vooral de benzinepompen in Zweden waren populair bij mij, vaak verse broodjes en vaak halve supermarkten. Ben met AB eens dat je lichaam het best heel lang vol kan houden zonder veel eten. Maar volgens mij zijn de afstanden tussen bevoorradingen altijd overzichtelijk ik Zweden.
Mijn ervaring is dat als het koud is ik meer eet dan wanneer het warm is.
Ook is de lichaams bouw van invloed heb ik ervaren.

Toen ik met twee vrienden Trontheim-Oslo [540km] fietste en het zeer koud en nat was op de hoogvlakte, kreeg de slankste man van ons drieën het meest last van de hongerklop.

Ik probeer op dergelijke afstanden altijd gewoon mij eetritme te onderhouden, zo at ik 3 weken releden gewoon bij een Chinees restaurantje tijdens de 200 km tijdens winterse omstandigheden.

Op mijn tocht door Kazachstan was het zo heet, [50 graden] dat ik niet kon eten en vaak met zeer weinig ontbijten op de fiets ging en verbaasde mezelf hoe goed ik het vol hield.

Zo is iedere omstandigheid verschillend en past een ieder op zijn/haar manier zich daar op aan.

Ik heb altijd wel iets te eten bij me, op lange tochten heb ik poedermelk, havermout en honing, met wat water warm maken heb ik dan snel een warm bord lekkere havemoutpap, dat met evt. een banaan en wat rozijnen geeft weer kracht.

Henk

kunst en fietswerk
Bedankt voor de reacties, en ik krijg zo steeds meer zin in de reis!

Groet, Yopie
Yopie schreef:Bedankt voor de reacties, en ik krijg zo steeds meer zin in de reis!

Groet, Yopie
Benoem bij het samenstellen van je packlijst enkele prioriteiten:

1) kleding aan op de fiets
- wielerschoenen
- wielerkleding (broek, shirt, ondershirt, helm, buff, sokken)
- arm- en beenstukken
- regenkleding (broek, jas, maar ook waterdichte gamaschen en handschoenen, het kan ontzettend koud zijn in de regen als je afdaalt)... totaal ca 2kg

2) eten en drinken (onderscheid maken tussen eten/drinken onderweg en eten/drinken sochtends/savonds) (mee te nemen 3L water, 500gram eten, totaal 3,5kg?)

3) overnachten
tent, mat, slaapzak, droge onderkleding (thermoshirt, thermo-onderbroek, evt. donsjack).... met een beetje budget zit je op vwb overnachten op zo'n 2,5kg

4) goede informatie over de route (kaart/gps/eigen aantekeningen hoogteprofielen, winkels, tankstations, reservebatterijen) (totaal ca 1kg)

5) wielen (als je huidige wielset niet vertrouwt: campa zonda, campa eurus zijn ontzettende goede wielen en ca. 300-600gram lichter dan handgespaakte wielsetjes, die ook nog eens sterk afhankelijk zijn van de kwaliteiten van de wielbouwer). Ik heb met mijn 95kg nog nooit problemen met campa wielen gehad, ben er dus erg enthousiast over.

6) reparatiemateriaal, noodgereedschap, binnenband, pomp, tierips, ducktape, geld/creditcards/bankpasjes/paspoort, medicijnen, ehbo-set, fietscomputer, bidons, frame/stuur/zadeltassen, camelbak, tandenborstel, zeep/shampoo, toiletpapier, sportstowel, etc (totaal ca 3-4kg?)

7) evt. spatborden (0.5kg)


zit je al op 2+2.5+1+4+3.5+0.5=13.5kg.... Kan die Scott Speedster dat aan?? denk het eerlijk gezegd wel (stel dat je 75kg weegt ipv je huidige 60, dan ben je nog een vedergewichtje)... als je maar een beetje assertief rijdt met al die putholes in de weg en je bandendruk in de gaten houdt.

.....

de rest is luxe en comfort

(zoals extra vrijetijdskleding, afritsbroeken, extra slippers, camera's en lichtsterke zoomlenzen, laptops, hoofdkussen, brander/pannenset, kabelslot, ortliebtassen, tubusdragers, scheerapparaten, extra buitenbanden, waterfilters, zonnebrandolie, reparatiesetjes (tent, kleding, matje, etc.)
Dit gaat al lang niet meer over grammenjagen. De fietsreis van Yopie verdiend wel een eigen topic :) . Misschien afsplitsen, moderator?
gios schreef:Dit gaat al lang niet meer over grammenjagen. De fietsreis van Yopie verdiend wel een eigen topic :) . Misschien afsplitsen, moderator?
Oei moet dat? maar ik mag nu toch nog wel even op AB reageren? Is wel zo netjes (en vooral leuk) en daarbij hebben we 't toch over een zo minimale packlijst?
AB schreef: Benoem bij het samenstellen van je packlijst enkele prioriteiten:

1) kleding aan op de fiets
- wielerschoenen
- wielerkleding (broek, shirt, ondershirt, helm, buff, sokken)
- arm- en beenstukken
- regenkleding (broek, jas, maar ook waterdichte gamaschen en handschoenen, het kan ontzettend koud zijn in de regen als je afdaalt)... totaal ca 2kg

2) eten en drinken (onderscheid maken tussen eten/drinken onderweg en eten/drinken sochtends/savonds) (mee te nemen 3L water, 500gram eten, totaal 3,5kg?)

3) overnachten
tent, mat, slaapzak, droge onderkleding (thermoshirt, thermo-onderbroek, evt. donsjack).... met een beetje budget zit je op vwb overnachten op zo'n 2,5kg

4) goede informatie over de route (kaart/gps/eigen aantekeningen hoogteprofielen, winkels, tankstations, reservebatterijen) (totaal ca 1kg)

5) wielen (als je huidige wielset niet vertrouwt: campa zonda, campa eurus zijn ontzettende goede wielen en ca. 300-600gram lichter dan handgespaakte wielsetjes, die ook nog eens sterk afhankelijk zijn van de kwaliteiten van de wielbouwer). Ik heb met mijn 95kg nog nooit problemen met campa wielen gehad, ben er dus erg enthousiast over.

6) reparatiemateriaal, noodgereedschap, binnenband, pomp, tierips, ducktape, geld/creditcards/bankpasjes/paspoort, medicijnen, ehbo-set, fietscomputer, bidons, frame/stuur/zadeltassen, camelbak, tandenborstel, zeep/shampoo, toiletpapier, sportstowel, etc (totaal ca 3-4kg?)

7) evt. spatborden (0.5kg)


zit je al op 2+2.5+1+4+3.5+0.5=13.5kg.... Kan die Scott Speedster dat aan?? denk het eerlijk gezegd wel (stel dat je 75kg weegt ipv je huidige 60, dan ben je nog een vedergewichtje)... als je maar een beetje assertief rijdt met al die putholes in de weg en je bandendruk in de gaten houdt.

.....

de rest is luxe en comfort

(zoals extra vrijetijdskleding, afritsbroeken, extra slippers, camera's en lichtsterke zoomlenzen, laptops, hoofdkussen, brander/pannenset, kabelslot, ortliebtassen, tubusdragers, scheerapparaten, extra buitenbanden, waterfilters, zonnebrandolie, reparatiesetjes (tent, kleding, matje, etc.)
Mooi lijstje AB!

Ben net m'n bed uit gerold en moet zo alweer weg, maar m'n eerste (nog slaapdronken) gedachten:
. regenkleding: daar ben ik niet zo gek op, dacht zelf alleen aan een licht regenjasje. Maar in een ander topic sprak je ook al over bergafwaarts, regen en vreselijk bibberen dus misschien moet ik het inderdaad wat serieuzer gaan nemen.
. handschoenen: zelfde verhaal. Heb korte fietshandschoentjes maar weet nog steeds niet of ik daar blij mee ben. Ben alleen een keer zonder ze gevallen en -ajaj- dat heb ik mogen weten ja. :(
. slaapzak ben ik ook nog niet over uit. Heb de allerlichtste Haglöfs (geloof 450gr) maar die is zeker weten te koud zonder sokken, muts en alles wat je daartussen nog kan bekleden. Nu kan ik redelijk goed met m'n tanden op elkaar slapen maar dat kost wel een hoop energie.
. wil met gps (260gr plus extra batterijen) en een simpele kaart. Maar misschien kan de gps thuisblijven, ga toch alle kleine weggetjes vermijden en zonder blikken of blozen langs de mooiste bezienswaardigen zoeven.
. heb een licht fietspompje maar krijg daar nooit de banden knoerthard opgepompt, moet helaas nog naar een ander (zwaarder) zoeken.
. kan m'n hoofd kaal scheren :shock: (kan de shampoo thuisblijven) en zonder die dikke haarbos kan ik toe met een halve handdoek. Ja, je bent een grammenjager of je bent het niet. :D
. luxe: zonnebrandolie is voor mijn neus geen luxe, net als een lippenzalfje.
. scheerspullen heb ik gelukkig niet nodig, maar daarentegen wel sportbh en doosje tampons. Ja, daar kom je als vrouw helaas niet onderuit.
. en die wielen klinken wel errug aantrekkelijk, kan een hoop ellende voorkomen.

En 13.5kg klinkt nog steeds veel, maar er kan geloof ik weinig af.

Thanks!
Ik heb zelf een racefiets met Zonda wielen en niets dan lof hier over. Maar als ik zou moeten kiezen voor een wielset voor bagage, dan liet ik die Zonda's toch liever thuis. Het blijft toch echt een set wielen voor een racefiets van 7,5 kg. Ik zou kiezen voor een 32 of 36 handgespaakt wiel. Als een spaak van een Zonda wiel breekt (en dat kan echt), dan sta je direct geparkeerd.

Daarnaast zou ik nooit 3 liter water meenemen. 2 grote bidons is echt genoeg. Tenzij je echt niets onderweg tegenkomt maar dat kan je denk ik beter zelf inschatten. Ik kan het me niet voorstellen dat niet onderweg nergens kunt tanken.
Yopie schreef:regenkleding: daar ben ik niet zo gek op, dacht zelf alleen aan een licht regenjasje. Maar in een ander topic sprak je ook al over bergafwaarts, regen en vreselijk bibberen dus misschien moet ik het inderdaad wat serieuzer gaan nemen.
Iemand ervaring met de Bikesuit? Lijkt mij wel wat.
heb een licht fietspompje maar krijg daar nooit de banden knoerthard opgepompt, moet helaas nog naar een ander (zwaarder) zoeken.
Minipompjes zijn, naar mijn bescheiden mening, allemaal prut. Gewoon de ouderwetse framepomp, Zefal HPX, SKS VX of Topeak Masterblaster, die zijn een pak goedkoper dan die fancy minikrengen, en je krijgt er tenminste voldoende lucht mee in een band.
kan m'n hoofd kaal scheren :shock: (kan de shampoo thuisblijven) en zonder die dikke haarbos kan ik toe met een halve handdoek. Ja, je bent een grammenjager of je bent het niet. :D
LOL. That's the spirit!
zonnebrandolie is voor mijn neus geen luxe, net als een lippenzalfje.
Eens, maar daarmee is niet gezegd dat je zo'n literfles voor twee-weken-Antalya-all-in-met-het-hele-gezin mee moet slepen. Die kleinverpakkingen bij de drogisterij zijn relatief peperduur, maar als je daardoor niet door je 20sp ( :shock: ) wielen zakt, is het natuurlijk elke cent waard.
doosje tampons. Ja, daar kom je als vrouw helaas niet onderuit.
Dat geloof ik, maar hoeveel heb je er nodig om het volgende bevoorradingspunt te bereiken, en per hoeveel worden ze daar verkocht?

.tsooJ
Alien schreef:Iemand ervaring met de Bikesuit? Lijkt mij wel wat.
Dit is al op dit forum geweest, men was er gemiddeld niet enthousiast over.
Leon
Yopie schreef:.. en doosje tampons. Ja, daar kom je als vrouw helaas niet onderuit.
Toch wel, het doosje laat je zeker thuis. Een gripzakje is lichter, pakt beter en is wel waterbestendig
Alien schreef:Minipompjes zijn, naar mijn bescheiden mening, allemaal prut. Gewoon de ouderwetse framepomp, Zefal HPX, SKS VX of Topeak Masterblaster, die zijn een pak goedkoper dan die fancy minikrengen, en je krijgt er tenminste voldoende lucht mee in een band.
Ik heb goede ervaring met Lezyne pompjes. Ik haal makkelijk 7 bar in een band en dat zijn echt mini mini pompjes. Helaas is wel heeeeel vaak pompen (zo'n 300-400 slagen) om een band op 7 bar te krijgen. Maar het weegt weinig :lol:
bergbeklimmer schreef:[…] 300-400 slagen om een band op 7 bar te krijgen.
:shock:

.tsooJ