Yopie schreef:Bedankt voor de reacties, en ik krijg zo steeds meer zin in de reis!
Groet, Yopie
Benoem bij het samenstellen van je packlijst enkele prioriteiten:
1) kleding aan op de fiets
- wielerschoenen
- wielerkleding (broek, shirt, ondershirt, helm, buff, sokken)
- arm- en beenstukken
- regenkleding (broek, jas, maar ook waterdichte gamaschen en handschoenen, het kan ontzettend koud zijn in de regen als je afdaalt)... totaal ca 2kg
2) eten en drinken (onderscheid maken tussen eten/drinken onderweg en eten/drinken sochtends/savonds) (mee te nemen 3L water, 500gram eten, totaal 3,5kg?)
3) overnachten
tent, mat, slaapzak, droge onderkleding (thermoshirt, thermo-onderbroek, evt. donsjack).... met een beetje budget zit je op vwb overnachten op zo'n 2,5kg
4) goede informatie over de route (kaart/gps/eigen aantekeningen hoogteprofielen, winkels, tankstations, reservebatterijen) (totaal ca 1kg)
5) wielen (als je huidige wielset niet vertrouwt: campa zonda, campa eurus zijn ontzettende goede wielen en ca. 300-600gram lichter dan handgespaakte wielsetjes, die ook nog eens sterk afhankelijk zijn van de kwaliteiten van de wielbouwer). Ik heb met mijn 95kg nog nooit problemen met campa wielen gehad, ben er dus erg enthousiast over.
6) reparatiemateriaal, noodgereedschap, binnenband, pomp, tierips, ducktape, geld/creditcards/bankpasjes/paspoort, medicijnen, ehbo-set, fietscomputer, bidons, frame/stuur/zadeltassen, camelbak, tandenborstel, zeep/shampoo, toiletpapier, sportstowel, etc (totaal ca 3-4kg?)
7) evt. spatborden (0.5kg)
zit je al op 2+2.5+1+4+3.5+0.5=13.5kg.... Kan die Scott Speedster dat aan?? denk het eerlijk gezegd wel (stel dat je 75kg weegt ipv je huidige 60, dan ben je nog een vedergewichtje)... als je maar een beetje assertief rijdt met al die putholes in de weg en je bandendruk in de gaten houdt.
.....
de rest is luxe en comfort
(zoals extra vrijetijdskleding, afritsbroeken, extra slippers, camera's en lichtsterke zoomlenzen, laptops, hoofdkussen, brander/pannenset, kabelslot, ortliebtassen, tubusdragers, scheerapparaten, extra buitenbanden, waterfilters, zonnebrandolie, reparatiesetjes (tent, kleding, matje, etc.)