Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 61 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3751 berichten
Tussen al het moois van Gaastra, Santos, IdWorks, Snel, M-gineering, etc. de fiets waar ik zeer tevreden mee ben. Afgelopen jaar gekocht van de eerste eigenaar, ook een Wereldfietser.

Afbeelding

Een Koga Miyata WorldTraveller uit 2001 met alles XT. Als ik het forum doorspit dan lijkt Koga bijna een nieuw vies woord te worden, maar voor mij is deze dark night blue een betrouwbare werkpaard die mij zwaar beladen op de mooiste plekjes brengt.

(en het is mij nu eindelijk gelukt een foto in een bericht te plaatsen :) :) )

Groet,

Arno
@arno is je stuur niet heel erg hoog tov je zadel? Kan mij zelf nl niet voorstellen dat dit lekker fietst maar dat heeft wellicht te maken met mijn leeftijd en fietsachtergrond. Daarbij zijn de langste dagafstanden niet meer geweest dan 170km met alleen achtertassen.
Stuur is een ding, maar de tas is wel wat anders. Die zou ik althans in alle gevallen lager willen.
Wim
@kenben: stuur is inderdaad iets hoger dan het zadel. Lijkt mogelijk wat erger dan in werkelijkheid door hoek van foto en wiel dat iets is gedraaid. Ik fiets met bepakking prima lange afstanden.
Het is nog een origineel 2001/2002 Koga vlinderstur. Houder met twee stuurdelen. Een zware constructie. Ik stuur bijna altijd met de onderste legger, bij laag tempo zit ik meer rechtop en hou dan vaak de handen of hand op de bovenste legger.

Afbeelding

Deze foto uit december jl. Geeft misschien een iets beter beeld.

Gr. Arno
Glika schreef:@kenben: stuur is inderdaad iets hoger dan het zadel. Lijkt mogelijk wat erger dan in werkelijkheid door hoek van foto en wiel dat iets is gedraaid. Ik fiets met bepakking prima lange afstanden.
Het is nog een origineel 2001/2002 Koga vlinderstur. Houder met twee stuurdelen. Een zware constructie. Ik stuur bijna altijd met de onderste legger, bij laag tempo zit ik meer rechtop en hou dan vaak de handen of hand op de bovenste legger.

(foto)

Deze foto uit december jl. Geeft misschien een iets beter beeld.

Gr. Arno
Ik vind het wel een recalcitrante foto, dat past helemáál niet bij koga ;-) hier nog zo'n geval:

Afbeelding

(eerste wat ik deed was dat vlinderstuur eraf slopen :D) Ik vind de geometrie van het frame vreselijk trouwens (erg korte bovenbuis) maar ik hou dan ook niet zo van een rechte zitpositie :P
@Wim: je hebt helemaal gelijk. Voordeel: makkelijk op de kaart kijken. Nadeel: balans en evenwicht houden met sturen.
Het heeft alles te maken met de constructie van het Koga vlinderstuur (houder met twee stuurdelen). Voor de bevestiging van de tasbeugel gebruik ik een speciaal T-stuk van Koga/ITM om het mogelijk te maken. Ik krijg de constructie echt niet lager.
Oplossing is een ander stuur, ikzelf vind een vlinderstuur fijn in het gebruik, jij zweert bij een racestuur.
Mocht iemand een oplossing weten, of een vlinderstuur over hebben.. Ik hou mij aanbevolen.

Gr. Arno
Een Koga Miyata WorldTraveller uit 2001 met alles XT. Als ik het forum doorspit dan lijkt Koga bijna een nieuw vies woord te worden, maar voor mij is deze dark night blue een betrouwbare werkpaard die mij zwaar beladen op de mooiste plekjes brengt.
Niks mis met een Koga hoor. Begonnen met omgebouwde Cannondale met rekje's en rugzak. Daarna de Koga Randonneur (28"). Steeds meer stukkie's off road, jaagpaadje's langs watertje's, en railroadtracks (wat een mooi woord ) zorgden ervoor dat er een 26" Herwerden in de schuur stond. Inmiddels vervangen door een Santos Alu 26". Maar de Koga was voor mij een 5-tal jaar een goede fiets.
Glika schreef:Tussen al het moois van Gaastra, Santos, IdWorks, Snel, M-gineering, etc. de fiets waar ik zeer tevreden mee ben. Afgelopen jaar gekocht van de eerste eigenaar, ook een Wereldfietser.

Afbeelding

Een Koga Miyata WorldTraveller uit 2001 met alles XT. Als ik het forum doorspit dan lijkt Koga bijna een nieuw vies woord te worden, maar voor mij is deze dark night blue een betrouwbare werkpaard die mij zwaar beladen op de mooiste plekjes brengt.

(en het is mij nu eindelijk gelukt een foto in een bericht te plaatsen :) :) )

Groet,

Arno
Als ik dit zo zie dan kan ik niet anders dan concluderen dat er ook wel wat nadeeltjes kleven aan een "klassieke" horizontale bovenbuis. Hier was een sloping frame veel meer op zijn plaats geweest. Zie de fyts van Polling hierboven.

Het voordeel van een korte balhoofdbuis is juist dat je je stuur lekker laag kunt zetten, zodat je je lichaamszwaartepunt meer naar voren kunt plaatsen, waardoor je gewoon veel beter krachtere pedaalslag kunt hanteren en je zitvlees krijgt ook minder te verduren. Bij deze stuurafstelling moet ik eerder denken aan een ligfiets of een luie fauteuil. Je hebt zelfs je zadel achterover gekanteld lijkt het wel.

Een vriend van me heeft ook een dergelijke fietshouding aangemeten (ook een koga), het geeft hem naar eigen zeggen minder belasting in de rug. Geldt dat ook voor jou? Of heb je ook wel een stuurpositie geprobeerd die veel lager is? Persoonlijk zou ik niet met zo'n afstelling om kunnen gaan, maar dat zal voor ieder persoon uiteraard anders gelden. Ik ben meer het racefietsen gewend. En over de gulden regel en andere juiste proporties zal ik me maar helemaal niet uitlaten, anders krijg ik weer mot met matthie. :)
Matthie9000 schreef: Afbeelding
Ik vind de geometrie van het frame vreselijk trouwens (erg korte bovenbuis) maar ik hou dan ook niet zo van een rechte zitpositie :P
Waarom heb je dan een fiets gekocht met korte bovenbuis? Er bestaan vast wel grotere maten toch?
AB schreef:Waarom heb je dan een fiets gekocht met korte bovenbuis? Er bestaan vast wel grotere maten toch?
Omdat bij aankoop van deze fiets (1 jaar geleden) mijn fietskennis nou niet bepaald geweldig was (ik kon nog net een band plakken :D), maar je moet ergens mee beginnen!

Ik heb inmiddels een aantal fietsen opgemeten en vergeleken en het valt mij op dat bij de koga travellers de bovenbuis (in verhouding tot framegrootte) vrij kort is; ik weet inmiddels dat ik daar niet van hou, maar er valt wel mee te leven ;-).

(Overigens heb ik nooit gezegd dat ik sloping extreem lelijk vind oid; alleen snap(te) ik de trend/voordelen niet zo; over het algemeen vind ik een rechte bovenbuis of slechts gering sloping inderdaad strakker en mooier.)
Matthie9000 schreef:
AB schreef:Waarom heb je dan een fiets gekocht met korte bovenbuis? Er bestaan vast wel grotere maten toch?
Omdat bij aankoop van deze fiets (1 jaar geleden) mijn fietskennis nou niet bepaald geweldig was (ik kon nog net een band plakken :D), maar je moet ergens mee beginnen!

Ik heb inmiddels een aantal fietsen opgemeten en vergeleken en het valt mij op dat bij de koga travellers de bovenbuis (in verhouding tot framegrootte) vrij kort is; ik weet inmiddels dat ik daar niet van hou, maar er valt wel mee te leven ;-).

(Overigens heb ik nooit gezegd dat ik sloping extreem lelijk vind oid; alleen snap(te) ik de trend/voordelen niet zo; over het algemeen vind ik een rechte bovenbuis of slechts gering sloping inderdaad strakker en mooier.)
Ben benieuwd of Leonardo Da Vinci een sloping frame danwel een klassiek recht frame zou hebben uitgevonden. Die Leo wist samen met Michelangelo toch wel aardig het midden te vinden tussen functionaliteit en esthethiek.

Persoonlijk denk ik dat een horizontale rechte bovenbuis geen enkele functionele meerwaarde heeft voor een reisfiets als je het vergelijkt met een reisfiets met sloping frame (zie voordelen van compact frame, lange balhoofdbuis, lange zadelpen)...... Okay bij een horizontale bovenbuis kan de frametas wat groter en misschien past er een tweede petfles in de zitbuis, ware het niet dat liefhebbers van klassiek het niet zo op hebben met frametassen en petflessen :).
Het grote functionele voordeel van een (bijna)horizontale bovenbuis is dat het frame wat stijver wordt, vooral aan de achterkant. Dat is relevant voor een stalen vakantiefiets met bagage.
Wim
Wim schreef:Het grote functionele voordeel van een (bijna)horizontale bovenbuis is dat het frame wat stijver wordt, vooral aan de achterkant. Dat is relevant voor een stalen vakantiefiets met bagage.
Wim
Precies de redenatie die ik niet kan volgen/herconstrueren. Je gaat er vast van uit dat een lange zadelpen meer zijdelingse krachten op het frame uitoefent. Kracht maal arm is moment, dus dat zal wel kloppen. Echter zijn de zijdelingse krachten vanuit het zadel te verwaarlozen ten opzichte van de zijdelingse krachten van het achterwiel, de bagage en de zijdelingse krachten van de pedaalslag. In die zin zie ik niet in wat een onnodig grote driehoek van de achterbrug bijdraagt aan de stijfheid van het frame. Ook het aanknopingspunt van de achterdrager sluit niet in rechte lijn aan op de bovenbuis, dus dan zie ik al helemaal niet het nut in van een vergrote afstand tussen bovenbuis en achterdrager. Kan me nauwelijks voorstellen dat de Surly Troll een slappere achterbrug heeft dan het werelduurrecordfietsje van Fransesco Moser. En wat al helemaal niet bijdraagt aan de stijfheid van een frame is een korte balhoofdbuis en een stuurpen die vele centimeters het frame uitsteekt (met zwaar vlinderstuur en hooghangende stuurtas) :)

Maar ik ben geen wetenschapper, als het simpel is aan te tonen dat een rechte bovenbuis tot een stijvere achterbrug leidt dan hoor ik het graag. Wil het ook wel aannemen (zal wel iets over het hoofd zien oid), maar dan wel graag met een heldere uitleg. Misschien heeft Marten wel ergens een krachtenschema liggen?.
Wim schreef:Het grote functionele voordeel van een (bijna)horizontale bovenbuis is dat het frame wat stijver wordt, vooral aan de achterkant. Dat is relevant voor een stalen vakantiefiets met bagage.
Wim
Wat ik alsmaar waarneem is dat meestal lange mensen met grote frames last hebben van een slap frame, dus ik zie wel wat in de redenering van AB dat de rol van de berijder - via de zadelpen - klein is.
Leon
Leon schreef:
Wim schreef:Het grote functionele voordeel van een (bijna)horizontale bovenbuis is dat het frame wat stijver wordt, vooral aan de achterkant. Dat is relevant voor een stalen vakantiefiets met bagage.
Wim
Wat ik alsmaar waarneem is dat meestal lange mensen met grote frames last hebben van een slap frame, dus ik zie wel wat in de redenering van AB dat de rol van de berijder - via de zadelpen - klein is.
Leon
vergeetmenietje: f = Fl^3/3EI

oftewel de doorzakking van een buis f bij een bepaalde kracht F op het uiteinde wordt sterk beinvloed door de buislengte, want die werkt met een derde macht door.

Voor een frame in een grote maat heb je dus behoorlijk veel meer buis nodig als je de zelfde stijfheid wil hebben. Niet gezegd dat je dat ook krijgt met een aartsconservatief ontwerp ;)
Nu ben ik nog blijer met de horizontale buizen op mijn 60/62cm frames ;-)
Matthie9000 schreef:Nu ben ik nog blijer met de horizontale buizen op mijn 60/62cm frames ;-)
Misschien dat de hoerastemming bekoelt waneer je ontdekt dat de kortste verbinding tussen 2 parallele lijnen (zit- en balhoofdbuis) een lijn is die haaks staat op deze lijnen. :wink:
Leon
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:Nu ben ik nog blijer met de horizontale buizen op mijn 60/62cm frames ;-)
Misschien dat de hoerastemming bekoelt waneer je ontdekt dat de kortste verbinding tussen 2 parallele lijnen (zit- en balhoofdbuis) een lijn is die haaks staat op deze lijnen. :wink:
Leon
Zadelpen staat nu al op maximaal (bij 175mm cranks), dus ik vind het wel best zo ;-)

(en nu wil ik weer mooie fietsen zien :D)
Afbeelding

Dit is mijn fiets. Vandaag gekocht. Is zeven jaar oud maar niet van nieuw te onderscheiden. Het is een Vittorio

Mario
Ziet er goed uit !!!!
Kan je nog lang plezier van hebben.
Succes.