Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 61 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Hej dat zijn mooie tips, die zag ik nog niet! Maar ik zocht ook met het zoekwoord fatbike, dat is dus duidelijk een foutje. Mss zijn er wel meer in breedte verstelbare dragers. 8) Thanks!
Smitty schreef:Maaruh..., klinkt alsof je naar de Noordpool gaat, vertel es... 8)
Mwah .. ik hou dat liever nog even voor me, er zijn nl vrienden die hier meelezen en daarna zeker weten gelijk gaan bellen en me bombarderen met goedbedoelde raad, liefde en vooral veel je-bent-gek beschuldigingen. Kijk, dat scheelt weer een hoop bezorgdheid, irritaties, verzoeningen, borrels etc. Slim hè, een soort 'wat niet weet wat niet deert'. :P
Nog zo'n mooie lange afstandstocht voor fatbikes door de sneeuw :)


Afbeelding


Georganiseerd door Jay Petervary, een veteraan op dit gebied:

Discover what kind of race eight-time Iditarod competitor and record holder Jay Petervary throws in his own backyard near Yellowstone National Park. Jay and a community of racers and friends offer an unforgettable winter experience in one of the most beautiful parts of the country.

website: http://fatpursuit.com/
mooi verslag van de laatste editie: https://vimeo.com/189831996


Let it snow, let it snow, let it snow...
Hier een langere (trailer) versie (11:07) van Hunting For Monsters met o.a. veel:
- bikerafting
- HAB (hike-a-bike)
- SAB (swim-a-bike) :lol:

https://vimeo.com/193599645
First, first first rept het artikel, maar het is toch bijna 12 jaar na na de Arctic van Marten Gerritsen: http://www.m-gineering.nl/artic.htm
Waarmee Marco Geurts op 29 januari 2005 vertrok van Amsterdam Rai naar Oost Siberië.
Afbeelding
Leon schreef:First, first first rept het artikel, maar het is toch bijna 12 jaar na na de Arctic van Marten Gerritsen: http://www.m-gineering.nl/artic.htm
Waarmee Marco Geurts op 29 januari 2005 vertrok van Amsterdam Rai naar Oost Siberië.
En dit lijkt bijna 20 jaar geleden, 1997:

Afbeelding

Afbeelding

Plaatje komt uit: A Brief History of Fatbikes
Mooi verhaal over het ontstaan: http://www.adventurecycling.org/resourc ... -fatbikes/

En hier nog zo'n mooi plaatje met dubbele banden, waarschijnlijk tijdens de Iditarod. Wat een helden. Bikepacking was toen nog niet uitgevonden :wink: :

Afbeelding

Bron: http://orbike.com/fat-bike-history-101/

En tot slot nog een 2x2 uit 1992: https://theproscloset.com/1992-clark-kent-fat-bike/
Smitty, wat ben je lekker bezig, mooie verhalen en foto's! Geeft weer leuk leesplezier straks. 8)
Smitty schreef:Hier een langere (trailer) versie (11:07) van Hunting For Monsters met o.a. veel:
- bikerafting
- HAB (hike-a-bike)
- SAB (swim-a-bike) :lol:

https://vimeo.com/193599645
Mooi! Prachtig! Ook erg herkenbaar, krijg gelijk zin in zomerfietsen. En wat heerlijk dat SAB, bij fatbikes hoef je gelukkig niet met tuttig gezeur over water in je lagers en help-mijn-fiets-wordt-vies aan te komen. :D

Ik vond ook nog een verhaal over hunting, niet voor monsters maar human-powered hunting. Iets heel anders ja. :)

Afbeelding
Leon schreef:
First, first first rept het artikel, maar het is toch bijna 12 jaar na na de Arctic van Marten Gerritsen [..]
Drie gewone bandjes of twee 5.5" fatbikebanden van circa 30cm breed is toch echt wat anders hoor. :lol: Ook de hele opzet is anders, de vette carbon velgen, het titanium frame, de aandrijving etc, dit is echt vetter dan vet, dit is een mammoet, een tank. De fiets van M.Gerritson is wdb behoorlijk knullig.

Afbeelding
Yopie schreef:De fiets van M.Gerritson is wdb behoorlijk knullig.
Misschien moet je hem eens bellen, hij zou jouw fenomenale kennis van mechanica van fietsen goed kunnen gebruiken, die van hem is maar beperkt.

Hij heet overigens Gerritsen, niet Gerritson.
Vergeet de knipoog niet, Leon :wink:
Smitty schreef:
Leon schreef:First, first first rept het artikel, maar het is toch bijna 12 jaar na na de Arctic van Marten Gerritsen: http://www.m-gineering.nl/artic.htm
Waarmee Marco Geurts op 29 januari 2005 vertrok van Amsterdam Rai naar Oost Siberië.
En dit lijkt bijna 20 jaar geleden, 1997:
1988, kan ook zonder fatty :) https://www.youtube.com/watch?v=86EdiADkRvc
Dat is echt een brute fiets. Daar ruil ik de mijne wel tegen :)
@Shane: Vette tocht, maar geen 'vette fietsen'. :wink: :lol:
Leon schreef:
Yopie schreef:De fiets van M.Gerritson is wdb behoorlijk knullig.
Misschien moet je hem eens bellen, hij zou jouw fenomenale kennis van mechanica van fietsen goed kunnen gebruiken, die van hem is maar beperkt.

Hij heet overigens Gerritsen, niet Gerritson.
Tttt, je kunt weinig hebben Leon, beetje kinderachtig. Maar met een beetje kennis van fatbikes en winterfietsexpedities weet je al snel dat voor winteravontuur een fatbike geschikter is dan die fiets die ooit ene Gerritsen heeft bedacht. Dat getuigt alleen al de winterraces waar de fatbiker de onoverwinnelijke winnaar is, daar hoef ik geen belletje aan te wagen hoor. :wink:
Dennis1987 schreef:Dat is echt een brute fiets. Daar ruil ik de mijne wel tegen :)
Hij is idd fatter dan fat, maar hij weegt ook wat Dennis, die til je niet ff op. :D En je hebt er een nog grotere tent voor nödig en dan til je je helemaal een breuk. :lol: Ik had pasgeleden trouwens de fattie in de tent, voorwiel eruit en hop plat lag ie. Was heel fijn om in de ochtend een sneeuw- en ijsvrije fiets te zien. Heb helaas geen foto gemaakt want het was natuurlijk weer te donker.
Wát! Durfde er iemand te twijfelen aan de ongelimiteerde kennis van alles wat fietsen betreft van Meester Gerritsen?!

Schánde!

Maar laten we wel wezen: de Pinion was er volgens mij nog niet.
Er was toen wel meer niet, daarom is het nu een nogal knullige fiets. :lol:
Yopie schreef:Er was toen wel meer niet, daarom is het nu een nogal knullige fiets. :lol:
Voor die tijd was het wel een aardig idee, fatte wielen en banden voor sneeuw waren er nog (bijna) niet. Maar de Arctic was niet alleen voor sneeuw bedoeld, hij zou op wereldreis gaan dus ook over asfalt en gravel. Vandaar de verwijderbare "zijwieltjes". Tegenwoordig zou je dat dus anders oplossen... laten we maar zeggen voortschrijdend inzicht 8)
De derailleur op zadelhoogte zodat ie niet vol sneeuw en ijs zou lopen... ook wel doordacht; er waren immers nog geen Rohlofs en Pinions.

Ik ben benieuwd hoe we over 20 jaar naar onze huidige, eigen fietsen kijken :lol:
Smitty schreef:Ik ben benieuwd hoe we over 20 jaar naar onze huidige, eigen fietsen kijken :lol:
The future of fat .. wie zal het zeggen? Er zijn er die denken dat de fatbike ter ziele gaat: http://www.bikeradar.com/us/mtb/gear/ar ... kes-48630/
Yopie schreef:The future of fat .. wie zal het zeggen? Er zijn er die denken dat de fatbike ter ziele gaat: http://www.bikeradar.com/us/mtb/gear/ar ... kes-48630/
Tja, de fatbike heeft de wereld wel groter gemaakt; zand en sneeuw worden opeens een makkie. Aan het strand kun je ze steeds vaker huren. En in wintersportgebieden zie ze ook meer. Maar het blijft natuurlijk wel een niche. Niet iedereen heeft zand of sneeuw in zijn achtertuin.

Probleem ligt ook in de maatvoering van de naven. Voor een 4.0 inch band of dikker zit je toch aan een 170/190mm achternaaf vast en dus een ander frame. Dat betekent dus een extra fiets in de schuur. Met de plus maten van 3.0 inch is dat niet nodig. Die houden dezelfde naafbreedte van 135mm. Maar dat blijft wel te smal voor zand en sneeuw.

Omgekeerd kun je in de meeste fatbike frames naast de 26 inch ook 27.5/29.0 plus wielen zetten. Dus dan heb je in plaats van meerdere fietsen meerdere wielen in de schuur. Maar hier lijkt de markt nog niet helemaal klaar voor.

Interessant is wel de ontwikkeling op de versnellingsmarkt. Gaan de naaf/bracketversnellingen de markt overheersen? Of blijft de derailleur? De 12 speed achter is al een feit en een tweede voorblad is bijna niet meer nodig. Maar hoe veel ruimte is er nog voor een 13, 14 of 15? Toch maar naar een bredere achternaaf (en wellicht bredere bracket en hogere Q factor)? Komt er dan ook meer ruimte voor een fatte band?
Smitty schreef:Hier in Scheveningen kunnen je ze huren en het strand mee op.

Hoe is 't nu met de populariteit van de fatbike in Nederland? Toen ik er vorig jaar was kreeg ik enorm veel commentaar te horen, men verslikte zich soms. Nu deden ze dat ook als ze m'n auto zagen dus dat zegt mss niet zoveel. :) Maar is de wtf-wat-een-dikke-banden-gekte nu een beetje over? Op dit forum is het aantal fatbikers ook nog maar steeds op één hand te tellen, maar daarentegen is dit topic wel weer erg populair, beetje vreemd eigenlijk. Of is in NL de fatbike meer een mtb/dagjesfiets dan een reis- of expeditiefiets geworden? Of zitten ze op een ander forum gezellig te doen? :shock:
Omgekeerd kun je in de meeste fatbike frames naast de 26 inch ook 27.5/29.0 plus wielen zetten. Dus dan heb je in plaats van meerdere fietsen meerdere wielen in de schuur.
Nu heb ik meerdere fietsen in de schuur staan maar wil ook graag meerdere wielen, zoals een setje 29+. Mag dat ook? :wink:
Interessant is wel de ontwikkeling op de versnellingsmarkt. Gaan de naaf/bracketversnellingen de markt overheersen? Of blijft de derailleur? De 12 speed achter is al een feit en een tweede voorblad is bijna niet meer nodig. Maar hoe veel ruimte is er nog voor een 13, 14 of 15? Toch maar naar een bredere achternaaf (en wellicht bredere bracket en hogere Q factor)? Komt er dan ook meer ruimte voor een fatte band?
Ik ben ook benieuwd. Zelf denk ik dat er ergens een grens ligt aan breedte band, naaf, Q-factor etc, je kunt niet eindeloos vetter-dan-vet gaan. Behalve dan bij 't Antarctic monster met zijn circa 30cm banden. :lol:

Je ziet nu ook steeds meer e-fatbikes, ook leuk. Vooral op je oude dag want een e-fattie is veel stabieler dus veiliger dan een gewone e-bike.

Maar als je wilt winterfietsen en dan bedoel ik niet over sneeuw geploegde wegen want dat kan elke fiets, maar bedoel het echte winterfietsen dan ontkom je niet aan een fatbike. Net als op zand/ruig terrein en zolang er gekken zijn die dat willen blijft de fatbike zeker bestaan. :)
En dan zijn er natuurlijk altijd nog de wereldfatbikers zoals Kurt Sandiforth op zijn Pugsley. Hij weet het in interviews mooi te verwoorden: "Have you anything to say?" "Nope, it's time to ride." :D

Afbeelding

Hij fietst trouwens bikepackend de wereld rond, dus zonder zware zijtassen. Dus voor de Ortliebgelovige: Het Kan Zonder! :wink:

Afbeelding