Martin E. van Doornik schreef: ↑za 22 apr, 2023 00:33
Ik vind dat er nogal met twee maten wordt gemeten bij rotondes: bij de ene rotonde moeten de fietsers stoppen voor de haaientanden en bij de andere hebben de "draaiende" fietsers voorrang. Ik snap er niets van.
Als fietsersbonder ben ik destijds vaak betrokken geweest bij de komst van rotondes.
Er is op een gegeven moment besloten* dat er in principe twee soorten rotondes zouden zijn: die met fietsers in de voorrang en die met fietsers niet in de voorrang. Die met fietsers in de voorrang zouden binnen de bebouwde kom worden toegepast, die met fietsers uit de voorrang buiten de bebouwde kom.
In principe ... daar ging het een beetje mis, want de regel werd geen wet en wegbeheerders mogen in Nederland altijd 'gemotiveerd' afwijken. Nergens staat wat 'gemotiveerd' inhoudt, dus in de praktijk hanteert de ene wegbeheerder best strak de regel en de andere niet. Zo heeft een buurgemeente hie lang volgehouden er helemaal niet aan mee te doen en fietsers nergens voorrang te geven. Inmiddels zijn ze omgedraaid en zijn al hun rotondes verbouwd.
*: vergeef me dit soort terminologie die inhoudt dat ik weglaat welke organisaties daar allemaal bij betrokken waren en hoe en door wie be besluitvorming plaatsvond.
Omdat die krappe bochten überhaupt het bestaansrecht van vooral kleinere rotondes vormen!
Rotondes, behalve de grote, hebben een grote vlucht genomen vanuit Frankrijk. Daar heb je in semi-landelijk gebied talloze kruispunten. Daar gebeurden veel zware ongevallen waarbij auto's met hoge snelheid tegen elkaar reden. Het aantal kruispunten daar is veel te groot om allemaal te voorzien van verkeerslichten. Op een gegeven moment heeft iemand de minirotonde verzonnen. Daarna ontdekte men dat dit hielp: de rotonde, met krappe bochten, dwingt de automobilist snelheid te minderen. Er vonden weliswaar toch botsingen plaats, maar vooral het aantal ernstige ongevallen daalde drastisch.
Het mooie van een minirotonde is dat het een passief ding is en er geen leidingen voor electriciteit of onderhoud van verkeerslichten nodig zijn.
De rotondes rukten daarna op in Europa. Helaas vonden sommige wegbeheerders het idee dat je snelheid moest minderen vervelend en haalde men de bochten er uit. Ook vergeten sommige wegbeheerders dat een rotonde goed zichtbaar moet zijn voor de aanstormende automobilist. Met name dat laatste vervoorzaakt nog steeds veel ernstige ongevallen, dat ietwat bezopen en bravoureuse automobilisten het perkje niet opmerken en rechtdoor knallen.
Zo was het ene bordje rotonde een paar weken geleden niet voldoende om een 150 km/u rijdende voetballer te stoppen en moest de
salle omnisports op de achtergrond dat doen:
https://www.google.com/maps/@50.6036381 ... 384!8i8192
Bron en filmpje:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/21 ... in-flemal/