door
Adieu » do 18 mar, 2021 09:39
Bert van Sprang schreef: ↑wo 17 mar, 2021 10:59
rare liggende achtervork
Meer ruimte voor brede banden zonder dat de Q-factor te groot wordt. Maar mooi is anders.
Ik denk een goede uitleg gevonden te hebben, te lezen op:
https://www.bicycling.com/nl/fietsen-sp ... w-open-up/
Het viel mij op dat Open U.P. voor hun frames dezelfde methode hanteert. Zij melden in het artikel hierover:
'Het is moeilijk om de handling van een fiets als een racefiets te laten aanvoelen als je er grotere banden op zet. Op een bepaald punt moeten de liggende achtervorken langer zijn om de brede band kwijt te kunnen en de voorvork moet ook langer zijn.' Dat zou de fiets echter traag doen aanvoelen in het rijgedrag. 'Zodra je een fiets hebt ontworpen die traag aanvoelt, kan de berijder dat gevoel niet wegnemen.
Daar ontstond het idee voor de Open. Bij het ontwerpen van deze fiets richtte Vroomen zich op de geometrie en positionering van een racefiets, met ruimte voor grote banden die ruig terrein aankunnen. Hij bracht de liggende achtervork aan de aandrijfzijde naar beneden, waardoor er ruimte ontstond voor dikke banden en een kettingblad met 50 tanden, terwijl de achtervork korter bleef dan op de meeste crossfietsen voor een directer stuurgedrag. De fiets kreeg ook een steilere balhoofdhoek en minder trail dan de meeste gravel bikes, wat ook bijdraagt aan een snel en behendig rijgevoel.
Open is natuurlijk niet de uitvinder van de allroad- of gravelfiets. Maar Open kwam wel met een fiets die sneller, agressiever, leuker om mee te rijden en minder zwaar is uitgerust dan de meeste gravel bikes. Andere fabrikanten volgen nu in hun kielzog.’
Zo ook Rondo en 3t dan wellicht.