Re: Elektrische fiets dominant?
Geplaatst: ma 16 apr, 2018 21:37
Dank je
Ik kan in deze draad niet terug vinden dat iemand hier beweerd heeft 25 km/h over een 100 km gemiddeld te kunnen rijden op een normale fiets, eventueel met bepakking. Wel ging het even aan de maximale snelheid die op een fietspad zou moeten gelden, binnen en buiten de bebouwde kom. Worden er niet dingen door elkaar gehaald nu? Ik snap even niet waar de laatste paar reacties vandaan komen.Fedor schreef: ↑do 19 apr, 2018 06:18Dank je
Ff serieus: 25km/h gemiddeld is voor mij niet haalbaar, denk ik dat ik m'n beste jaren 23km/h haalde of zo met bepakking (en een nog iets sprtievere insteek). Ik zou persoonlijk 25km/h misschien zelfs wel iets te hard vinden om de omgeving te "proeven" (ik kijk nogal om me heen )
Overigens rijden de meeste recreatieve e-bikers ook geen 25km/h... ben gisteren op 120 km maar één keer door een e-biker ingehaald terwijl er toch heel wat rondreden.
Dit stukje misschien? Niet helemaal dekkend overigens...Hans Keesom schreef: ↑do 19 apr, 2018 08:37Ik kan in deze draad niet terug vinden dat iemand hier beweerd heeft 25 km/h over een 100 km gemiddeld te kunnen rijden op een normale fiets, eventueel met bepakking.
Ik vind dat best haalbaar om eerlijk te zijn. Moet het geen harde tegenwind worden natuurlijk.Hans Keesom schreef: ↑do 19 apr, 2018 08:37Ik kan in deze draad niet terug vinden dat iemand hier beweerd heeft 25 km/h over een 100 km gemiddeld te kunnen rijden op een normale fiets, eventueel met bepakking.
Gemiddeld is heel wat anders dan kruissnelheid, ik doelde op kruissnelheid. Met rijdend gemiddelde gaan iig de langzamere stukken mee tellen, bij totaal gemiddelde ook de momenten dat je echt stil staat, dus de pauzes/stoplichten. Dan zal je met 25km/h kruissnelheid bv *nattevinger* op 21km/h rijdend gemiddelde / 15km/h totaal gemiddelde uit kunnen komen.
Zonder vervelend te willen zijn, maar ligt het dan dus niet aan de fiets die klaarblijkelijk zwaar loopt? Ik vind het jammer dat hier weinig oog voor lijkt te zijn. De eerste prioriteit voor een fiets hoort m.i. efficientie te zijn. Je kan iefficiente fietsen oplossen met 1. een motor of 2. simpele maatregelen (zie mijn vorige post) om de efficientie te verhogen. Hier komt mijn scepsis jegens elektrische fietsen dus vandaan.loknor schreef: ↑wo 18 apr, 2018 12:083. Mijn broer is een betere renner als ik (overwinningen). Hij heeft op mijn Santos met lichte bepakking achter mijn vrouw en ik meegereden vanaf de Veluwe tot Amsterdam. Er was windkracht 3 tegen. Hij heeft in het wiel gereden en ging helemaal en dan ook helemaal kapot.
Een probleem is inderdaad dat in nederland de infra op een systeemautistische manier is ingesteld op twee categorieen: fietsers en auto's. De meeste autowegen zijn net breed genoeg voor een motorvoertuig, dus je kan niet veilig ingehaald worden. Levert enorm veel ergenis op over en weer.
+1En zo lang dat niet opgelost is, zullen we als weggebruikers allemaal rekening met elkaar houden. Ook speedpedelec fietsers rijden op een toegestaan vervoermiddel, dus zij hebben ook het recht op gebruik van de openbare weg en/of fietspad. Je afzetten tegen iets wat toch niet meer weg gaat, heeft geen zin en verhoogt de verkeersveiligheid niet.
Het ging om een A amateur op een Santos op de goede (zeer sportieve hoogte!) en Big Apples op de juiste druk, met twee Ortlieb achtertassen. Nou ben jij ongetwijfeld een geweldenaar, maar deze A-amateur ging helemaal kapot in het wiel met windkracht 3 tegen (dijk naar Almere) en 27kmpu.bast1aan schreef: ↑do 19 apr, 2018 12:53Zonder vervelend te willen zijn, maar ligt het dan dus niet aan de fiets die klaarblijkelijk zwaar loopt? Ik vind het jammer dat hier weinig oog voor lijkt te zijn. De eerste prioriteit voor een fiets hoort m.i. efficientie te zijn. Je kan iefficiente fietsen oplossen met 1. een motor of 2. simpele maatregelen (zie mijn vorige post) om de efficientie te verhogen. Hier komt mijn scepsis jegens elektrische fietsen dus vandaan.loknor schreef: ↑wo 18 apr, 2018 12:083. Mijn broer is een betere renner als ik (overwinningen). Hij heeft op mijn Santos met lichte bepakking achter mijn vrouw en ik meegereden vanaf de Veluwe tot Amsterdam. Er was windkracht 3 tegen. Hij heeft in het wiel gereden en ging helemaal en dan ook helemaal kapot.
Heb jij gelezen dat dit indoor was? Dus geen regen wind, klinkertjes? En dat dit een onbeladen fiets betrof? Jouw 150 watt met 25kmpu is voor een onbeladen fiets in een hal... een real world scenario gaat al heel rap over de 200 watt en dat is echt serieus. 200 watt/65 kg= 3 watt per kg en dat dus 4 uur lang.... Dat is niet meer ontspannen fietsen tenzij je categorie (sterke) wedstrijdrenner bent.De reden dat ik 25km/h kruissnelheid als makkelijk haalbaar noem, is naast mijn eigenervaring bv dit fietsersbond onderzoek: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... -ze-zwaar/ (PDF) waaruit blijkt dat je voor een goed lopende stadsfiets maar 55W nodig hebt voor 18km/h.
Ik denk dat het eerder aan die e-bikers voor hem lag omdat die geen vaart wilden minderenbast1aan schreef: ↑do 19 apr, 2018 12:53Zonder vervelend te willen zijn, maar ligt het dan dus niet aan de fiets die klaarblijkelijk zwaar loopt?loknor schreef: ↑wo 18 apr, 2018 12:083. Mijn broer is een betere renner als ik (overwinningen). Hij heeft op mijn Santos met lichte bepakking achter mijn vrouw en ik meegereden vanaf de Veluwe tot Amsterdam. Er was windkracht 3 tegen. Hij heeft in het wiel gereden en ging helemaal en dan ook helemaal kapot.
Ach dat, beetje onnodige vraag en opmerking. En inderdaad onduidelijk omdat er niet staat hoe lang je dat dan zou moeten volhouden om gezond verklaard te worden? En wat als je het niet haalt? Beetje onzinnige vraag allemaalFedor schreef: ↑do 19 apr, 2018 09:08Dit stukje misschien? Niet helemaal dekkend overigens...Hans Keesom schreef: ↑do 19 apr, 2018 08:37Ik kan in deze draad niet terug vinden dat iemand hier beweerd heeft 25 km/h over een 100 km gemiddeld te kunnen rijden op een normale fiets, eventueel met bepakking.
Helemaal waar, iedereen lekker z'n eigen ding doen. Dat een ander het anders doet, betekent niet dat jij dat ook moet doen of dat je het moet bestrijden. Vind je eigen weg, leer en geniet van anderen.Matthieee schreef: ↑do 19 apr, 2018 16:37Als met hulp van een electromotor met een gemiddelde snelheid van 25kmh over een (relatief vlakke want anders werkt het niet) afstand van 100km van oplaadpunt naar oplaadpunt fietsen je ultieme vakantiegevoel is, dan moet je dat toch vooral doen ?
Ik vind het alleen persoonlijk niet zo vreemd dat een boel vakantiefietsers hier niet voor kiezen, je levert nogal in op je vrijheid en bij veel mensen is gemiddelde snelheid nou niet echt een doel op zich...
Toch is het antwoord Ja. Toen er nog geen e-bikes waren was het aantal 0, nu heb ik er in ieder geval twee gevonden https://www.youtube.com/watch?v=FQyH4ET ... 7191108713
Mijn conditie is slechter dan wie ook hier, maar dankzij de e-bike kan ik, mochten we ooit met z'n drieën gaan fietsen, het bijhouden. Als Loknor z'n ondersteuning wat terugschroeft en ik de mijne wat omhoog draai, komen we een heel eind Het is geen wedstrijd, het is samen fietsen en genieten.Fedor schreef: ↑do 19 apr, 2018 06:18Dank je
Ff serieus: 25km/h gemiddeld is voor mij niet haalbaar, denk ik dat ik m'n beste jaren 23km/h haalde of zo met bepakking (en een nog iets sprtievere insteek). Ik zou persoonlijk 25km/h misschien zelfs wel iets te hard vinden om de omgeving te "proeven" (ik kijk nogal om me heen )
Overigens rijden de meeste recreatieve e-bikers ook geen 25km/h... ben gisteren op 120 km maar één keer door een e-biker ingehaald terwijl er toch heel wat rondreden.
Maar goed, stel jij gaat een stuk fietsen, jij kan op je gewone fiets die 25 km/h fietsen en dat uren volhouden.bast1aan schreef: ↑do 19 apr, 2018 12:45.....
Gemiddeld is heel wat anders dan kruissnelheid, ik doelde op kruissnelheid. Met rijdend gemiddelde gaan iig de langzamere stukken mee tellen, bij totaal gemiddelde ook de momenten dat je echt stil staat, dus de pauzes/stoplichten. Dan zal je met 25km/h kruissnelheid bv *nattevinger* op 21km/h rijdend gemiddelde / 15km/h totaal gemiddelde uit kunnen komen.
......