Er moet me iets van het hart, namelijk dat de stoere praat hier niet strookt met mijn ervaringen.
1. Ik ben 25 jaar wedstrijdrenner geweest. Ik was een koekenbakker met een handvol top tien klasseringen. Af en toe rij ik een georganiseerde toerrit en ben dan normaal gesproken nog steeds een van de motoren van een pelotonnetje (zeker aan het einde).
- Een ritje van 100km met vrienden met 25kmpu eind gemiddeld is een behoorlijke snelheid waarbij je behoorlijk klaar van de fiets komt.
2. Ik wordt op de E-bike regelmatig voorbij gereden door wielrenners, Uiterst zelden door forenzen met Avagnon's of ander materiaal. Ik rij op een druk forenzen stuk, maar mensen die met een lege vakantiefiets de door jullie uit de pols geschudde snelheden rondrijden zijn blijkbaar heel zeldzaam rond Amsterdam (toch veel mensen zou je denken). En met zeldzaam bedoel ik dat ik dit 1-2 keer per jaar meemaak (ik ken de mensen van gezicht)... en die zijn echt aan het beuken, niet ontspannen aan het rondpeddelen.
3. Mijn broer is een betere renner als ik (overwinningen). Hij heeft op mijn Santos met lichte bepakking achter mijn vrouw en ik meegereden vanaf de Veluwe tot Amsterdam. Er was windkracht 3 tegen. Hij heeft in het wiel gereden en ging helemaal en dan ook helemaal kapot.
Met andere woorden: Elke gezonde man/vrouw kan met 25kmpu rondtoeren is misleidend. Iedereen kan zoiets wel halen op een mooi lopend recht stuk met niet teveel wind. Als gemiddelde over een uur of langer? Die mensen bestaan, maar dan ben je dusdanig getraind/getalenteerd dat je als wedstrijdrijder mee doet om de prijzen. Diegenen die dit kunnen met bepakking moeten zich maar in gaan schrijven bij een Amateur A club
Een hekel aan e-bikes, e-bikes niet vor deze doelgroep, e-bikes hier nu te dominant? Snap ik, moet iedereen zelf weten. Ik heb ook het idee dat er te vaak weinig connectie is met wereldfietsen. Maar het idee dat een gezond persoon net zo hard gaat als ik op mijn standaard e-bike is schromelijk overdreven en gaat alleen op voor de mooi weer scenario's. Sterker nog, degene die met bepakking op 100km een gemiddelde haalt van een meer bescheiden 20kmpu is echt fijn aan het trappen.