Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ideale "klassieke" vakantiefiets - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

De ideale "klassieke" vakantiefiets

134 berichten
LongJohnDuck schreef:
vr 26 jan, 2018 12:24
...en kijk met een schuin oog naar Velotraum.
Als Velotraum S&S koppelingen had kunnen leveren had ik een frame van hen gekocht. Helaas: voor de buismaten die zij gebruiken zijn er geen S&S koppelingen.
LongJohnDuck schreef:
vr 26 jan, 2018 12:24
Zou Rohloff bezig zijn met een versnellingsnaaf met groter bereik? (Ik vind het bereik nu te klein.)
Heb je enige aanleiding om dit te denken? Overigens kunnen heel wat mensen waaronder ikzelf met het huidige bereik uit de voeten.
LongJohnDuck schreef:
vr 26 jan, 2018 12:24
Heb eigenlijk geen tijd voor zelfbouw en maatframe dacht ik in eerste instantie niet aan. Krijg wel de indruk dat M-Gineering bijna een maatfiets kan leveren voor de prijs van een custom Santos(?).
Per 1 mei 2018 een nieuwe maatfiets gaat naar mijn idee (maar informeren geeft uiteraard exacte informatie) bij M-gineering niet lukken ivm levertijd.
Op die termijn zou Vittorio nog op tijd kunnen zijn met een maatfiets (volgens hun website) en uiteraard kant-en klare/confectie fietsen zoals Santos. Santos besteed aanzienlijk meer aan marketing (of überhaupt) dan M-gineering, dus dat levert onvermijdelijk een andere prijs-kwaliteit verhouding op. Het zijn (disclaimer:smaakkwestie) wel fraaie fietsen, voor wie zoiets zoekt, met mooie kleuren.
LongJohnDuck schreef:Ik veroorloof mij ook een zijpad: Zou Rohloff bezig zijn met een versnellingsnaaf met groter bereik? (Ik vind het bereik nu te klein.)
In dit draadje wordt gesproken over twee voorbladen bij een Rohloff.
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... =8&t=30619

Laatste vakantie kwam ik een Zwitsers echtpaar tegen elk op de Dahon Cadenza (vouwfiets) met Rohloff en drie voorbladen (ze hadden trouwens elk ook nog ca 40 kg op de fiets).

-Jan
JanH schreef:
vr 26 jan, 2018 13:23
twee voorbladen bij een Rohloff.
Als je behoefte hebt de nadelen van beide systemen te combineren is het een geweldig idee, want de voordelen vallen dan grotendeels weg. :-)
Maar als je met 4-5km/u niet omhoog komt, hoe dan wel?
Shadow schreef:
vr 26 jan, 2018 15:09
Maar als je met 4-5km/u niet omhoog komt, hoe dan wel?
Minder bagage?
Derailleurs met grotere kransjes?
Een kleiner voorblad?
Een Pinion?
Een E-bike?
Trainen?
De bus/trein/auto?
Een andere route?

Het komt op mij over als het fiets-equivalent van wat met de tent op de camping kramperen genoemd wordt: mensen die qua gezondheid niet meer zo geschikt zijn om met een klein tentje op pad te gaan maar het toch doen, er duidelijk veel moeite mee hebben maar vooral blijven zeggen dat het toch O zo leuk is.
Ik zou gewoon omfietsen idd :lol:
Had Eric Vakantiefiets niet eens een Rohloff wiel in een Pinion fiets gezet? Iig genoeg versnellingen en bereik dan!
LongJohnDuck schreef:Ik veroorloof mij ook een zijpad: Zou Rohloff bezig zijn met een versnellingsnaaf met groter bereik? (Ik vind het bereik nu te klein.)
Ik rijd nu 11 jaar met Rohloff. Ik heb nog nooit het gevoel gehad te weinig bereik te hebben. Het is juist een ideaal bereik. Mijn fietsmaat die nu 7 jaar Rohloff rijdt heb ik er ook nog nooit over gehoord.

Tip van de dag: Probeer een fiets met Rohloff uit (in plaats van je voorkeuren via een forum te laten oprekken).
willem.m schreef:
za 27 jan, 2018 11:02
Tip van de dag: Probeer een fiets met Rohloff uit (in plaats van je voorkeuren via een forum te laten oprekken).
Nou idd. +1 :D
Shadow schreef:
za 27 jan, 2018 14:18
willem.m schreef:
za 27 jan, 2018 11:02
Tip van de dag: Probeer een fiets met Rohloff uit (in plaats van je voorkeuren via een forum te laten oprekken).
Nou idd. +1 :D
https://speld.nl/2017/01/05/waarom-we-g ... en-idioot/
Ik bedoel maar.
@willem.m Ik fiets Rohloff. Vind het bereik in de bergen (o.a. ofroad) te klein, heb licht chronische knieën, en ik trap graag bij.
En stelde de Rohloff vraag omdat ik me afvroeg of Rohloff gaat acteren op het grotere bereik van Pinion.
LongJohnDuck schreef:
za 27 jan, 2018 15:11
@willem.m Ik fiets Rohloff. Vind het bereik in de bergen (o.a. ofroad) te klein, heb licht chronische knieën, en ik trap graag bij.
En stelde de Rohloff vraag omdat ik me afvroeg of Rohloff gaat acteren op het grotere bereik van Pinion.
Welke tandwielverhouding gebruik je?
Berger schreef:
za 27 jan, 2018 15:32
LongJohnDuck schreef:
za 27 jan, 2018 15:11
@willem.m Ik fiets Rohloff. Vind het bereik in de bergen (o.a. ofroad) te klein, heb licht chronische knieën, en ik trap graag bij.
En stelde de Rohloff vraag omdat ik me afvroeg of Rohloff gaat acteren op het grotere bereik van Pinion.
Welke tandwielverhouding gebruik je?
38t voor
17t achter

Je hebt ook kransjes met meer dan 17 tanden.
Even terugkomend op de oorspronkelijk gestelde vraag: je kunt het jezelf zo moeilijk of gemakkelijk maken als je wilt.

Kijk eens naar deze variant (ik vond het geweldig om te zien :D ): https://youtu.be/0IIvHZt1WRo

Geen dure merkfiets, geen Ortliebtassen, Hilleberg tent, Helinox stoeltje, spd pedalen of andere duur materiaal, maar toch een mooi avontuur... Zo kan het ook :D