Additionally, paste this code immediately after the opening tag: knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad

169 berichten
Revanho schreef:
PietV schreef:Maar ik moet meer rekening houden wielrenners op de fietspaden dan met automobilisten. Twee keer uitgeweken naar de berm. Een keer kreeg ik "sorry" van de laatste rijder toegeschreeuwd.
Statistisch is zo'n ervaring nu ook niet bepaald relevant te noemen. Gebruik je hier de ervaring van één rit (of verwijst die twee keer naar een heel jaar, een heel leven, ...) om te concluderen dat wielrenners een groter probleem vormen dan automobilisten?
PietV schreef: Een aanrijding met een groep wielrenner die ruim 30 km/h rijdt heeft vaak zware gevolgen.
Zonder twijfel.
Maar kan je met een ervaring die ruimer is dan 'twee keer uit moeten wijken' aantonen dat er door het gedrag van wielrenners veel slachtoffers vallen?

Renaat
In de buurt waar ik veel fiets zijn de afgelopen 2 weken 2 fietsers met wielrenners in botsing gekomen en overleden. Gewonde fietsers halen zelden het nieuws. Vanaf 2010 halen wielrenners regelmatig het nieuws bij ongevallen op fietspaden. Er zullen nog vele doden en gewonden vallen voordat de politiek wakker wordt.

Alert fietsen en vooraf kijken waar ruimte is geeft de mogelijkheid om in een fractie van een seconde uitwijken naar de berm als het peloton wielrenners in de fout gaat. Dat is vaker voorgekomen dan die 2 keer de berm in het afgelopen jaar.

Piet.
Er zijn recent een tweetal aanrijdingen geweest waar wielrenners bij betrokken waren. Wat is je punt precies, dat recreatieve fietsers beter moet opletten? Ik ben het daar mee eens.
PietV schreef: In de buurt waar ik veel fiets zijn de afgelopen 2 weken 2 fietsers met wielrenners in botsing gekomen en overleden.
En wat bewijst dat? Mag ik heruit concluderen dat je voor je uitspraken enkel en alleen af gaat op je eigen bepekte ervaring maar dat je geen betrouwbare informatie hebt die er op wijst dat:
1) Het probleem echt heel veel erger aan het worden is.
2) Wielrenners een groter probleem vormen voor de veiligheid van andere fietsers, dan auto's.

Renaat
In Nederland neemt het aantal fietsers toe. Knelpunten in fietspaden worden nauwelijks aangepakt. De toename van fietsers leidt tot vragen in de Tweede kamer en de vraag om snel-fietspaden tussen stedelijke gebieden. Gescheiden fietsbanen en ongelijkvloerse kruisingen.

http://vorige.nrc.nl/binnenland/article ... utorijbaan

Mijn ervaringen zijn niet maatgevend en doen niet ter zake. Doe wel aan lijfsbehoud. Ook de Fietsersbond reageert al jaren op klachten van grote groep wielrenners op fietspaden. Ook niet maatgevend. Gebrekkige cijfers over fietsongevallen zijn ook niet maatgevend.

Andere problemen zijn volgens jou groter, dus gewoon doorgaan met pelotons wielrenners op de fietspaden.

Ik ben een sterke voorstander van besloten wielercircuits buiten de wegen. Een 20 tal in Nederland. Daar is ruimte genoeg voor.

Piet.
Revanho schreef:
PietV schreef: In de buurt waar ik veel fiets zijn de afgelopen 2 weken 2 fietsers met wielrenners in botsing gekomen en overleden.
En wat bewijst dat? Mag ik heruit concluderen dat je voor je uitspraken enkel en alleen af gaat op je eigen bepekte ervaring maar dat je geen betrouwbare informatie hebt die er op wijst dat:
1) Het probleem echt heel veel erger aan het worden is.
2) Wielrenners een groter probleem vormen voor de veiligheid van andere fietsers, dan auto's.

Renaat
Komop Renaat, heb je zelf wel eens in een peloton wannabee-wielrenners gezeten. Ik wel, ben zelf ook onderdeel van zo'n rondrazend peloton (hoewel we nooit het fietspad kiezen, behalve bij het uitrijden, vast trainingsrondje zonder fietspaden uitgekozen). Of neem een fietstoertocht in het weekend, daar komen fietsverenigingen op af, allemaal in hetzelfde tenue, dan wil je als recreant je niet op de veluwe begeven. Ik kan me wel voorstellen dat zo'n grote groep wielrenners behoorlijk intimiderend is. Immers uit de luwte van je voorganger zitten is belangrijker dan uit zo'n peloton vrienden te lossen. Een langzaam recreërende tegenligger zoals PietV is dan een obstakel die je pas op het laatste moment gaat ontwijken, voor zover ie niet zelf uitwijkt en de berm kiest. In zo'n peloton wordt altijd wel "voor", "tegen" en "achter" geroepen, maar zo'n horde wielrenners blijft een risico voor onervaren fietspadgebruikers of krakkemikkige e-bike bejaarden die twee aan twee rondslingeren. Ook regelmatig bejaarden meegemaakt die zonder om te kijken van een weg afslaan net op het moment dat je hen wilt inhalen. Ze horen je als wielrenner niet aankomen, dus denken ze dat de weg achter hun veilig is.

Overigens ervaar ik in wielrenners-modus meer hinder van automobilisten, die bijvoorbeeld een erf uitrijden en een fietspad oversteken. Echt levensgevaarlijk soms hoe onachtzaam automobilisten zijn. Heb ik het nog niet eens over hun agressie als je hen de middelvinger toesteekt of gebaart dat ze in een gekkentehuis thuishoren. Onlangs nog is een motorrijder bij Ochten vol van achteren ingereden op fietser op een dijk, die man was politieagent nota bene, zowel de fietser als de motorrijder overleden.

Op ons vaste trainingsrondje in grote groep gaan we regelmatig in waaier fietsen. De wereld is soms te klein als een ongeduldige automobilist in de rem moet. We hebben zelfs wel eens een opzettelijke aanrijding meegemaakt, die auto reed zonder te claxoneren als een gek de groep voorbij om vervolgens de voorste rijder opzettelijk aan te rijden. Gelukkig viel bij deze moordaanslag geen dode en uiteraard reed ie keihard door. Gelukkig is ie na een belletje naar de politie aangehouden en heeft ie een boete gekregen. Van mij had ie een paar jaar in de cel mogen brommen.

En wat te denken van jakkerend sluipverkeer op wegen waar op gezette tijden alleen bestemmingsverkeer mag rijden. Daar wordt niet gecontroleerd, dus jagen die auto's als gekken om 1 minuut eerder thuis te komen. Ook daar kun je niet veilig fietsen. Met gevaar voor eigen leven rijdt ik soms wel eens midden op de weg, puur om die automobilisten te pesten, want dan moeten ze uitwijken en vaart minderen. Maar die SUV's van tegenwoordig rijden gewoon met 80 door de berm, een grote stofwolk achterlatend.

Misschien zijn wielrenners in een peloton geen lieverdjes, vooral de zwakkeren onder hen, die koste wat het kost in de luwte van hun voorganger willen blijven. Maar het grootste tuig zit nog steeds in een auto.

Een peloton wielrenners kan met gemak boven de 40 rijden, ze zouden in veel gevallen dus prima op de weg kunnen, als het fietspad parallel aan de weg te smal is en de weg geen provinciale weg betreft uiteraard. Binnen de bebouwde kom zou je pelotons kunnen verbieden of een maximum kunnen stellen. Dat zou dan ook voor groepen scholieren gelden of groepen bejaarden. Organisatoren van fietstoertochten zouden ook duidelijkere regels moeten hanteren, maximaal groepjes van zes ofzo.

In de praktijk zal het wel allemaal niet haalbaar zijn. Komt er toch op neer dat we met zijn allen er het beste van moeten maken. CTRL+Z en backspace bestaat niet in het echte leven.
PietV schreef: Ik ben een sterke voorstander van besloten wielercircuits buiten de wegen. Een 20 tal in Nederland. Daar is ruimte genoeg voor.
Dat gaat hem dus niet worden, tenzij ze van het rondje ijsselmeer een besloten racecircuit maken, dan ben ik helemaal voor! :).
Wil je zo vriendelijk zijn mij geen woorden in de mond te leggen. Daar ben ik behoorlijk allergisch voor.

Ik heb nergens beweert dat er totaal geen probleem is of dat het probleem totaal niet toeneemt (ik ben mij bewust van het stijgend aantal fietsers en de toename van het aantal fietsongevallen), ook heb ik nergens beweert dat men 'dit probleem' niet moet aanpakken. En met 'dit probleem' bedoel ik dan het wangedrag van sommige fietsers dat leidt tot ongevallen, ik geloof niet dat wielrenners 'het probleem' zijn. Natuurlijk vormen snelheidsverschillen voor meer problemen en hogere snelheden voor meer kans op ernstig letsel, maar dat wielrenners zo geviseerd worden heeft waarschijnlijk voor een aanzienlijk deel te maken met veiligheidsgevoel.

Ik reageer wel op het gegeven dat jij continu lijkt te suggereren dat wielrenners het grote probleem zijn voor medefietsers en dat auto's geen probleem vormen en je door je andere reacties ook lijkt te suggereren dat je heel goed weet waar je over spreekt (en wat je vertelt dus het anekdotisch bewijs overstijgt).

Ik hoop dat uiteindelijk beleid niet bepaald wordt door de ervaring van de ene of de andere beleidsvoerder of wat er toevallig prominent in de krant staat, maar wel door gedegen onderbouwing en wetenschappelijk onderzoek.

Renaat
AB schreef:
Revanho schreef: En wat bewijst dat? Mag ik heruit concluderen dat je voor je uitspraken enkel en alleen af gaat op je eigen bepekte ervaring maar dat je geen betrouwbare informatie hebt die er op wijst dat:
1) Het probleem echt heel veel erger aan het worden is.
2) Wielrenners een groter probleem vormen voor de veiligheid van andere fietsers, dan auto's.

Renaat
Komop Renaat, heb je zelf wel eens in een peloton wannabee-wielrenners gezeten.
Ik begrijp je reactie niet goed. Je lijkt me te willen corrigeren om vervolgens iets te posten dat helemaal niet in tegenspraak is met wat ik eerder schreef en dat ik heel herkenbaar vind.

Renaat
Revanho schreef:
AB schreef:
Revanho schreef: En wat bewijst dat? Mag ik heruit concluderen dat je voor je uitspraken enkel en alleen af gaat op je eigen bepekte ervaring maar dat je geen betrouwbare informatie hebt die er op wijst dat:
1) Het probleem echt heel veel erger aan het worden is.
2) Wielrenners een groter probleem vormen voor de veiligheid van andere fietsers, dan auto's.

Renaat
Komop Renaat, heb je zelf wel eens in een peloton wannabee-wielrenners gezeten.
Ik begrijp je reactie niet goed. Je lijkt me te willen corrigeren om vervolgens iets te posten dat helemaal niet in tegenspraak is met wat ik eerder schreef en dat ik heel herkenbaar vind.

Renaat
Ik ben ook het grotendeels met je eens, maar kan me PietVs reactie ook goed voorstellen (zijn conclusie iets minder). Ik ben wel eens als buitenstaander aangesloten bij een groep wielrenners bij zo'n NTFU fietstocht. Op een gegeven ogenblik kwamen we over een smal fietspad bij Radiostation Kootwijk, nou je wilt het niet weten hoe asociaal er gefietst werd. Ik ben alleen mijn eigen trainingsgroepje gewend, maar zo asociaal als deze groep reed was ik niet gewend. En ze zien het zelf niet he (bedoelende andere weggebruikers), ze zien alleen maar het achterwiel van hun voorligger.

Maar over het algemeen genomen, kom ik, meestal zeer oplettende fietsgroepen tegen, maar het blijft intimiderend, en helemaal als in een fietsgroep op een fietspad een andere fietsgroep tegenkomt (gelukkig nooit meegemaakt dat fietsers frontaal opelkaar botsen, wel vaak genoeg dat groepfietsers op een paaltje knallen).
AB schreef:
PietV schreef: Ik ben een sterke voorstander van besloten wielercircuits buiten de wegen. Een 20 tal in Nederland. Daar is ruimte genoeg voor.
Dat gaat hem dus niet worden, tenzij ze van het rondje ijsselmeer een besloten racecircuit maken, dan ben ik helemaal voor! :).
Wat is er mis met het circuit van Assen. 4545 meter lang, 10 meter breed en geen obstakels naast de baan. Ook een mooi circuit voor het Nederlands kampioenschap tijdrijden. Je hebt milieubewegingen al mee.

Piet.
PietV schreef:
AB schreef:
PietV schreef: Ik ben een sterke voorstander van besloten wielercircuits buiten de wegen. Een 20 tal in Nederland. Daar is ruimte genoeg voor.
Dat gaat hem dus niet worden, tenzij ze van het rondje ijsselmeer een besloten racecircuit maken, dan ben ik helemaal voor! :).
Wat is er mis met het circuit van Assen. 4545 meter lang, 10 meter breed en geen obstakels naast de baan. Ook een mooi circuit voor het Nederlands kampioenschap tijdrijden. Je hebt milieubewegingen al mee.

Piet.
Er zijn al genoeg wielercircuits in NL, ze zijn over het algemeen bedoeld voor de wielersport, maar niet voor wannabee-toer-peloton-renners. Vergelijk het met natuurijsschaatsen, gratis, elke dag bereikbaar, afwisselende landschappen, ruimte, dat is ook veel populairder dan eindeloos rondjes rijden op FlevoOnice of de JaapEden. Op ijsbanen heb je trouwens ook eindeloze stammentwisten tussen snelle en langzame schaatsers. Snelle schaatsers die onderuit vallen en langzame schaatsers een hersenfractuur bezorgen: en langzame schaatsers die teveel met prikkebenen in de snelle binnenbaan komen en de snelle schaatsters onderuit schoffelen. Maar een geluk dat de EHBO direct in de buurt is en dat er een éénrichtingsverkeer geldt.
AB schreef: Ik ben ook het grotendeels met je eens, maar kan me PietVs reactie ook goed voorstellen (zijn conclusie iets minder). Ik ben wel eens als buitenstaander aangesloten bij een groep wielrenners bij zo'n NTFU fietstocht. Op een gegeven ogenblik kwamen we over een smal fietspad bij Radiostation Kootwijk, nou je wilt het niet weten hoe asociaal er gefietst werd. Ik ben alleen mijn eigen trainingsgroepje gewend, maar zo asociaal als deze groep reed was ik niet gewend. En ze zien het zelf niet he (bedoelende andere weggebruikers), ze zien alleen maar het achterwiel van hun voorligger.

Maar over het algemeen genomen, kom ik, meestal zeer oplettende fietsgroepen tegen, maar het blijft intimiderend, en helemaal als in een fietsgroep op een fietspad een andere fietsgroep tegenkomt (gelukkig nooit meegemaakt dat fietsers frontaal opelkaar botsen, wel vaak genoeg dat groepfietsers op een paaltje knallen).
Nu zijn we het weer volledig eens. En ik kom ze ook wel (af en toe) tegen, die asociale groepen wielrenners. Dus dat ze bestaan, zal je mij niet horen ontkennen.
Revanho schreef:
AB schreef: Ik ben ook het grotendeels met je eens, maar kan me PietVs reactie ook goed voorstellen (zijn conclusie iets minder). Ik ben wel eens als buitenstaander aangesloten bij een groep wielrenners bij zo'n NTFU fietstocht. Op een gegeven ogenblik kwamen we over een smal fietspad bij Radiostation Kootwijk, nou je wilt het niet weten hoe asociaal er gefietst werd. Ik ben alleen mijn eigen trainingsgroepje gewend, maar zo asociaal als deze groep reed was ik niet gewend. En ze zien het zelf niet he (bedoelende andere weggebruikers), ze zien alleen maar het achterwiel van hun voorligger.

Maar over het algemeen genomen, kom ik, meestal zeer oplettende fietsgroepen tegen, maar het blijft intimiderend, en helemaal als in een fietsgroep op een fietspad een andere fietsgroep tegenkomt (gelukkig nooit meegemaakt dat fietsers frontaal opelkaar botsen, wel vaak genoeg dat groepfietsers op een paaltje knallen).
Nu zijn we het weer volledig eens. En ik kom ze ook wel (af en toe) tegen, die asociale groepen wielrenners. Dus dat ze bestaan, zal je mij niet horen ontkennen.
Er is gewoon niet een goede oplossing voor. Waar veel mensen in verschillende snelheden samenkomen krijg je hogere kans op ongelukken.
Alsof je naar een pingpongwedstrijd kijkt :P !
Travelmaster schreef:Alsof je naar een pingpongwedstrijd kijkt :P !
Maar dan wel een hele trage, bijna net zo traag en richtingsloos als een bejaarde op een ebike! :D
Met daarbij het idee alsof het een herhaling is van een heule ouwe wedstrijd, hahaha! :D
Travelmaster schreef:Met daarbij het idee alsof het een herhaling is van een heule ouwe wedstrijd, hahaha! :D
Ben ondertussen wel benieuwd of er ook statistieken zijn hoeveel fietsers er zijn die automobilisten op een vreselijke manier het ziekenhuis hebben ingereden. Of is het nu echt komkommertijd?
AB schreef:
Travelmaster schreef:Alsof je naar een pingpongwedstrijd kijkt :P !
Maar dan wel een hele trage, bijna net zo traag en richtingsloos als een bejaarde op een ebike! :D
't Is dan ook veel te warm (en veel te veel Ozon in de lucht) om snel te pingpongen. :D

Renaat
PietV schreef:Wat is er mis met het circuit van Assen. 4545 meter lang, 10 meter breed en geen obstakels naast de baan. Ook een mooi circuit voor het Nederlands kampioenschap tijdrijden. Je hebt milieubewegingen al mee.
Dit is een grap, ik nomineer PietV tot forumtroll van het jaar 2013!

Of mischien moeten we een stuk veluwe met hekken afsluiten en daar alle rondslingerende zondagmiddag-toertochtje-malloten loslaten zodat ze geen wielrenners kunnen aanrijden? :D 8)
Revanho schreef:
PietV schreef:
Renaat,
Ik denk dat je het eigenlijk best goed met Piet zou kunnen vinden, ook al schrijft Piet het niet allemaal zo op als jij het graag zou lezen en is statistiek niet zijn sterkste punt.
Leon