Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst Europa Ultralicht II - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Paklijst Europa Ultralicht II

164 berichten
Henrie schreef:
AB schreef:Afbeelding
Wat voor merk en type fiets is dat? Hij lijkt een beetje op mijn Koga, maar hij is het duidelijk niet...
http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... ker-34239/
AB schreef:
Henrie schreef:
AB schreef:Afbeelding
Wat voor merk en type fiets is dat? Hij lijkt een beetje op mijn Koga, maar hij is het duidelijk niet...
http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... ker-34239/
Ziet er in de uitvoering voor normale stervelingen toch anders uit (nog los van de tassen):
Afbeelding
Dit is ook een aardig document over de ultralight uitrusting in combinatie met een mountainbike. Ik schat het gewicht rond de 6,9 kilo. Het document is een beetje oud, er zijn nu veel lichtere en goedkopere spullen op de markt dan 6 jaar geleden. De lichte bagagedrager van OMM is bijvoorbeeld veel goedkoper geworden:

http://tinyurl.com/auszxv6

Toch zal ik hiermee niet graag de bergen in willen tenzij het om een tocht van 2 a 3 dagen gaat.

Mijn streven is zelfvoorzienend voor maximaal een week op pad met een gewicht van rond 15 kilo. Dat is verrekt lastig te bereiken!
Han schreef: Mijn streven is zelfvoorzienend voor maximaal een week op pad met een gewicht van rond 15 kilo. Dat is verrekt lastig te bereiken!
Is die 15kg inclusief de fiets? Of bedoel je exclusief, maar inclusief je eetvoorraad die je onderweg middels allerlei supermarkten aanvult?
Of wil je echt een week los van de bewoonde wereld fietsend overleven?
Exclusief de fiets, dus 15 kilo uitrusting en eten voor een week, zonder bevoorrading onderweg.
Han schreef:Exclusief de fiets, dus 15 kilo uitrusting en eten voor een week, zonder bevoorrading onderweg.
Waar ga je heen dan?
Nog geen plannen!
Han schreef:Nog geen plannen!
Het klinkt een beetje alsof je diep de rimboe in wilt gaan. Hoe ga je om met water dan? Waterfilter mee?
Ultralicht zou zijn met een UV-filter en een aantal knoopcelbatterijen op 'trap'. Of naar Noorwegen/Zweden op pad, waar je het water niet hoeft te filteren. :wink:
Voor lange tochten is water idd de grootste zorg. UV-filter is licht maar werkt op batterijen en kan eventueel falen omdat t elektrisch is. In dat geval toch maar deze lichte fles met weinig onderdelen die kapot zullen gaan. Je hebt ook meteen opslag voor water en een fles om uit te drinken :

http://tinyurl.com/a47ucq2

Iemand ervaring mee?
Alleen handig als je veel water in de omgeving hebt. Als je een aantal liter mee moet nemen, heb je meer aan een MSR Miniworks (of Katadyn Pocket ofzo).
Interessante alternatieven met opvallende producten van Katadyn. Nooit geweten dat ze ook draagbare filters hebben voor zeewater. In theorie is het dus mogelijk om te fietsen in afgelegen kustgebieden die nog nooit door een fietser zijn bezocht. Maar het weegt en het kost wel wat:

- MSR miniworks: 456 gr / 89,- euro
- Berkey waterfilter fles: 680 gr / 29,- euro
- Katadyn fles: 260 gr / rond 50,- euro
- Katadyn Survivor 35 (draagbare filter voor zeewater): 3,20 kilo / rond 2000 euro
Han schreef:Interessante alternatieven met opvallende producten van Katadyn. Nooit geweten dat ze ook draagbare filters hebben voor zeewater. In theorie is het dus mogelijk om te fietsen in afgelegen kustgebieden die nog nooit door een fietser zijn bezocht. Maar het weegt en het kost wel wat:

- MSR miniworks: 456 gr / 89,- euro
- Berkey waterfilter fles: 680 gr / 29,- euro
- Katadyn fles: 260 gr / rond 50,- euro
- Katadyn Survivor 35 (draagbare filter voor zeewater): 3,20 kilo / rond 2000 euro
Ik heb zo'n Katadyn Professional, paar keer gebruikt, 550gram, super kwaliteit en lekker drinkwater, soort noodoplossing voor woestijngebieden in New Mexico. Maar het nut ontgaat me een beetje bij de titel Europa Ultralicht. Dat wordt nog hard zoeken in Europa om dagenlang geen waterkraan tegen te komen. Ik zou die waterfilter thuis laten en een Ortlieb waterzak meenemen...... en dan toch maar dragers, want 5L of 2x5L water laat zich wat makkelijker in zijtassen vervoeren dan in rugzakken of in zadel-, stuur-, frametassen.
AB schreef: Maar het nut ontgaat me een beetje bij de titel Europa Ultralicht. Dat wordt nog hard zoeken in Europa om dagenlang geen waterkraan tegen te komen...
Een paklijst is nooit af, het is constant testen, proeven, meten en wegen tot je de juiste lijst hebt die op dat moment geschikt is om op pad te gaan. Daarnaast is het handig dat de lijst landsgrenzen overstijgt. Wat werkt in Europa zou ook moeten werken voor elders waar de omstandigheden min of meer hetzelfde zijn.

Zelfs binnen Europa zou je waarschijnlijk verschillende lijsten moeten hebben. Een waterfilter is handig als je richting de Zwarte Zee fiets. De delta van de Donau is nog steeds herstellende van decennia vervuiling door de weinig doordacht en natuuronvriendelijke communistische industrie.
henkfietst52 schreef:@ Ab wat is een RX100?
Dit is een RX100:
Afbeelding
(plaatje is klikbaar)

Ik heb er één en AB wil er één... ;)
Die camera weegt 240 gram. Dat is niet ultralight. Wel een mooie camera overigens. Mijn Canon ixus 950 weegt slechts 190 gram en die is al 6 jaar oud. Misschien qua foto kwaliteit net even iets minder dan die Sony maar voor de meeste vakantie fotos meer dan goed genoeg.
Voor een full-frame is dat zeker wel ultralicht.
Maar het is geen full frame.
Wim
Sorry, ik had de RX1 in gedachten.
@ Henrie
Mooi ding, wat kost die camera?

Henk


kunst en fietswerk