Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike

208 berichten
Carbon voor een vakantiefiets? http://www.bustedcarbon.com/
Maar nogmaals, begin met precies te bedenken wat voor soort fiets je nodig hebt (geen carbon in elk geval, en al helemaal niet tweedehands), en ga daarna pas naar specifieke modellen kijken. Als je het andersom blijft doen blijf je verdrinken in een zee van mogelijkheden.
Wim
Wim schreef:Carbon voor een vakantiefiets? http://www.bustedcarbon.com/
Maar nogmaals, begin met precies te bedenken wat voor soort fiets je nodig hebt (geen carbon in elk geval, en al helemaal niet tweedehands), en ga daarna pas naar specifieke modellen kijken. Als je het andersom blijft doen blijf je verdrinken in een zee van mogelijkheden.
Wim
Hmm ok, carbon leek mij juist wel mooi, maar als dit niet slim is kan ik het beter later varen.
En tja wat voor fiets ik wil...deze eisen komen naar voren:

- grote maat (62 t/m 65 cm, ben 1,97 m lang)
- sportieve houding
- snelle fiets waarmee ook in nette kleding gefietst kan worden (dmv kettingbeschermer oid)
- verlichting en slot aanwezig is een grote pre
- fietstassendragers zijn ook een hele grote pre
- gebruik: voornamelijk woon-werk-verkeer (25 km enkele reis) en af en toe langere ritten rijden dan wel vakanties

Ik heb besloten me ook goed te richten op de tweedehandse markt. Dat is een stuk goedkoper, en hoeft niet per see slechter te zijn. Ik heb geen haast, dus kan de mooiste aanbiedingen afwachten.
Dus wat zou ik zelf voor dit doel willen?
28 inch wielen
Rohloff naaf met chainglider
Naafdynamo met goede verlichting
stalen frame met ruimte voor bredere banden (minimaal 42 mm, liefst meer)
Racestuur (maar dat is erg persoonlijk), dan ook Mittelmeijer shifter
cranks met vierkante as, liefst met lage q zodat je benen niet te ver uiteen staan
Deore V brakes (indien met racebocht tektro remgrepen voor v brakes)
Tubus Cargo achterdrager (geen voordrager, wel nokken op de vork)
spatborden
Brooks zadel met vering

Als het vakantiegebruik steviger is, of ook het woon-werk verkeer over slechtere paden gaat, dan 26 inch wielen ipv 28 inch, en ruimte voor 50 mm banden met spatborden.

Met tweedehands is niets mis, en voor 500 euri heb je vast een mooie weinig gebruikte stalen Koga, behalve dat er geen naafdynamo op zal zitten (of geen goede). Mogelijke probleemgebieden zijn dan versleten tandwielen (cassettes en ketting zijn makkelijk zelf te vervangen, voortandwielen is wat meer gedoe), en de velgen. Velgen slijten van het remmen, en bovendien heeft Koga in sommige jaren problematische Mavic velgen gebruikt.
Een goede tip is om naar een Koga dealer in een luxe buurt te gaan. Daar zie je vaak exemplaren die weinig gebruikt zijn en ingeruild voor de nieuwste mode met alu frame en voorvering.
Wim
Wim schreef:Carbon voor een vakantiefiets? http://www.bustedcarbon.com/
Met hetzelfde gemak zou je een site "busted aluminium" of "busted steel" kunnen maken. Ik heb die site wel eens gelezen, en het gros van de breuken is veroorzaakt door ongelukken waarbij je een metalen fiets net zo goed had kunnen afschrijven. Er zitten ook productiefouten bij, maar metalen fietsen kunnen bijvoorbeeld lasfouten hebben.

Wel is het zo dat er niet zoveel carbon fietsen voor zware belastingen gemaakt worden. En als carbon bezwijkt ziet het er soms spectaculair uit. Maar het materiaal zelf is sterk. Heel sterk. Sterker dan alle andere materialen die ooit zijn gemaakt en als er ooit een sterker materiaal gemaakt wordt, zal dat ook uit koolstof bestaan.

Enkele van de zwaarst belaste onderdelen van mijn vakantiefiets zijn van carbon, ik maak me er geen zorgen om.

Grtjs, Waltertje
dirkbouwman schreef:
Eric op de Fiets schreef:Mooi fietsje, meer dan 20 versnellingen, wat was je doel ook al weer?
- grote maat (62 t/m 65 cm, ben 1,97 m lang)
- sportieve houding
- snelle fiets waarmee ook in nette kleding gefietst kan worden (dmv kettingbeschermer oid)
- verlichting en slot aanwezig is een grote pre
- fietstassendragers zijn ook een hele grote pre
- gebruik: voornamelijk woon-werk-verkeer (25 km enkele reis) en af en toe langere ritten rijden dan wel vakanties
Ik vroeg naar je (gebruiks) doel. Je noemt keuzes in de gewenste uitvoering. (ik wil in het donker fietsen en wat kunnen zien (doel) en heb daarvoor dus licht op de fiets nodig (uitvoering)) Als je er geen fiets-vakantie-met-alles-open-aan-de-fiets-fietsreizen mee wil maken een prima keuze. Als dat wel een doel is zou ik een steviger uitvoering van de fiets kiezen en niet gaan voor de lichtste versie (carbon) Met het "doel"; op vakantie de alpe d'huez op fietsen als Pantani in 1995, zou ik voor Carbon gaan :lol: .
Afbeelding
Eric op de Fiets schreef:
dirkbouwman schreef:
Eric op de Fiets schreef:Mooi fietsje, meer dan 20 versnellingen, wat was je doel ook al weer?
- grote maat (62 t/m 65 cm, ben 1,97 m lang)
- sportieve houding
- snelle fiets waarmee ook in nette kleding gefietst kan worden (dmv kettingbeschermer oid)
- verlichting en slot aanwezig is een grote pre
- fietstassendragers zijn ook een hele grote pre
- gebruik: voornamelijk woon-werk-verkeer (25 km enkele reis) en af en toe langere ritten rijden dan wel vakanties
Ik vroeg naar je (gebruiks) doel. Je noemt keuzes in de gewenste uitvoering. (ik wil in het donker fietsen en wat kunnen zien (doel) en heb daarvoor dus licht op de fiets nodig (uitvoering)) Als je er geen fiets-vakantie-met-alles-open-aan-de-fiets-fietsreizen mee wil maken een prima keuze. Als dat wel een doel is zou ik een steviger uitvoering van de fiets kiezen en niet gaan voor de lichtste versie (carbon).
Achter het laatste streepje staat anders wel: gebruik: voornamelijk woon-werk-verkeer (25 km enkele reis) en af en toe langere ritten rijden dan wel vakanties.
Dit houdt in dat er in ieder geval 2 fietstassen met o.a. schone/nette kleding mee moeten kunnen.

Meerdaagse fietstochten zullen echt uitzonderlijk worden, maar niet onmogelijk. Wel wil ik een keer of 5 per jaar een tocht rijden van 200 a 300 km en voor die dag ruimte hebben voor eten en drinken etc.
The least defect-tolerant material used in bikes is carbon fiber. (And most carbon fiber comes from China, as a matter of fact.) The most defect-tolerant is steel.

Another quality to consider in a frame material is how well it ages; meaning how long it stays strong and safe (how slowly it degrades). Environmental stress in the form of ozone, ultraviolet radiation, salt air, and temperature extremes affect it all materials.

In this way, metals are far superior to rubber, plastic, and carbon fiber. The resins used to hold the layers of carbon fiber together degrade with exposure to ultraviolet.


Of all materials used in bikes, none fails more catastrophically than carbon fiber, and none fails more slowly than steel. It's best if your bike frame and parts respond to trauma by bending and denting, not shattering and snapping, and metals tend to do that. And once that's covered, you want plenty of time and lots of warning between the onset of failure (a crack, for instance) and total material separation. Steel is the winner here.

Zomaar wat quotations van Grant Petersen-die van Rivendell idd, en ik geloof 'm...
pedalman schreef:The least defect-tolerant material used in bikes is carbon fiber. (And most carbon fiber comes from China, as a matter of fact.) The most defect-tolerant is steel.

Another quality to consider in a frame material is how well it ages; meaning how long it stays strong and safe (how slowly it degrades). Environmental stress in the form of ozone, ultraviolet radiation, salt air, and temperature extremes affect it all materials.

In this way, metals are far superior to rubber, plastic, and carbon fiber. The resins used to hold the layers of carbon fiber together degrade with exposure to ultraviolet.


Of all materials used in bikes, none fails more catastrophically than carbon fiber, and none fails more slowly than steel. It's best if your bike frame and parts respond to trauma by bending and denting, not shattering and snapping, and metals tend to do that. And once that's covered, you want plenty of time and lots of warning between the onset of failure (a crack, for instance) and total material separation. Steel is the winner here.

Zomaar wat quotations van Grant Petersen-die van Rivendell idd, en ik geloof 'm...
Bedankt voor je tekst ;) Mijn Engels is niet uitstekend, maar ik begrijp dat de schrijver positief is over carbon?
Hij is positief over de eigenschappen van staal tegenover de eigenschappen van carbon in negatieve zin. :wink:
dirkbouwman schreef:
pedalman schreef:The least defect-tolerant material used in bikes is carbon fiber. (And most carbon fiber comes from China, as a matter of fact.) The most defect-tolerant is steel.

Another quality to consider in a frame material is how well it ages; meaning how long it stays strong and safe (how slowly it degrades). Environmental stress in the form of ozone, ultraviolet radiation, salt air, and temperature extremes affect it all materials.

In this way, metals are far superior to rubber, plastic, and carbon fiber. The resins used to hold the layers of carbon fiber together degrade with exposure to ultraviolet.


Of all materials used in bikes, none fails more catastrophically than carbon fiber, and none fails more slowly than steel. It's best if your bike frame and parts respond to trauma by bending and denting, not shattering and snapping, and metals tend to do that. And once that's covered, you want plenty of time and lots of warning between the onset of failure (a crack, for instance) and total material separation. Steel is the winner here.

Zomaar wat quotations van Grant Petersen-die van Rivendell idd, en ik geloof 'm...
Bedankt voor je tekst ;) Mijn Engels is niet uitstekend, maar ik begrijp dat de schrijver positief is over carbon?
zoiets als staal vloeit, aluminium scheurt en carbon knapt.
Probleem met carbon is dat je een scheur niet aan ziet komen en de zaak meteen uiteenspat in geval van een ongeluk of een te lange hoge belasting. Sturen, zadelpennen, velgen en vorken die onder de druk belasten. Hogere risicofactor wat betreft duurzaamheid dan alu en staal, maar mooi materiaal voor niet gevaarlijke onderdelen van een fiets (bidonhouder, remhendels, derailleurs, cranks :)).

Staal wordt vaak aangeprezen als framemateriaal vanwege de lange houdbaarheid en de vrijheid om het te lassen, te repareren en te bewerken. Moet zeggen dat ik hier nog 2 stalen racefietsjes heb staan, waar ik al meer dan 20 jaar op fiets. Bij goed onderhoud natuurlijk een zeer goed duurzaam materiaal. Een stalen fiets vanaf marktplaats kopen lijkt mij over het algemeen een veiligere keuze dan een alu of carbon frame. Ik denk dat een stalen frame makkelijker ongelukken kan verwerken dan een alu of carbon.

Aluminium schijnt na veroudering beginnen te scheuren toch en in theorie iets minder duurzaam dan staal? Zijn er uberhaupt al aluminium frames die de 20 jaar zijn gepasseerd? Goed de boel dus blijven controleren. Voordeel van aluframes is wel dat je zo een nieuw frame hebt, mocht ie binnen de garantietermijn scheuren. Ze gaan in Azie als broodjes over de toonbank in tegenstelling tot stalen frames (daarom is staal tegenwoordig ook duurder, helaas). En met lekker oversized buizen een stuk strakker dan staal. Staal dempt de boel wat meer, wat sommige als comfortabel beschouwen, maar geef mij maar een superstrak dik stijf alu frame en een paar superstijve wielen om het comfort vervolgens met de banden te regelen.
pedalman schreef:Zomaar wat quotations van Grant Petersen-die van Rivendell idd, en ik geloof 'm...
Ah, die man. Was hij niet degene die buiscommandeurs prefereert boven ergo/grip/double tap shifters? Leren fietsschoenen?

Zoals een goede vriend van mij ooit sprak: "Authentiek betekent dat ze later iets beters hebben uitgevonden".

Grtjs, Waltertje
waltertje schreef:
pedalman schreef:Zomaar wat quotations van Grant Petersen-die van Rivendell idd, en ik geloof 'm...
Ah, die man. Was hij niet degene die buiscommandeurs prefereert boven ergo/grip/double tap shifters? Leren fietsschoenen?
Dat iemand van lederen fietsschoenen en buiscommandeurs houdt, wil niet zeggen datwat-ie hier zegt over framemateriaal onzinnig is.

Feit is dat staal de neiging heeft langzaam te slijten, terwijl koolstofvezel veel meer genegen is plotseling uit elkaar te spatten.

Ik weet wel wat ik prefereer bij een fietsframe waarop ik met flinke snelheid in dunne kleding over het asfalt scheer.

.tsooJ
AB schreef:Zijn er uberhaupt al aluminium frames die de 20 jaar zijn gepasseerd?
Zeker. Alan frames zijn zeer gewild.

.tsooJ

Of all materials used in bikes, none fails more catastrophically than carbon fiber, and none fails more slowly than steel. It's best if your bike frame and parts respond to trauma by bending and denting, not shattering and snapping, and metals tend to do that. And once that's covered, you want plenty of time and lots of warning between the onset of failure (a crack, for instance) and total material separation. Steel is the winner here.
Waar hier vanuit gegaan wordt is het scenario waarbij een onderdeel beschadigd is. Een materiaal waarbij je zo langzaam mogelijk doorheen zakt is dan te prefereren. Metalen zijn wat dat betreft beter dan carbon wat zonder waarschuwing stuk kan gaan. In staal groeien scheuren langzamer dan in aluminium.
Alien schreef:
AB schreef:Zijn er uberhaupt al aluminium frames die de 20 jaar zijn gepasseerd?
Zeker. Alan frames zijn zeer gewild.

.tsooJ
Alan is nieuwerwetse rommel ;), voor en net na de oorlog werden er in frankrijk al heel wat aluminium fietsen gemaakt

http://bikeville.blogspot.com/2009/12/v ... meset.html
AB schreef: zoiets als staal vloeit, aluminium scheurt en carbon knapt.
Probleem met carbon is dat je een scheur niet aan ziet komen en de zaak meteen uiteenspat in geval van een ongeluk of een te lange hoge belasting.
De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend hoor. Ik ken genoeg mensen die met carbon frames in de weer zijn, ze zelf bouwen of verbouwen of repareren, en het is echt niet zo dat de vezels je om de oren spatten als ze een keer wat lomp over een verkeersdrempel rijden.

Het is waar dat carbon kan knappen, maar meestal gebeurt dat bij een impact. (je frame bestuderen helpt niet bij het voorkomen van impacts :wink: ) Maar heel vaak zie je een scheur wel aankomen, of dat een matje begint te delamineren. Ik heb dat zelf wel gehad bij de stroomlijnpunt en trapbuis van een ligfiets.

Natuurlijk wil je voor een vakantiefiets niet dat het carbon met een heel kleine veiligheidsmarge wordt geconstrueerd. Maar dat wil je ook niet van stalen of aluminium frames, die kunnen dan net zo goed onverwacht bezwijken.
AB schreef: Staal wordt vaak aangeprezen als framemateriaal vanwege de lange houdbaarheid en de vrijheid om het te lassen, te repareren en te bewerken.
Gelukkig staat de techniek niet stil. 20 jaar geleden was aluminium lassen erg moeilijk, nu zijn er talloze bedrijven die het kunnen. Carbon en glasvezel kunnen door de meeste surfboeren prima provisorisch gerepareerd worden. En hoogwaardig staal of aluminium vindt het ook niet leuk om gelast te worden.
AB schreef: Aluminium schijnt na veroudering beginnen te scheuren toch en in theorie iets minder duurzaam dan staal? Zijn er uberhaupt al aluminium frames die de 20 jaar zijn gepasseerd?
Het klopt dat staal een soort ondergrens heeft voor vermoeiing: als de belasting laag genoeg is dan zal nooit vermoeiing optreden. Aluminium heeft dat niet: het zal altijd vermoeien, hoe licht je het ook belast.

Ik kan me nog goed mijn teleurstelling herinneren toen ik op de MTS hier eens aan ging rekenen. Het probleem is namelijk dat die ondergrens voor staal zo laag is, dat je er eigenlijk niks aan hebt. Je kan minder dan een tiende van de sterkte van het staal benutten. Een fietsframe zit dus ook gewoon boven die grens. Het verhaal dat een aluminium frame hierdoor veroudert en een stalen niet, klopt gewoon niet.

Wel is het zo dat de techniek van het bouwen in aluminium een enorme vlucht heeft genomen. Een aluminium frame van twintig jaar oud kan dus onmogelijk zo goed zijn als een modern alu frame.

En bovendien: staal roest toch? En kan dat heel gemeen van binnenuit doen? Daar hoor je de meneer van Rivendell niet over (goed, zijn klantenkring zal niet zo vaak over gepekelde wegen rijden als wij hier in Nederland, maartoch).
AB schreef:En met lekker oversized buizen een stuk strakker dan staal. Staal dempt de boel wat meer, wat sommige als comfortabel beschouwen, maar geef mij maar een superstrak dik stijf alu frame en een paar superstijve wielen om het comfort vervolgens met de banden te regelen.
Helemaal mee eens. Elk jouletje kan maar één keer uit je benen komen.

Grtjs, Waltertje
Titanium. :twisted:

Ik moet wel bekennen dat titanium duur is omdat het vervaardigen van titanium een ingewikkeld proces is. Wel wil ik 30 jaar met mijn fiets doen! En het rijdt beter dan elk ander materiaal dan ook.

Ook ben ik gecharmeerd van staal. Het kost veel minder energie om een stalen frame te maken dan een van alluminium. Beiden zijn wel goed recyclebaar. Weet even niet hoe dat met carbon zit.

En ja, alles kan kapot mits slecht vervaardigd of onzachtzinning behandeld.
Alien schreef:
waltertje schreef:
pedalman schreef:Zomaar wat quotations van Grant Petersen-die van Rivendell idd, en ik geloof 'm...
Ah, die man. Was hij niet degene die buiscommandeurs prefereert boven ergo/grip/double tap shifters? Leren fietsschoenen?
Dat iemand van lederen fietsschoenen en buiscommandeurs houdt, wil niet zeggen datwat-ie hier zegt over framemateriaal onzinnig is.
Sorry, ik ga hier te krap door de bocht. Ik heb een keer zijn website gelezen, en het viel me op dat hij voor elk detail van het fietsen als maatstaf gebruikt: ouderwets = goed, modern = slecht. Er is werkelijk niets te vinden waarin hij toegeeft dat er toch wel verbetering is geweest de afgelopen decennia. Zelfs als het om schoenen en de plaats van shifters gaat.

De goede man bouwt heel mooie fietsen, zonder meer. Maar iemand die zich zo blind houdt voor innovatie, kun je mijns inziens niet als gezaghebbende bron aanhalen.

Dit helderder?

Grtjs, waltertje - die overigens apetrots is op zijn 30 jaar oude Motobecane
waltertje schreef:Grtjs, waltertje - die overigens apetrots is op zijn 30 jaar oude Motobecane
Rivendell, mooi spul, maar wel wat gehyped als lifestyle-merk.

Motobecane, is dat niet dat merk met taps toelopende buizen, of ovale buizen, en het merk waar joop zoetemelk op zijn 38e zijn wk-titel mee won?

Heb twee jaar geledenr mijn 20jaar oude stalen eddy merckx opnieuw over laten spuiten en gelijkertijd mijn voor- en achtervork laten verchromen. Dat is dan wel mooi aan staal, dat je het kan verchromen. Het frame is nog puntjegaaf ondanks dat een SUV-rijder me van de sokken reed. Voorvork zaten wel wat krassen op en ietsje verbogen, maar het rijdt weer als vanouds. Een carbonnen vork had ik weg kunnen gooien. Maar nog belanrijker, het ziet er weer uit als fonkeltjenieuw, en het chroom is blingbling. En zolang je geen wedstrijden rijdt is het gewoon helemaal hip.
En toch...hij blijft leuk: de Koga Miyata Terraliner, hier te zien http://link.marktplaats.nl/381777054


Hij IS nog te koop en geschikt voor mijn lengte van 1,97 meter.
Ik ben 85 kg en zal denk ik max 15 kg bagage meenemen. Carbon lijkt me dan sterk genoeg?
Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor woon-werk-verkeer en zal geen die-hard wereldfietser worden.
Het lijkt me een mooie/degelijke fiets, X0 achterderrailleur. Hier een foto:
http://img837.imageshack.us/img837/423/koga.jpg

Ik zie geen oogjes oid bij het voorvork, maar kunnen hier eventueel lowriders op?

Ben benieuwd naar jullie reacties.