Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route

253 berichten
AB schreef:*flightbag
Undercover S of M doet het goed.
AB schreef:2x reservebanden
1x Schwalbe Marathon Extreme
1x binnenband
0x buitenband (het idee is in nood ter plekke een band te kopen)
1x buitenband noodreparatie (o.a. Vittorio heeft ze)
AB schreef:touw (om tassen aan boom te hangen)
2mm touw kun je ook nog als veters voor wandelschoenen gebruiken (en voor een boombivak voor 4 man :roll:)
AB schreef:Gore Bike Wear Ultra Pants
Craft lange onderbroek
Afritsbroek
setje kniewarmers
Kniewarmers of lange onderbroek thuis laten.
AB schreef:Craft tshirt lange mouwen 2x
Craft tshirt korte mouwen 2x
Icebreaker 200
*Icebreaker 600
Setje lange mouwen
Óf 1x lange mouw (kun je combineren met korte), óf de Icebreaker 200 thuis laten. Dat setje losse mouwen sowieso.
AB schreef:*Zonneklep
Muskietenmasker
Muts?
AB schreef:*Shimano fietsloopschoenen
MTB schoen Sidi Dominator 5-pro
MTB-schoenen thuis laten.
AB schreef:scheermesje + scheerschuim
Scheerolie i.p.v. schuim?
AB schreef:camelbak+zijplug
Petfleshouder
2x bidonhouder (waarvan 1 voor benzinefles)
Bidons 2x groot
Camelbak thuis laten, in plaats daarvoor 1x 10L Dromedary Bag. Waarom 2 bidons als er maar 1 op je fiets gaat?
AB schreef:Binnenfleece voor slaapzak
Zwaar!
AB schreef:*Tent: Exped Orion, zelfdragend (3,8kg)
Ook zwaar! G1 Ultra van Lightwave bijv. als alternatief?
AB schreef:*Garmin Dakota 20
Of Oregon... Groter scherm.
AB schreef:*Visum?
Zeker op tijd regelen.
AB schreef:Schrift 2x
2x? Ik zou 1x doen.
Waarom niet 1 paar fietsschoenen? Zelf heb ik ook spd mountainbikeschoenen mee, maar daarnaast neem ik nog een paar lichtgewicht trekkingschoentjes mee, heerlijk voor als je niet op de fiets zit. 8)
Leo van Lierop schreef:Waarom niet 1 paar fietsschoenen? Zelf heb ik ook spd mountainbikeschoenen mee, maar daarnaast neem ik nog een paar lichtgewicht trekkingschoentjes mee, heerlijk voor als je niet op de fiets zit. 8)
Die sidi's fietsen nou eenmaal zo lekker.

Maar het totaalgewicht gaat nog wel een probleem worden. Daar moet ik nog eens kritisch naar kijken. Vooral die Exped Orion is wel zwaar, maar ook supermooi en ruim. En die camera (wordt denk ik toch de D3), lensen en schoenen en al die tassen wegen ook wel een en ander. Nu kan ik wel de verlichting, spatborden en standaard eraf halen.

Maar ik praat het maar goed met dat je zowieso elk kilootje wat je meeneemt gaat vervloeken. Ben bovendien ook niet de kleinste (1.90/93kg) dus de bagage is relatief licht ten opzichte van mijn lichaamsgewicht, wat ik zowieso dus wel gewend ben. Denk bovendien dat ik in 2 maanden tijd wel meer dan 10kg ga afvallen, dus dat compenseert het weer een beetje. Neemt niet weg dat licht altijd beter is qua fietsplezier, maar hou nou eenmaal ook wel van ruimte en degelijkheid.

Binnenkort maar eens fullyloaded oefenen.
AB schreef:Die sidi's fietsen nou eenmaal zo lekker.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Laatst had ik al mijn spullen gewogen en in een spreadsheet gedouwd (tip). En ik weet dat ik gewicht en ruimte kan besparen door van 2 naar 1 paar schoenen te gaan, maar dat kan ik ook niet. Mijn Sidi Eagle's kan ik absoluut niet omruilen voor iets anders. En het is heerlijk om s'avonds of op een rustdag op mijn lichtgewicht Salomons rond te stappen. 8)
Dus eigenlijk zeg ik, 'Shimano fietsloopschoenen' thuis laten.

Ik zou als ik jou was een andere tent nemen, dat spaart kilo's. En 2 multitools als ik het goed lees lijkt me te veel. Qua banden, maar dat is persoonlijk, had ik voor de Marathon Plus Tour gegaan en daarnaast 1 reserverbandje meegenomen.
Alles bijeen is het toch gewoon eigenlijk te veel. Kijk voor de lol eens op backpackinglight.com. Deze zomer gaat de buitenlandtrektocht van de Wereldfietser naar Noorwegen. Dat zijn geen wezenlijk andere omstandigheden dan jij zult tegenkomen, en toch zal een vrij groot deel van de deelnemers slechts achtertassen en een stuurtas hebben, met totaal misschien 15 kilo.
Wim
Maar die nemen niet zoveel binnenbanden, buitenbanden, kleding, schoenen, fotoapparatuur, en zware tent mee... :wink: Daardoor heb je wel voortassen nodig.

Waar je mee kunt fietsreizen, kun je ook mee reizen in een huurauto van NP naar NP. Meer heb je daarvoor ook niet nodig (als je dat nog van plan was).
Wim schreef:Alles bijeen is het toch gewoon eigenlijk te veel. Kijk voor de lol eens op backpackinglight.com. Deze zomer gaat de buitenlandtrektocht van de Wereldfietser naar Noorwegen. Dat zijn geen wezenlijk andere omstandigheden dan jij zult tegenkomen, en toch zal een vrij groot deel van de deelnemers slechts achtertassen en een stuurtas hebben, met totaal misschien 15 kilo.
Wim
The Great Divide is wel iets anders dan twee weekjes Noorwegen toch? Twee maanden fietsen, hoogste pas 3600m, door woestijnen en hooggebergtes, totaal 5500km, 85% onverharde wegen en 75.000hm...

Denk zeker dat ik momenteel teveel kilo's op mijn lijstje heb, vooral de tent en fotografiespullen hakken erin. Maar stel ik heb nu 20kg bagage op 125kg totaalgewicht (fiets 12kg, bagage 20kg, 93kg lichaamsgewicht) en breng dat terug naar 15kg, dan is dat slechts een gewichtsbesparing van 3,5%.....

Wat ik wel verwacht is dat ik ca. 10kg ga afvallen (was vorig zomer 85kg zonder fietsvakantie) en dat door een groeiende fietsconditie een en ander ook gemakkelijker zal gaan. En ik zal de tijd nemen, het is geen wedstrijd he.

Neemt heus niet weg dat minder gewicht beter is, maar het is natuurlijk wel een relatief verhaal.

Maar goed, ik ben nu nog in de fase van spul verzamelen, en dan kan ik straks wel weer een en ander wegstrepen. Zoals die groothoeklens, de fietsloopschoenen, de tent (wellicht toch een 1 persoonstent, of bivak), paar potten en pannen minder, minder shirtjes, minder gereedschap....

Ondertussen een ieder hartelijk dank voor het meedenken, jullie input is voor mij heel waardevol.... veel geleerd inmiddels ;).

grtz
Tuurlijk is het een zware tocht. Maar twee weken of twee maanden maakt weinig uit in wat je mee moet nemen. En Noorwegen over de Hardangervidda is ook niet voor de poes.
Wim
Wim schreef:Tuurlijk is het een zware tocht. Maar twee weken of twee maanden maakt weinig uit in wat je mee moet nemen. En Noorwegen over de Hardangervidda is ook niet voor de poes.
Wim
Mooi gebied zeg waar jullie gaan fietsen. Zou ik ook wel heen willen. Er is toch zoveels moois te ontdekken op de fiets.

Maar Wim (of wie dan ook ;)), wat vind je van een andere Exped, de Exped Vela I..... een 1-persoonstentje dus. Minder ruimte, maar wel 2kg lichter dan de Orion en stukken compacter mee te nemen in de topbag. En zou dan zelfs nog een grondzeil kunnen overwegen bij kamperen op stenige ondergrond.
Alleen bij een paar dagen achterelkaar kamperen, of bij een dag in de tent verblijven bij hondeweer is die Orion wel een stuk luxer en vrijstaand wat ik toch ook wel handig vind.

Vind Exped overigens een mooi kwaliteitsmerk en redelijk geprijsd, vandaar dat ik telkens bij die Expeds blijf steken.
grtz
Da's ook zeker een mooi tentje. Waterkolom v/d buitentent kan ik evenwel niet terugvinden. Grondzeil lijkt me prima, maar pas wel op dat het niet zo'n flinterdunne is.
Er is een Exped Vela II te koop op dit forum

http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 11&t=12131

Succes met de voorbereidingen..

Gerco.
Als je nogal lang bent moet je zeker ook kijken naar de Helsport Ringstind 2 light, van in werkelijkhied iets van 1,85 kg. Niet geschikt als er erg veel sneeuw valt.
Wim
Ik heb verleden jaar in de VS o.a. de Great Divide van Canada naar Mexico gereden. Je zult er een onvergetelijke ervaring aan over houden.
Voor wat het waard is, hierbij wat tips mbt je paklijst en reis:

Bepakking
Ook mij lijkt het dat je teveel bepakking meeneemt. Wanneer je het een beetje slim aanpakt moet het niet al te moeilijk zijn om je voordrager (-en tassen) thuis te laten.
Een van de dingen waar je meteen al op kunt besparen is die Flightbag – waarom niet de fiets goed beschermen en in een kartonnen doos verpakken. Een fietsdoos voor de terugweg scoren moet ook niet al te moeilijk zijn.

Wij gebruikten spanbanden ipv snelbinders, ’s avonds bind je er een paar aan elkaar om je tas(sen) tegen berenbezoek in een boom te hangen.

Lekke banden
Na meer dan 20 lekke banden ben ik de tel kwijt geraakt. Ik had tijdens mijn GDMBT er Extremes op liggen en ik heb met zowel de voor- en achterband veel lekke banden gehad. Als gevolg van het slechte wegdek werd het canvas tussen de noppen al heel snel zichtbaar. Halverwege heb ik de band vervangen met een no-name brand band van 10 omgerekend Euro en de tocht hiermee zonder problemen uitgereden. (Achteraf de banden opgestuurd naar Schwalbe. Zij weten het aan een produktiefout en hebben de zaak verder netjes afgehandeld en je zou mogen verwachten dat de band inmiddels verbeterd is.)
Neem voldoende plakkers mee. Zelfklevende bandenplakkers zijn een slecht plan.
Af en toe zul je op asfalt fietsen waarbij je op de vluchtstrook veel stukken band van (vracht-) auto’s zult tegenkomen. Wees er op bedacht dat hier staaldraden in zitten die weinig moeite hebben je band te penetreren. Ik zie dat je dit stuk overslaat maar in het zuidelijk deel van New Mexico kunnen “goatheads” regelmatig nare verassingen in petto hebben.) In New Mexico zul je overigens weinig fietsenmakers tegenkomen.

Ketting
Een stukje reserveketting lijkt me praktischer dan een hele reserveketting. Onderweg zul je (bijna) geen fietsenmakers tegenkomen die Rohloff onderdelen hebben, dus de afnemer en easyset lijken me wel handig en wegen niet veel. ‘t Zelfde verhaal voor Magura.

Kaartmateriaal
Zorg ervoor dat je de kaarten up to date brengt middels de updates op de Adventure Cycling site.
Omdat het een goed referentie boek is had ik het boekje “Cycling the Divide” van McCoy gescand en met tekstherkenningssoftware er een dun boekje van gemaakt (kaarten verwijderd etc), aangevuld met informatie die ik op internet gevonden had. Daarnaast had ik voor ons relevante delen uit de servicehandleidingen van Magura en Rohloff in het boekje opgenomen.
Ofschoon we onze dagetappes anders inrichten dan McCoy hadden we iets van een referentie of we goed op schema lagen.

Water
Op sommige delen van de route is water schaars en zul je voor meerdere dagen water mee moeten nemen. Een 10 liter waterzak is geen overbodige luxe.
In gebieden waar geen water kun je met het wassen water besparen door gebruik te maken van vochtige handdoekjes.

Regenkleding
Ik was niet blij met mijn waterdichte handschoenen. (ik kreeg ze na een pauze weer moeilijk aan wanneer de handschoen van binnen nat van het zweet was)

Onderkleding
Lange onderbroek – wanneer het hoog in de bergen ’s avonds vriest erg prettig -het scheelt ook weer een paar graden op het minimum temperatuurbereik dat je nodig hebt voor je slaapzak.
Eén lang Icebreaker 260 shirt was voor mij genoeg (zie ook bovenkleding)

Bovenkleding
Voor de koudere dagen had ik een Icebreaker 260 shirt voor na het fietsen en om ’s nachts in te slapen. Wanneer het koud werd trok ik m’n Rab Neutrino shirt er over aan: warm, winddicht, lichter en veel compacter dan een fleecetrui. Een van m’n favoriete uitrustingstukken van de vakantie.
Arm- en beenstukken ipv 2e lange ondershirt of lange fietsbroek.

Tent
Hier kun je veel gewicht besparen. Kies voor iets met weinig haringen ivm de rotsige bodem. Zelfdragend is handig maar niet noodzakelijk. Wij bivakeerden in een Helsport Ringstind 2; een relatief lichte en snel op te zetten tent maar hij heeft wel snel last van condensvorming en gaat dan slaphangen wat niet prettig is wanneer de natte binnentent tegen het voeteneinde van je slaapzak komt.
FYI, ik ben momenteel zelf bezig met de Scarp 2 van Tarptent waarvan later deze maand de vernieuwde versie met de verbeteringen à la Scarp 1 uitkomt. Zeker met de huidige dollarkoers een goedkope tweepersoonstent van nog geen twee kilo die je evt zelfdragend kunt maken. Op Youtube staat een review van het 2009 model.

Fietsonderdelen
Een reserveketting lijkt me overdreven; ik zou een stukje reserveketting meenemen. Onderweg zul je (bijna) geen fietsenmakers tegenkomen die Rohloff onderdelen hebben, dus de afnemer en easy-set lijken me wel handig en weegt niet veel. ‘t Zelfde verhaal voor Magura.
Met beide overigens geen problemen gehad; ook geen problemen ondervonden met keramische velgen in combinatie met Magura remmen. M’n fietsmaatje had ook Rohloff en Magura maar geen keramische velgen; hij heeft onderweg als gevolg van al het remmen een keer z’n achtervelg moeten vervangen.

Eten
Wij sloegen vriesdroogmaaltijden in wanneer we meerdere dagen geen winkels tegenkwamen. Wil je dit ook doen dan moet je deze maaltijden op tijd (= in een grotere plaats) inslaan.
Brood in de VS is niet lekker, tortilla’s (mexicaanse pannekoeken) zijn een goed alternatief kun je in bijna elke supermarkt krijgen. Smakelijker, compacter en hebben meer energie dan het (dure) Amerikaanse brood. We hadden ook altijd een redelijk voorraadje powerbars bij ons. Die kun je overal krijgen. Veel ultralight fietsers sturen pakketjes met voedsel vooruit. Dit leek alleen maar extra stress op te leveren om op tijd (voor een zon- of feestdag) bij een postkantoor te zijn.

Terrein / route
Wanneer de kaart of het boekje van McCoy zegt: “impassible when wet” dan doe je er goed aan deze tekst letterlijk te nemen. Ook in droge omstandigheden zal dit stuk weg van erbarmelijke kwaliteit zijn.

De tocht is zwaar, uitdagend en het wegdek bij tijd en wijle gevaarlijk (slecht). Alles is echter relatief, ik heb verleden jaar ook nog in Yellowstone en langs de Westkust gefietst en m’n 3 angstigste fietsmomenten waren op asfalt en niet gedurende de GDMBT.

Veel plezier met de voorbereiding!

Kees
Bepakking
Ook mij lijkt het dat je teveel bepakking meeneemt. Wanneer je het een beetje slim aanpakt moet het niet al te moeilijk zijn om je voordrager (-en tassen) thuis te laten.
Zou wel willen, maar denk niet dat me dat gaat lukken. Twee achtertassen, een topbag en een stuurtas. Zal proberen of daar alles in past (ook qua compactheid). Zou wel mooi zijn als ik geen voortassen hoef mee te sjouwen, scheelt ook weer het gewicht van de voordragers.

Een van de dingen waar je meteen al op kunt besparen is die Flightbag – waarom niet de fiets goed beschermen en in een kartonnen doos verpakken. Een fietsdoos voor de terugweg scoren moet ook niet al te moeilijk zijn.
Fiets gaat in een doos, de 4 fietstassen in een flightbag om zo als 1 stuk bagage te laten tellen: stuurtas als handbagage (max 6kg). Bagage voor vluchten in economyclass naar de Verenigde Staten en Canada moeten gaan volgens het stuksconcept. Eén stuks ruimbagage van max 23kg en dan kan de fiets in doos voor 50 euro als extra mee. Als ik het goed begrepen heb althans.

Wij gebruikten spanbanden ipv snelbinders, ’s avonds bind je er een paar aan elkaar om je tas(sen) tegen berenbezoek in een boom te hangen.
Goede tip, zal ik zeker meenemen.

Lekke banden
Na meer dan 20 lekke banden ben ik de tel kwijt geraakt. Ik had tijdens mijn GDMBT er Extremes op liggen en ik heb met zowel de voor- en achterband veel lekke banden gehad. Als gevolg van het slechte wegdek werd het canvas tussen de noppen al heel snel zichtbaar. Halverwege heb ik de band vervangen met een no-name brand band van 10 omgerekend Euro en de tocht hiermee zonder problemen uitgereden. (Achteraf de banden opgestuurd naar Schwalbe. Zij weten het aan een produktiefout en hebben de zaak verder netjes afgehandeld en je zou mogen verwachten dat de band inmiddels verbeterd is.)
Neem voldoende plakkers mee. Zelfklevende bandenplakkers zijn een slecht plan.
Ik dacht dat de Schwalbe Extremes zo goed als niet lek gingen? Had je veel last van cactusnaalden, dat soort dingen?

Ketting
Een stukje reserveketting lijkt me praktischer dan een hele reserveketting. Onderweg zul je (bijna) geen fietsenmakers tegenkomen die Rohloff onderdelen hebben, dus de afnemer en easyset lijken me wel handig en wegen niet veel. ‘t Zelfde verhaal voor Magura.
Ben geneigd om de Magura en Rohloff als onkreukbaar te beschouwen..... net als de wielen en het frame. Denk dat als er iets met deze dingen gebeurt dat het dan einde oefening is. Net niet technisch genoeg om het allemaal zelf te repareren. Weet niet of het een te grote gok is.

Kaartmateriaal
Zorg ervoor dat je de kaarten up to date brengt middels de updates op de Adventure Cycling site.
Deze kaartenset is binnen, erg mooie kaarten.
Heel misschien neem ik als backup een Dakota 20 mee, maar misschien laat ik dat hele electronica gadget verhaal ook wel zitten. Kleven nogal wat nadelen aan gps op zo'n lange meerdaagse reis. Meeste apparaten komen niet verder dan 10.000punten of zoiets. Enfin allemaal moderne gecompliceerdheid. Lang leve de kaart en het verdwalen ;).


Water
Op sommige delen van de route is water schaars en zul je voor meerdere dagen water mee moeten nemen. Een 10 liter waterzak is geen overbodige luxe.
En dan gaan we besparen op de tent, maar nemen wel 10kg water mee ;).
Kees, heb jij geen waterfilter gebruikt dan?


Regenkleding
Ik was niet blij met mijn waterdichte handschoenen. (ik kreeg ze na een pauze weer moeilijk aan wanneer de handschoen van binnen nat van het zweet was)
De sealskinz of skinzeals, zijn in ieder geval waardeloos. Na langdurig in ijsregen te hebben gefietst was ik en onderkoeld en ook nog kletsnat. Weg ermee ;)

FYI, ik ben momenteel zelf bezig met de Scarp 2 van Tarptent waarvan later deze maand de vernieuwde versie met de verbeteringen à la Scarp 1 uitkomt. Zeker met de huidige dollarkoers een goedkope tweepersoonstent van nog geen twee kilo die je evt zelfdragend kunt maken. Op Youtube staat een review van het 2009 model.
Mooi tentje die Scarp2, maar ben er nog niet over uit of ik voor de zwaardere Exped Orion ga of de lichtere Exped Vela 1. Voor meerdaags kamperen is die Orion zoveel prettiger. Maar goed, wel zwaar dus. Goed voor de vetverbranding ;)

Eten
Wij sloegen vriesdroogmaaltijden in wanneer we meerdere dagen geen winkels tegenkwamen. Wil je dit ook doen dan moet je deze maaltijden op tijd (= in een grotere plaats) inslaan.
Heb je geen rijst of gedroogde pasta's meegenomen?


De tocht is zwaar, uitdagend en het wegdek bij tijd en wijle gevaarlijk (slecht). Alles is echter relatief, ik heb verleden jaar ook nog in Yellowstone en langs de Westkust gefietst en m’n 3 angstigste fietsmomenten waren op asfalt en niet gedurende de GDMBT.
Heb je ook nog nieuwsgierige beren gezien? Of gevaarlijke bejaarden in RV-vehicles?

Veel plezier met de voorbereiding!
dankje!, de voorbereiding is minstens zo leuk...... hoop ik.
Even een aantal vraagjes tussendoor:

1.
Het gebied in Arizona en New Mexico vereist zo nu en dan dat je je water filtert. Nu heb ik zo'n zware oerdegelijke Katadyn Pocketfilter gekocht, maar geen flauw idee of dit het Hepatitus A of B virus kan tegenhouden ivm het door vee vervuild water. Zou het wenselijk zijn om bij de GGD een preventieprik te halen?

2.
Het meenemen van een benzinefles, benzinebrander en alle potten en pannen. Waarom niet warm eten in de dorpjes die je tegenkomt en een koude hap in de tussenliggende dagen? Scheelt gewicht en volume. Ben geen koffiedrinker, maar hou wel van een bakje thee. En ergens middenin de woestijn een warm potje spaghetti of rijst lijkt me ook wel lekker, maar om te overleven is het niet echt nodig......, of vergis ik me en heb je echt wel warm eten nodig om genoeg calorieen binnen te krijgen?

3.
Meenemen van de fiets in het vliegtuig (KLM) naar de Verenigde Staten valt onder het stuksconcept. Dat wil zeggen 1 stuk bagage voor max 23kg en daarnaast voor 50euro/50 dollar je fiets mee in een doos. Wel vantevoren aanmelden...... Nu hoor ik ook verhalen dat het wel voor 50euro op de site staat, maar dat ze aan de balie gewoon 150euro rekenen? Klopt dit, of is het een broodje aap. Enfin, de tickets zijn gekocht, er is geen weg meer terug, maar een onverwachtse verassing van 2x100euro wil ik liever voorkomen ;).

4.
ACA levert uitstekende routekaarten van de Great Divide. Deze zijn binnen en uitstekend gedetailleerd. Wie raadt mij als backup alsnog een gps-apparaat aan? Zit te denken aan de Garmin Dakota 20..... deze kan namelijk 200 gpx bestanden aan van elk max. 10.000punten....... zegt men.

Oant safier!
grtz
AB schreef:1.
Het gebied in Arizona en New Mexico vereist zo nu en dan dat je je water filtert. Nu heb ik zo'n zware oerdegelijke Katadyn Pocketfilter gekocht, maar geen flauw idee of dit het Hepatitus A of B virus kan tegenhouden ivm het door vee vervuild water. Zou het wenselijk zijn om bij de GGD een preventieprik te halen?
Virussen kunnen theoretisch nog door de filter heen. Theoretisch hechten veruit de meeste virussen zich echter aan een groter organisme, vaak een bacterie. Deze grotere worden er wel uit gefilterd. Theoretisch kun je dus gewoon Hepatitis krijgen ondanks het gebruik van een waterfilter.
Een Steripen (=PDF) zou wél de virussen onschadelijk maken. (Zie ook de Wiki.)
AB schreef:2.
Het meenemen van een benzinefles, benzinebrander en alle potten en pannen. Waarom niet warm eten in de dorpjes die je tegenkomt en een koude hap in de tussenliggende dagen? Scheelt gewicht en volume. Ben geen koffiedrinker, maar hou wel van een bakje thee. En ergens middenin de woestijn een warm potje spaghetti of rijst lijkt me ook wel lekker, maar om te overleven is het niet echt nodig......, of vergis ik me en heb je echt wel warm eten nodig om genoeg calorieen binnen te krijgen?
Zeker is het niet noodzakelijk, kijk maar naar bijv. Igor Kovse Wel is het vreselijk prettig om warm te eten na een lange beuldag.
AB schreef:3.
Meenemen van de fiets in het vliegtuig (KLM) naar de Verenigde Staten valt onder het stuksconcept. Dat wil zeggen 1 stuk bagage voor max 23kg en daarnaast voor 50euro/50 dollar je fiets mee in een doos. Wel vantevoren aanmelden...... Nu hoor ik ook verhalen dat het wel voor 50euro op de site staat, maar dat ze aan de balie gewoon 150euro rekenen? Klopt dit, of is het een broodje aap. Enfin, de tickets zijn gekocht, er is geen weg meer terug, maar een onverwachtse verassing van 2x100euro wil ik liever voorkomen ;).
Maak gewoon even een printje van hun eigen regels. De stewardessen weten er zelf vaak niets over. Bij mij zei de stewardess van de KLM in 2004 zonder blikken of blozen dat het overgewicht van de fiets op zo'n € 450 zou komen, totdat ze hun eigen regels eindelijk eens bekeek. Bleek dat ik maar € 80 hoefde te betalen enkele reis volgens haar (volgens mij € 120, maar als ze al zo lastig doet ga ik haar natuurlijk niet matsen).
AB schreef:4.
ACA levert uitstekende routekaarten van de Great Divide. Deze zijn binnen en uitstekend gedetailleerd. Wie raadt mij als backup alsnog een gps-apparaat aan? Zit te denken aan de Garmin Dakota 20..... deze kan namelijk 200 gpx bestanden aan van elk max. 10.000punten....... zegt men.
Waarom zou je? Een GPS is echt een speeltje. Ik merk nu met de Oregon 300 pas hoe snel de batterij leeg gaat. Dan moet je ook weer laders enz. mee gaan nemen.
Ik neem 'm op de Paastocht en op de Buitenlandtocht II wel mee, maar als je er geen hebt kom je niet in de problemen zo lang je maar een kaart hebt. Maar als je zo'n speeltje leuk vindt, kun je het zeker overwegen. De Topo 2008 USA van Garmin staat ergens online... :wink:
Alvast 2 minuten voorpret Ride the Divide Movie Trailer :D

@AB Dat gaat een mooie tocht worden. Heb je een website zodat we na afloop je foto's kunnen bewonderen?
Wij hebben vanaf aug 2009 de continental divide gereden op Marathon XR, misschien 3 lekke banden gehad met 2 fietsen.

Groter probleem, lostrillende boutjes en moertjes.

Locktide bracht de oplossing en zelfs remmen zijn een keer losgetrild, neem reserve onderdelen mee, wij waren maar wat blij met de reserveschoteltjes die we bij ons hadden.

Geen een keer spaakproblemen en we waren flink zwaar beladen.

Ik ben 49 jaar oud, natuurlijk was het wel eens zwaar maar dat heb je op verhard ook, ik heb genoten

Wat foto's en een verhaal kijk op

http://www.travelpod.com/z/martenijzerman/1/1249392517 .
Hoi Karin

Goede tip die loctite! Maar wat bedoel je precies met reserveschoteltjes?


Laatste voorbereidingen voor de trip zijn aanstaande. Tickets zijn besteld, aanmelding via amerikaans waiverprogram is gedaan. Nu nog wat kleine gereedschapjes, fiets aanmelden bij schiphol,toch nog wikken en wegen over zo'n gps (ten koste van de charme van verdwalen), volgende week even oefenen in Isle of Skye (als die vulkaan tenminste meewerkt), en last but not least een goede waterzak.

De 10liter waterzak van Ortlieb schijnt niet goed waterdicht te zijn, althans niet van binnen naar buiten. Iemand een alternatief? Zat zelf te denken aan de iets kleinere 6 liter waterzak van MSR, de MSR dromedary. Iemand alternatieven of betere ideeen?

grtz!

karin troch schreef:Wij hebben vanaf aug 2009 de continental divide gereden op Marathon XR, misschien 3 lekke banden gehad met 2 fietsen.

Groter probleem, lostrillende boutjes en moertjes.

Locktide bracht de oplossing en zelfs remmen zijn een keer losgetrild, neem reserve onderdelen mee, wij waren maar wat blij met de reserveschoteltjes die we bij ons hadden.

Geen een keer spaakproblemen en we waren flink zwaar beladen.

Ik ben 49 jaar oud, natuurlijk was het wel eens zwaar maar dat heb je op verhard ook, ik heb genoten

Wat foto's en een verhaal kijk op

http://www.travelpod.com/z/martenijzerman/1/1249392517 .
AB schreef:...toch nog wikken en wegen over zo'n gps (ten koste van de charme van verdwalen)...
De Onroute fietskaart wil in ieder geval dat ik tussen Yerseke en St. Maartensdijk over het water fiets. Ik zou dan de tweede zijn die zonder daarvoor bedoeld watervaartuig zich over water zou begeven.
AB schreef:De 10liter waterzak van Ortlieb schijnt niet goed waterdicht te zijn, althans niet van binnen naar buiten. Iemand een alternatief? Zat zelf te denken aan de iets kleinere 6 liter waterzak van MSR, de MSR dromedary. Iemand alternatieven of betere ideeen?
MSR is zeer goed. Ik zou dan niet voor de lichte versie gaan, maar de gewone. Ik heb nog van Source een geïsoleerde waterzak. Ook erg goed. Helaas zie ik die waterzakken niet meer op hun site staan, alleen maar drinksystemen (en sandalen).