Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht besparen. - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Gewicht besparen.

217 berichten
Ik zie al die mooie paklijsten maar waar is de brandstof? Of eten grammenjagers soms niet?
Zelf eet ik namelijk altijd reusachtige hoeveelheden en vooral op de racer ben ik een enorm vreetmonster (anders lig ik al snel naast m'n fiets).
Nu wil ik met de racer heen en weer van Zweden naar Nederland (via Noorwegen etc) met zo min mogelijk bagage. Wel met tentje maar zonder kookspullen. Maar hoe neem je nu al dat voedsel mee?
Wil liever geen drager met tassen of een karretje want het is maar een licht racefietsje. Met een kleine rug/camelbak, drybag aan zadel/stuur, tentstokken aan het frame en wat frametasjes kom ik wel ver maar nu nog het eten. Probeerde net een lijst te maken wat ik dan per dag zou eten maar dat is ff schrikken. :shock: En het zijn flink veel kilometers dus moet wel dagelijks goed eten.
Ben vooral bang voor het berggebied: flink veel calorieën inleveren zonder winkels in de buurt is geen goede combinatie.
Dus is het eigenlijk wel haalbaar om deze reis ultralight en op een racer te maken? Iemand al eerder gedaan? Of tips?

Groeten, Yopie
Yopie schreef:Ik zie al die mooie paklijsten maar waar is de brandstof? Of eten grammenjagers soms niet?
Zelf eet ik namelijk altijd reusachtige hoeveelheden en vooral op de racer ben ik een enorm vreetmonster (anders lig ik al snel naast m'n fiets).
Nu wil ik met de racer heen en weer van Zweden naar Nederland (via Noorwegen etc) met zo min mogelijk bagage. Wel met tentje maar zonder kookspullen. Maar hoe neem je nu al dat voedsel mee?
Wil liever geen drager met tassen of een karretje want het is maar een licht racefietsje. Met een kleine rug/camelbak, drybag aan zadel/stuur, tentstokken aan het frame en wat frametasjes kom ik wel ver maar nu nog het eten. Probeerde net een lijst te maken wat ik dan per dag zou eten maar dat is ff schrikken. :shock: En het zijn flink veel kilometers dus moet wel dagelijks goed eten.
Ben vooral bang voor het berggebied: flink veel calorieën inleveren zonder winkels in de buurt is geen goede combinatie.
Dus is het eigenlijk wel haalbaar om deze reis ultralight en op een racer te maken? Iemand al eerder gedaan? Of tips?

Groeten, Yopie
Je kunt toch met Google Earth een analyse van je route maken?
Hoogteprofiel uitprinten en markeren waar de supermarkten of andere winkeltjes te vinden zijn. En hoeveel eten/drinken heb je nou werkelijk nodig om bv max. 200-300km af te leggen?
AB schreef:En hoeveel eten/drinken heb je nou werkelijk nodig om bv max. 200-300km af te leggen?
Hmm, maak ik me soms druk om niets? Of eet jij misschien minder? :wink:

Ik had in het begin het racefietsen behoorlijk onderschat en weet nu dat ik vooral vaak moet eten. Een groot onbijt om 7 uur volstaat niet, ik moet om 9 uur alweer bij bunkeren en ga zo maar door.
Dus zat te denken aan veel brood met kaas, zak muesli, pak yoghurt, bananen/fruit, gedroogd fruit, noten, repen en koek om de dag (na het ontbijt) door te komen. Als je dat op tafel ziet staan is dat een fietstas vol (die ik dus niet heb). Bij een winkel kan ik het net gekochte natuurlijk gelijk opeten (ik fiets alleen dus dat wordt in 1 x een hele komkommer verslinden). Af en toe ergens warm eten bv pasta of thai zal ook wel lukken, eet alleen geen vlees en dan is er verder weinig keus aan hapklare brokken. En in bv noord Zweden mag je eerst vele km overbruggen voor je iets tegenkomt. Dus moet het toch zoveel mogelijk zelf zien te vervoeren.
Vraag me dus af hoe grammenjagers dit oplossen. Mogelijk fietst men meer in de bewoonde wereld of ze gaan niet op de racefiets en gebruiken daardoor minder brandstof?
Bij wielerzaken en ook bij internetwinkels als Rose verkoopt met tal van oplossingen (lees: tasjes met ophangsystemen) om toch iets mee te nemen op een wielrenfiets voor als het niet op een bagagedrager mag lijken.
Leon
Yopie schreef:
AB schreef:En hoeveel eten/drinken heb je nou werkelijk nodig om bv max. 200-300km af te leggen?
Hmm, maak ik me soms druk om niets? Of eet jij misschien minder? :wink:

Ik had in het begin het racefietsen behoorlijk onderschat en weet nu dat ik vooral vaak moet eten. Een groot onbijt om 7 uur volstaat niet, ik moet om 9 uur alweer bij bunkeren en ga zo maar door.
Dus zat te denken aan veel brood met kaas, zak muesli, pak yoghurt, bananen/fruit, gedroogd fruit, noten, repen en koek om de dag (na het ontbijt) door te komen. Als je dat op tafel ziet staan is dat een fietstas vol (die ik dus niet heb). Bij een winkel kan ik het net gekochte natuurlijk gelijk opeten (ik fiets alleen dus dat wordt in 1 x een hele komkommer verslinden). Af en toe ergens warm eten bv pasta of thai zal ook wel lukken, eet alleen geen vlees en dan is er verder weinig keus aan hapklare brokken. En in bv noord Zweden mag je eerst vele km overbruggen voor je iets tegenkomt. Dus moet het toch zoveel mogelijk zelf zien te vervoeren.
Vraag me dus af hoe grammenjagers dit oplossen. Mogelijk fietst men meer in de bewoonde wereld of ze gaan niet op de racefiets en gebruiken daardoor minder brandstof?
Je gebruikt juist minder energie op een racefiets (lichter, smallere bandjes). Je bent ook sneller bij de volgende supermarkt/benzinestation. Hongergevoel (=trek in wat eten) kun je wel onderdrukken. Hongerklop kun je leren uitstellen door vantevoren een paar keer een 200/300km tocht te doen. Je zult verbaast staan met hoe weinig eten je lange afstanden kunt fietsen. S'avonds en s'ochtends uiteraard goed en gezond eten, kun je overdag tijdens je fietsrit tussendoor lekker snoepen. Althans zo werkt het bij mij, wil niet zeggen dat jij daar ook tegen kunt.
Op een racefiets ben je idd wat beperkt mbt opbergruimte; een grote zadel- (carradice camper, longflap) of stuurtas (niet zo'n klein onding van ortlieb) is m.i. dan nog het meest praktisch+snel, daarnaast kun je ook aardig wat kwijt in de vakken op de achterzijde van een wielrenshirt; topeak maakt ook heel aardige opbergtassen voor dit soort tochten.
wielrennen en veel eten, dat is tenminste iets waar ik verstand van heb :)

Mijn strategie zou zijn:
Veel ontbijten. Ik bedoel echt veel. 2 dienbladen vol.
's Avonds veel en lekker eten. Vooral veel koolhydraten. Dus veel pasta, rijst, pannenkoeken aardappels etc.

En overdag vaak eten en dan slimme dingen eten. Als je om de 50 of 80 km iets van een winkel tegenkomt hebt je geen problemen. Slimme dingen zijn oa
gedroogd fruit
noten
energierepen
peperkoek
pannenkoeken

Ofwel allemaal dingen waar veel energie inzit en wat weinig ruimte inneemt. En verder genoeg water drinken. Als je om de 80 km een waterpunt tegenkomt, dan heb je aan 2 grote bidons genoeg.
AB schreef:Je gebruikt juist minder energie op een racefiets (lichter, smallere bandjes). Je bent ook sneller bij de volgende supermarkt/benzinestation. Hongergevoel (=trek in wat eten) kun je wel onderdrukken. Hongerklop kun je leren uitstellen door vantevoren een paar keer een 200/300km tocht te doen. Je zult verbaast staan met hoe weinig eten je lange afstanden kunt fietsen. S'avonds en s'ochtends uiteraard goed en gezond eten, kun je overdag tijdens je fietsrit tussendoor lekker snoepen. Althans zo werkt het bij mij, wil niet zeggen dat jij daar ook tegen kunt.
Heb al vanaf oktober vorig jaar niet meer op de racer gezeten (door de zweedse winter) en zal nu erg m'n best moeten doen om 200km te halen. Ben voor hongerklop wel huiverig geworden maar zal kijken of ik er anders mee om kan gaan (heb alleen met mijn 60 kilo niet veel reservevet) maar misschien kan je inderdaad hierop je lichaam trainen. Wielrenners zitten denk ik ook niet de hele dag te kauwen.
En zelf gebruik ik veel, maar dan ook echt véél meer energie op de racer dan op bv m'n vakantiefiets. Dan fiets ik niet zo lang door, fiets ook veel minder km en ben vooral niet zo gestoord fanatiek. :D


AB en Bergbeklimmer, ik ga jullie raad maar opvolgen: veel en veel ontbijten, rest van de dag lekker smullen en daarna een enorm avondmaal. En de komende weken vele km wegtrappen, kijken hoe m'n lichaam reageert.
Mocht dit niet werken kan ik altijd nog een stuurtas etc kopen of op m'n vakantiefiets gaan maar dan zijn 5000km opeens vele dagen fietsen en dat klinkt toch minder leuk. :(

Bedankt voor de reacties!
Yopie schreef: Wielrenners zitten denk ik ook niet de hele dag te kauwen.
Of ze kauwen, of ze rusten, of ze koersen! Bij een meerdaagse is het schema:

ontbijt, met veel van huis meegebracht koek, muisjes, jam en pindakaas.

op bed uitbuiken en nog wat rusten

forse pastamaaltijd met olijfolie maar vooral geen scherpe saus

Koers met bidonnen dorstlesser en voeding, achterzak vol met repen, gelletje, puddingbroodje etc. Als de koers stilvalt zie je dat aan de weg: allemaal wikkels van de repen! :roll:

Na koers direkt een bidon koolhydraatrijke hersteldrank

Avondeten met onbeperkt pasta eten
Yopie schreef:ik fiets alleen dus dat wordt in 1 x een hele komkommer verslinden
Aan een komkommer zul je qua caloriëen weinig hebben, dat is meer een volle bidon water maar dan zonder bidon. :lol:
Leon
Ik zou toch al gauw een klein brandertje meenemen. Dan kun je echt eten maken, en gedroogde pasta is ook zo licht en compact dat je al snel het extra gewicht van brood tov pasta goed maakt.
Wim
Vraag me af of dat nu wel zo verstandig is; het kost tijd (planning, inkopen, koken, afwassen) en aardig wat pakruimte (eten, brander, mn brandstof) om zelf eten te maken. Je bespaart jezelf een hoop gedoe als je gewoon goed plant en onderweg bij een restaurant eet; en zeker in Duitsland krijg je goed en veel eten voor je geld; alleen Noorwegen zal zowel qua afstanden als prijzen doorbijten zijn...
m-gineering schreef:
Yopie schreef: Wielrenners zitten denk ik ook niet de hele dag te kauwen.
Of ze kauwen, of ze rusten, of ze koersen! Bij een meerdaagse is het schema:

ontbijt, met veel van huis meegebracht koek, muisjes, jam en pindakaas.

op bed uitbuiken en nog wat rusten

forse pastamaaltijd met olijfolie maar vooral geen scherpe saus

Koers met bidonnen dorstlesser en voeding, achterzak vol met repen, gelletje, puddingbroodje etc. Als de koers stilvalt zie je dat aan de weg: allemaal wikkels van de repen! :roll:

Na koers direkt een bidon koolhydraatrijke hersteldrank

Avondeten met onbeperkt pasta eten
Heb net gezien wat Tour de France rijders op één dag naar binnen happen, heb je inderdaad een heuse volgauto voor nodig. Niet echt lichtgewicht fietsen dus. :D
http://www.sis-sportvoeding.nl/nieuws/3 ... -de-France
Leon schreef:
Yopie schreef:ik fiets alleen dus dat wordt in 1 x een hele komkommer verslinden
Aan een komkommer zul je qua caloriëen weinig hebben, dat is meer een volle bidon water maar dan zonder bidon. :lol:
Leon
Ja, dat heb ik weer helemaal verkeerd geschreven. :D Nog een poging dan maar: ik eet veel groenten bij m'n brood met kaas (zoals een paprika, tomaat, lenteui, radijs, komkommer enzo) maar vaak sta ik dus voor een supermarkt met al dat lekkers plus een bak dikke yoghurt en bananen en dan krijg ik het niet gelijk op. En vooral een komkommer is in je eentje dan een heel karwei en op moet ie want waar laat je zo'n ding als je op de racer bent?
Wim schreef:Ik zou toch al gauw een klein brandertje meenemen. Dan kun je echt eten maken, en gedroogde pasta is ook zo licht en compact dat je al snel het extra gewicht van brood tov pasta goed maakt.
Wim
Ja, maar dan moet je ook aan de pannen etc. Heb in de ochtend ook geen koffie of thee nodig (ben daar al jaren van afgestapt), groenten eet ik liever als rauwkost en een bak kant en klare pasta-salade is tegenwoordig bijna overal te krijgen. Anders een potje koude bonen opvrolijken met eh een schep sambal (alleen zei Marten net dat je dat beter kon laten). Bij mij gaat er nl altijd een potje sambal badjak mee, dan wordt alles opeens eetbaar. :D
Wat is de langste afstand tussen winkels/benzinestations tijdens je route?
Waarom toch niet een tubus fly met kleine frontrollers? kun je je tentje tenminste ook fatsoenlijk kwijt. En je bent zelf gelukkig niet de zwaarste... 25mm bandjes eronder, asfalt, moet lukken met dat achterwiel. En anders een bivakzak met tarp, je bent toch een bikkel? ;)
Yopie schreef:Hongerklop kun je leren uitstellen door vantevoren een paar keer een 200/300km tocht te doen.
Da's is wel de straftse samenvatting over hongerklop die ik ooit gelezen heb. :roll:
Gelukkig ontdek je een paar zinnen verder dat het niet per sé voor iedereen hoeft te gelden :D
Leon
Leon schreef:
Yopie schreef:Hongerklop kun je leren uitstellen door vantevoren een paar keer een 200/300km tocht te doen.
Da's is wel de straftse samenvatting over hongerklop die ik ooit gelezen heb. :roll:
Gelukkig ontdek je een paar zinnen verder dat het niet per sé voor iedereen hoeft te gelden :D
Leon
wat dacht je, ik zet er een smiley achter anders klinkt het zo lullig?
AB schreef:Wat is de langste afstand tussen winkels/benzinestations tijdens je route?
Waarom toch niet een tubus fly met kleine frontrollers? kun je je tentje tenminste ook fatsoenlijk kwijt. En je bent zelf gelukkig niet de zwaarste... 25mm bandjes eronder, asfalt, moet lukken met dat achterwiel. En anders een bivakzak met tarp, je bent toch een bikkel? ;)
Ik durf toch niet zo goed met drager en tassen op een racer over het Noorse en Zweedse asfalt. Dat asfalt lijkt na elke winter steeds meer op een gatenkaas. Zonder bagage stuiter je al als een yoyo heen en weer en na een paar uurtjes voel je dat goed in je kont, rug en handen. Heb ook weinig zin in lekke banden of vierkante wielen.
En hoe kun je nu van te voren weten dat een wiel het houdt?

En ja, heb wel een denkfoutje gemaakt want ik rij nu natuurlijk over asfalt oftewel autowegen en ben niet eindeloos aan het zigzaggen door het zweedse bos dus natuurlijk zijn er winkels te vinden!
De juiste route weet ik nog niet, eerst eens kijken of het op een racefiets wel haalbaar is.

En een bivakzak, nee zo stoer ben ik ook al niet (ja valt tegen om dat te moeten bekennen), geef mij maar een knus mugvrij tentje waarin ik me aan/uit kan kleden zonder dat anderen spontaan mee willen helpen.
AB schreef: Hongerklop kun je leren uitstellen door vantevoren een paar keer een 200/300km tocht te doen. Je zult verbaast staan met hoe weinig eten je lange afstanden kunt fietsen. S'avonds en s'ochtends uiteraard goed en gezond eten, kun je overdag tijdens je fietsrit tussendoor lekker snoepen. Althans zo werkt het bij mij, wil niet zeggen dat jij daar ook tegen kunt.
Nog even opgeven wat je gemiddelde snelheid was tijdens het oefenen. :wink: Wat moet ik me voorstellen van lekker snoepen.
Ik weet niet wat voor racefiets je wilt gebruiken. De zwakste plek zou wel eens het achterwiel kunnen zijn. Dat is tegelijk relatief simpel op te lossen met een handgebouwd traditioneel wiel met 36 spaken en een stijve velg. Verder monteer je natuurlijk de breedste banden die nog net passen. Bagage zou ik vervoeren in een Carradice zadeltas zoals de Camper Longflap, met een stevige beugel zoals de Nitto R10 (tenzij je een carbon frame of zadelpen hebt). Verder zou ik het lichtste verzet wat lichter maken.
Ik weet niet hoe het zit in Zweden, maar in Noorwegen zijn onderweg vaak nauwelijks restaurants, en evenmin veel winkels. Maar goed, brood en kaas blijven wel een paar dagen goed.
Veel plezier,
Wim