Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 58 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
You go girl.
Thanks, en het wordt zeker een tocht om nooit te vergeten!

Afbeelding

Nog een plaatje van de bikeraft-setup. Het geheel is zwaar maar de vette banden houden 't zonder enig probleem rechtop. Trapt wat zwaar door zand, stuurt wat log door blubber maar dendert gewoon nog overal overheen. Prachtfiets! 8)
Hoi Yopie, je gaat jezelf en je verdriet onderweg nog wel een aantal keren tegenkomen. Maar accepteer dat! Hoort immers toch ook bij de verwerking? Ga dan even een momentje op een steen zitten met een stuk chocola (ook bedoeld voor geestelijke nood en emoties vreten tenslotte energie) en laat het over je heen komen.

Sterkte en geniet er van, Maarten

... en hou ons op de hoogte
Weet iemand hoe het Yopie vergaat?? We zijn al een maand verder en ze heeft nog niets van zich laten horen. Is niet iets voor haar. Een vrouw die heel alleen met een zware fatbike in de laplandse bergen gaat bikeraften, bikepacken en de as van haar vriend gaat uitstrooien. Daar is alleen sneeuw en wilde beren! Wie bedenkt zoiets?? :roll:
Begin je weer...? Het siert je hoor, maar volgens mij is dit juist wèl iets voor haar. Want om je laatste vraag te beantwoorden: Yopie.

Maar we houden een oogje in het zeil, volgens mij zou ze wel wat langer weg blijven.
PieterJan51 schreef:Weet iemand hoe het Yopie vergaat?? We zijn al een maand verder en ze heeft nog niets van zich laten horen. Is niet iets voor haar. Een vrouw die heel alleen met een zware fatbike in de laplandse bergen gaat bikeraften, bikepacken en de as van haar vriend gaat uitstrooien. Daar is alleen sneeuw en wilde beren! Wie bedenkt zoiets?? :roll:
Er leven in geheel Zweden circa 3000 beren. Dit op een gebied van ruim 450.000 vierkante kilometers. Om dit in perspectief te plaatsen, komt dit neer op ongeveer neer op 3 beren op een gebied van de omvang van Texel. Of minder dan één beer in een gebied met de omvang van Den Haag.

En dat dan ook nog eens voor een dier, dat ondanks zijn indrukwekkende omvang, relatief schuw is.

Bovendien, qua aantal dieren per vierkante kilometer is dit dan ook ongeveer hetzelfde als het aantal wolven per vierkante kilometer in Spanje. Spanje is voor velen van ons een bestemming waar men meer bekend mee zijn. Echter, hoeveel wolven kunnen we ons daar herinneren?

Voor veel wild in Europa moet je doorgaans toch echt actief op zoek.
PieterJan51 schreef:Weet iemand hoe het Yopie vergaat?? We zijn al een maand verder en ze heeft nog niets van zich laten horen. Is niet iets voor haar. Een vrouw die heel alleen met een zware fatbike in de laplandse bergen gaat bikeraften, bikepacken en de as van haar vriend gaat uitstrooien. Daar is alleen sneeuw en wilde beren! Wie bedenkt zoiets?? :roll:
Ik had weinig internet, ook vaak geen gsm-bereik, maar ik leef nog steeds hoor, ik gromblaasvloektierhuillach en zuip nog steeds als vanouds. En dat voor een meid tussen wilde beren! :D
Wat betreft die beren. In Sitojaure ontmoette ik een Sami die vertelde dat er die dag drie beren rondstruinden waar ik nietsvermoeiend met m'n tentje stond en net als zij van de bosbessen snoepte. Maar ze lieten zich niet zien, jammer natuurlijk! En ontmoette ook een backpacker die de schrik van zijn leven kreeg toen hij 's nachts gerommel om zijn tent hoorde en de rits opentrok: daar stond een beer die net zo verbijsterd en bang als hij keek. Maar de beer draaide zich snel om en verdween.
Ze zijn idd erg schuw, en tis zo raar dat ze met dat enorme grote lijf van bijna drie meter hoog miniscule kleine blauwe besjes eten, ik hoorde dat hun voedsel in de herfst uit 80% bessen bestaat en dat ze soms meer dan 180.000 bessen per dag eten. Ongelofelijk ..
Travelmaster schreef:Begin je weer...? Het siert je hoor, maar volgens mij is dit juist wèl iets voor haar. Want om je laatste vraag te beantwoorden: Yopie.

Maar we houden een oogje in het zeil, volgens mij zou ze wel wat langer weg blijven.
Ha die Travelmaster! We moeten nog steeds een keertje fietsruilen, wanneer kom je naar Zweden?? Tis mooi hier hoor, wel koud soms, vooral in de bergen!
Smitty schreef:Hoi Yopie, je gaat jezelf en je verdriet onderweg nog wel een aantal keren tegenkomen. Maar accepteer dat! Hoort immers toch ook bij de verwerking? Ga dan even een momentje op een steen zitten met een stuk chocola (ook bedoeld voor geestelijke nood en emoties vreten tenslotte energie) en laat het over je heen komen.

Sterkte en geniet er van, Maarten

... en hou ons op de hoogte
Hej Maarten, je hebt helemaal gelijk. Ben nog niet thuis, zal later meer vertellen, moet alles nog een beetje laten bezinken, maar één ding weet ik zeker: heb het juiste gedaan en dat voelt verdomd goed. 8)

Was geen makkelijke tocht en daarom weer onvergetelijk. De laplandse bergen slokten me vaak op; het ruige landschap, de harde rotsblokken, de snerpend koude wind, de vorst, het geweld van de stromende rivieren, de enorme leegte, de eenzaamheid .. ik was een makkelijk verteerbaar hapje voor ze. Voelde me vaak kwetsbaar, verdwaald, stuiterend als een flipperkastkogel tussen niet meegevende rotsblokken, soms was ik zo moe, koud en beurs dat ik niet kon slapen, soms was de angst om een rivier over te steken zo groot dat ik dacht dat ik 't niet meer zou kunnen, soms was er een sneeuwstorm en lag ik in m'n slaapzak met grote ogen verstijfd naar dat natuurgeweld te luisteren, slikkend om de druk in m'n oren te verlagen, soms was het 's nachts zo donker en stil dat het leek alsof er niets was, dat je levend begraven bent .. en vaak vroeg ik me af waarom ik zo'n stijfkoppige idioot ben, wat ik in dat verdomde landschap met die zware kelere fiets aan het doen was en wanneer ik nou eens volwassen zou worden.

Maar als ik dan bovenop een berg stond, hijgend en zwetend met de fatbike naast me, met het berggebied als een mooie deken aan m'n voeten en de zon die eindelijk doorbrak en niet alleen de sneeuw maar ook mijn twijfels wegsmolt dan wist ik het weer. Het leven is gewoon te kort en te mooi om stil te staan, tis net als fietsen; als je stilstaat val je om en tis net als zeilen; ook met tegenwind kom je vooruit. En het leven is ook het meervoud van lef; probeer jezelf te zijn want het leven is echt te kort dus doe wat je wilt doen. En met die wijze woorden weer vers in m'n hoofd zat ik daarna heerlijk vrij in een gigantisch groot en ruig landschap te genieten van het moment, voelde me sterk, gezond en buitengewoon tevreden. :)

En de fatbike lag trouw en onvermoeibaar naast me, die knipperde niet met zijn ogen en schudde niet zijn hoofd maar deed me juist weer opveren en doorgaan. Soms stuiterde hij wel urenlang irritant als een skippybal over de stenen, trok me met zijn 22kg om bij het omhoog duwen op enorm steile berghellingen, sleurde me naar beneden als het zo steil bergafwaarts was dat het achterwiel over het voorwiel heenklapte, trok m'n armen uit m'n lijf als hij door wild water werd gepakt en wegdreef op z'n dikke banden en vaak vervloekte ik de enorme wielen als we klem tussen enorme rotsblokken zaten, tierde ik op de pedalen en de bar-ends als zij de dichte begroeing grepen waardoor de fiets plots stilstond en ik viel .. maarrr er is geen betere fiets denkbaar voor zo'n idiote monstertocht. Zonder fatbike had ik het zeker nooit gehaald, prachtfiets! 8)

Afbeelding

En PieterJan, ik was niet altijd alleen hoor, hier is bijv Tjur, die me dagenlang achtervolgde. Zeer fijne gesprekspartner want hij zeurt niet, vraagt zich bv niet af waarom ik fiets waar je niet kan fietsen maar draafde vrolijk mee, slingerend met zijn vier benen zoals rendieren doen. Soms praatte hij terug, maar meestal snoof of stampte hij op de grond en als hij zijn kop boog en zijn gewei naar voren deed wist ik dat ik snel sorry moest zeggen en een stapje terug moest doen want tis een zwaargewicht en razendsnel. In de nacht liep hij rondjes om de tent en wiegde me in slaap met zijn bijhoeven die klikkend en klapperend tegen elkaar aansloegen, de castagnetten van Lapland. 8)

Afbeelding

Ik noem hem Tjur, wat stier betekent en daar ze mij vaak een tjurskalle noemen (stierschedel, geen flauw idee waarom) hadden we al snel een klik. Maar o wee als een rendier snuift, zijn kop buigt en met zijn hoef op de grond slaat zoals op deze foto. Ga dan langzaam achteruit want ze houden echt niet van grapjes. :shock:

Afbeelding

Vaak als ik 's ochtends de tent opendeed stond hij al te wachten en zei: '"Hej slaapkop, kam je haar en poets je tanden want we moeten verder, chop chop." :)


Zomaar nog wat plaatjes van het Laplandse gebergte, dat gebergte is alleen maar rotsen, water en rendieren, vooral rotsen ja. Je struikelt over ze, om akelig van te worden.

Afbeelding

Hier is zo'n steile helling, loodrecht naar beneden, er is geen pad, je moet zelf je weg zien te vinden. Het is zo steil dat de stenen losrollen, de grote stenen nemen de kleine mee en je moet dus goed opletten waar je je voeten neerzet want je ligt zo beneden, vooral samen met een onhandig grote fatbike, die wordt dan een niet te stuiten kanonskogel en je kunt alleen maar hopen dat ie dan niet jou of een nietsvermoedende backpacker meesleurt. Dus je knijpt de remmen dicht, zet de fiets dwars voor je, hoopt op het beste of zegt vaarwel tegen het leven, slikt nog een keertje en doet de eerste stap vooruit .. het diepe in. :lol:

Afbeelding

Of je bent na vele km's duwen eindelijk boven en verheug je je op een stuk hoogvlakte maar ...

Afbeelding
.. neeeee weer die verdomde stenen!

Afbeelding

Kilometers lang alleen maar stenen, dag in dag uit .. Soms kun je er omheen zigzaggen maar dat vraagt zoveel concentratie, remmen, afstappen en weer opstappen dat het vaak fijner is om gewoon te lopen, de fatbike hobbelt wel mee. En als het waait is het hier niet zo leuk, er is nergens beschutting en de wind is snerpendkoud want die komt van eeuwige sneeuwvelden en ijzige gletsjers. Nee, de wind heeft hier geen genade voor stoere fatbikertjes die eigenlijk heeeel teer zijn en vooral snel zielig, helemaal als de chocola op is. :)

Afbeelding

Je hebt weinig nodig in het leven: een tentje, slaapzak en natuurlijk een paar vette bandjes! :)

Afbeelding

En een stel goede schoenen, onontbeerlijk in de bergen. Oja, en schijfremmen, een bashguard, alu ventieldopjes, crankmutsen .. en veel eten want er zijn alleen bosbessen. En die moet je ook nog eens delen met beren! :wink:
Ziet er fantastisch uit, Yopie. In zo'n ruig en enherbergzaam gebied komt de fatbike echt goed tot z'n recht.
Mooi verhaal en schitterende foto's Yopie. En prachtig om te zien hoe dicht bij Tjur je liet komen. Alsof het gewend is aan menselijk gezelschap, maar ik betwijfel dat het in dat gebied erg druk is :lol:.
Yopie, ondanks de zware momenten in deze tocht blij om te horen dat het goed gaat!

Maar dat is misschien wel wat het zo aantrekkelijk maakt, je geniet harder als je er voor hebt moeten vechten :wink:

Maarten

PS: Ik ben totaal niet (bij)gelovig maar bedacht me, toen ik je verhaal nog eens las: Tjur zou toch geen reïncarnatie zijn?
Leuk geschreven en mooie foto's :)

Ik ben benieuwd naar je hele verslag
Goed om te horen dat ondanks alle ontberingen hetgeen je wilde gelukt is en je zo op de manier zoals jij wilde een waardig afscheid hebt kunnen nemen.
Het was zo'n mooi weer dat ik weer een stukje op de hei ben gaan fietsen. Ik was aan het rijden en opeens hoorde ik een hoop geritsel achter me , dus ik kijk om zie ik een hertje bij me vandaan rennen :D Die was echt dichtbij , zo'n 10 Meter afstand. Ik heb er helaas geen foto van kunnen maken.

Wel heb ik zo wat foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb me een paar Knog lampjes op de fiets gezet want de dagen worden alweer korter. Het achterlampje is zo fel dat je er ook overdag goed zichtbaar mee bent. 70 Lumen :) De koplampen zijn 2x 200 Lumen , het zijn breedstralers , dat is echt fijn. De hele weg verlicht je ermee in het donker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wat een leuke reacties, fijn te lezen. Thanks! Zal later op de avond proberen wat meer over de tocht zelf vertellen, ook over het bikeraften (was fantastisch!) maar sommige dingen moet ik nog ff laten bezinken geloof ik. :)

Dennis1987 schreef: Afbeelding
Hee Dennis, das het betere werk: genieten van je fiets terwijl de zon schijnt en gewoon om de hoek! Prachtomgeving waar je woont. Mooie foto's ook. 8)
Die achterlamp klinkt trouwens goed, ik heb er ook eentje van 70 lumen maar dat is maar 1 lampje, denk dat 3 (of zijn het er 4?) beter zichtbaar zijn. Hoe laad je het op of kan dat niet? En is het bestand tegen flink offroad en regen? ook al regent het hier in de winter nooit. :D
Het achterlampje is de Knog Blinder R
Hij is 100% waterdicht , je kunt ermee gaan zwemmen :)

Ik heb de Knog Blinder R , het nieuwe model is de Blinder R70. Ze hebben allebij 70 Lumen maar de R70 heeft de usb stick op een andere plaats en heeft een verwisselbare siliconen strap.

Zo ziet de R eruit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Dat stickje steek je zo in een powerbank , je hebt er niet ook nog eens een kabeltje voor nodig. Hier is een filmpje ervan.
https://youtu.be/Kf0vxAf24sQ



Enigste nadeel is dat hij alleen maar op de zadelpen bevestigd kan worden.
Mooi Dennis, die wil ik wel! Tis idd wel jammer dat ie alleen op een zadelstang past, vooral lastig met een zadeltas. Maar hij geeft een zee van licht recht naar achteren en dat is precies wat ik hier nodig heb in die donkere bochtige heuvels.
Bedankt, was erg duidelijk met die foto's erbij. 8)
Ik heb ook een Bontrager Flare R achterlampje. Die is nog een stuk feller dan de Knog Blinder R. De Flare R schijnt zo fel dat ik verkeersborden achter mij rood verlicht tot zo'n 100 Meter ver weg. Zo fel dat ik weleens opmerkingen krijg van andere fietsers. Eentje noemde het k*t verlichting :lol: Beide , maar de Flare R nog iets meer zijn ook overdag goed zichtbaar.


De Blinder R doet 70 Lumen en de Flare R doet 65 Lumen. Maar op de een of andere manier geeft de Flare R meer licht. Hij is feller en de Flare R kun je op meerdere manieren op je fiets bevestigen.

De Bontrager komt met een erg degelijke siliconen strap voor een bevestiging aan de zadelpen. En met een clip zodat je hem aan een tas/jas of zadeltas enz kunt bevestigen. Ook kun je hem aan het frame bevestigen zoals ik heb maar dan moet je een houdertje mee bestellen want die voor de frame bevestiging komt er niet bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is ook erg goed zichtbaar vanaf de zijkant doordat er links en rechts ook een lampje in zit. Deze is ook waterdicht en modder bestendig , alleen weet ik niet of je met deze een rivier kunt oversteken. Ik zou hem dan toch voor de zekerheid in een waterdicht zakje doen.

Ook deze is met een powerbank op te laden. Op z'n felst brand hij 4 uur en op knipperen tot 23 uur.
Ook een mooi lampje maar vind die Knog toch mooier eigenlijk. :)

Ik heb nu een Lezyne micro drive 70 lumen en die is prima alleen zit ie vaak te vast in de houder, ik krijg hem er bijna nooit uit en moet hem toch soms onderweg bijladen. Vooral met handschoenen aan lukt het echt niet. Is natuurlijk ook weer fijn want dan rammelt ie offroad er niet uit maar tis toch niet alles.
En wil ook altijd een reservelamp bij me hebben, in de winter bevriezen nl de batterijen en soms is er maar drie uur of minder daglicht. De reserve die ik nu heb is een Lezyne femto drive, maar die geeft voor waar ik woon te weinig licht en hij gaat vaak perongeluk in m'n jaszak aan zodat heel leuk de batterij leegloopt.

Gelukkig zijn hier geen fietsers, althans waar ik fiets ben ik er nog nooit eentje tegengekomen, want die Lezyne is denk ik geen fijne lamp om achter te fietsen.
Smitty schreef: PS: Ik ben totaal niet (bij)gelovig maar bedacht me, toen ik je verhaal nog eens las: Tjur zou toch geen reïncarnatie zijn?

Ik ben ook niet (bij)gelovig, geloof alleen maar in trollen, gnomen, vättar, skogsrå, småhuldre en andere zweedse boswezens (die wrs niet in nederland voorkomen want wat is de vertaling??) maar volgens mij is een rendier toch echt een rendier Maarten! Alhoewel, ik geloof dat ik dat altijd dacht maar begin nu toch ook te twijfelen. :)

Maar hoe langer je eenzaam in Lapland ronddwaald hoe gekker, geloviger en gevoeliger je wordt, dat is me wel duidelijk. Ik kwam bijv. backpackers tegen die dagenlang alleen waren en daarna met een soort honger naar menselijk gezelschap en veiligheid erg emotioneel waren. Zoals een jongen die al bijna drie weken in Sarek was (een immens grote wildernis) en tijdens een storm samen met mij een dag en nacht in een berghutje vastzat. Hij vertelde hoe hij een paar keer voor zijn leven vreesde en dat hij beslissingen moest nemen die hij niet kon nemen maar toch moest maken. Hij vertelde over honderden meters hoge rotswanden die hij met handen en voeten moest beklimmen en waarvan de rotsen soms óver hem heen hingen, hij vertelde over razende rivieren, over een waterval waar hij achterlangs kroop, over moddervelden waar hij bij elke stap diep wegzakte .. en hij moest huilen toen hij dit vertelde. En het voelde heel vanzelfsprekend dat hij, een volwassen man op dat moment huilde.
Hij vond ook dat er teveel 'toeval' was, dat er dingen gebeurde die hij niet kon verklaren, zoals de bezetenheid die hij die hele dag voelde waardoor hij als een gek naar het schuilhutje liep, zonder te weten waarom. En toen daarna plots de storm losbarstte en ik halfbevroren binnenstrompelde (de eerste mens die hij in dagen zag) werd hij zo geroerd dat hij met tranen in zijn ogen naar me staarde en toen ik vroeg of alles goed was omdat ie zo glazig keek kwam de lach, een niet te stoppen lach. Hij zat zo vol emoties dat hij gewoon overborrelde.
We hebben die dag en nacht veel gepraat, bij een houtkacheltje, waxinekaarsjes, warme haverpap en vele koppen bosbessenthee. Hij had nog wat whisky, ik nog wat nootjes en meer hadden we niet nodig. We luisterden naar het geweld buiten, voelden het hutje schudde, zagen de sneeuw horizontaal langsvliegen en toen we de volgende dag weggingen, hij naar het zuiden en ik naar het noorden, omhelsden we elkaar als goede vrienden, verdrietig om het afscheid.
Dit soort ontmoetingen geeft zoveel energie en kracht, echt heel mooi, dat is alles dubbel en dwars waard. Mss is dat ook wel het mooiste, die unieke ontmoetingen. En wat het precies is waardoor je verandert .. mss de eenzaamheid, het ruige gebied, het gevecht tegen de kou, de wind, de moeheid of is het juist de schoonheid van dit alles? Ik weet het nog steeds niet. :)
stef.l schreef:En prachtig om te zien hoe dicht bij Tjur je liet komen. Alsof het gewend is aan menselijk gezelschap, maar ik betwijfel dat het in dat gebied erg druk is :lol:.
Ja maf he, heb ook nog nooit zoiets meegemaakt. Dacht eerst dat hij eenzaam was maar vaak waren er andere rendieren en hij kwam toch altijd weer terug. Mss dat ie bronstig werd en een oogje op de fatbike had want hij stond vaak naast de fattie, stil kijkend met zijn grote ronde ogen en zwaaiend met zijn imposante gewei. Maar ja, de fattie is heel cool en reageerde natuurlijk niet. :)

Het was iig een speciaal dier, mooi ook hoe trouw hij was. Soms was ie alleen nogal saggerijnig en één keer dacht ik dat hij bovenop de fatbike wilde springen of erop wilde dansen en toen moest ik toch wel ff ingrijpen. Maar dan is een rendier opeens erg groot, vooral als hij dreigend zijn gewei laat zakken. :shock: Maar ja, moest toch de fatbike beschermen dus ik zei heel stoer: "Du fårhuvud, glöm det, fattie är min." En of het nou komt doordat hij schapenkop werd genoemd of dat mijn zwaaiende haardos ontzag inboezemde; hij snoof een paar keer vervaarlijk, draaide zich om en ging een eindje verderop flink snuivend mos eten! Best een schatje want rendieren kunnen behoorlijk schade toebrengen, daar moet je echt geen ruzie mee krijgen.

In die paar dagen kwam ik twee backpackers tegen en dat was niet echt een succes. Zat toen hoog op een berghelling uit te rusten, heerlijk in de zon, maar het rendier was onrustig, rukte met z'n hoofd en stampte steeds op de grond. Toen ik zei dat ie niet moest zeuren want daar was de zomer te kort voor (leek mij wel toepasselijk voor een rendier in Lapland) stonden er opeens twee duitse backpackers voor ons. Met open mond keken ze naar het rendier, de fatbike en mij. Ze geloofden hun ogen niet: een fatbikertje babbelend met een rendier op een onmogelijk wandelpad ergens hoog op een berg. En ze wilden gelijk foto's nemen, van heel dichtbij. :shock: Ik zei nog dat dat niet een goed idee was en dat ik niet op facebook wil zodat iedereen 'I like' gaat zeggen terwijl ze denken 'wat een idioot' maar het was al te laat: het rendier stoof op ze af, razendsnel met zijn 300kg of hoeveel ie ook weegt en de jongens sprongen schreeuwend opzij. Daarna lag de één hulpeloos met zijn zware rugzak op de grond te spartelen, de ander keek angstig naar het snuivende rendier en ik zat natuurlijk irritant te giegelen want dat is een tik van mij, zodra het spannend wordt ga ik lachen. Dus de duitsers keken heel duister en dropen toen maar af haha. Ik moet nog steeds lachen als ik eraan denk, het was net zo'n WaltDisney film, iets met Mowgli of Heidi ofzo. :D


Afbeelding

Het rendier liep ook over dit soort planken, rollend met zijn ogen maar hij volgde wel. 8)

Afbeelding

Maar meestal liep hij ernaast, zijn brede hoeven dragen nog beter dan fatbikebandjes. :wink:

Afbeelding

Dit soort paden vond hij maar niks, dan verdween ie in het struikgewas en liet mij ploeterend en vloekend alleen. Soms 5km lang, soms 15km en elke keer was ik blij verrast als ie plots weer opdook.

Afbeelding

Dit was meer zijn ding, dan slenterde hij wat heen en weer of stond zolang stil dat hij verdween in het landschap. Of hij wachtte als ik koffie of warme bosbesdrank maakte en luisterde met klapperende oren naar m'n zweedse gebabbel. Ben je trouwens gek als je met een rendier praat of denkt dat hij naar je luistert?

Afbeelding

Maar dit is natuurlijk pas echt rendier&fatbikeparadise, hij dwalend over het mos en ik m'n weg zoekend in het uitgesleten smeltwaterpad. Alletwee blij, en ik súperblij als het bergafwaarts was. 8)

Afbeelding

Hier namen we afscheid, bij een hangbrug die voor het rendier teveel kraakte en wiebelde. Ik zette nog de fatbike met zijn dikke ronde achterwerk verleidelijk midden op de brug, maar nee hoor, hij liet zich niet zien. :(

Afbeelding

De brug lag over een kloof met een snelstromende rivier, alleen een vogel komt daar levend over dus dat was het einde van een korte maar speciale vriendschap. Wat het dier bezielde weet ik nog steeds niet, mss deed ik hem denken aan een zielig verdwaald kalf ofzo? Maar iig was het heel bijzonder!

Afbeelding

Dit is trouwens bosbessendrank, een heerlijk voedzaam en troostrijke drank. Ik ben in een maand bijna 5kg afgevallen en dat zou zonder die honderden bosbessen wrs meer zijn geweest. Blijft erg moeilijk: voedsel en bikepacking in onherbergzaam gebied waar het ook nog eens bijna elke nacht vriest. Naast de bosbes (blåbär) groeit daar ook de kråkbär, lijkt erg op de bosbes alleen is ie zwart en minder lekker. Maar ook deze is erg voedzaam, werkt geloof ik alleen laxerend maar dat weet ik niet zeker want ik eet ze niet graag.
Wat een prachtig verhaal weer :)
Echt een reis die je nooit meer vergeten zult. Ik zag het helemaal voor me met die 2 Duitse backpackers haha :lol: Geweldig

En wat bijzonder dat dat rendier je zo lang is gevolgd.