- Raadje plaatje?
Ik heb heel wat veranderd aan mijn fiets de laatste weken. Getest met een prachtige 4 daagse in de Ardennen. Sommige updates zijn goed, andere minder:
Racestuur veranderd van Ritchey Venturemax (L) naar Salsa Woodchipper (R). Lang over getwijfeld want velen hebben problemen met het plaatsen van de remgrepen bij de Woodchipper, maar toch tevreden. Bij de Ritchey had ik in de drops altijd het gevoel dat ik mijn ellebogen naar binnen moest trekken om mijn polsen te ontlasten, bij de Woodchipper valt mijn hand natuurlijk in de drops. Omdat de remgrepen lager zitten heb ik nu meer verschil in positie tussen handen op de hoods en handen bovenop het stuur, dat is dus ook meegenomen. Enig minpunt is dat de handen op de hoods iets oncomfortabeler is dan bij het Ritchey stuur.
Onverwacht goed: de
Pro Koryak Drop Bar Dropper Lever, aan mijn linkse remgreep. De
meegeleverde hendel van mijn dropper post zat niet alleen in de weg voor het openen van mijn stuurtas maar hij zat ook op een vervelende plaats langs de stuurpen zodat ik de dropper post niet vanuit de remgrepen kon bedienen. De hendel van Pro is de enige hendel die aangepast is aan racesturen. Het is wel een serieus gefoefel om hem samen met de rem/shifter te monteren, te laag en de hendel hangt in de weg om te schakelen, te hoog en je kan met je hand niet meer rond de rem/shifter.
Maar het onverwachte neveneffect van het deze nieuwe hendel is dat ik eindelijk verlost ben van gekraak dat al sinds het begin in mijn fiets zat. Ik heb al gedacht dat het de vierkante trapas was (UN-BB55), die heb ik al vervangen door een andere UN-BB55 en een SunRace, en ik heb ook al gevreesd dat het de carbon voorvork was, die heb ik dus al verschillende malen met een muntje afgetikt op zoek naar delaminatie. Nu blijkt dus dat de originele hendel dus zoveel wrijving in de kabel veroorzaakte dat de dropper post nooit helemaal volledig gesloten was en een beetje kraakte.
Zelfgemaakte frametas, gemaakt
volgens de methode van Shane, geïnspireerd op een tas van
Porcelain Rocket. Eerlijk gezegd stond ik bijna op het punt om de tas van Porcelain Rocket te kopen maar ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb want in zo'n tas past veel minder dan ik dacht. Ik had gehoopt mijn watervoorraad, de tent en nog wat anders in de tas te krijgen maar uiteindelijk kon dit er net in:
- tentstokken
- Camelbag 2l
- Abus Bordo Granit
- Topeak Mini Morph
- Regenjasje van de Decathlon
De tent zelf pastte er niet in, dan werd de zak te dik en schuurde hij tegen mijn benen. Ook nu nog is hij aan de dikke kant als de Camelbag volledig vol is.
Afknapper: René Herse Snoqualmie Pass 700x44 EL. Onder het motto "je leeft maar één keer" en in de rug geduwd door onverwachts vakantiegeld heb ik
dan toch die vreselijk dure René Herse banden gekocht. Woensdag tubeless gemonteerd met Stan's Race Sealant, donderdag vertrokken. Dat was een stommiteit want deze banden mogen dan wel verkocht worden als "tubeless compatible", dat zijn ze hoegenaamd niet. Tot groot jolijt van mijn medereizigers heb ik vier dagen staan pompen, en wat nog het ergste van al was, de situatie verslechterde in plaats van te verbeteren. Op zondag heb ik op een afstand van 25km twee keer mijn achterband moeten oppompen om nog wat druk over te houden. Bovenstaande foto is van dinsdag, 2 dagen later. Na 355km fietsen, ettellijke malen de banden oppompen, draaien en keren blijft er sealant door de flanken komen. Ik heb de banden teruggestuurd, met pijn in het hart want de schaarse momenten dat er wel voldoende lucht in zat reden ze heel fijn.