cwg schreef:jansenius schreef:
Precies daarom stel ik mij nu vragen bij de frames en opbouw van Stevens Sovereign (en dat had ik vroeger - toen ik enkel de specs versus de prijs bekeek - niet). Hoe grondig hebben zij hun Sovereign XT uitgetest ? Alle maten ? (jij spreekt van een 58, ik van een 61, misschien is de ene wel ok, en de andere niet). Met bagage ? Hoeveel ? Hoelang ?
Na deze vragen ben ik erg benieuwd onder exact welke omstandigheden dat slingeren ontstond en welke stappen je vriend ondernomen heeft om het probleem van het slingeren te verminderen. Was de fiets voorzien van een verende of een starre vork? Bij 80% van 15 kg bagage in de achtertassen blijft er maar 3 kg over voor de voorkant. Als je het gewicht van voortassen meerekent zit er wel erg weinig bagage in de voortassen. Of zat de rest van de bagage in een stuurtasje? Dat lijkt me zeer bevorderlijk voor slingergedrag. Is er contact geweest met de leverancier van de fiets om het probleem op te lossen?
Om op je vragen te antwoorden :
- zoals gezegd, het slingeren begon vanaf ongeveer 40km/u (bij afdalingen dus
); er zat niet veel anders op dan te remmen om onder de kritische drempel te blijven... vrij vervelend als je de cols ginder in de Vogezen kent
.
- verende voorvork maar in lock-out gezet (geen vering nodig op asfalt)
- 'voorkant' was enkel een stuurtas; ik zou het erg bedenkelijk vinden als 3-4kg in een stuurtas een probleem zou geven op nota bene een vakantiefiets; in mijn stuurtas zat minstens (!) evenveel, en mijn fiets gaf geen krimp
- geen idee of er contact geweest is naderhand met de winkel