Toen ik het woord bijna intikte wist ik inderdaad al wie ik voor ogen had.

Maar gelukkig is het inmiddels duidelijk.
Toen ik het woord bijna intikte wist ik inderdaad al wie ik voor ogen had.
Ik kan er van alles bij bedenken maar waarom zou ik dat gaan invullen voor jou of een ander? Precies de reden waarom op fora vaak ruis ontstaat, men denkt te weten wat de ander bedoelt zonder daarnaar te vragen. Wanneer ik om duidelijkheid vraag, naar wat het voor jou betekent, krijg ik deze reactie. Erg flauw hoor. I'm out.Leon schreef: ↑za 03 nov, 2018 11:58Toen ik het woord bijna intikte wist ik inderdaad al wie ik voor ogen had.![]()
Maar gelukkig is het inmiddels duidelijk.
Nogmaals: https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08EBridgestone SM schreef: ↑za 03 nov, 2018 11:20Om "onszelf" te redden moeten we er vooral (en ook graag rap) aan gaan werken dat er minder van "onszelf" op deze aardbol rondlopen (of fietsen, of ... ). < En dat dan liefst op vredelievende wijze. >
...
Met de huidige (rap groeiende) wereldbevolking en de huidige levenskwaliteit (die gemiddeld helemaal niet zo daverend is) zijn we aan het potverteren / plegen we roofbouw.
Stap één is dus: leg tijdig een knoop in je reproductie-apparaat.
De aarde zullen we niet naar de knoppen krijgen. Maar het leed (zowel voor mens als dier) dat we veroorzaken en nog zullen veroorzaken als het menselijk gedrag niet fundamenteel wijzigt is bijna niet te overschatten.
Wij zouden meer appels, peren, aardappelen eten en minder rijst, mango's, bananen. En daar zouden ze misschien minder appels, peren, ... eten en meer van hun lokale producten.
Het grootste probleem met het toenemend vliegverkeer is dat de rechtstreeks of onrechtstreeks (via geïmporteerde producten) afgelegde afstanden waanzinnig toenemen. Vliegverkeer is dus niet alleen op zich één van de meest vervuilende vervoersmiddelen, het zet vooral aan tot veel grotere afstanden en daardoor een sterke toename van de door transport veroorzaakte vervuiling en uitstoot van broeikasgassen.
Maar probeer dit svp niet te voorkomen door importbeperkingen alla Trump, maar bijvoorbeeld door wereldwijd een veel hogere belasting op fossiele brandstoffen, waardoor de transportkosten stijgen. (Vooralsnog hoeven we op iets dergelijks helaas nog niet te rekenen.)Het over de hele wereld importeren en exporteren van producten, producten waar vaak lokale alternatieven voor zijn, is geen goede zaak.
Dank je voor het vriendelijke verzoek. Ik vrees echter dat ik daar weinig over te zeggen hebBert van Sprang schreef: ↑za 03 nov, 2018 15:47Maar probeer dit svp niet te voorkomen door importbeperkingen alla Trump, maar bijvoorbeeld door wereldwijd een veel hogere belasting op fossiele brandstoffen, waardoor de transportkosten stijgen. (Vooralsnog hoeven we op iets dergelijks helaas nog niet te rekenen.)
Ha die Renaat,Revanho schreef: ↑za 03 nov, 2018 16:58(Voor Nederlands bier maak ik graag een uitzonderingBert van Sprang schreef: ↑za 03 nov, 2018 15:47Maar probeer dit svp niet te voorkomen door importbeperkingen alla Trump, maar bijvoorbeeld door wereldwijd een veel hogere belasting op fossiele brandstoffen, waardoor de transportkosten stijgen. (Vooralsnog hoeven we op iets dergelijks helaas nog niet te rekenen.))
Bert,bert sitters schreef: ↑za 03 nov, 2018 17:54Er zijn overigens tegenwoordig ook goede Nederlandse bieren. Ook ik drink liever geen Heineken afwaswater. We hebben hier inmiddels meer dan 500 brouwerijen.
Ik weet niet waarom in "geen idee van de realiteit" zou hebben.Revanho schreef: ↑za 03 nov, 2018 13:40Nogmaals: https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E
Waarom hebben de meeste mensen die uitspraken doen over de 'overbevolking' geen idee van de realiteit hebben? Er ligt al een tijdje een knoop in ons reproductie-apparaat.
Zou een dalende bevolking op termijn goed kunnen zijn? Waarschijnlijk wel. Maar het zich nu fixeren op de bevolkingsgroei is zelfbedrog dat ons afleid van wat er werkelijk moet en kan gebeuren.
De aardbol kan prima aan 11 miljard mensen een behoorlijk welvarend leven bieden. Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders egoïsme.
Mooi beschreven. Zeker vergeleken met de landen om ons heen, is de Nederlandse bevolking in de 20e eeuw explosief gegroeid, zoals de grafiek hieronder laat zien (bron).Bridgestone SM schreef: ↑za 03 nov, 2018 20:50Mijn oma was van 1900. Zij leerde op school dat er 5 miljoen Nederlanders waren, ze leerde door voor schooljuf en ze moest die 5 miljoen corrigeren, het waren er inmiddels 6 miljoen. Toen ik naar school ging waren het er 12 miljoen, nee het werden er 13 miljoen. Inmiddels zitten we bij 17 miljoen en gelukkig is de groei er een beetje uit. Nog steeds groei, en op basis van die 17 miljoen is een beetje altijd nog veel (en mijns inziens veel te veel).
De Club van Tien miljoen, die al jaren aandacht vraagt voor het probleem van overbevolking, zou de Nederlandse bevolking graag op een vreedzame en legale wijze zien krimpen naar een omvang van 10 miljoen en stelt dat de aarde maar voor 4 miljard mensen een kwaliteit van leven kan bieden op het niveau van de EU.Bridgestone SM schreef: ↑za 03 nov, 2018 20:50Als we nu ineens terug zouden kunnen naar het Nederland van rond mijn geboorte dan hadden die kleine 12 miljoen Nederlanders ineens 50% meer ruimte.
Ik weet dat dat niet maar zo gaat, en zeker niet probleemloos (en zelfs zeer problematisch als het schoksgewijze zou gaan, maar ... ik ben voorstander van het Nederland van 6 miljoen (je hebt dan ongeveer die halve hectare per persoon).
De "club" van de bomen groeien tot in de hemel onderbouwt nog minder.Bert van Sprang schreef: ↑za 03 nov, 2018 23:37inderdaad de club van 10 miljoen stelt, maar onderbouwt niets.
Deze club doet zelf geen onderzoek (daar zullen ze de middelen ook niet voor hebben), maar wil het thema bevolkingspolitiek uit de taboesfeer halen. Op hun website staan allerlei artikelen en nieuwsbrieven. Jaren terug heb ik het boek 'Mijn land van veel en vol' van Paul Gerbrands, de oprichter van deze club gelezen en ik meen me vaag te herinneren dat daar ook een literatuurlijst instond. Hier is een oud Volkskrantinterview met Gerbrands en hier een recenter artikel waarin de club genoemd wordt.Bert van Sprang schreef: ↑za 03 nov, 2018 23:37inderdaad de club van 10 miljoen stelt, maar onderbouwt niets.
Heb je de video waar ik naar verwijs wel bekeken?Bridgestone SM schreef: ↑za 03 nov, 2018 20:50Ik weet niet waarom in "geen idee van de realiteit" zou hebben.Revanho schreef: ↑za 03 nov, 2018 13:40Nogmaals: https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E
Waarom hebben de meeste mensen die uitspraken doen over de 'overbevolking' geen idee van de realiteit hebben? Er ligt al een tijdje een knoop in ons reproductie-apparaat.
Zou een dalende bevolking op termijn goed kunnen zijn? Waarschijnlijk wel. Maar het zich nu fixeren op de bevolkingsgroei is zelfbedrog dat ons afleid van wat er werkelijk moet en kan gebeuren.
De aardbol kan prima aan 11 miljard mensen een behoorlijk welvarend leven bieden. Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders egoïsme.