Re: e-bike verdringt fiets
Geplaatst: zo 19 aug, 2018 14:42
Ed, het ging niet over mensen zoals jij met een beperking.
Je wilt zeggen dat als je op individueel niveau geen zekere observatie kunt doen, je die observatie wel op populatieniveau kunt doen?Wim schreef: ↑zo 19 aug, 2018 14:12Ik heb je net een voorbeeld gegeven van een van je drogredeneringen, namelijk dat als er op individueel niveau geen zekere observaties gedaan kunnen worden dat op populatieniveau ook niet kan. Je kunt hier informatie krijgen over de geneugten van het fietsen, maar alles wat jij lijkt te doen is de lofzang zingen van de ebike, wat in mijn ogen en in die van velen hier toch echt geen fiets is. Als je wilt weten wat een fiets voor je kan beteken moet je zelf fietsen, zolang het nog kan, en lekker zweten.
Sorry Wim, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Het kan ook zijn dat (een deel van) de ebikers anders automobilist zou zijn, of op een scooter rond zou rijden. Of op een gewone fiets, maar voor minder (of minder lange) verplaatsingen.Wim schreef: ↑zo 19 aug, 2018 14:48Leon slaat de spijker op de kop: als het aandeel ebikers (en dat kennen we uit marktonderzoeken) veel groter is dan het aandeel mensen met een beperking (en dat kunnen we ongeveer weten uit surveys over gezondheid) dan kun je concluderen dat er vrij veel mensen een ebike gebruiken terwijl dat op grond van hun fysieke beperkingen niet nodig is. Vanuit volksgezondheidsperspectief kun je daar vervolgens wat van vinden.
Hallo Wim,
Maar dan moet je wel waarden meten aan dat individu en daar ontbreekt het aan in het "onderzoek" van Roos.Wim schreef: ↑zo 19 aug, 2018 14:50Hans, het verschil tussen wat je op individueel niveau kunt waarnemen en concluderen en wat op populatieniveau is een beproefd concept in de wetenschappelijke methodologie. Ik verdien er mijn geld mee.
Individueel wijken we allemaal af van het gemiddelde, maar gemiddeld zijn we gemiddeld. Dat is de wet van de grote getallen.
Precies, als ik mezelf als voorbeeld mag nemen. In oktober een e-bike gekocht, in december voor het laatst mijn auto getanked.Polling schreef: ↑zo 19 aug, 2018 14:59Sorry Wim, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Het kan ook zijn dat (een deel van) de ebikers anders automobilist zou zijn, of op een scooter rond zou rijden. Of op een gewone fiets, maar voor minder (of minder lange) verplaatsingen.Wim schreef: ↑zo 19 aug, 2018 14:48Leon slaat de spijker op de kop: als het aandeel ebikers (en dat kennen we uit marktonderzoeken) veel groter is dan het aandeel mensen met een beperking (en dat kunnen we ongeveer weten uit surveys over gezondheid) dan kun je concluderen dat er vrij veel mensen een ebike gebruiken terwijl dat op grond van hun fysieke beperkingen niet nodig is. Vanuit volksgezondheidsperspectief kun je daar vervolgens wat van vinden.
Wat ik in deze discussie niet begrijp, is de felheid en het oordeel dat mensen denken te kunnen geven over anderen. Laat mensen toch lekker op een ebike als ze dat willen. Ook als ze nog zouden kunnen fietsen zonder ondersteuning.
Ik ging me er tegeaan bemoeien toen het voorstel kwam om iedereen met een ebike die verplicht te laten omruilen voor een gewone fiets...
Maar die steekproef moet wel representatief zijn EN je moet die mensen wel ondervragen op de punten waarop/op basis waarvan jij een uitspraak wil doen
Mijn persoonlijke voorbeeld laat zien dat het mogelijk is dat het anders ligt dan de aanname/bewering die wordt gedaan (door Roos en jou) Het laat zien dat de theorie die men heeft weleens eens niet zou kunnen kloppen.