Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke nieuwe buitenband? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Welke nieuwe buitenband?

126 berichten
Die Topcontacts vind ik zelf niet erg fijn, want nogal stug. Verder zou ik, als het past, een maatje breder gaan. Tot slot zou ik in jouw geval voor een tamelijk degelijk kiezen, gezien het gecombineerde gewicht van fiets, bagage en berijder. Ik kom dan uit op de Schwalbe Big Apple in 50 mm.
Ik vind de Big Apple (ervaring beperkt tot het oude model met minder profiel) een fijne band, want snel en comfortabel, en ook degelijk. Zelf houd ik voor mijn eigen tochten van echt snelle soepele banden als de Panaracer Pasela (zonder antileklaag) of de banden van Compass, en neem ik een beperktere levensduur en grotere kans op lekrijden op de koop toe. Ik krijg de indruk dat jij dat niet wilt. Voor tochten met echt meer onverhard en veel modder heb ik een stel Schwalbe Marathon Extreme banden (helaas niet meer leverbaar).
willem.m schreef:Ben je trouwens voorbereid op wat er aan reacties gaat komen? Een bandentopic doet het altijd erg goed op dit forum. Breed/smal, hard zahct opgepompt, rolweerstand, juistheid van labmetingen etc etc. Laat je niet gek maken he :wink:
Ja, ik heb al wat gelezen op dit forum. Ik probeer daarom zo duidelijk mogelijk te zijn: forse belading, grote verscheidenheid aan ondergrond, betrouwbaarheid en voorspelbaarheid zijn belangrijkere dan snelheid, prijs is niet zo heel relevant (zo eens in de 7-8 jaar).
Wim schreef:Die Topcontacts vind ik zelf niet erg fijn,
Hallo Wim, ik rijd met de travel contact niet de topcontact.

Groet,
Ronald
Ik heb me vergist. Ik bedoelde ook de Travel Contact: gladde middenstrook, ribbels aan de zijkanten. Wat mij betreft is die veel te stug.
willem.m schreef:Ben je trouwens voorbereid op wat er aan reacties gaat komen? Een bandentopic doet het altijd erg goed op dit forum.
In ieder geval heb je dan de garantie dat er Pasela's om de hoek gaan komen. :)

Ik heb een paar maanden in Zuid-Amerika op Continental Travel Contacts rondgefietst en ik vond het nadeel dat het rubber van het loopvlak vrij zacht is. Daardoor ging er allerlei rommel in vastzitten, wat resulteerde in scheurtjes en relatief veel lekke banden. En een korte levensduur wat mij betreft (5000km). Dus als jouw banden al sporen vertonen zou ik de gok niet nemen. Voor een komende reis met diverse ondergronden ga ik de Schwalbe Mondial eens proberen, daar hoor ik goede verhalen over. Bij een recente tocht door Azië met 80/20% asfalt/onverhard (geen modder) voldeden 50mm Schwalbe Supremes overigens ook prima.
:D
Kortom, hourses for courses. Het hangt er heel erg vanaf wat je ermee wilt doen. Pasela's monteren voor een tocht in Mongolië is een slecht plan, maar Mondials voor een tocht naar Rome of Santiago evenzeer.
Precies. Wanneer er dus gevraagd wordt naar een band voor "gravel, keien, split, weiland, modder, en gelukkig ook asfalt" zie ik dan ook geen reden om (voor de 291e keer) de Pasela's te noemen.
Natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeuren, maar om deze nu telkens weer te moeten ventileren (geldt tevens voor "m-gineering") wordt een beetje vermoeiend wat mij betreft. Dit is een forum en geen blog.
gerritdevries schreef:Precies. Wanneer er dus gevraagd wordt naar een band voor "gravel, keien, split, weiland, modder, en gelukkig ook asfalt" zie ik dan ook geen reden om (voor de 291e keer) de Pasela's te noemen.
Natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeuren, maar om deze nu telkens weer te moeten ventileren (geldt tevens voor "m-gineering") wordt een beetje vermoeiend wat mij betreft. Dit is een forum en geen blog.
Als ik even snel door jouw post geschiedenis heen ga gebruik je zo'n 10% van je berichten om Wim direct of indirect aan te vallen, dat vind ik nou vermoeiend.
berger schreef:
gerritdevries schreef:Precies. Wanneer er dus gevraagd wordt naar een band voor "gravel, keien, split, weiland, modder, en gelukkig ook asfalt" zie ik dan ook geen reden om (voor de 291e keer) de Pasela's te noemen.
Natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeuren, maar om deze nu telkens weer te moeten ventileren (geldt tevens voor "m-gineering") wordt een beetje vermoeiend wat mij betreft. Dit is een forum en geen blog.
Als ik even snel door jouw post geschiedenis heen ga gebruik je zo'n 10% van je berichten om Wim direct of indirect aan te vallen, dat vind ik nou vermoeiend.
Gezien hij nog maar 66 berichten heeft geplaatst valt dat toch nog wel mee? Dan heeft hij er 7 van de 291 keer ets van gezegd.
berger schreef:
gerritdevries schreef:... een beetje vermoeiend wat mij betreft. Dit is een forum en geen blog.
Als ik even snel door jouw post geschiedenis heen ga gebruik je zo'n 10% van je berichten om Wim direct of indirect aan te vallen, dat vind ik nou vermoeiend.
Ja Gerrit, je moet wel op je tellen passen.

Ik ben ook bezoedeld met een voorkeur voor Hollowtech crankstellen, schijfremmen, verende voorvorken en een ambivalentie ten opzichte van de grootmeester in Kiel-Windeweer. Je voelt je hier gauw een paria met al die foute spullen.
Terug naar de banden; ik las een rolweerstandstest van een ligfietser; http://wimschermer.blogspot.nl/2015/02/ ... athon.html waar de conclusie duidelijk was mbt de Almotion van Schwalbe; erg licht rollende band.
Toch een interessante bevinding aangezien o.a. op dit forum de claims van Schwalbe op dit vlak in twijfel werden getrokken.
Laat ik nu net deze keer de Pasela's niet aanbevolen hebben, maar juist een andere band. :D
welmers schreef:... Te brede banden geven teveel luchtweerstand.

Na het nodige zoekwerk gecombineerd met mijn (beperkte) kennis en ervaring is mijn
keuze is gevallen op: voor Schwalbe Kojak 35mm, en achter: Schwalbe Marathon Almotion 40mm.
Kojaks zien er wel snel uit, maar zijn volgens de test van de fietsersbond minder snel dan marathons. Ik zou voor gewoon dezelfde als achter leggen. Luchtweerstand van banden speelt met een reisfiets niet echt een rol. Je lijf en de bagage zullen hier meer aan doen.
Luchtweerstand loopt exponentieel op, en is dus vooral bij wat hogere snelheden van belang. Tot een km of 20 zijn de rolweerstand van banden en bij klimmen het totale gewicht van fiets/ber8ijder/bagage het belangrijkste. Daarboven kun je goed merken dat luchtweerstand van belang wordt. Echter, de belangrijkste problemen zijn dan je houding op de fiets (een racestuur en een meer gestrekte houding zijn sneller), loszittend kleding, en je fietstassen, vooral aan de voorkant. De breedte van de banden lijkt me bij deze snelheden nog tamelijk irrelevant voor de luchtweerstand. Ik schat dat ook voor snelle toerfietsers het rolweerstand voordeel van brede banden op slecht wegdek ruimschoots het geringe luchtweerstand voordeel van smallere banden overtreft.
Ronald53 schreef:Vraag 1: welke criteria houden jullie aan voor het vervangen
Meer antwoorden dan je lief is: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... buitenband
Handig, die zoekfunctie.

Groeten,

Carl
Wim schreef:Luchtweerstand loopt exponentieel op
Kwadratisch Wim, kwadratisch!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand
August schreef: Kojaks zien er wel snel uit, maar zijn volgens de test van de fietsersbond minder snel dan marathons. Ik zou voor gewoon dezelfde als achter leggen. Luchtweerstand van banden speelt met een reisfiets niet echt een rol. Je lijf en de bagage zullen hier meer aan doen.
Ik heb mijn fiets ondertussen al weer even voorzien van Schwalbe Almotion 40-622 achter (met dank aan snelle levering van Roseversand) en voor de Cordo Sensamo Speed 35-622. Van die laatste nog nooit gehoord overigens. Maar ik ben dik tevreden, de fiets loopt nu een heel stuk vlotter dan met de standaard dikke stugge stadsfietsbanden waar ik 'm mee kocht. De enige verdere verbetering is het gemonteerde ligstuur.

Ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal wat betreft 28" banden, ik fiets al jaren vnl met ligfietsen met 26" en 20" banden. Hiermee is mijn ervaring:

- schwalbe kojak 35-406 loopt iets vlotter dan schwalbe marathon greenguard 40-406, maar die laatste is ook niet slecht, en wel lekbestendiger. kojak is in ieder geval wel lichter qua gewicht.

- schwalbe marathon supreme uit 2010 loopt heel slecht, zowel de 26" als de 20" versie. Je gaat zo 5km/h langzamer dan met kojaks/marathons en een wat langere afstand fietsen is echt afzien. Ik lees her en der verhalen dat dit niet meer geldt voor de nieuwere producties en dat die een stuk beter lopen.

- schwalbe super moto 60-559 is een super band, loopt op 3 bar vergelijkbaar snel als een kojak 50-559 op 5 bar. En door die 3 bar super comfortabel en goede wegligging. helaas met 60mm past ie nog maar net en loopt snel aan en daardoor minder geschikt voor mijn fiets. verder ook mindere lekbescherming.
Mag ik hier een vraag aan toevoegen, of moet ik een nieuwe vraag hiervoor aanmaken? Ik kies nu voor hier plaatsen en merk wel of dat ok is. Mijn fietsenmaker adviseerde mij een Schwalbe Marathon Mondial (28 inch, 42-622). Inmiddels gekocht en gemonteerd. Als ik bovenstaande reacties lees, vraag ik me nu echter af of dit de juiste keuze is geweest. Ik fiets vooral veel recreatief (en woon-werkverkeer), 95% op asfalt. Deze zomer een fietsvakantie van Salzburg naar Italië (kampeeruitrusting in bepakking, dus aardig gewicht om mee te nemen, Alpe Adria Radweg is vooral asfalt). Ik heb geen plannen om Afrika door te trekken of andere offroadtochten te houden ;-). Ik betaalde trouwens 57 Euro per stuk, veel geld voor een band vind ik, maar dan betaal ik gelijk maar voor het advies van fietsenmaker (online zijn ze een stuk goedkoper). Nu hoop ik uiteraard dat het advies van de fietsenmaker correct was....
De Mondial is een band voor de echte wereldfietser die naar verre streken gaat en een heel degelijke band nodig heeft voor ruwe wegen. Het nadeel van zulke banden is dat ze oncomfortabel zijn en zwaar lopen. Iets als een bredere Marathon Racer (of de Panaracer Pasela, maar als ik dat zeg word ik weer afgezeken) is veel sneller en comfortabeler en in mijn ervaring degelijk genoeg. Ze zullen wat minder lang meegaan (vooral de Pasela) en je hebt een iets grotere kans op een lekke band, maar het fietst veel fijner. Kortom, het was wat mij betreft geen goed advies, tenzij je zelf gevraagd hebt om een heel degelijke band. Want dat is wel wat veel mensen vragen, ook al hebben ze het niet nodig.
Ik heb die Mondial ook. Ik vind het prettig dat ik er nooit mee lek rij (nu 9600 km op gereden, allerlei on- en offroadomstandigheden), maar het is echt overkill. Het trapt daarnaast vrij zwaar. Volgende set wordt of Almotion, of Big Apple. Maar ja, deze willen maar niet slijten :).
Ik ga er in ieder geval nog één zomervakantie op asfalt mee door...