Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avaghon,VSF of Santos - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Avaghon,VSF of Santos

143 berichten
nog even een vraag aan ervaringsdeskundigen:
Als je met 25 kg op stap gaat op Avaghon s 28: alleen achterdragers of bagage verdelen ook over voordragers? ( moet daar nog keuze in maken )
ben benieuwd,
groet,Ber
Bij dat gewicht (en er gaan nu vast mensen langskomen die zeggen dat je ook met de helft toekunt) verdeel ik het gewicht. Tweederde achter, eenderde voor, Het is ook het gewicht dat ik op langere trips op mijn Avaghon heb hangen. Mijn partner de helft maar zij verdeelt het ook over voor en achter. Altijd lekker veel ruimte voor boodschappen.
Ber schreef:nog even een vraag aan ervaringsdeskundigen:
Als je met 25 kg op stap gaat op Avaghon s 28: alleen achterdragers of bagage verdelen ook over voordragers? ( moet daar nog keuze in maken )
ben benieuwd,
groet,Ber
Bij 25 kilo is het heel aanlokkelijk om nog verder te bezuinigen tot 20 kilo (incl tassen) zodat je net wél zonder voortassen kunt. 25 is volgens mij net wat veel: als je zwaar bent wordt het totaalgewicht op het achterwiel hoog en als je licht bent heb je een relatief te logge achterkant aan je fiets en dat stuurt niet lekker.
Maar het in dat laatste geval zeker te proberen. Dus eerst proberen en dan pas voordrager en voortassen kopen. Je fiets kan het vast wel aan.
Fietsen zonder voortassen spaar flink wat gewicht omdat je zowel voordrager als de tassen niet mee hoeft te nemen en bij wat wind tegen is het goed te merken.
Zelf heb ik de vierkante Ortliebvoortassen ingeruild voor iets kleinere, lichtere en iets aerodynamischere Arkel-tassen waar ik zelf de Ortliebhaken aan gemonteerd heb.
Ik ben een groot voorstander van alleen achtertassen, maar er zijn grenzen, en ik denk dat 20-25 kg teveel is. Op mijn tocht in Noorwegen had ik vanwege het weer wat meer bij me dan anders: iets van totaal 18 kg, goeddeels achterop (tassen, plus de tent er bovenop). Dat was op mijn fiets ook wel de grens. Bedenk daarbij dat ik met een racestuur rijd, waardoor mijn lichaamsgewicht relatief ver naar voren komt.
Kortom, ik zou het totaal van bagage beperken tot 15 kg, en dat kan voor zowat alle Europese bestemminge prima, tenzij je echt in de winter wilt gaan.
Mijn advies zou zijn het geld dat je bespaart op een voordrager en voortassen te investeren in vooral compactere en lichtere slaapspullen. Mijn slaapspul voor de zomer en het late voorjaar en vroege najaar weegt totaal 1 kg (matras en slaapzak). Voor 500 gram meer kun je zelfs laat in het najaar en heel vroeg in het voorjaar op pad.
Wim heeft gelijk als je van 20 naar 18 wil geraken. Maar 28 kg ruikt vooral naar veel te veel spullen willen meenemen. Rugzak trekkers dragen liefst 20% en maximum 25% van hun eigen lichaamsgewicht, ook op de fiets is dat een goed uitgangspunt.

Wil je al die spullen wel degelijk mee, dan zijn vier tassen sowieso de beste manier. :-)
Ga zelf met mijn 28er Avaghon zonder problemen mer 25 kg op de achterdrager op stap. Vind ik prettiger dan met voortassen en ik vind het prima fietsen.
Op mijn Vannicholas Pioneer werkt dat dan overigens weer voor geen meter.

Ook hiervoor geldt: Gewoon uitproberen.
En inderdaad zoals Enrice zegt: overbodg spul thuislaten.
Natuurlijk let je op gewicht. Maar als je geen zin hebt om bepaalde dingen thuis te laten - zoals ik - trek je je dan van deze adviezen lekker niks aan. Heel veel Wereldfietsers, zoals ze op weekenden van deze vereniging komen, hebben veel meer dan 20 kilo spul bij zich. Ik zie ze er niet voor aan dat ze daar onderweg zo veel ongelukkig door zijn.
Ieder moet zelf weten wat het optimum is tussen het gemak van de spullen die je bij je hebt en het gemak van de gewichtsbesparing. Dat is een persoonlijke voorkeur. De vraag of dat nog gaat zo achterop de fiets is een feitelijke, en ik denk het niet, al is de ene fiets de andere niet, en de ene berijder ook niet de andere.
Wim schreef:Ieder moet zelf weten wat het optimum is tussen het gemak van de spullen die je bij je hebt en het gemak van de gewichtsbesparing. ..... en de ene berijder ook niet de andere.
In dat kader durf ik wel te bekennen dat ik voor ook wel achtertassen gebruik. Dus voor en achter een groot volume zodat een extra fleecetrui, kleedje en extra brood etc. ook meekunnen. Maar alléén als het lekker vlak is.
dank voor jullie reacties,
ga het eerste zonder voordrager proberen, misschien alleen een stuurtasje voor handzame spullen.
groet,
Ber
(de Avaghon is in aantocht, vandaag op mijn Gazelle "kwikstep" van station Driebergen naar Utrecht gefietst, treinen vielen daar uit. Wat is die Gazelle(zonder versnelling!) toch een wonder fiets, snel licht en makkelijk deelbaar voor in de trein.)
Toch jammer dat je op de meeste fietsen moet kiezen tussen een stuurtas (hoog, instabiel, klein, handzaam) en voortassen (laag, stabiel, groot, zwaar, niet handzaam). De tussenvorm van een (randonneurs)voortas bevalt mij erg goed voor een gebalanceerde fiets, genoeg ruimte voor alles wat ik overdag nodig heb, al fietsend m'n camera pakken, kostbaar spul makkelijk meenemen, etc.

Afbeelding

(dit had ook wel in alleen twee grote achtertassen gepast, maar die voortas wil ik sowieso niet missen, dus daar gaan altijd de eerste spullen in. Dat vul ik achterop aan met de tassen die ik nodig heb)
urje schreef:Afbeelding
Haha, dat lijkt best op mijn Agu Quorum 520KF, een stuurtas van 10 liter, die ik niet kwijt wil voor iets kleiners.
Jammer, afbeelding is bij mij niet te zien

Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef:Jammer, afbeelding is bij mij niet te zien

Ronald van der Perk
Werkend linkje: https://www.crazyguyonabike.com/pics/do ... 080770.jpg
Die werkt hier dan weer niet. Crazy Guy houdt niet van dieplinken geloof ik... Eerste plaatje in dit reisverslag, of m'n onderschrift -> One line through France -> Dag 1

Om ook nog iets inhoudelijks toe te voegen: die Agu van Leon zal niet veel kleiner zijn inderdaad, maar wel hoger hangen (klickfix aan stuur?), en dat gefrunnik met de kliksluiting vind ik mateloos irritant (ik heb het geprobeerd ;) ). Fijn dat ie voor jou goed werkt!
Dat vind ik nu een mooi sjiek tasje.

Welk merk/ type is het?
urje schreef: dit reisverslag, of m'n onderschrift -> One line through France -> Dag 1
Maar die tas herken ik als de de oude tas van Henkfietst52 ? :wink:
Mooie tas, maar ik vraag mij toch wel af of deze tas stabieler en prettiger stuurt dan een stuurtas met clicksysteem. Op het plaatje is niet te zien hoe de tas bevestigd is aan het stuur.

Ronald van der Perk
Het is een tas van Gilles Berthoud, ik geloof de 2586, inderdaad overgenomen van Henkfietst. Hij zit niet vast aan het stuur, maar maar aan dit rekje van Velo Orange. Dat rekje geeft op zich geen problemen, maar ik denk dat een decaleur aan het stuur toch nog net wat stabieler is.

Het stabiele sturen heeft vooral te maken met de plaats van de tas. Hij staat net wat lager en dichter bij de stuurkolom, waardoor de fiets minder topzwaar is (zijtassen zijn daarvoor nog beter natuurlijk), en een gering draaimoment om de stuurkolom heeft. Ondanks het grotere gewicht vind ik het prettiger sturen dan m'n oude Agu klickfix stuurtas, maar het zou best kunnen dat er klickfix systemen bestaan die je tas op een vergelijkbare plek vasthouden - dat weet ik niet.