Bedankt Renaat, heb ondertussen wat verschillende korstmossen geproefd maar buh wat een bitter taai goedje, niet echt geschikt om rauw te eten. Wist verder alleen dat rendieren het met kilo's moeten eten doordat het weinig voedingswaarde bevat, wel veel koolhydraten maar zeer weinig eiwitten. Duurt de winter te lang dan gaan ze hun eigen eiwit afbreken.
Had ook begrepen dat de Egyptenaren oa korstmos in mummies deden, iets met bacteriedödend ofzo? dus had bedacht dat het misschien wel geschikt was om op m'n onderbenen te wrijven want die zitten door die scherpe pinnetjes van de platformpedalen onder de kleine wondjes. Maar heb het toch maar niet gedaan.
Platformpedalen zijn absoluut niet geschikt voor dit soort tochten. Dat wist ik al maar eigenwijs die ik ben heb ik ze er toch op laten zitten, ze zijn nl wel heel fijn om door moeras te ploegen. Vaak moet ik dan nl afstappen, zak gelijk tot over de enkels in de derrie weg, de schoenen zuigen zich zo vast dat de voeten eruit glijden en vervolgens moet ik ze heel snel pakken anders lopen ze binnen een minuut vol blubber en zakken ze weg. Als ik dan na veel geploeg weer vaste grond onder de wielen heb ben ik heel blij met die brede pinpedalen; altijd grip hoe vies je schoenen ook zijn.
En over het meenemen van voedsel, moet me meer gaan verdiepen in het thuis zelf drogen van eten, zeer belangrijk als je hier ronddwaalt en vooral ook doordat ik niet zoveel bepakking kan meenemen. Heb alleen geen flauw idee hoeveel energie je op zo'n tocht gebruikt: soms zijn er mooie singletracks maar meestal sta je op de pedalen, balanceer je met alles wat je hebt over en tussen rotsen, sleur/trek/duw je tot je raar wordt, sneeuw, modder, steile klimmen en ook de afdalingen tussen rotsblokken waarbij je heel geconcentreert bezig bent de fiets in bedwang te houden vraagt veel energie. Hoe reken je dit nu om naar cal.? Geen flauw idee.
Robertjan schreef: Mooie omgeving, daar in het Hoge Noorden! Zie je nou wel dat er wél iets boven Groningen gaat! (Rare reclames hier altijd...
)
Yep, en dan zijn er ook nog steeds die beweren dat er hier alleen maar bomen zijn, nou zie jij een boom?? Wel mooie roze nachthemels onder een zomernachtzon, bergmeren, kabbelende beekjes, bruisende rivieren en oja fluoriserende groene spinnetjes die sierlijk op hoge pootjes over de stenen dansen. Zouden ze misschien in het donker licht geven?
Voor degene die nog een mooie mtb/fatbike/wandelroute zoeken: van de Noorse grens (bij Narvik) over de Rallarvägen van Riksgränsen naar Abisko, daar pak je de Kungsleden (500km lang pad) tot Hemavan, dan door naar Stekenjokk, een hoogvlakte waar de Vildmarksvägen alleen maar open is van 15 juni-15 okt. (vanwege de soms 7 meter hoge snö). Heb daar al heel wat mooie herinneringen liggen, een prachtig mooi verlaten gebied!
Of ik de hele route volhoud weet ik nog niet, zie wel hoever ik kom.
En zoek je
nog iets mooiers (är det möjligt?) ga dan naar het noordelijke deel van de Nordkalottleden, åj das pas mooi! alleen helaas bijna niet te fietsen. De Kungsleden is een onderdeel van dit 800km lange pad en deze wordt wel steeds meer befietst. D'r is hier trouwens ook een boekje over: 'Kungsleden på mountainbike', de schrijver ben ik helaas ff vergeten.
En sorry, geen links/routekaartjes want kan met dit minuscuul kleine schermpje en slecht internet maar een blz tegelijk openen. Ja het is boven de poolcirkel maar heel eenvoudig
Robertjan schreef:Mooie tocht, Yopie! Deels met gewone mountainbike te doen, zie ik. Maar waarschijnlijk maak je nu júíst foto's als het lastige gedeelte over is. Tja, dan is het inderdaad hét domein van de fatbike.
Sommige stukken gaan beter met een mtb, dat is toch duidelijk meer een klimgeit, een fatbike is echt een olifant. En soms moet ik de fiets tillen, nu heb ik de Pugsley plus bagage niet gewogen maar het weegt wel wat en vooral is ie onhandig groot.
Had ook een keer de bagage eraf gehaald, dat als eerste naar boven gebracht en daarna met veel moeite de fatbike omhoog gesleurd. Leg vervolgens de fiets naast de drybags om van het welverdiende uitzicht te gaan genieten, de fatbike draait nog even zijn wiel een slagje om en AAAAH! duwt zo met die dikke noppen tegen een drybag zodat ie hops als een gek weer naar beneden stuitert!
Ik was zo verbijsterd dat ik vergat te vloeken.
Wat een ellende om vervolgens die drybag weer omhoog te krijgen, die grap heeft bijna m'n nek gekost (en vingertoppen, nagels), had eigenlijk de zak moeten laten liggen maarja zonder tentje en slaapzak in een berggebied met eeuwige sneeuw is ook niet alles. Nu heb ik de spullen wat beter verdeeld, weer wat geleerd dus.
De fatbike is wel ideaal voor op de Kungsleden waar af en toe loopplanken liggen, want soms is de kier tussen twee planken net te breed voor een gewone mtb band (ben daardoor wel eens op de mtb onderuit gegaan, niet leuk)
En hij dendert fantastisch over stenen en rotsbodem, daar is ie toch wel kampioen in (naast het winterfietsen dan).
Heb nu alleen wel zeer vervaarlijk piepende schijfremmen, zowel voor en achter, kan er alleen niets bijzonders aan zien. Ze doen het iig nog prima en dat is wel nodig ook want tis een en al remmen hier.
groetjes!
oja, zijn er al wat meer fatbikers hier op het forum bijgekomen? lijkt me namelijk wel leuk