Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Auto geschorst - autoloos 2013 - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Auto geschorst - autoloos 2013

124 berichten
Yopie schreef:Renaat, jouw manier van discussieren is niet de mijne.
Mocht je nog meer zwart-wit, eenzijdige onzin en kort door de bocht opmerkingen naar mij toe willen maken, stuur dan een pb. Blijft de sfeer in dit draadje nog een beetje leuk.

De groeten.
Oh, die sfeer ging al verloren ergens bij pagina 2 denk ik. Het valt me wel op op dit forum hoor, een in eerste instantie onschuldig topic mondt vrij vaak uit in een botsing van meningen die als feiten worden gepresenteerd. Komt een beetje zuur over allemaal. Bah.

Even on-topic: ik heb ook een auto, een lease-kar (waarvoor ik gewoon, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, maandelijks betaal). Maar die heb ik vanmorgen lekker laten staan om door de miezer naar kantoor te fietsen, 18 km enkele reis. Waarom? Omdat m'n vriendin, die net ziek is geweest, dan makkelijker haar ronde als wijkverpleegkundige kan doen. Dan is een auto erg makkelijk.
Revanho schreef:
m-gineering schreef:Tja, mij valt ook op dat je erg veel moeite doet allerlei kosten op te voeren, en er geen enkele keer een mogelijke opbrengst durft te noemen ;)
Veel moeite kost dat niet.

Maar als antwoord op je vraag: http://www.milieurapport.be/upload/main ... O&O_01.pdf
pagina 138 - onderaan

Renaat
Mileurapporten door "milieumensen" geschreven bevatten zelden de waarheid. Zelfs kinderen weten dat als de Noordpool volledig smelt het zeewaterpeil onveranderd zal blijven. Noem het maar de groene leugen. In het zogenaamde belang van het milieu mag je liegen. De jeugd de indruk geven dat de huidige generatie de wereld netjes achterlaat voor de volgende.

Is CO2 geen "groeistof" voor de planten. Planten groeien beter in een milieu met een hogere CO2. concentratie. Waarom dat gezeur over CO2? Kan die zogenaamde opwarming van onze aarde geen voordeel opleveren. Minder stookkosten = minder fossiele brandstof.

Heel veel zogenaamde milieurapporten worden onderuitgehaald omdat vele factoren buiten beschouwing worden gelaten. Duurzame energie zal er vanzelf komen als de energie-prijzen stijgen. Dat heet marktwerking.

Renaat, stop eens met die lange verhalen en ga lekker fietsen. Neem als omnivoor ook eens een klein stukje vlees. Voor de essentiele aminozuren.

Piet.
PietV schreef:Mileurapporten door "milieumensen" geschreven bevatten zelden de waarheid. Zelfs kinderen weten dat als de Noordpool volledig smelt het zeewaterpeil onveranderd zal blijven. Noem het maar de groene leugen.
Waar staat dit dan (bron)? Want volgens mij zeggen ze dit ook niet. Als men het heeft over het afsmelten van de ijskappen bedoelt men natuurlijk niet alleen de Noordpool maar ook Groenland en Antartica.

De laatste ontwikkelingen voorspellen 2m verhoging per eeuw! bron
PietV schreef:
Revanho schreef:
m-gineering schreef:Tja, mij valt ook op dat je erg veel moeite doet allerlei kosten op te voeren, en er geen enkele keer een mogelijke opbrengst durft te noemen ;)
Veel moeite kost dat niet.

Maar als antwoord op je vraag: http://www.milieurapport.be/upload/main ... O&O_01.pdf
pagina 138 - onderaan

Renaat
Mileurapporten door "milieumensen" geschreven bevatten zelden de waarheid. Zelfs kinderen weten dat als de Noordpool volledig smelt het zeewaterpeil onveranderd zal blijven. Noem het maar de groene leugen. In het zogenaamde belang van het milieu mag je liegen. De jeugd de indruk geven dat de huidige generatie de wereld netjes achterlaat voor de volgende.

Is CO2 geen "groeistof" voor de planten. Planten groeien beter in een milieu met een hogere CO2. concentratie. Waarom dat gezeur over CO2? Kan die zogenaamde opwarming van onze aarde geen voordeel opleveren. Minder stookkosten = minder fossiele brandstof.

Heel veel zogenaamde milieurapporten worden onderuitgehaald omdat vele factoren buiten beschouwing worden gelaten. Duurzame energie zal er vanzelf komen als de energie-prijzen stijgen. Dat heet marktwerking.

Renaat, stop eens met die lange verhalen en ga lekker fietsen. Neem als omnivoor ook eens een klein stukje vlees. Voor de essentiele aminozuren.

Piet.
Kom op Piet V. een beetje minder denigrerend mag wel. Zo gaan dus grote commerciele belangen om met milieurapporten die niet in hun straatje passen: probeer het op arrogante en een platvoerse manier belachelijk te maken en te bagatelliseren. Je ziet dat mensen als Piet V. dit klakkeloos overnemen.
En in stilte hoop ik op een slotje op dit topic, dat begon met iemand die aangaf z'n auto geschorst te hebben... Maar ik kan natuurlijk ook gewoon stoppen met lezen :idea: .
Travelmaster schreef:Maar ik kan natuurlijk ook gewoon stoppen met lezen :idea: .
In je profiel: Informeer mij standaard wanneer er een reactie is op Nee zetten, dat scheelt veel ergernis :wink:

O.ja, ik eet ook vlees :P
PietV schreef:Mileurapporten door "milieumensen" geschreven bevatten zelden de waarheid. Zelfs kinderen weten dat als de Noordpool volledig smelt het zeewaterpeil onveranderd zal blijven. Noem het maar de groene leugen. In het zogenaamde belang van het milieu mag je liegen. De jeugd de indruk geven dat de huidige generatie de wereld netjes achterlaat voor de volgende.
Haha, hilarisch Piet! Eén misverstand dat door slechte luisteraars wordt opgepikt gebruiken om alle effecten van de opwarming van de aarde weg te wimpelen. Zo lust er ik nog wel een paar.
PietV schreef:Is CO2 geen "groeistof" voor de planten. Planten groeien beter in een milieu met een hogere CO2. concentratie. Waarom dat gezeur over CO2? Kan die zogenaamde opwarming van onze aarde geen voordeel opleveren. Minder stookkosten = minder fossiele brandstof.
Omdat er buiten de Nederlandse grenzen nog meer wereld is?
Leon
Beste fietsers!

Als ik dit draadje volg, dan lijkt het weer wat te ontsporen. Graag wil ik jullie vragen om met respect met elkaars meningen om te gaan. Doe maar net alsof je tegenover elkaar zit. Zou je dan ook deze bewoordingen gebruiken?

Ik laat hem nog even open staan maar als het zo doorgaat dan sluit ik hem of ik verplaats hem naar achtergrond zodat de discussie door kan gaan zonder dat iedereen er 'last' van heeft.

Alvast bedankt.

Hans
@PietV: de studie is opgemaakt door Transport en Mobility Leuven, in principe een onafhankelijk studiebureau. Ze hebben zich al wel vaker onpopulair gemaakt met studies die de automobilistenbond in het verkeerde keelgat schieten, maar wat ze zeggen is alleszins wetenschappelijk gefundeerd (hoewel ik ook wel weet dat je ook dan nog delen kan negeren en delen kan overbelichten)

De VMM is overigens een gewestelijke instelling en als overheidsdienst dus niet gelijk te stellen aan een milieuorganisatie, uiteraard werken er wel veel groene jongens wat zich natuurlijk weerspiegeld in hun communicatie.

Ontopic: Vroeger droomde ik van snelle wagens, ook nu nog heb ik als ingenieur een zekere bewondering voor het technisch vernuft van bv. een wankelmotor (mazda rx7). Dit neemt echter niet weg dat ik mijn visie heb herzien toen ik een cursus volgde en daarbij carpoolde met een oudere curusist. De man was zwembadredder en hun gezin was autoloos. Om de cursus tot redder te volgen, mocht hij een wagen van de gemeente gebruiken.

Door deze ontmoeting begon ik me vragen te stellen en aandacht te besteden aan zijn opmerkingen: bijvoorbeeld dat hij veel ontspannener thuis kwam dan vroeger toen hij wel een auto had. Al snel bemerkte ik dat in zijn visie heel wat nuttige punten zaten. Gaandeweg begon ik meer en meer nuttige verplaatsingen met de fiets te doen en fundamenteler na te denken over de mobiliteitsproblemen die ik moest oplossen: niet hoe ga ik ergens naartoe, maar waarom ga ik ergens naartoe, waarom woon ik hier, ...?

Een vriendin met een sterke afkeer van de versnipperde stedenbouw in België maakte het plaatje compleet. Samen leven we nu zonder wagen, uit overtuiging dat het anders kan, als je daarvoor kiest.

Een blik op de toekomst leert dat we nog een hele tijd evenveel of meer inwoners zullen hebben. Een auto, of hij nu een elektrische of een brandstofmotor heeft, neemt heel wat ruimte in en als je niks fundamenteel veranderd aan de mobiliteitsvraag ga je altijd tot de vaststelling komen dat er enorm veel ruimte opgaat aan autoinfrastructuur en dat de doorstroming toch suboptimaal blijft. Het beleid moet dan ook erop richten om:
- de vraag naar transport te minimaliseren door slimme ruimtelijke planning.
- er voor te zorgen dat mensen bij de keuze van hun transportmiddel, de maatschappelijke kosten die ze veroorzaken meenemen in hun keuze. (rekeningrijden is hier een voorbeeld van: de grootste component ervan is immers de kost van de vertraging die jij veroorzaakt aan anderen door zelf op de weg te gaan).
- de eventuele winsten die ontstaan door ongewenste transporten te belasten te investeren in infrastructuur die een alternatief biedt voor de ongewenste transporten.

Ondertussen kunnen wij alleen maar fietsen en zelf de keuzes maken waarvan we denken dat het de juiste zijn. ;-)

Erik
bert sitters schreef:Kom op Piet V. een beetje minder denigrerend mag wel. Zo gaan dus grote commerciele belangen om met milieurapporten die niet in hun straatje passen: probeer het op arrogante en een platvoerse manier belachelijk te maken en te bagatelliseren. Je ziet dat mensen als Piet V. dit klakkeloos overnemen.
Bert,

Ziet het als een anders soort bericht. Ik ben zeer kritisch betreffende het milieu en ben zeer milieu bewust. Door slecht openbaar vervoer beschikt het gezin over 1 zuinige auto, BPM en wegenbelastingvrij, waarin drie personen gemiddeld 4.000 km/persoon/jaar rijden.

Ik woon in een gebied met meer dan 400 grote molens voor energie. De laatste van de 36 molens in het project De Zuidlob worden afgebouwd. Molens met een hoog rendement, ashoogte 100 m, vermogen 3,4 MW per molen. Waar het nog aan ontbreekt is een waterstof-centrale voor bufferopslag van windenergie. Voor als de wind wegvalt. In aanleg zwaar milieubelastend, maar gelukkig waait het veel en vaak in de Polder. Zeewolde heeft een zeer groot overschot aan windenergie.

Ik ben tegen subsidies, maar beperkte subsidies voor technische verbeteringen ben ik voor. Maar je heb kleine leugens, grote leugens en statistieken. Als de milieubeweging de rapporten goed laten doorrekenen door andere wetenschappers wordt het milieuvraagstuk geloofwaardiger.

Ook milieu. Als je de uitstoot van een fietser, een bromfietser en een automobilist meet, dan stoot de fietser per gereden kilometer de meeste CO2 en methaan uit. De fietser zal dus meer voedsel tot zich moeten nemen om op gewicht te blijven en neem een groter deel van de wereld voedselvoorraad. Zonder andere factoren mee te nemen is fietsen erg milieu-onvriendelijk.

Volgens een andere redenatie is een Europafietsers milieuvriendelijker dan een Wereldfietser. De laatste neemt vaker het vliegtuig.

Economische belangen zorgen er voor dat energie goedkoop blijft. Subsidies ontwrichten de markt. Fossiele brandstoffen zijn erg goedkoop en vol op voorradig. Deze regering zal er weinig aan doen. De voordelen van echte zuinige auto worden nog niet gestimuleerd met fiscale voordelen. De maximumsnelheid in dit kleine land niet beperkt.
De auto is zeker geen melkkoe. Wie groot wil rijden zal dat wel voelen in de portemonnee. Maar 1 op 40 (benzine) en 1 op 60 (diesel) is voor een lichte en schone stadsauto prima te halen. Begrensd op 60 km/h. Licht en handzaam in een klein parkeervak. Het is er al jaren.

Maar ik blijf kritisch over vage milieurapporten.

Piet.
Ik ben al mijn hele leven autoloos en hoewel veel mensen mij willen doen geloven dat dit onmogelijk is blijkt het gewoon goed mogelijk zolang je je maar niet te veel laat indoctrineren door het systeem.

Het grootste bezwaar van auto's vind ik het gevaar om als voetganger of fietser aangereden te worden. Zo meende een automobilist gistermiddag tijdens een fietstocht nog even met een extreem hoge snelheid op een smalle landweg mij te passeren. (komt slechts zeer incidenteel voor maar 1x kan genoeg zijn) Een verlaagde sportauto met jonge bestuurder. Het probleem is, dat deze kleine categorie mensen het verziekt voor de rest die wel netjes rijdt.

Daarnaast vind ik ook het lawaai van de motor en het geklapper van de deuren zeer vervelend. Ik ben gevoelig voor lawaai en bijvoorbeeld op campings - maar ook op kantoor hoor ik de hele dag onafgebroken auto's arriveren en vertrekken. Voor mij kost dit veel energie. Ook de verlichting van auto's is dusdanig extreem dat ik regelmatig volledig verblind word.

Daarom ben ik van mening: hoe minder auto's, hoe beter. Ik denk dat de wereld een stuk aangenamer wordt indien veel auto-kilometers ingeruild worden voor op-eigen-krach-kilometers :D
jeroen_ schreef:Ik ben al mijn hele leven autoloos en hoewel veel mensen mij willen doen geloven dat dit onmogelijk is blijkt het gewoon goed mogelijk zolang je je maar niet te veel laat indoctrineren door het systeem.

Het grootste bezwaar van auto's vind ik het gevaar om als voetganger of fietser aangereden te worden. Zo meende een automobilist gistermiddag tijdens een fietstocht nog even met een extreem hoge snelheid op een smalle landweg mij te passeren. (komt slechts zeer incidenteel voor maar 1x kan genoeg zijn) Een verlaagde sportauto met jonge bestuurder. Het probleem is, dat deze kleine categorie mensen het verziekt voor de rest die wel netjes rijdt.

Daarnaast vind ik ook het lawaai van de motor en het geklapper van de deuren zeer vervelend. Ik ben gevoelig voor lawaai en bijvoorbeeld op campings - maar ook op kantoor hoor ik de hele dag onafgebroken auto's arriveren en vertrekken. Voor mij kost dit veel energie. Ook de verlichting van auto's is dusdanig extreem dat ik regelmatig volledig verblind word.

Daarom ben ik van mening: hoe minder auto's, hoe beter. Ik denk dat de wereld een stuk aangenamer wordt indien veel auto-kilometers ingeruild worden voor op-eigen-krach-kilometers :D
Daar kan ik me best wat bij voorstellen. Ik merk dat ook als er bij ons in de straat mensen 's avonds laat, luidruchtig pratend, uitstappen en hun huis binnengaan. Als ik 's ochtends vroeg weg ga, probeer ik dat altijd zo snel mogelijk te doen, met zo min mogelijk geluid: dus de huisdeur zachtjes dichttrekken, net als de autodeur, en met weinig toeren wegrijden. Onze straat weerkaatst geluid nogal.

Zoals in de tv-reclame mensen "tolerantie" ontdekken, zouden er ook pakketjes "consideratie" uitgedeeld mogen worden:).
PietV schreef:Maar ik blijf kritisch over vage milieurapporten.Piet.
Piet, dat fietsers milieuonvriendelijk zijn, dat is een nieuwe voor me. :lol:

Misschien kan je ons vertellen waar je die wijsheid vandaan haalt. Zonder bronnen, is je verhaal onbegonnen!
Leo,

Ik gebruikte de stelling dat fietsers milieu onvriendelijk zijn als voorbeeld in de vergelijking kleine leugens, grote leugens en statistieken. Het bewust weglaten van factoren geeft een compleet vertekend beeld. Dat is wat in vele milieu rapportages voorkomt. Vaak omlijst met morele verantwoordelijkheden. Het gevoel van. Vaak wordt het label "groen" misbruikt. Een vliegvakantie met fiets is ook niet milieuvriendelijk.
Laat een rapport of verslag over milieu feiten doorspitten door een onafhankelijke derde partij met kennis van zaken. Maak het onderwerp helder op basis van echte feiten.
Ik ben van 1947. Een jaar met een ongekend koude winter en hete zomer. 77 zomerse dagen, 4 hittegolven beginnend op 30 mei en eindigend op 27 augustus. Warm tot in oktober en niemand sprak over de opwarming van de aarde.

Jaren geleden had ik bedenkingen bij gesubsidieerde biobrandstoffen. Goed voor het milieu. Bossen kappen en voedsel verbouwen voor vergisting tot biobrandstof. Niet voor de mens, niet voor het dier, maar voor de "heilige koe". CO2 neutraal? Vergeet het maar.

Over tientallen jaren kunnen de wereldbevolking alleen voldoende te eten geven als we geen landbouwgrond verspillen. Daaraan gekoppeld de enorme hoeveelheid water.
Voor elk mens op aarde de noodzakelijke behoefte aan koolhydraten, vetten en eiwitten, zonder ondervoeding. Dan is bio-industrie het antwoord. Hygienisch, diervriendelijk en efficient. Zonder verspilling van diervoeders.

Piet.
PietV schreef:Laat een rapport of verslag over milieu feiten doorspitten door een onafhankelijke derde partij met kennis van zaken.
Als je het nieuws de afgelopen 30 jaar gevolgd hebt moet je toch weten dat het aantal onafhankelijke derden tot ca. nul is gedaald!
Leon
Piet, helder! :wink:

Persoonlijk hecht ik grote waarde aan de rapporten van het IPCC of UNEP. En op de BBC site staan ook vaak goede dingen. Helaas blijken die meestal conservatief en moeten ze geregeld bijgesteld worden naar nog slechter. :|
jeroen_ schreef:Ik ben al mijn hele leven autoloos en hoewel veel mensen mij willen doen geloven dat dit onmogelijk is blijkt het gewoon goed mogelijk zolang je je maar niet te veel laat indoctrineren door het systeem.

En toch snijdt het mes aan twee kanten: ik reed tot voor kort nooit auto en ergerde me op de fiets aan automobilisten die geen voorrang verleenden e.d. (van die verwarde bejaarden die de regel recht door op dezelfde weg gaat voor nog niet eens kennen en nog boos op je worden ook).

Ik zit sinds kort wel met enige regelmaat in de auto en zie in die korte tijd wat voor een chaos fietsers aanrichten door geen richting aan te geven, zomaar zonder te kijken overal schuin de weg over te steken en buiten de stad onverlicht (nee, 2 mini-LEDjes is géén verlichting, dát zou verboden moeten worden) rond te fietsen. Dus dit is meer een algemeen probleem dat verkeersregels vaak niet worden opgevolgd, zelf blijven opletten dus.

Dat je overgevoelig bent voor verlichting en geluiden is vervelend maar bedenk dat diezelfde verlichting ook een heel duidelijk doel heeft (ga maar eens 's avonds autorijden) en dat een verkeerd gerichtte fietslamp (of géén) minstens zo irritant is; wederom snijdt het mes aan twee kanten.
Hoi Matthie!

bedankt voor je reactie. Het klopt dat het aan de laars lappen van regels door alle soorten verkeersdeelnemers wordt gedaan.

Eigenlijk maakt het mij weinig uit welke groep (fietsers, automobilisten, wandelaars, etc.) de meeste of minste fouten en overtredingen maakt. Het probleem is, dat een automobiel een dusdanig krachtig apparaat is met buitenproportioneel veel kinetische energie en frontaal oppervlak, dat fouten maken niet moet kunnen.

En helaas zie ik als niet-autobestuurder dat fouten door autobestuurders dagelijks gemaakt worden. Zolang dit zo blijft, blijf ik van mening dat auto's niet samen met langzamere vervoerssoorten op 1 weg horen.

Ik vraag mij ook al jaren lang af, of het besturen van een automobiel niet beter aan een computer overgelaten kan worden.

En wat de verblinding door verkeerd afgestelde lampen betreft, je hebt gelijk dat ook voldoende fietsers door een verkeerde afstelling andere verkeersdeelnemers verblinden... En dan heb ik het nog niet over de combinatie SMS-en en fietsen...
Ik onderschrijf jouw mening Jeroen.
Ik denk ook dat gelijk snelle voertuigen op een weg horen.
In mijn stad merk ik het al als ik mij aan de snelheid houd, je kan hier makkelijk over de dreven 70 maar als je dan 50 rijd wat mag, dan moet je oppassen met remmen ivm bumperkleven.

Het zelfde vind ik van snorfietsen op het fietspad omdat 80% te hard rijd mogen ze van mij een helmplicht invoeren.
Beste mensen,

Als moderator wil jullie bedanken dat je laat zien dat je ook met respect voor elkaar in discussie kunt gaan. Zo is het een stukje prettiger :D