Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst Europa Ultralicht II - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Paklijst Europa Ultralicht II

164 berichten
@ M En drie weken later heb je dit: http://img.ly/scFV
Ziet er goed uit, beetje als de tas van een oude Zwitserse leger fiets.

Schuur je niet met je benen langs de tas?


@ Han... ik ben helemaal niet handig met electronica en laat het derhalve daarom thuis, heb me inmiddels wel de GPS eigen gemaakt en heb daar veel plezier van.
Dus voor mij; een telefoon een GPS en camera.
[die camera gaat kleiner worden, heb al een paar goede suggesties voorbij zien komen hier.]

Henk

kunst en fietswerk
M. schreef:Heb je aan de Samsung Galaxy Note II gedacht? Die neem ik volgende reis mee. 5,5" scherm.
Dat is ook een mogelijkheid en ook qua gewicht is het goed te doen.

Gebruik je die? Hoe hanteer je de pen als je het apparaat op het stuur hebt en ingepakt in een waterdicht hoesje? En is de gps functie goed genoeg om mee te fietsen?
henkfietst52 schreef:
@ M En drie weken later heb je dit: http://img.ly/scFV
Ziet er goed uit, beetje als de tas van een oude Zwitserse leger fiets.

Schuur je niet met je benen langs de tas?

Henk

kunst en fietswerk
Toevallig heb ik gisteren een proefritje gemaakt. In de frametas zaten een spijkerbroek, overhemd en trui want ik ging ergens op bezoek en wou wel het ventje zijn ;) verder zaten in de tas mijn portemonnee, inbussleutels, plakspullen en een fietspomp. Dan is-ie ongeveer 8 à 10 cm. breed schat ik zo. Hij was wel heel vol, denk dat ik hem op reis minder volprop. Maar ik hoefde niet mijn best te doen om "wijdbeens" te fietsen gelukkig.
Han schreef:
M. schreef:Heb je aan de Samsung Galaxy Note II gedacht? Die neem ik volgende reis mee. 5,5" scherm.
Dat is ook een mogelijkheid en ook qua gewicht is het goed te doen.

Gebruik je die? Hoe hanteer je de pen als je het apparaat op het stuur hebt en ingepakt in een waterdicht hoesje? En is de gps functie goed genoeg om mee te fietsen?
Dat zijn allemaal vragen die ik niet of gebrekkig kan beantwoorden. Die pen vind ik voorlopig een "nice to have", het ding heeft natuurlijk gewoon een touchscreen. Van de GPS functionaliteit weet ik nog niets. Ik zou hem ook niet op het stuur zetten trouwens, daar is hij toch net wat te groot voor. Eerder in de lengterichting in de frametas inpakken o.i.d.
Het hangt een beetje van het soort route af wat je fietst of je continu op de GPS moet kijken of niet.
het hier besprokene moet toch makkelijk in deze tasjes passen:
Afbeelding

dan ziet het er toch wel erg strak uit, geen zijtasje te zien :)

ligstuurtje erop, smalle wegbandjes en dan is het "audax eat your heart out" :D


Afbeelding
Precies mijn punt. Met de tassen kun je ook onder/rond de kg zitten. Bovendien een mooie gewichtsverdeling en aero.
Maar de inhoud van zo'n frametas is erg gering. Reken maar eens uit.
Wim
Wim schreef:Maar de inhoud van zo'n frametas is erg gering. Reken maar eens uit.
Wim
Afbeelding

50x 40 x 6cm=>6 liter
600 gram
Valt in z'n totaliteit nog wel mee denk ik hoor, Wim.
Ik hoop dat ik in de richting kom:
  • ~ 20l = tas achter zadel
  • ~ 10l = aan het stuur
  • ~ 6l = frametas
====================
36l in totaal

Dat is evenveel als de 'lichtgewicht' achtertassen van bijv. Crosso. Alleen heb je dan niet het gewicht van de drager en zwaardere tassen mee te nemen. Daarnaast kan het zijn dat het iets aërodynamischer is.
Wim schreef:Maar de inhoud van zo'n frametas is erg gering. Reken maar eens uit.
Wim
Gezien dit topic is dat niet nodig. :) Rugzak kun je er nog bij optellen.
Andere configuraties zonder zijtassen kunnen ook natuurlijk. Die klassieke zadeltassen spreken me ook erg aan. Of frametassen met kleine achterzijtassen gecombineerd, scheelt je weer een rolbag aan het stuur.
Hoe neem je met zo'n frametas nog twee bidonnen met wate mee van 750 ml? dat is toch ook geen overbodige luxe onderweg. Of heb jij een ploegleider achter je aan rijden?
Het soortelijk gewicht van veel bagage is iets van 0,2 tot 0,3. Dus de inhoud zal iets van 1,5-2 kg wegen, net zoveel als die bidons die je niet meer kwijt kunt in het frame, maar die wel mee moeten.
Wim
Vergelijk eens de foto in het bericht van AB en de foto in het bericht van Marten. Er zijn verschillende mogelijkheden voor dit type tassen. Het meenemen van 1 bidon blijft dan mogelijk.
bergbeklimmer schreef:Hoe neem je met zo'n frametas nog twee bidonnen met wate mee van 750 ml? dat is toch ook geen overbodige luxe onderweg. Of heb jij een ploegleider achter je aan rijden?
camelbak, of twee 1L bidons op de voorvork. Petfles/waterreservoir in de frametas kan ook. Chris king topcap voor bidonhouder is ook nog een optie.
bergbeklimmer schreef:Hoe neem je met zo'n frametas nog twee bidonnen met wate mee van 750 ml? dat is toch ook geen overbodige luxe onderweg. Of heb jij een ploegleider achter je aan rijden?
Het getoonde type fiets is een hint. Dit soort setups zijn vooral bedoeld voor echt off-road werk, waar een bidon zeer snel vies is en waar je met het gehobbel er ook maar moeilijk uit kunt drinken. De zware dingen pak je midden tussen de wielen, het lichtere volumineuze spul knoop aan stuur of zadel, en op je rug heb je nog een camelback met eten, drinken en wat je nog meer in de stuurtas zou hebben.
m-gineering schreef:
bergbeklimmer schreef:Hoe neem je met zo'n frametas nog twee bidonnen met wate mee van 750 ml? dat is toch ook geen overbodige luxe onderweg. Of heb jij een ploegleider achter je aan rijden?
Het getoonde type fiets is een hint. Dit soort setups zijn vooral bedoeld voor echt off-road werk, waar een bidon zeer snel vies is en waar je met het gehobbel er ook maar moeilijk uit kunt drinken. De zware dingen pak je midden tussen de wielen, het lichtere volumineuze spul knoop aan stuur of zadel, en op je rug heb je nog een camelback met eten, drinken en wat je nog meer in de stuurtas zou hebben.
Wat vind je van de vergelijking tussen audax en bikepacking? Beiden zijn ontworpen met het oog op snelheid. Is het enige verschil de klassieke aanpak? Die gast die dat nieuwe record om de wereld fietsen had ook zo'n bikepacking setup voor op zijn racefiets.
Audax betekent toch gewoon langeafstandsfietsen? dat is voor zover ik weet niet gekoppeld aan één soort fiets (brevetten worden ook op ligfietsen gedaan).
AB schreef:het hier besprokene moet toch makkelijk in deze tasjes passen:
Afbeelding
De fiets met de tassen zoals afgebeeld valt zeker onder ultralight. Toch is het net te licht voor de paklijst zoals hier besproken.

De zadeltas kan maximaal 12L aan. Dat is onvoldoende als je onderweg ook wil koken.

Om meer ruimte te maken voor alle uitrusting is een grotere tas nodig die zoveel mogelijk recht op langs de seatpost vastgemaakt kan.

Ooit overwogen om ook zo te fietsen, toch maar gekozen voor lichte bagagedragers en compacte tassen:
http://tinyurl.com/7u6h9kl
Matthie9000 schreef:Audax betekent toch gewoon langeafstandsfietsen? dat is voor zover ik weet niet gekoppeld aan één soort fiets (brevetten worden ook op ligfietsen gedaan).
Een typische (klassieke) audax-fiets met stuur- en zadeltas ziet er uit als zoiets.
Afbeelding
als je dat vergelijkt met bikepacking
Afbeelding

Beide manieren van een fiets bepakken zijn gericht op lichtgewicht en snelheid, waarbij de ene benadering nogal ouderwets aan doet en de andere manier louter rationeel. Over schoonheid valt te twisten, maar ben vanuit functioneel oogpunt eigenlijk wel benieuwd waarom de een voor Gilles Berthoud tassen zou kiezen en de ander voor Revelate.
Han schreef:
AB schreef:het hier besprokene moet toch makkelijk in deze tasjes passen:
Afbeelding
De fiets met de tassen zoals afgebeeld valt zeker onder ultralight. Toch is het net te licht voor de paklijst zoals hier besproken.

De zadeltas kan maximaal 12L aan. Dat is onvoldoende als je onderweg ook wil koken.

Om meer ruimte te maken voor alle uitrusting is een grotere tas nodig die zoveel mogelijk recht op langs de seatpost vastgemaakt kan.

Ooit overwogen om ook zo te fietsen, toch maar gekozen voor lichte bagagedragers en compacte tassen:
http://tinyurl.com/7u6h9kl
Je hebt ook nog een rugzak..... kun je de brander/pannetje vast wel in de frametas kwijt. De zadeltas en stuurtas zijn meer bedoelt voor zachte onderdelen zoals matje, bivakzak, slaapzak, regenkleding. Maar over het algemeen denk ik dat bikepackers niet hun eigen warme eten maken. Ze nemen wel het nodige koude eten mee. Warm eten doe je dan in restaurantjes of snackshops onderweg. Iemand die Parijs-Brest-Parijs fietst neemt (naar ik aanneem) ook geen kookset mee.
AB schreef:Afbeelding
Wat voor merk en type fiets is dat? Hij lijkt een beetje op mijn Koga, maar hij is het duidelijk niet...