cwg schreef:Ik zie dat ze nu ook triples verkopen bij SRAM. Prima, wat concurrentie op de markt. Maar wat voor voordelen bieden de flink duurdere SRAM X9-X0 groepen t.o.v. de Shimano groepen?
Een nadeel voor vakantie/wereldfietsers lijkt me de wat slechtere verkrijgbaarheid van onderdelen. Stel dat de achterderailleur het onderweg door een tak o.i.d. begeeft, dan schroef je er toch niet zo maar een Shimano exemplaar dat veel fietsenmakers wel hebben liggen onder, of lukt dat wel? De X0 groep lijkt me vanwege de carbon derailleur kooi overigens wat kwetsbaar voor vakantie/wereldfietsers.
SRAM-onderdelen zijn erg betrouwbaar, werken prettig en zijn snel. Mountainbikers zijn er gek op, veel ligfietsfabrikanten zijn er op overgeschakeld.
Belangrijk voordeel is dat een achterderailleur 2x zoveel kabel trekt als een Shimano-a.d. Bij een Shimano betekent een halve mm beweging in de kabel een hele mm beweging in de derailleur. De kracht in de kabel verdubbelt hierdoor, en daarmee ook de rek.
SRAM werkt met een 1:1 overbrenging: een mm in de kabel is een mm in de derailleur. De kracht en dus de rek in de kabel is dus ook maar de helft. Gevolg is dat de afwijking door kabelrek bij een Shimanosysteem 4x zo groot is, en de afwijking door speling 2 x zo groot als bij een SRAM. De kans op kabelbreuk is door de kleine krachten ook vrijwel verwaarloosbaar.
Omdat SRAM zo slim was om de overbrenging exact 2x zo groot te maken, kun je voor nood een Shimano-a.d. gebruiken met een SRAM-shifter. Je schakelt dan alleen twee versnellingen per klik. Voorderailleur maakt niet uit.
Andere leuke dingen zijn de kabelopening die naar achteren/onderen wijst, de superhandige double tap-shifters, de handige stelschroefjes voor je derailleurs aan de shifters. De Avid BB7 schijfrem zie ik als één van de beste remmen voor een vakantiefiets: betrouwbaar, krachtig en gemakkelijk te onderhouden. Een PG 980 of 990-cassette verslijten kan, maar 'tis wel afzien.
Maar het is met name de betrouwbaarheid waar ik erg blij mee ben. Op mijn vakantiefiets zit een X0 achterderailleur. Na iets van 13.000 km heb ik de wieltjes vervangen, die toen nog niet op waren. Verder heb ik er eigenlijk nooit iets aan gedaan. Hij schakelt altijd soepel, nooit gehaper of gezeik, nooit bij hoeven stellen, nooit een kabel gebroken. Schoonmaken doe ik een enkele keer voor de mooiigheid, maar is eigenlijk onzin. Na een dikke 20.000 km is er nog geen zweem van speling te detecteren, ook niet na een stevige valpartij waarbij het ding een flink aantal meters over het asfalt schuurde. En ik schakel echt voor elk bochtje en bultje.
Als je Shimano gewend bent, moet je echt eens met SRAM rijden. Het verschil is zo groot dat je niet begrijpt waarom mensen nog Shimano kopen. Het is een beetje Windows versus Linux, vrees ik
Wat ik erg jammer vind, is dat SRAM geen racefietstripel maakt. Voor een snelle vakantiefiets zie ik dat nog altijd als het ideale crankstel. Gelukkig is er ook nog FSA.
Overigens zijn de prijzen van SRAM niet hoger. XTR kost net zoveel of meer als X0, X9 is in prijs vergelijkbaar met XT. Alleen XX is echt veel duurder, maar heeft dan ook geen evenknie bij de concurrent.
Grtjs, Waltertje, vanaf een linuxcomputer