Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike

208 berichten
m-gineering schreef:en volgens Shimano:
"Shimano geeft geen garantie op producten die aan slijtage onderhevig zijn zoals lagers van .. bracketsets...
{selfmadejuristmodus}Dat lijkt me een harstikke onwettige stelling. Als een trapas in een paar duizend normale km verslijt of kuren gaat vertonen is er volgens mij sprake van een ondeugdelijk product. Als Shimano daar zo anders over denkt is dat nieuw in fietsland en dienen ze dat in de folder aan te geven en dient het aan de argeloze koper in de winkel te worden gemeld.{\selfmadejuristmodus}
Ik snap wel wat ze ermee bedoelen: dat je geen drie jaar garantie hebt op remblokjes als je in één jaar 20000 km fietst.
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:en volgens Shimano:
"Shimano geeft geen garantie op producten die aan slijtage onderhevig zijn zoals lagers van .. bracketsets...
{selfmadejuristmodus}Dat lijkt me een harstikke onwettige stelling. Als een trapas in een paar duizend normale km verslijt of kuren gaat vertonen is er volgens mij sprake van een ondeugdelijk product. Als Shimano daar zo anders over denkt is dat nieuw in fietsland en dienen ze dat in de folder aan te geven en dient het aan de argeloze koper in de winkel te worden gemeld.{\selfmadejuristmodus}
Ik snap wel wat ze ermee bedoelen: dat je geen drie jaar garantie hebt op remblokjes als je in één jaar 20000 km fietst.
Leon
Als consument heb je weinig te maken met garantiebepalingen als die bepalingen niet ruimer zijn dan je wettelijke rechten. In dit geval moet de fietsenmaker er maar voor zorgen dat hij een deugdelijk product geleverd heeft dat voldoet aan redelijk te stellen eisen.

Het praat alleen veel makkelijker als de fietsenmaker het niet uit zijn eigen portomonnee op mag lossen ;)
m-gineering schreef:Het praat alleen veel makkelijker als de fietsenmaker het niet uit zijn eigen portomonnee op mag lossen ;)
In die zin ben ik sprakeloos hoe lang het duurt voordat Shimano door de fietsenbranche tot de orde wordt geroepen.
Misschien omdat de meeste fietsers gewoon hun portemonnee trekken en dokken?
Of omdat de meesten zo weinig fietsen dat de tweede eigenaar ermee opgescheept zit?
Leon
Lees weinig hier over Vlerick fietsen, maatwerk uit Belgie, iemand ervaring??

http://www.vlerickfietsen.be/index.html

Frank
Leon schreef:
m-gineering schreef:Het praat alleen veel makkelijker als de fietsenmaker het niet uit zijn eigen portomonnee op mag lossen ;)
In die zin ben ik sprakeloos hoe lang het duurt voordat Shimano door de fietsenbranche tot de orde wordt geroepen.
Misschien omdat de meeste fietsers gewoon hun portemonnee trekken en dokken?
Of omdat de meesten zo weinig fietsen dat de tweede eigenaar ermee opgescheept zit?
Leon
Als de trap van boven af wordt schoon geveegd duurt het nog wel even voor Shimano aan de beurt is ;)

Ständaard fietsenmakers grap, "Maar meneer, U heeft hem gebruikt!
Dirk,

Heb je hier al eens gekeken ?
http://www.14-gang.de/CartCategories.as ... CacId=5301

VSF T400 voor Euro 1799,-

Gerrit
GerritH schreef:Dirk,

Heb je hier al eens gekeken ?
http://www.14-gang.de/CartCategories.as ... CacId=5301

VSF T400 voor Euro 1799,-

Gerrit
Ziet er heel mooi uit. Voor slechts een paar honderd euro meer heb je een echte Rohloff en 2 keer zo veel meer fiets als die Batavus.
Bij deze nomineer ik hem tot wereldfiets van 2010. Of wordt het toch 2011? :P
Iemand ervaring met deze zaak en fietsmerk? http://rose.nl/bikes/trekkingfietsen/tr ... ail2=30625

Misschien het overwegen waard. Ik wil ook sowieso de VSF T700 nog bekijken bij Bike4Travel.
Gerespecteerde Duitse prijsvechter waarvan ik zelf de fietsen niet zo leuk vind. Toch wil ik nog een keer terugkomen op de specificatie (er zijn immers merken genoeg). Als je denkt aan 1500 euro voor een vakantiefiets waarmee je ook serieus woon werk gaat rijden, dan zou ik echt die paar honderd euro meer uitgeven voor een fiets met Rohloff naaf. Dat scheelt je juist bij woon werk een hoop onderhoud (en dus gedoe en geld).
Wim
Wim schreef:Als je denkt aan 1500 euro voor een vakantiefiets waarmee je ook serieus woon werk gaat rijden, dan zou ik echt die paar honderd euro meer uitgeven voor een fiets met Rohloff naaf. Dat scheelt je juist bij woon werk een hoop onderhoud (en dus gedoe en geld).
Of een fiets met een van de betere SRAM-groepen (X9 -X0). Een stuk goedkoper, en nog minder onderhoud.

grtjs, Waltertje - staat de 0 voor de hoeveelheid onderhoud?
waltertje schreef:
Wim schreef:Als je denkt aan 1500 euro voor een vakantiefiets waarmee je ook serieus woon werk gaat rijden, dan zou ik echt die paar honderd euro meer uitgeven voor een fiets met Rohloff naaf. Dat scheelt je juist bij woon werk een hoop onderhoud (en dus gedoe en geld).
Of een fiets met een van de betere SRAM-groepen (X9 -X0). Een stuk goedkoper, en nog minder onderhoud.

grtjs, Waltertje - staat de 0 voor de hoeveelheid onderhoud?
Weet jij dan zo een fiets binnen het gestelde budget en eisen (of max 500 euro erboven) die standaard met een vrij complete set sram onderdelen wordt uitgeleverd. Mij is er helaas geen bekend.
waltertje schreef: Of een fiets met een van de betere SRAM-groepen (X9 -X0). Een stuk goedkoper, en nog minder onderhoud.
Ik zie dat ze nu ook triples verkopen bij SRAM. Prima, wat concurrentie op de markt. Maar wat voor voordelen bieden de flink duurdere SRAM X9-X0 groepen t.o.v. de Shimano groepen?

Een nadeel voor vakantie/wereldfietsers lijkt me de wat slechtere verkrijgbaarheid van onderdelen. Stel dat de achterderailleur het onderweg door een tak o.i.d. begeeft, dan schroef je er toch niet zo maar een Shimano exemplaar dat veel fietsenmakers wel hebben liggen onder, of lukt dat wel? De X0 groep lijkt me vanwege de carbon derailleur kooi overigens wat kwetsbaar voor vakantie/wereldfietsers.

Cornelis
cwg schreef:
waltertje schreef: Of een fiets met een van de betere SRAM-groepen (X9 -X0). Een stuk goedkoper, en nog minder onderhoud.
Ik zie dat ze nu ook triples verkopen bij SRAM.
niks nieuws, voor mtb deden ze dat altijd al, de weg is 2 x 10
Prima, wat concurrentie op de markt. Maar wat voor voordelen bieden de flink duurdere SRAM X9-X0 groepen t.o.v. de Shimano groepen?
search me
Een nadeel voor vakantie/wereldfietsers lijkt me de wat slechtere verkrijgbaarheid van onderdelen. Stel dat de achterderailleur het onderweg door een tak o.i.d. begeeft, dan schroef je er toch niet zo maar een Shimano exemplaar dat veel fietsenmakers wel hebben liggen onder, of lukt dat wel? De X0 groep lijkt me vanwege de carbon derailleur kooi overigens wat kwetsbaar voor vakantie/wereldfietsers.

Cornelis
In mijn ervaring is het Sram aluminium juist erg bang voor takken ed, en kon het carbon wel eens beter zijn :D

Sram lagers, shifters & derailleurs zijn allemaal eigen norm
cwg schreef:Ik zie dat ze nu ook triples verkopen bij SRAM. Prima, wat concurrentie op de markt. Maar wat voor voordelen bieden de flink duurdere SRAM X9-X0 groepen t.o.v. de Shimano groepen?

Een nadeel voor vakantie/wereldfietsers lijkt me de wat slechtere verkrijgbaarheid van onderdelen. Stel dat de achterderailleur het onderweg door een tak o.i.d. begeeft, dan schroef je er toch niet zo maar een Shimano exemplaar dat veel fietsenmakers wel hebben liggen onder, of lukt dat wel? De X0 groep lijkt me vanwege de carbon derailleur kooi overigens wat kwetsbaar voor vakantie/wereldfietsers.
SRAM-onderdelen zijn erg betrouwbaar, werken prettig en zijn snel. Mountainbikers zijn er gek op, veel ligfietsfabrikanten zijn er op overgeschakeld.

Belangrijk voordeel is dat een achterderailleur 2x zoveel kabel trekt als een Shimano-a.d. Bij een Shimano betekent een halve mm beweging in de kabel een hele mm beweging in de derailleur. De kracht in de kabel verdubbelt hierdoor, en daarmee ook de rek.

SRAM werkt met een 1:1 overbrenging: een mm in de kabel is een mm in de derailleur. De kracht en dus de rek in de kabel is dus ook maar de helft. Gevolg is dat de afwijking door kabelrek bij een Shimanosysteem 4x zo groot is, en de afwijking door speling 2 x zo groot als bij een SRAM. De kans op kabelbreuk is door de kleine krachten ook vrijwel verwaarloosbaar.

Omdat SRAM zo slim was om de overbrenging exact 2x zo groot te maken, kun je voor nood een Shimano-a.d. gebruiken met een SRAM-shifter. Je schakelt dan alleen twee versnellingen per klik. Voorderailleur maakt niet uit.

Andere leuke dingen zijn de kabelopening die naar achteren/onderen wijst, de superhandige double tap-shifters, de handige stelschroefjes voor je derailleurs aan de shifters. De Avid BB7 schijfrem zie ik als één van de beste remmen voor een vakantiefiets: betrouwbaar, krachtig en gemakkelijk te onderhouden. Een PG 980 of 990-cassette verslijten kan, maar 'tis wel afzien.

Maar het is met name de betrouwbaarheid waar ik erg blij mee ben. Op mijn vakantiefiets zit een X0 achterderailleur. Na iets van 13.000 km heb ik de wieltjes vervangen, die toen nog niet op waren. Verder heb ik er eigenlijk nooit iets aan gedaan. Hij schakelt altijd soepel, nooit gehaper of gezeik, nooit bij hoeven stellen, nooit een kabel gebroken. Schoonmaken doe ik een enkele keer voor de mooiigheid, maar is eigenlijk onzin. Na een dikke 20.000 km is er nog geen zweem van speling te detecteren, ook niet na een stevige valpartij waarbij het ding een flink aantal meters over het asfalt schuurde. En ik schakel echt voor elk bochtje en bultje.

Als je Shimano gewend bent, moet je echt eens met SRAM rijden. Het verschil is zo groot dat je niet begrijpt waarom mensen nog Shimano kopen. Het is een beetje Windows versus Linux, vrees ik :wink:

Wat ik erg jammer vind, is dat SRAM geen racefietstripel maakt. Voor een snelle vakantiefiets zie ik dat nog altijd als het ideale crankstel. Gelukkig is er ook nog FSA.

Overigens zijn de prijzen van SRAM niet hoger. XTR kost net zoveel of meer als X0, X9 is in prijs vergelijkbaar met XT. Alleen XX is echt veel duurder, maar heeft dan ook geen evenknie bij de concurrent.

Grtjs, Waltertje, vanaf een linuxcomputer
refro schreef:Weet jij dan zo een fiets binnen het gestelde budget en eisen (of max 500 euro erboven) die standaard met een vrij complete set sram onderdelen wordt uitgeleverd. Mij is er helaas geen bekend.
Challenge. Rechtopfietsen heb ik geen verstand van, maar het zou idd wel eens goed zoeken kunnen zijn. Ik sprak bij Van Herwerden een man die een fiets met goed frame en goedkope Shimano-groep had gekocht. Hij had alles zelf vervangen door SRAM X0 zonder een meter gereden te hebben met de originele groep.

Grtjs, Waltertje - zou het gesleutel er ook voor over hebben
Mooi hoor, maar geef mij op een fiets voor zwaar vakantiegebruik en redelijk intensief woon-werk verkeer toch maar een Rohloff naaf. Voor een echt snelle fiets voor ultralight vakanties lijkt ook mij een derailleursysteem waarschijnlijk wel passender, en misschien wel SRAM (nog waarschijnlijker een mix van van alles).
Wim
Wim schreef:Mooi hoor, maar geef mij op een fiets voor zwaar vakantiegebruik en redelijk intensief woon-werk verkeer toch maar een Rohloff naaf. Voor een echt snelle fiets voor ultralight vakanties lijkt ook mij een derailleursysteem waarschijnlijk wel passender, en misschien wel SRAM (nog waarschijnlijker een mix van van alles).
Je moet vooral rijden met hetgeen je prettig vindt. Het is wel zo dat ik denk dat het idee dat je met een Rohloff minder loopt te sleutelen dan met een X0-systeem, op zijn minst twijfelachtig is. Het klopt in ieder geval niet met wat ik om mij heen zie. Ik vind het daarom jammer dat de SRAM-systemen vaak over één kam geschoren worden met de goedkope shimano-meuk. Er zijn meer alternatieven dan de Rohloff.

Grtjs, waltertje
Weet niet of ie nog te koop is, maar is dit wat?
http://link.marktplaats.nl/381777054
Mooi fietsje, meer dan 20 versnellingen, wat was je doel ook al weer?
Eric op de Fiets schreef:Mooi fietsje, meer dan 20 versnellingen, wat was je doel ook al weer?
- grote maat (62 t/m 65 cm, ben 1,97 m lang)
- sportieve houding
- snelle fiets waarmee ook in nette kleding gefietst kan worden (dmv kettingbeschermer oid)
- verlichting en slot aanwezig is een grote pre
- fietstassendragers zijn ook een hele grote pre
- gebruik: voornamelijk woon-werk-verkeer (25 km enkele reis) en af en toe langere ritten rijden dan wel vakanties