Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route

253 berichten
De lengte van de zitbuis is tamelijk irrelevant, en al helemaal als de bovenbuis sloping is. De cruciale maat is de lengte (horizontaal gemeten). Maar in alle gevallen: koop geen confectiefiets zonder erop gereden te hebben.
Wim
Wim schreef:De lengte van de zitbuis is tamelijk irrelevant, en al helemaal als de bovenbuis sloping is. De cruciale maat is de lengte (horizontaal gemeten). Maar in alle gevallen: koop geen confectiefiets zonder erop gereden te hebben.
Wim
Thanks for the reminder, klopt helemaal. Bovenlichaam behoort de fietsmaat te bepalen, dus lengte bovenbuis ipv lengte zitbuis. Was het alweer vergeten. Zal binnenkort een proefritje maken op een Power Rohler...., maatje 51. Ben bang dat een uitgebreide proefrit op een Off Rohler er niet in zit, mijn dealer heeft ze niet op voorraad. Blijft een gokje, maar denk dat alles wel met de nodige marges valt op te lossen.... Zal eens mijn huidige fietsen opmeten, vooral die van mijn huidige trekkingbike.
Heb thuis een tijdritfietsje maat 56 en dat fietst perfect, mijn gewone koersfiets heeft dan weer een maat 60, terwijl me daar ooit een maat 64 voor is geadviseerd. Het kan verschillen die fietsmaten en hun gebruik. Gelukkig kun je met dat VRO systeem van Syntace nog wel het een en ander compenseren.....

Geeft altijd een beetje onzeker gevoel bij de aanschaf van een nieuwe confectiefiets, maar gelukkig komt het meestal ook wel goed ;).
NIet altijd. Zoek hier op het forum, en je ziet veel treurige voorbeelden van hoe het niet goed kwam (en fietsenboeren die niet thuis gaven).
Wim
Wim schreef:NIet altijd. Zoek hier op het forum, en je ziet veel treurige voorbeelden van hoe het niet goed kwam (en fietsenboeren die niet thuis gaven).
Wim
Wim schreef:NIet altijd. Zoek hier op het forum, en je ziet veel treurige voorbeelden van hoe het niet goed kwam (en fietsenboeren die niet thuis gaven).
Wim
Wellicht hoor ik daar dan ook wel bij…. Maar het zit mij prima en rijdt als het zonnetje, zelfs bij koud en regenachtig weer zoals gisteren.
Afbeelding

Inmiddels zit er een andere petfleshouder op, eentje van Re-Cycle, en hangt er middels een houder aan de zadelpen een kabelslot aan de fiets vast.

Voor wat betreft de paklijst voor de Great Divide:
*Tent
Exped Orion: 2 persoons zelfdragende tent (handig voor stenige ondergrond waar moeilijk haringen te gebruiken zijn. Met enig fantasie is er de fiets ook nog in op te bergen (althans dat denk ik)…. Dan wordt de binnentent gehalveerd om er zo een eenpersoonstent van te maken met fiets geparkeerd in de vrijkomende helft.
*Slaapzak
Ook van Exped, eentje waarbij je de thermarest in kunt schuiven en die aan twee kanten te gebruiken is (onder en boven)
*Tassen
Zwarte ortliebtassen, 2 voor, 2 achter, 1 toptas…. Ik had nog een Agu stuurtas, maar de quickfix werkt niet samen met de VRO stuurpen….. zal dus ook een Ortlieb worden denk ik… Stuurtas met bovenop de routekaarten, en onderin een Nikon D200 met Sigma 10-20, Nikkor 50/1.8 en Sigma 105/2.8 macro.
*Regenkleding
Nog op zoek naar Sealskinz kousen en vingerhandschoenen. Jas is een Haglof Crux en broek een Gore Ultrapant. Met de Sealskinz kousen zou Goretex shimano fietsloopschoenset (MT91) kunnen komen te vervallen.


Heb me nog niet verdiept in benzinebranders en titanium pannensetje.
Heeft iemand ook ervaring met de Tout Terrain “the plug”, de usb-lader die je aan de SON-naaf kunt koppelen, om zo je Ipod te kunnen opladen (of wellicht de Garmin).
Wat betreft het opladen van de batterijen voor de camera: heb je daar een ander systeem voor nodig? In Amerika kennen ze toch geen 220V?

*Route & jaargetijde
Air Berlin vliegt vanaf half mei voor zo’n 300euro naar Vancouver en San Francisco. De Great Divide Mountain Bike Trail begint in Banff. Maar ten noorden van Banff is het ook mooi, vandaar dat ik via Jasper wil rijden en dan in Banff de Great Divide wil oppikken.

Probleem van de Great Divide is dat het niet de National Parks omvat die ik graag zou willen zien (op Yellowstone en Grand Teton na). Vandaar de optie om de route El Paso naar San Francisco met de huurauto te doen en dan onderweg alle parken bezoeken (en fotograferen + wandelen en/of fietsen). Dat scheelt reistijd en zo heb je meer quality time in het park zelf.... mooi in de parken rondfietsen in plaats van veel tijd kwijt te zijn om er uberhaupt naar toe te fietsen. Denk daarbij aan: Yosemite Valley NP, Sequoia Park, Death Valley, Grand Canyon, Bryce Canyon, Zion Park, Capitol Reef NP, Vermillion Cliffs, Antelope Canyon, Chelly Canyon, Monument Valley, Mesa Verde, Arches Park, Black Canyons, etc.

Dan de vraag wanneer met als uitgangspunt dat het beter is om Death Valley te bezoeken in voor- of najaar. Zou je het rondje dus beginnen in het voorjaar vanuit San Francisco om zo hartje zomer uit te komen in Vancouver…. Of zou je hartje zomer beginnen in Vancouver en zo in het najaar in San Francisco uitkomen? En zou je alles met de fiets doen en er dan gewoon 3 a 4 maand de tijd ervoor nemen?
AB schreef:[…] Stuurtas met bovenop de routekaarten, en onderin een Nikon D200 met Sigma 10-20, Nikkor 50/1.8 en Sigma 105/2.8 macro.
Vraag me af of 2 van die lenzen gaan passen... (10-20mm en 105mm)
AB schreef:Wat betreft het opladen van de batterijen voor de camera: heb je daar een ander systeem voor nodig? In Amerika kennen ze toch geen 220V?
110V, maar de meeste laders kunnen dat ook aan (even controleren, staat er altijd op). In ieder geval een verloopje nodig voor de steker zelf.
En een aardige kans dat je gsm het niet doet.
Wim
Afbeelding

Dit wordt globaal de route. Google Maps liep een beetje vast maar ik schat dat de afstand zo'n 7000 a 8000km is (inclusief bospaadjes en verdwalen ;)).

Als je 80km per dag fietst dan ben je zo'n 100 dagen onderweg. Kortom meer dan 3 maanden. 100km per dag is iets minder dan 3 maanden. Maar dan geen rust en wandel/fotografiedagen.

Wat me wel wat leek is om het zuidelijke deel (the wild west met alle parken) met een huurauto te doen. Te beginnen in San Francisco en in te leveren in Albuquerque. En om daar vandaan de Great Divide Mountain Bike Route op te pikken.

Optie 1 (tegen de klok in, 12 mei, San Francisco):
Air Berlin vliegt vanaf 12 mei op San Francisco voor 299euro (vanuit Dusseldorf). Ik ga ervan uit dat het eerste deel San Francisco-Albuquerque zo'n 2 a 3 weken duurt. Vervolgens duurt Great Divide Mountain Bike Route naar het noorden nog een maand of anderhalf. Om vervolgens nog in een week van Jasper naar Vancouver te fietsen (evt. met trein).

Optie 2 (met de klok mee, half juli, Vancouver):
Air Berlin vliegt tot en met 22 oktober van San Francisco naar Dusseldorf en vanaf 16 mei op Vancouver vanuit Dusseldorf. Als ik 3 maanden terugreken vanaf 22 oktober dan zou ik zo rond half juli vanuit Vancouver kunnen vertrekken. Wellicht wat tijdswinst nemen door de trein van Vancouver naar Jasper te pakken en dan vanuit Jasper de GDMR fietsen op weg naar Albuquerque. Vandaaruit weer een auto huren richting San Francisco en dan alle parken oppikken met de fiets achterin de auto (en dan ter plekke, fietsen, wandelen, fotograferen).

Welke optie is de slimste of meest verstandige? Of zijn beide opties bij voorbaat onbegonnen werk ;-)?
Inmiddels belandt bij de laatste loodjes....

Belangrijkste dingen die ik nog wil overwegen om voor de Noord-Amerika fietsreis aan te schaffen zijn een afritsbare broek, een navigatiesysteem, schoenen/pedalen en een tent.

De route wordt denk ik een reis van uitersten. Enerzijds wil ik een fotoreis maken door het wilde westen (zie bv. Secrets of the West en anderszijds de Great Divide Route vanaf Albuquerque.

Wandelen, fotograferen en fietsen dus... de hete, droge, waterloze woesternij van Utah, de onverwachte sneeuwbuien op 3600m hoogte in Colorado en Icefield Parkway tussen Jasper en Banff. Welke schoenen neem je dan mee, terwijl je wel wat gewicht wilt bewaren.... Ik heb momenteel een paar fietsloopschoenen van Shimano op het oog, namelijk de MT91. Dit zijn van die hogere model bergschoenen waar je ook nog op kunt fietsen: Vibram zool, goretex laagje erin, SPD, etc.
Afbeelding
Nadeel van deze schoen schijnt te zijn dat ie vanachter inregent en dan door die goretex moeilijk droogt en dus extra lang nat blijft. Dan zou je dus bij regen met regenbroek en overtrekschoenen moeten fietsen.... is een optie en dan zou je aan 1 paar schoenen genoeg hebben.

Een andere optie die ik overweeg is de combinatie van atb-fietsschoenen, zoals deze Sidi Dominator... deze zijn bij natregenen wel door en door nat, maar ze drogen een stuk sneller en het fietst wat efficienter. Nadeel is natuurlijk dat je er niet kilometers mee kunt wandelen.
Afbeelding

Voor het wandelgedeelte overweeg ik dan de zogenaamde trailrunners zoals deze Saucony, met zo te zien wel een goede waterdichte hak.
Afbeelding

Echter bedacht ik me dat ik aan deze Saucony schoenen misschien ook wel genoeg heb. Ze lijken beter tegen inregenen beschermt dan de MT91. Nadeel van deze "gympen" is wellicht de zachtere binnenzool in vergelijking met de fietsloopschoenen van Shimano. Zijn er mensen met fietservaring met trailrunschoenen?
Op bijna alle 'normale' schoenen (geen hoge hakken dus, of hoge laarzen) is goed te fietsen. Maar wat is het beste compromis? Er zijn mensen die de VS van noord naar zuid doorkruisen (wandelend) op trailrunningschoenen. Daarmee is ook zeer goed te fietsen.
Denk je meer steun nodig te hebben, dan kun je denken aan approach-schoenen. Dat zijn (bijna-)B-schoenen met een licht bovenwerk en i.h.a. met een lage schacht. Persoonlijk draag ik niet graag Gore-Tex vanwege het broeien binnenin (ja, ook met "Gore-Tex approved" sokken), en zijn leren schoenen het meest allround inzetbaar.

Ikzelf had op mijn langere reis een paar B-schoenen en een paar Teva's in gebruik. Hiermee van hete woestijn en jungle tot >5.000m mee geweest. Maar ik kan me voorstellen dat je lichter op pad wilt. Dan zijn (halfhoge?) trailrunners of approach-schoenen goede kandidaten.

Denk er aan dat als het vochtig is, eenmaal natte waterdichte schoenen lastig drogen. De volgende ochtend stap je dan dus natte schoenen in, en worden je voeten ook weer nat. Sealskinz of Gore-Tex sokken zijn dan een oplossing.

Edit:
Approach-schoen van Hanwag (zowel zonder GTX als met leverbaar)
En Garmont heeft een hele collectie daarin.
B-schoenen en Teva's? Kun je me in normale boerenklompentaal uitleggen wat dat is? :?

[edit] Laat maar, google bracht al uitkomst ;)

Ja bergschoenen en sandalen heb ik ook aan gedacht..... tja, in bergschoenen fietsen kan best wel zweten en sandalen lijken me onder bepaalde omstandigheden weer te koud..... tenzij sandalen + sealskinz sokken... maar dat kan ook best zweten, wat dan ook weer koude voeten na een pitsstop kan opleveren....
Robertjan schreef:Op bijna alle 'normale' schoenen (geen hoge hakken dus, of hoge laarzen) is goed te fietsen. Maar wat is het beste compromis? Er zijn mensen die de VS van noord naar zuid doorkruisen (wandelend) op trailrunningschoenen. Daarmee is ook zeer goed te fietsen.
Denk je meer steun nodig te hebben, dan kun je denken aan approach-schoenen. Dat zijn (bijna-)B-schoenen met een licht bovenwerk en i.h.a. met een lage schacht. Persoonlijk draag ik niet graag Gore-Tex vanwege het broeien binnenin (ja, ook met "Gore-Tex approved" sokken), en zijn leren schoenen het meest allround inzetbaar.

Ikzelf had op mijn langere reis een paar B-schoenen en een paar Teva's in gebruik. Hiermee van hete woestijn en jungle tot >5.000m mee geweest. Maar ik kan me voorstellen dat je lichter op pad wilt. Dan zijn (halfhoge?) trailrunners of approach-schoenen goede kandidaten.

Denk er aan dat als het vochtig is, eenmaal natte waterdichte schoenen lastig drogen. De volgende ochtend stap je dan dus natte schoenen in, en worden je voeten ook weer nat. Sealskinz of Gore-Tex sokken zijn dan een oplossing.
AB schreef:B-schoenen en Teva's? Kun je me in normale boerenklompentaal uitleggen wat dat is? :?
B-schoen geeft aan hoe stijf een schoen is, dit komt uit de bergsport. Naar mijn weten loopt de klassering van A tot E schoenen waarbij A schoenen het soepelste zijn. De stijfheid van de B-schoen is voor gewone trekkingdoeleinden.

Teva is een merk, en verkoopt vooral sandalen
B-schoenen (van A t/m D): bergwandelschoenen, zoals bijvoorbeeld deze.
Teva's (luxe versie van het oorspronkelijke model): schoenenmerk gestart door een voormalig raftgids, welke ook stevige sandalen maken.

Oh, gepost voordat ik je aangepaste reactie had gelezen. Het is juist erg handig om zo divers inzetbaar te zijn. Sandalen met gewone sokken kan trouwens ook. Heb je meer warmte nodig, dan zijn hoge schoenen niet gauw té warm. Heb zelfs door Lima geslenterd met die B-schoenen, maar als je gauw zweetvoeten hebt is dat wel wat warm. Anders zou zoiets ook wel moeten kunnen.

Maar voor jouw doel (en mijn huidige mening :wink:): approach-schoenen.
Robertjan schreef:B-schoenen (van A t/m D): bergwandelschoenen, zoals bijvoorbeeld deze.
Teva's (luxe versie van het oorspronkelijke model): schoenenmerk gestart door een voormalig raftgids, welke ook stevige sandalen maken.

Oh, gepost voordat ik je aangepaste reactie had gelezen. Het is juist erg handig om zo divers inzetbaar te zijn. Sandalen met gewone sokken kan trouwens ook. Heb je meer warmte nodig, dan zijn hoge schoenen niet gauw té warm. Heb zelfs door Lima geslenterd met die B-schoenen, maar als je gauw zweetvoeten hebt is dat wel wat warm. Anders zou zoiets ook wel moeten kunnen.

Maar voor jouw doel (en mijn huidige mening :wink:): approach-schoenen.
Bedankt voor de uitleg, approach schoenen it is: nu alleen nog even zoeken naar welke, ook leuk.

Ohja, en pedalen natuurlijk.... heb momenteel van die combipedalen, ene kant spd, andere kant normaal. Ik moet zeggen op ruig terrein vind ik het wel prettig om clipless te fietsen. Zal dus dan wel zoiets worden:
Afbeelding
Inmiddels besloten om de meeste grote Nationale Parken in Arizona en Utah even te laten voor wat het is en ze voor een andere keer te bewaren. Toch maar niet beide half (great parks en great divide) en aldus besloten om alleen voor de gehele route van de Great Divide te gaan....

Hoewel nog geen vliegticket gekocht wordt dit de meest waarschijnlijke optie.

Afbeelding

In het blauw de officiele route.... in het rood de omwegen om dan toch stiekem nog maar wat parken mee te pikken, zoals:
Saguaro National Park
Chiricahua National Monument
Chaco Culture National Historical Park
Ah-Shi-Sle-Pah
Bisti Badlands
The Black Canyon of the Gunnison NP
Chrystal Mills
Great Divide Bassin
Grand Teton Park
Yellowstone NP
Glacier NP
Icefield Parkway

Vreemd genoeg komt de Divide Route door maar weinig NP's, vandaar dat je wat omwegen moet maken om nog wat leuks te zien en je dus een beetje van de gebaande mountainbike wegen moet afwijken.

Maar goed, nog genoeg om te fotograferen dus.....

Geplande vertrek ca half Mei. Start in Tucson, finish in Jasper en dan met de trein naar Vancouver of Calgary. Totale geschatte fietsafstand ca 5500km (wellicht auto huren in Yellowstone), 2 maanden fietsen. Inmiddels een reisgenoot gevonden, maar als er nog meer mensen meewillen, stuur een pb'tje.

grtz
:idea: Als je nou gewoon in de winter gaat, dan ben èn een echte DIEHARD èn de beertjes waar Wim het over heeft slapen lekker in hun holletje zodat je je lightweight jachtgeweer met een gerust hart thuis kan laten...
Enne, 20 jaar geleden bestond die route ook al en had NIEMAND ooit van Rohloff of SON gehoord en fietsten ze gewoon met canti's en derries.
En op deze* site te zien sta je echt niet voor joker wanneer je met een eerste klas 'retrobike' aan komt zetten. (Retro als in staal that is)

http://www.trek4fun.com/

Wellicht is die al voorbij gekomen en anders is hier aardig wat info voor je te vinden..

Wens je alvast heel veel succes
Ja, de Great Divide is "highly overrated" als zelfs een meisje van 20 jaar met epilepsie deze tocht in 31 dagen op een fixie kan voltooien.
klik
klik
Afbeelding
respect dus.


Zou zomaar kunnen zijn dat een SRM-fiets meer problematischer is ;).
Maar in de winter in Colorado een col van 3600m nemen, ik dacht het niet.

Overigens is hier ergens te lezen dat het percentage singletrack ongeveer nul procent is.....

Wasbord (die gast van trek4fun is niet voor niets halverwege van ongeveerd naar full suspension gewisseld), tegenwind, remoteness, RV-vehicles, inconsiderate ranchers in dikke pickuptrucks op dirtroads, klimaat en woesternij in Arizona en New Mexico, dirtroads na een regenbui, en de lengte/duur van de tocht zal een groter probleem zijn. Al is het alleen maar omdat ik nog nooit langer dan 4 weken uit mijn comfortzone ben geweest, dus niet veel gewend ben wat betreft backcountryskills. De berenbel en toeter is inmiddels aangeschaft ;).
Yohta schreef::idea: Als je nou gewoon in de winter gaat, dan ben èn een echte DIEHARD èn de beertjes waar Wim het over heeft slapen lekker in hun holletje zodat je je lightweight jachtgeweer met een gerust hart thuis kan laten...
Enne, 20 jaar geleden bestond die route ook al en had NIEMAND ooit van Rohloff of SON gehoord en fietsten ze gewoon met canti's en derries.
En op deze* site te zien sta je echt niet voor joker wanneer je met een eerste klas 'retrobike' aan komt zetten. (Retro als in staal that is)

http://www.trek4fun.com/

Wellicht is die al voorbij gekomen en anders is hier aardig wat info voor je te vinden..

Wens je alvast heel veel succes
Interessante collectie fietsen heeft die trek4fun-dude. En ik weet niet of deze vlieger opgaat:

Hydraulic brakes when overheated will loose their ability to stop. Mechanicals at least will stop you even if they are getting too hot. I used half of my brake pads on this trip.

-aldus trek4fun; misschien ook iets om rekening mee te houden? Ik denk dat andere ervaringsdeskundigen hier meer over kunnen vertellen. Ik rem al sinds jaar en dag met Canti's of V-brakes, vandaar.

De GDMR op een fixie? 8) (vereist wel heel sterke bovenbenen. :? )
Lees nu ook net dat keramische velgen de hitte in een alu-velg niet goed afvoeren en daardoor lekke banden kunnen veroorzaken. Dat wordt nog wat in de hitte in een afdaling. En niet kunnen remmen met de Magura's en ook nog een lekke band..... pfff

Toch maar weer eens die oude Trek T400 opbouwen?
pedalman schreef:Interessante collectie fietsen heeft die trek4fun-dude. En ik weet niet of deze vlieger opgaat:

Hydraulic brakes when overheated will loose their ability to stop. Mechanicals at least will stop you even if they are getting too hot. I used half of my brake pads on this trip.

-aldus trek4fun; misschien ook iets om rekening mee te houden? Ik denk dat andere ervaringsdeskundigen hier meer over kunnen vertellen. Ik rem al sinds jaar en dag met Canti's of V-brakes, vandaar.

De GDMR op een fixie? 8) (vereist wel heel sterke bovenbenen. :? )
Dat zijn geen berichten waar je op zit te wachten idd, om nu meteen een oud vehikel op te bouwen is natuurlijk geen optie. Misschien dat andere forumleden e.e.a. kunnen nuanceren?
Ik vraag mij af of mechanische (schijf)remmen in dit soort extreme situaties te verkiezen zijn boven de hydraulisch bediende (schijf)remmen i.v.m. (mogelijke?)oververhitting van de remvloeistof.
Inmiddels mijn packlijst aardig op schema. Waar een sterretje achter staat moet nog aangeschaft worden. Iemand opmerkingen?

Fiets
Idworx Off Rohler
Achtertassen 2x Ortlieb Classic
Topbag Ortlieb
Voortassen 2x Ortlieb Classic
Stuurtas Ortlieb
kaarthoes ortlieb stuurtas
Petfleshouder
2x bidonhouder (waarvan 1 voor benzinefles)
Fietspomp
Snelbinder
Bidons 2x groot
MSR benzinefles + bikebuddy
Fietscomputer
kabelslot
Berenbel
zadeltas ortlieb
Rugtas ortlieb tbv fietstas
*flightbag

Reparatiemateriaal
staaldraad
Tie-rips!
Kettingolie
Kettingpons
Ketting KMC X1
reservespaken
spakenspanner
2x reservebanden
1x Schwalbe Marathon Extreme
bandenplakset
remblokjes magura grijs
multitool
inbussleutel 5
ducktape!
katoenen doek 2x
touw (om tassen aan boom te hangen)
steeksleutels
kruiskopschroevedraaier

Regenkleding
Gore Bike Wear Ultra Pants
reparatiesetje gore-tex
Haglof Crux
Waterdichte handschoenen
Regenoverschoenen

Onderkleding
Craft lange onderbroek
Craft tshirt lange mouwen 2x
Craft tshirt korte mouwen 2x
Onderbroeken 2x
Wielerbroek 2x
Wielersokken 2 paar

Bovenkleding
Afritsbroek
Icebreaker 200
*Icebreaker 600
setje kniewarmers
Setje lange mouwen
*Zonneklep
Muskietenmasker

Schoenen
*Shimano fietsloopschoenen
MTB schoen Sidi Dominator 5-pro

Toiletgerei
toilettas
Tandenborstel
Tandpasta
Toiletpapier
gel
ehbo-kitje
Deet
oorplugjes
scheermesje + scheerschuim
huidcreme van Weleda
zonnebrandolie

Eetgerei
Benzinebrander
pannensetje
Katadyn Pocket waterfilter
Leatherman zakmes/multitool
camelbak+zijplug
aansteker
spatel+vork+lepel
sponsje

Overnachten
Slaapzak: Cumulus (dons)
Binnenfleece voor slaapzak
Slaapmatje: Thermarest
Reparatieset thermarest
*Tent: Exped Orion, zelfdragend (3,8kg)
zaklamp
*Sitpad
stevige spijkerharingen

Electronica
DSLR Nikon D200+35/2
Nikkor 70-300VR
Sigma 10-20
Geheugenkaartjes 2x16GB + 1x8GB + 2x4GB
Nikon batterijen
Nikon batterij-adapter
GSM+oplader
Nieuwe batterij GSM
I-pod + koptelefoon
Powerlader SON-naaf
*Garmin Dakota 20
wereldstekker

Kaarten
ACA Great Divide
Hallwag USA Southwest 1:1200.000
Hallwag USA Northwest 1:1200.000
Randy McNally Atlas
Michelin Western USA Canada nr.585 1:2400.000
Adressenlijstje

Documenten
Creditkaart
Pinpas
paspoort+rijbewijs
*vliegticket
nekportomonee
*Visum?
cash
Pen
Schrift 2x
toiletpapier
*pepperspray
verzekeringspasje