Additionally, paste this code immediately after the opening tag: crankstel - Forum Wereldfietser

crankstel

als nieuwe gebruiker van dize forum heb ik 2 vragen.

ik heb een kaal frame van een giant expedition gekocht.
zowel de fietsenmaker als Giant heeft geen info meet over de orginele onderdelen die toen (1980) gemonteert zijn.
voor de meeste onderdelen is dit niet zo erg, maar de vraag is: als ik een krankstel ga kopen hoort hier een bijpassendde trapas bij?
in die tijd monteerde ze JIS(vierkant) assen.
niets mis mee natuurlijk.volop verkrijgbaar.

tweede vraag is :

de crank's van het japanse Sugino zijn van een zeer goedde kwalitijd, maar ik kan nergens een dealer vinden.

wie kan mijn helpen met deze vragen?

alvast bedankt :D

marc
mbd66 schreef:als nieuwe gebruiker van dize forum heb ik 2 vragen.

ik heb een kaal frame van een giant expedition gekocht.
zowel de fietsenmaker als Giant heeft geen info meet over de orginele onderdelen die toen (1980) gemonteert zijn.
voor de meeste onderdelen is dit niet zo erg, maar de vraag is: als ik een krankstel ga kopen hoort hier een bijpassendde trapas bij?
in die tijd monteerde ze JIS(vierkant) assen.
niets mis mee natuurlijk.volop verkrijgbaar.

tweede vraag is :

de crank's van het japanse Sugino zijn van een zeer goedde kwalitijd, maar ik kan nergens een dealer vinden.

wie kan mijn helpen met deze vragen?

alvast bedankt :D

marc
Wil je fietsen of de Expedition in concours staat restaureren?

In het eerste geval is van belang dat de schroefdraad in het bracket ongetwijfeld 68mm breed BSC is. Als het een MTB achtig frame is zal er wel geen racecrankstel inpassen maar wel een normale triple. Dat kan een 2010 amazing high and hollowtech geval zijn, maar ook een klassieke losse bracketas en cranks.

Bij een losse as is de benodigde trapsas lengte afhankelijk van de gekozen cranks, dat varieert per model.

Met Google, 'Sugino XD' en 'pagina's uit Nederland' zou je toch een adres moeten kunnen vinden :D :D
ik heb inderdaad door alle info op internet begrepen dat de trapaslengte afhankelijk is van het type crankstel.(hoewel mijn fietsenmaker anders beweerd)
de bottombuis lengte is 73 mm.
het frame is van het type hybride fiets.

ik ga in iedergeval maar uit van wat sugino adviseerd.(113 mm voor een triple crank)

op internet zijn inderdaad genoeg aanbieders voor het cranksetje die ik wil hebben (XD2), maar zijn er ook betroubare leveranciers die je kan aanbevelen?

marc
hemzelf
M-gineering kan ik aanbevelen.
mbd66 schreef:de bottombuis lengte is 73 mm.
mbd66 schreef:ik ga in iedergeval maar uit van wat sugino adviseerd.(113 mm voor een triple crank)
...let je er wél op dat die 113mm as geschikt is voor een 73mm bottom bracket...
oke :oops: m-gineering had ik nog niet als leverancier gevonden.
de RD2 is inderdaad wat ik zoek.
nu wil ik de volgende tandwielbladen monteren van TA:
36-49 uit de zephyr serie en 22 van de zelito
heb ik dan voor de RD2 een triple converter nodig?

marc
Laat m-gineering dit maar bedenken.
Wim
mbd66 schreef:oke :oops: m-gineering had ik nog niet als leverancier gevonden.
de RD2 is inderdaad wat ik zoek.
nu wil ik de volgende tandwielbladen monteren van TA:
36-49 uit de zephyr serie en 22 van de zelito
heb ik dan voor de RD2 een triple converter nodig?

marc
RD serie is 110-74 steek, gaat dus tot 24T minimum. Voor 22T heb je een 4 bouts 104/64 nodig bv de DX1 (of een 5*94/58 microdrive, maar die ken ik niet van Sugino)
m-gineering schreef: (of een 5*94/58 microdrive, maar die ken ik niet van Sugino)
...zijn er wel, van Ritchey (=ook sugino)...
Uncle Knobby schreef:
m-gineering schreef: (of een 5*94/58 microdrive, maar die ken ik niet van Sugino)
...zijn er wel, van Ritchey (=ook sugino)...
Sugino heeft een magazijn met heel veel donkere hoeken dus je weet het nooit, maar of ze ze nog maken?

Deze zijn er ook nog

Afbeelding
ben eens gaan rekenen. en met een casette die ik nog heb liggen 11-30
heb ik aan 24 tanden als kleinste tandwiel voldoende bergverzet.
ik ga de fiets gebruiken voor woor/werk verkeer (Limburgse heuvels) en voor mijn vakantie's.
dit jaar Zweden/noorwegen.
ik kan voor mijn vakantie ook nog een casette van shimano HG 30 ( 11-34) monteren. dan heb ik een exta bergversnelling.

ben ook op zoek geweest naar een trapas.
de Token TK866CM kan ik volgens mij gebruiken.

ik laat me wel door m-genering adviseren.

bedankt voor alle reacties.

marc