Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met een tarp. - Forum Wereldfietser

Ervaring met een tarp.

Dag Allemaal,

Bij onze Hilleberg nammatj 3GT willen we een tarp 10 of 20 aankopen.
Wie heeft ervaring met tent en tarp?
Mvg,
roeca
Hoi.

Ik heb niet de gevraagde tent en tarp maar ben afgelopen jaar wel met de tarp op stap gegaan. Mijn ervaring was dat we hem nauwelijks als tarp gebruikt hebben. Het opzetten vond ik een gedoe ondanks dat ik er twee aparte stokken voor mee had. Die stokken heb ik halverwege bij familie achtergelaten omdat ze zwaar en onhandig waren. Het opzetten vond ik zo'n gedoe omdat ik het lastig vond om goede punten te vinden om de tarp aan vast te maken. Het is ook een vrij kleine tarp die we hebben en de extra ruimte en meerwaarde waren laag. Een ander punt was dat we meestal maar één nachtje op een camping bleven.

Toch neem ik hem de komende reizen wel weer mee want het is uitermate handig om een extra stuk doek te hebben. 's ochtends gebruikten we de tarp op op te zitten in het natte gras, onderweg tijdens het koffiedrinken en 's nachts lag hij over de fietsen om de nattigheid weg te houden. En hij neemt relatief weinig ruimte in.

Overigens ken ik genoeg mensen die hem wel elke keer opzetten en het een aanwinst vinden dus er zijn ook vast andere meningen.
Een tarp/wing is met name handig als je bevestigingsmogelijkheden hebt. Op een camping zijn die er zelden, behalve je fiets(en). Wildkamperend (in Nederland: paalkampeerplaats, natuurkampeerterrein) zijn er bevestigingsmogelijkheden in overvloed, mits je niet in bergachtige gebieden, zonder bomen, verblijft.
Verder is het toch weer een extra werkje om die tarp/wing iedere dag opnieuw op te zetten, en dus met name handig wanneer je meerdere dagen op één plek verblijft. Het biedt dan met name voordelen bij slecht weer. Bij goed weer ga je immers buiten zitten.

Het zijn ook wel redelijk grote lappen doek. Die moet je natuurlijk zodanig ophangen dat ze niet water gaan vangen indien het regent. Anders blijf je om de haverklap het regenwater verwijderen, en moet je 's nachts misschien nog je tent uit... De mogelijkheid om 'm schuin te bevestigen moet er dus ook zijn.

Zelf heb ik wel getarpt zonder tent. Dat is niet moeilijk, mits er (veel) bomen zijn. Er zijn zeer veel mogelijkheden om een losse tarp op te zetten. Meestal ga je dan uit van enkele vormen en verder moet je creatief zijn. Dat creatieve moet je eigenlijk ook wel hebben als je 'm tezamen met een tent gebruikt... :wink:
Met de laatste huttentocht eind oktober heb ik voor het eerst de combi tent/tarp geprobeerd, mede omdat de rits van de buitentent zijn levenseinde naderde.

Een vierkante tarp (2.7x2.7m voldoet) geeft veel mogelijkheden.

Wat ik dan ook deed is om de tent 1,5 meter met de uitgang naar een boom toe te zetten. Een punt aan de boom. (elastieken met haken zijn hier ideaal voor). Een punt naar de achterkant met een lijntje en de twee flanken zodanig dat de hoekpunten bij de de voorste tentharingen uitkomen. Ik vond het een ideaal afdakje om tijdnes de regen te kunnen koken en heb verder ook lekker met de deur open kunnen slapen, ideaal.

Een tarp met bivy is ook een fijne combi zolang de muggen nog niet wakker zijn. Lekker buiten slapen.
Dag Allemaal,

We zouden de tarp gebruiken bij slecht weder.
Een vorige fietsvakantie in 2007 (Hanze, van Berlijn naar huis toe) hebben we verscheidene keren onderdak gemoeten, ook omdat wij koken in de tent (Nammatj 3GT) veel te gevaarlijk vonden. We denken aan een XP 20( 4.5x4.5) of XP 10 (3.5x3.0), nu nog "voordelig" in voorraad aan het tarief van 2009.
Dit jaar( begin mei) willen we van Lübeck naar Berlin fietsen.

Mvg,
roeca
Roeca,

Misschien off-topic, maar begrijp ik dat je ander onderdak zoekt omdat je niet wil koken in de tent?
Veel campings hebben toch een kook gelegenheid. En als dat er niet is, kun je toch goedkoper bij een pizzeria eten en brood eten in de tent dan ergens te gaan logeren?
Of zie ik iets over het hoofd?
En realiseer je je hoe groot die tarps zijn? Je tent is al 4 meter lang en 1.60 breed. Met zo'n lap zeil erbij heb je nogal wat ruimte nodig. Het idee van Hans bevalt ook ons uitstekend: bij slecht weer 's-middags warm eten, hetzij in een eetgelegenheid om zelf weer warm en droog te worden, hetzij op een beschutte lokatie die je in de loop van de dag vast wel ergens tegenkomt. En 's-avonds brood (en op café).
...15 jaar geleden een Base Wing gekocht bij Demmenie, nog geen moment spijt van gehad, ideaal om bij pokkenweer aan de tent te prikken en de ingang droog te houden...